کارگروه اقدام مالی - نمایه

«استراتژی ملی مبارزه با تروریسم» آمریکا به صراحت نشان می‌دهد در صورت پیوستن ایران به «کارگروه اقدام مالی»، ترامپ از این ابزار برای محکوم کردن تهران به حمایت از تروریسم استفاده خواهد کرد.

سرویس جهان مشرق - روز پنج‌شنبه، ۱۲ مهر ۹۷، دولت آمریکا از سند استراتژی جدید خود در مبارزه با تروریسم رونمایی کرد. این سند موسوم به «استراتژی ملی ایالات متحده آمریکا برای مبارزه با تروریسم [۱] » (که مشابه آن پیش‌تر سال ۲۰۱۱ توسط دولت باراک اوباما منتشر شده بود [۲] )، جنبه‌های مختلف سیاست‌های واشینگتن برای مقابله با تروریسم را بیان می‌کند. این دو سند که به فاصله هفت سال منتشر شدند، در عین شباهت‌های بسیار، تفاوت‌های بنیادینی نیز با یک‌دیگر دارند. سیاست ضدتروریسم دولت اوباما که در سند سال ۲۰۱۱ (حدود یک ماه پس از ترور اسامه بن‌لادن) تشریح شده بود، به وضوح روی مقابله با تهدیدات القاعده متمرکز بود و تقریباً تروریسم را منحصر به این گروهک تعریف می‌کرد، تا جایی که به گفته «جان برنان» مشاور امنیت داخلی اوباما و بعدها مدیر سی‌آی‌ای در دولت وی، «این دولت [اوباما] به وضوح نشان داده است که ما در جنگ با تاکتیک تروریسم یا دین اسلام نیستیم. ما در جنگ با یک سازمان خاص هستیم: القاعده [۳]

در همین‌باره بخوانید:

ایران آمریکا را در «جنگ سیاسی» عراق و سوریه شکست داده است

نفوذ بین‌المللی ایران گسترده‌تر از تصور مقامات آمریکاست

سیاست‌های آمریکا درباره جمهوری اسلامی «رؤیای نشئگی» است

ایران، ایران، ایران: نقطه تمرکز سیاست ضدتروریستی جدید آمریکا

در حالی که در سند سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۷۰ بار نام «القاعده» ذکر شده بود، در سند جدید دولت ترامپ، واژه «القاعده» تنها ۷ بار و واژه «داعش» ۱۹ بار تکرار شده‌اند. از سوی دیگر، در حالی که در سند ضدتروریسم دولت اوباما، تنها یک بار و آن هم کاملاً گذرا از ایران نام برده شده، دولت ترامپ در تشریح سیاست‌های خود در مبارزه با تروریسم، ۱۰ بار به ایران اشاره کرده است. به عبارت دیگر، دولت ترامپ در استراتژی جدید خود، به اسم مبارزه با تروریسم، تمرکز بیش‌تری روی مقابله با ایران کرده است [۴] . ترامپ در بیانیه خود درباره رونمایی از این سند می‌گوید:

آمریکا، تحت رهبری من، تلاش‌ها برای شکست دادن تروریست‌ها را تسریع کرده است. ما با همکاری شرکای‌مان در ائتلاف [ضدداعش]، داعش را در سوریه و عراق قلع‌وقمع کرده‌ایم. در همین راستا، من حضور آمریکا در قرارداد وحشتناک [هسته‌ای با] ایران را نیز به پایان رساندم؛ قراردادی که یک پول غیرمنتظره را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نیابتی آن گذاشته و بودجه فعالیت‌های شرورانه ایران در سراسر جهان را تأمین کرده بود. یک کار مهم دیگر هم این بود که من برای بازسازی ارتش کشورمان، افزایش‌های تاریخی در بودجه دفاعی ایجاد کردم. یکی از گام‌های مهم بعدی، «استراتژی ملی مبارزه با تروریسم» است [۵] .

تمرکز آمریکا روی ایران در استراتژی ضدتروریستی جدیدش  | دانلود |

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در بیانیه خود در همین‌باره توضیح می‌دهد:

تهدیدات تروریستی امروز، پیچیده‌تر، سیال‌تر و سریع‌التغییرتر از هر زمان دیگری هستند. گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی مانند القاعده، داعش و تروریست‌های تحت حمایت ایران، هم‌چنان ما، متحدان ما و شرکای‌مان را هدف قرار می‌دهند. ما باید از طریق یک رویکرد جامع و هماهنگ، با این تهدیدات مبارزه کنیم... در همین راستا، وزارت خارجه، با هماهنگی نزدیک با سایر آژانس‌های فدرال، به همکاری با متحدان و شرکای‌مان برای به‌کارگیری سیاست‌ها و ابزار لازم برای از میان بردن دشمنان تروریست ما و شبکه‌های حمایتی آن‌ها ادامه خواهد داد.

ترامپ در سخنرانی خود در معرفی «استراتژی ملی مبارزه با تروریسم» دولتش نیز این‌گونه می‌گوید:

این استراتژی ملی مبارزه با تروریسم، یک رویکرد جدید را ارائه می‌دهد. ما از میهن‌مان، از منافع‌مان در خارج از کشور، و از متحدان و شرکای‌مان محافظت خواهیم کرد. ما تروریست‌های رادیکال اسلام‌گرا مانند داعش و القاعده را شکست، و مجموعه ابزار چابک‌مان برای مبارزه با تروریسم را به منظور جلوگیری از تهدیدات تروریستی در آینده گسترش خواهیم داد، از تهدیدات نوظهور جلوگیری خواهیم کرد، شبکه جهانی تروریستی ایران را عقب خواهیم راند، و تداوم امنیت کشورمان را تضمین خواهیم نمود. ما، چه الآن و چه در آینده، کشور خود را ایمن و بر تروریسم غلبه خواهیم کرد.

ادعای ترامپ درباره مبارزه در قالب استراتژی جدیدش با گروه‌هایی که آمریکا الآن از آن‌ها حمایت می‌کند  | دانلود |

ویژگی‌های سیاست جدید آمریکا در مبارزه با تروریسم

در ابتدای سند استراتژی ملی مبارزه با تروریسم آمریکا، خلاصه‌ای از سند با این توصیف آمده است که «ما هم‌چنان کشوری درگیر جنگ هستیم.» این عبارت که برای توجیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا در چارچوب به‌اصطلاح مبارزه با تروریسم مکرراً استفاده می‌شود، سپس با ادبیات، عبارت‌ها، و حتی واژه‌هایی تکراری، این‌گونه تشریح می‌شود:

دشمنان تروریستِ اصلی ما، گروه‌های تروریستی رادیکال اسلام‌گرایی هستند که تلاش می‌کنند در سطح جهانی حمله [و عملیات] کنند، به مرزهای ما تجاوز نمایند، و افراط‌گرایان بالقوه را درون آمریکا و خارج از این کشور، به سوی رادیکالیسم سوق دهند. ما هم‌چنان با تهدیدات از جانب ایران (به عنوان برجسته‌ترین حامی دولتی تروریسم) به شکل یک شبکه جهانی از عاملان [تروریستی] و حمایت ادامه‌دار این کشور از طیفی از گروه‌های تروریستی روبه‌رو هستیم. تروریست‌های دیگری هم هستند که از سایر اشکال افراط‌گرایی انگیزه می‌گیرند و آن هم نیز از خشونت برای تهدید خاک آمریکا و به چالش کشیدن منافع این کشور استفاده می‌کنند. این تهدیدات تروریستی از جنبه‌های مختلفی با یک‌دیگر متفاوت هستند، اما همه آن‌ها در این نقطه اشتراک دارند که می‌خواهند از خشونت برای تضعیف آمریکا و اخلال در سبک زندگی آمریکایی استفاده کنند.

اظهارات وقیحانه ترامپ علیه ایرانی‌ها: آن‌ها «ملتی تروریست، و از این نظر، کم‌نظیر» هستند  | دانلود |

سند استراتژی ملی مبارزه با تروریسم آمریکا طبق معمول، توضیحات خود را با اشاره به حوادث ۱۱ سپتامبر پی می‌گیرد و می‌نویسد درسی که آمریکایی‌ها از ۱۱ سپتامبر گرفته‌اند این است که «جنگ با تروریسم» نیازمند تعقیب تهاجمیِ تروریست‌هاست. این سند سپس در بیان ویژگی‌های استراتژی جدید، موارد زیر را برمی‌شمارد:

  • این استراتژی، از تمام ابزارهای قدرت آمریکا برای مقابله با تروریسم استفاده می‌کند. ما دشمنانمان را با تمام توانِ نقاط قوت آمریکا شکست خواهیم داد.
  • این استراتژی از آمریکا در برابر همه تروریست‌هایی محافظت می‌کند که کشور ما را تهدید می‌کنند. ما [دقیقاً بر خلاف استراتژی ضدتروریستی دولت اوباما] بر یک سازمان واحد، متمرکز نخواهیم شد، بلکه با تمام تروریست‌هایی مقابله خواهیم کرد که توان و قصد آسیب رساندن به آمریکا، شهروندان ما، و منافع ما در خارج از کشور را دارند.
  • این استراتژی، «آمریکا» را «اول» قرار می‌دهد [اشاره به استراتژی «اول، آمریکا [۶] »ی ترامپ] و بر حفاظت از میهن تأکید می‌کند؛ یعنی مستحکم‌سازی مرزها، تقویت امنیت در تمام مبادی ورود به آمریکا، حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور، و تسهیل آمادگی [برای مقابله با تروریست‌ها].
  • این استراتژی البته اذعان دارد که «اول، آمریکا» به معنای «تنها، آمریکا» نیست. ما برای مبارزه با تروریسم رادیکال اسلام‌گرا، تروریسم تحت حمایت ایران، و سایر اشکال افراط‌گرایی خشونت‌آمیز، گستره شرکای خود را افزایش خواهیم داد، شرکای دارای ظرفیت‌مان را به ایفای نقش بزرگ‌تر در اقدامات ضدتروریستی تشویق خواهیم کرد، و به شرکای دیگرمان کمک خواهیم نمود تا نهایتاً بتوانند به طور مستقل، با تهدیدات تروریستی مقابله کنند.

دفاع ترامپ از اقدام جنجالی دولتش به اضافه کردن سپاه پاسداران ایران به فهرست گروه‌های تروریستی  | دانلود |

در همین‌باره بخوانید:

تحریم ایران دلار را نابود خواهد کرد

«سرزمین‌های فلسطینی» : ادبیات افراطی سند مبارزه با تروریسم آمریکا

دولت ترامپ در بخشی از سند استراتژی ملی مبارزه با تروریسم، تحت عنوان «دشمن تروریستی»، باز هم اتهامات علیه ایران را تکرار می‌کند و می‌نویسد:

ایران هم‌چنان برجسته‌ترین حامی دولتی تروریسم است. این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی و تروریست در سراسر خاورمیانه حمایت می‌کند و شبکه‌ای از عاملان تروریستی را پرورش می‌دهد که تهدیدی درون آمریکا و در کل جهان هستند. این گروه‌ها، و به ویژه حزب‌الله لبنان، در مشارکت با ایران، برای گسترش نفوذ خود در عراق، لبنان، سرزمین‌های فلسطینی، سوریه و یمن، و به منظور بی‌ثبات کردن رقبای خود، از تروریسم و سایر روش‌های نامتقارن استفاده می‌کنند. حزب‌الله از عناصر نظامی و اطلاعاتی قدرتمندی برخوردار است، ذخایر بزرگی از تسلیحات پیش‌رفته را در اختیار دارد و شبکه‌های گسترده‌ای از عوامل تروریستی و طرف‌داران آن‌ها را در خارج از کشور [لبنان]، از جمله افرادی در میهن ما، اداره می‌کند.

ردپای تندروهایی مانند «مایک پمپمئو» وزیر خارجه آمریکا در ادبیات تند سند استراتژی ملی مبارزه با تروریسم این کشور وجود دارد

در همین‌باره بخوانید:

ایران آمریکا را در «جنگ سیاسی» عراق و سوریه شکست داده است

نفوذ بین‌المللی ایران گسترده‌تر از تصور مقامات آمریکاست

سیاست‌های آمریکا درباره جمهوری اسلامی «رؤیای نشئگی» است

سند استراتژی ملی مبارزه با تروریسم آمریکا که ادبیات آن نشان می‌دهد مشخصاً توسط (یا تحت نظارت مستقیم) عناصر افراطی در دولت این کشور نظیر مایک پمپئو و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، نوشته شده است، در ادامه مدعی می‌شود:

دولت ایران، از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (بازوی اصلی حمایت این کشور از تروریسم)، حمایت مالی و مادی، آموزش در اختیار حزب‌الله و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در بحرین، عراق، سوریه و یمن قرار می‌دهد و این گروه‌ها را هدایت می‌کند. تهران هم‌چنین از حماس و دیگر گروه‌های تروریستیِ فلسطینی نیز حمایت می‌کند. نیروی قدس سپاه پاسداران با استفاده از عواملش که در سراسر جهان مستقر هستند، ظرفیت هدف قرار دادن منافع آمریکا و احتمالاً خاک این کشور را دارد.

جان بولتون: ایران از سال ۱۹۷۹ تا کنون یک «بانک مرکزی جهانی» برای تروریسم بوده است  | دانلود |

در همین‌باره بخوانید:

هکرهای ایرانی توان نفوذ در سیستم‌های آمریکایی را دارند

راه ایران به سوی ساخت موشک‌های قاره‌پیما هموار است

قاسم سلیمانی وزیر خارجه دوم ایران است

اندیشکده آمریکایی: قاسم سلیمانی ما کیست؟

 

شخص ترامپ مدعی است: «ایران و نیروهای نیابتی‌اش در سفارت‌خانه‌ها و تأسیسات نظامی آمریکایی بمب‌گذاری کرده‌اند، صدها کارمند آمریکایی را کشته‌اند و شهروندان آمریکایی را ربوده‌اند، به زندان انداخته‌اند و شکنجه نموده‌اند.» سند مبارزه با تروریسم دولت وی نیز با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، بخش زیادی از توضیحات خود را به تشریح این حمایت ادعایی و روش‌های واشینگتن برای مقابله با گروه‌های تروریستی اختصاص می‌دهد.

نمونه‌ای از حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از متحدانش: جست‌وجوی پدر یمنی در میان اجساد بمباران اتوبوس مدرسه و پیدا کردن فرزندش «یوسف» (حاوی تصاویر دلخراش)

در همین‌باره بخوانید:

جمهوری اسلامی به‌رغم بحران‌های خاورمیانه از همیشه قدرتمندتر است

گزارش اندیشکده اسرائیلی: فراتر از اسرائیل هم در تیررس موشک‌های ایران است

ایران در آستانه دست‌یابی به فناوری نظامی هوش مصنوعی و «یورش فوجی»

محورها و اقدامات دولت ترامپ در قالب استراتژی مقابله با تروریسم

استراتژی جدید دولت آمریکا برای مقابله با تروریسم، ۶ محور اصلی دارد که هرکدام شامل چندین «اقدامات اولویتی» می‌شود. در ادامه، این محورها و اقدامات زیرمجموعه آن‌ها برشمرده شده‌اند (اقداماتی که احتمال بیش‌تری دارد نشانه تشدید سیاست‌های جنگ‌طلبانه و مداخله‌جویانه کاخ سفید در آینده نزدیک باشد، با رنگ آبی مشخص شده‌اند) :

محور اول: تعقیب تهدیدات تروریستی تا مبدأشان

اقدامات اولویتی:

  • هدف قرار دادن تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی کلیدی
  • تقویت نفوذ در مناطق برون‌مرزیِ ممنوعه [که آمریکا امکان/اجازه حضور فیزیکی در آن‌ها را ندارد]
  • استفاده کارآمد از بازداشت تحت «قانون درگیری نظامی» به عنوان یک ابزار مبارزه با تروریسم
  • یک‌پارچه‌سازی بیش‌تر اشتراک اطلاعات در سطوح فدرال، ایالتی و محلی
  • تقویت تأثیر عملیات‌های ضدتروریستی با استفاده از ارتباطات استراتژیک


محور دوم: قطع ارتباط تروریست‌ها با منابع حمایتی اقتصادی، مالی و لجستیکی‌شان

اقدامات اولویتی:

  • تقویت عملیات‌های شناسایی و اخلال در سفر تروریست‌ها
  • مقابله با روش‌های موجود و در حال ظهور برای تأمین بودجه تروریسم
  • جلوگیری از ایجاد و دست‌یابی [تروریست‌ها] به ظرفیت‌های تهاجمی
  • افشا و مقابله با حمایت دولتی از تروریسم

«کارگروه اقدام مالی» یکی از قوی‌ترین ابزارهای آمریکا برای متهم و محکوم کردن ایران به بهانه حمایت از تروریسم است |دانلود|



محور سوم: مدرن‌سازی و یک‌پارچه‌سازی مجموعه گسترده‌تری از ابزارها و اختیارات آمریکا برای مبارزه با تروریسم و حفاظت از میهن

اقدامات اولویتی:

  • ایمن‌سازی مرزهای آمریکا در مقابل تهدیدات تروریستی
  • اعزام و استفاده از جامعه یک‌پارچه [مأموران] فدرال مبارزه با تروریسم در سطح محلی
  • استفاده از فناوری‌ها [ی مربوطه] برای پردازش داده‌ها
  • ایجاد تصویری کُلی از هویت تروریست‌ها [از جمله با استفاده از فناوری بیومتریک]
  • تحقیق درباره و یک‌پارچه‌سازی اطلاعات مرتبط با تروریست‌های داخلی و همتایان خارجی آن‌ها
  • بروزرسانی سیاست‌های مبارزه با تروریسم


محور چهارم: حفاظت از زیرساخت‌های آمریکا و تقویت آمادگی

اقدامات اولویتی:

  • تقویت اقدامات دفاعی در زمینه اهداف زیرساختی و نرم [از جمله در فضای سایبری]
  • گسترش آگاهی [بخش خصوصی و شرکای خارجی واشینگتن] درباره تهدید تروریستی علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا
  • تقویت آمادگی و ترویج تدارک [برای مقابله با تهدیدات تروریستی]
  • ایجاد یک استراتژی در زمینه ارتباطات عمومی [با هدف آموزش عمومی مردم]


یکی از جنایات متحدان آمریکا: حمله رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در غزه که یک زن باردار و یک کودک ۱۸ ماهه در آن کشته شدند  | دانلود |

محور پنجم: مقابله با ترویج افراط‌گرایی و استخدام تروریست‌ها

اقدامات اولویتی:

  • رسمیت بخشیدن به یک ساختار پیش‌گیرانه برای خنثی‌سازی تروریسم [و جلوگیری از رفتن افراد مستعد به سوی افراط‌گرایی]
  • مبارزه با ایدئولوژی‌های افراط‌گرایانه خشن
  • افزایش نقش جامعه مدنی در پیش‌گیری از تروریسم [از طریق ارتباط عمومی و دیپلماسی در داخل و خارج از آمریکا]
  • حمایت از اقدامات در زمینه پیش‌گیری، بازپیوند [و پذیرش دوباره تروریست‌های سابق و خانواده‌هایشان در جامعه مبدأ]، و مقابله با تکرار جرم [و بازگشت افراد به سوی تروریسم]
  • مبارزه با نفوذ تروریست‌ها در فضای اینترنت
  • مقابله با ترویج افراط‌گرایی از طریق برقراری ارتباطات استراتژیک [با استفاده از جامعه مدنی و رسانه‌های داخلی و خارجی]


محور ششم: تقویت ظرفیت‌های ضدتروریستی شرکای بین‌المللی

اقدامات اولویتی:

  • ایجاد طیف گسترده‌تری از شراکت‌های ضدتروریستی
  • حمایت از ظرفیت‌های ضدتروریستی شرکای خارجی کلیدی
  • گسترش اشتراک اطلاعات با شرکا [از جمله اطلاعات بیومتریک و موقعیتی تهدیدها]
  • حمایت از اقدامات با محوریت محلی برای پیش‌گیری از تروریسم [از طریق همکاری با گروه‌های جامعه مدنی در کشورهای دیگر]

سخنرانی سال ۲۰۱۷ ترامپ و تشریح سیاست ضدایرانی دولتش  | دانلود |

تأثیر استراتژی جدید مبارزه با تروریسم آمریکا بر ایران

سند استراتژی ملی مبارزه با تروریسم آمریکا اگرچه با جملاتی کلیشه‌ای مانند «از رؤیایی آمریکایی محافظت خواهیم کرد» به پایان می‌رسد، اما انتشار این سند در فضای کنونی بین‌المللی را باید کاملاً جدی گرفت. این سند، چنان‌که کارشناسان آمریکایی تأکید کرده‌اند، نشانه واضحی از تمرکز دولت آمریکا روی ایران به جای گروه‌های واقعاً تروریستی است [۷] . برای بررسی دقیق‌تر این مسئله، ابتدا باید اهداف نهایی دولت آمریکا از استراتژی جدید ضدتروریستی خود را بدانیم. این اهداف در سند استراتژی ضدتروریستی کاخ سفید این‌گونه ذکر شده‌اند:

  • کاهش چشم‌گیر ظرفیت تروریست‌ها برای انجام حمله در آمریکا و علیه منافع حیاتی این کشور در خارج از مرزها
  • قطع ارتباط منابع قدرت و حمایت با تروریست‌هایی که به آن‌ها وابسته هستند
  • کاهش توانایی تروریست‌ها برای ترویج افراط‌گرایی، استخدام و بسیج افراد با هدف اقدام به خشونت در آمریکا
  • آمادگی و ایمنی آمریکایی‌ها در مقابل حملات تروریستی در این کشور، از جمله از طریق تضمین امنیت مرزی و اقدام در جهت اِعمال قانون
  • جلوگیری از دست‌یابی یا استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های کشتار جمعی، از جمله تسلیحات شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک و هسته‌ای، و سایر تسلیحات پیش‌رفته
  • ایفای نقش گسترده‌تر شرکای بخش عمومی، بخش خصوصی، و خارجی آمریکا در پیش‌گیری و مقابله با تروریسم

بر همین اساس، بدیهی است که بخش عمده‌ای از اقدامات و اهداف آمریکا در استراتژی جدید ضدتروریستی‌اش منحصراً علیه ایران طراحی شده‌اند. بنابراین در شرایط حساس کنونی، باید توجه داشت که اتخاذ هر سیاستی که بتواند به دست‌یابی آمریکا به اهدافش منجر شود، قطعاً در تضاد با منافع ملی کشور خواهد بود. در همین راستا، تصمیم درباره مسائل مهمی مانند پیوستن ایران به «کارگروه اقدام مالی» (FATF) باید با نهایت دقت و دوراندیشی اتخاذ شود تا چنان‌که مشرق پیش از این نیز خاطرنشان کرده‌اند (جزئیات بیش‌تر)، وضعیت برجام و روابط با کشورهای دیگر امضاکننده این توافق بین‌المللی، از این بدتر نشود.

کنوانسیون‌هایی مانند «کارگروه اقدام مالی» چگونه و چرا «پخت‌وپز» می‌شوند؟ | دانلود |

سند رسمی دولت آمریکا که در این گزارش به آن اشاره شد، به صراحت نشان می‌دهد که دولت ترامپ گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین را «گروه‌های تروریستی» می‌داند و به اعتراف همین سند، قطعاً از تمام ابزارهای موجود از جمله کارگروه اقدام مالی برای سد کردن حمایت ایران از متحدان منطقه‌ایش استفاده خواهد نمود. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که دولت آمریکا در راستای این سند و با ابزاری مانند FATF چه بلایی بر سر توافق هسته‌ای با ایران خواهد آورد. بنابراین اتخاذ دیپلماسی هوشمندانه و دقیق، چنان‌که از تیم دیپلماسی دولت آقای روحانی سراغ، امید و انتظار داریم، می‌تواند مؤثرترین راه برای عبور از تنگنای کنونی و بی‌اثر کردن اقدامات و استراتژی‌های ضدایرانی کاخ سفید باشد.

در همین‌باره بخوانید:

«ارزیابی متقابل» : مکانیسم FATF برای فشار بر ایران

تحریم‌های نفتی بهترین فرصت برای منزوی کردن آمریکاست

چرا حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا مهم است؟ / گام بعدی چیست؟


[۱] National Strategy for Counterterrorism of the United States of America Link

[۲] National Strategy for Counterterrorism Link

[۳] Brennan: Counterterrorism strategy focused on al-Qaeda’s threat to homeland Link

[۴] U.S. counterterrorism strategy puts new focus on Iran and proxies Link

[۵] New U.S. Strategy for Counterterrorism Link

[۶] America First (policy) Link

[۷] U.S.: New Counterterrorism Strategy Singles Out Iran Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • FI ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    19 3
    از روز اول مذاکرات نقشه و تله این بوده که به هر طریقی شده ایران را خلع سلاح و خلع قدرت منطقه ایش کنند و پرو بال ایران را قیچی کنند. برجام اولین گام این نقشه و تله بود که استکبار به سرکردگی آمریکا موفق شد سر سیاست مدارانمان کلاه بزرگی بگذارند بعد قبول این محدودیت هسته ای از طرف ایران چاله چوله های برجام از را رسیدن که شد fatf این و وادادن ها دنباله دار خواهد بود و باید منتظر ماند و دید درخواست دیگر کدخداها امریکا و اروپا چه خواهد بود.این برجام از چاله به چاه افتادن بود ضرب المثل عامیانه میگوید رفت ریش دربیاورد سبیلش را هم باخت.
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      1 1
      دلیل چیست هم اصول گراها وهم اصلاح طلبها از گفتار وااعمال آمریکا هراس دارند آی فلان کاررا نکنید آمریکا ال میکند بل میکند فلان کار بکنید آمریکا چکار میکند .مگر انقلاب نکردیم .استقلال داشته باشیم . مگر امام(ره) نفرمودند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. شما دولتی ها وهمه مسئولین میدانید . هر کاری بکنیدوهر هزینه ای خرج کنید. دشمن کار خود را خواهد کرد.مردم ایران دشمنی دارد غدار نافهم متکبر هر چقدر ضعف نشان بدهیم دشمن ده ها برابر جسارت پیدا میکند پس متحد ویک پارچه در برابر زیاده خواهی های فرعون زمان ایستادگی باید کرد خداوندی که به همه چیز قادر است کمک خواهد کردتا پوزه دشمن را به خاک بمالیم
  • علی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    17 14
    شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت کشک هستند انرا وتو کنند نه اینکه نظاره گر باشند
  • بنده IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    26 0
    جدا از مقاله fatf. چرا سالها نظام با نظام بانکداری که اسلامی نیست کاری نداره.؟ نظام بانکداری که بارها گفته شده اسلامی نیست.؟ ایا اسلام فقط حجاب است ؟
  • کابوی گانگستر CA ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    29 20
    امریکا باید ضمن اخراج تمام ایرانی ها از سر تا سر دنیا و دیپورت کردنشان به ایران ، کل خاک ایران را با 100000 موشک قاره پیمای هسته ای مورد هدف قرار دهد .
    • FI ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      8 6
      تو فقط یک حرامزاده صهیونیسم هستنی! شاید هم تجزیه طلب های احمق.اگر هم ایرانی باشی وطن فروش هستی و چنین تفکری فقط به مغز حرامزاده ها رخنه می کند صد هزار بمب هسته ای
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      4 2
      زرشك...
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      5 2
      امریکا شکر زیادی میخوره با شما همراه
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      7 2
      مجبوری اینقدر شیشه می کشی . کسی نداری ببره مرکز ترک اعتیاد بخوابونتت ؟
    • DE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      8 2
      یک موشک ناقابل هم بایستی در یکی از مراکز فساد یعنی تو مقبره بهاالله در حیفا بخوره .
    • DE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      6 2
      یک موشک ناقابل هم بایستی در یکی از مراکز فساد یعنی تو مقبره بهاالله در حیفا بخوره .
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      7 2
      یا موشک قاره پیمای هسته ای نمی دونی چیه! یا نمی دونی صد هزار چند تاست! یا خیلی خنگی! یا هر سه گزینه.....
    • مستمع IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      1 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه...............گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      0 0
      کابو گانگستر من نمیتوانم بتوتهمت بزنم واز ماهیت توهم خبر ندارم . ولی آدمهای جنایتکار وکسانی که از کشته شدن انسانها لذت میبرد در ماهیت موجودیتش مورد دارد یا حرام زاده ویا ولدالزنا است یا اینکه روزگارش را تمام وقت مرتکب گناهان کبیره غفلت از خدا و غفلت از روزجزا و عیاشی شرب خمر ووووسپری میکند
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      0 0
      به گانگستر ملعون اشتباهی مثبت دادم
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    2 2
    بهترین راه در مقابله با این استراتژی فاصله گرفتن از ایرانی بودن است باید بگیم ما ایرانی نیستیم اینجا هم ایران نیست. زنگ درب کشور بقلی را بزنید
  • قوامي IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    3 4
    اتخاذ دیپلماسی هوشمندانه و دقیق، چنان‌که از تیم دیپلماسی دولت آقای روحانی سراغ، امید و انتظار داریم.... عجب! چه انتظار عبثي!!!!!!!!!!!!!!! چه آرزوي محالي!!!!!!!!!!!!
  • ناشناش IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    7 7
    انشالله این اخرین جنگ انتقلاب با سر دسته اشرار دنیا یعنی امپراتور مالی صهیونیسم است دنیا داره اماده میشه برای تحول عظیم
  • حسین DE ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    10 4
    منظور من همه نیست ولی تعدادی از نمایندگان مجلس انگار به عمد به لوایح و طرحهایی رای میدن که برای مردم و کشور مشکل پیش بیاد که مجبور بشیم تبعیت کنیم از اروپا و آمریکا , انگار یک شبکه ای وجود داره و از یک تشکیلات واحدی فرمان میگیرند که چه چیز در دستور کار قرار بگیره و تصویب بشه , حالا شما هی بیاید خطرات و حقایق را به اینها بگید خوب اینها دقیقا میخوان این معضلات به وجود بیاد. واقعا این مسائل را میبینم خدا را هزاران مرتبه شکر میکنم که شورای نگهبان وجود داره و از مردم و کشور محافظت میکنند در برابر مصوبات خطرناک.
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
      0 0
      حسین راست گفتی فله ای هستند
  • AE ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    7 0
    متأسفانه دنیا لانه تروریست‌ها شده آنها هم میدانند باید اول باید لانه تروریست‌ها را خراب کرد تا تروریست‌ها را از بین ببرند
  • FI ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 0
    به بزرگواری خودتان من را می بخشید مشرق گرامی که چنین دور از ادب از کلمات زشت استفاده کردم برای آن وطن فروش از کانادا؟ شاید هم افغای است.ولی یک چیز را خوب مطمئن هستم انسان های روانی فقط چنین آرزوی دارند که صد هزار موشک هسته ای به کشور و ملتی دیگر شلیک کنند.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    2 0
    مرگشان باد هرچه دل دشمن شاد کند دل خدا و رسولش را به خشم می آورد خداوند جزای خیر با آنان ندهد که فقط دل رهبر رامی ازارند .
  • US ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    7 2
    چرا از شورای نگهبان نمی خواهید این مصوبه را رد کند ؟ چون باید به مجمع برود و در انجا میدانید نظر مجلس مورد تایید قرار میگیرد.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    3 2
    این دولت منو یاد فتلی خان قاجار می اندازه به احتمال زیادی در دولت بعدی حجم وطن فروشی مشخص میشه
  • عادل IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    4 2
    واقعاً از جایگاه ایران در نگاه سران آمریکا حیرت کردم !! آمریکا از ایران حساب می بره به هر دری میزنه که ایران را به زانو در بیاره ولی این برداشت در بین عوام برعکس دیده می شه مردم فکر می کنند ایران یک کشور منزوی و ضعیف است . مردم به هوش باشند که این اقتدار به دست خودمان نشکند!!!! متن سند استراتژی ملی مبارزه با تروریسم را بخوانید!!!
  • طاهروند IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    1 0
    بسم الله الرحمن الرحیم این سند استراتژی آرمریکابرمبارزه باتروریسم آمریکا ازیک سو همانطورکه درمتن آمده ابزاری هم دارد که دولت روحانی قبلا مستقیم واینروزهامجلس آنرابه آمریکاتقدیم کرد . بدون شک اگردولت روحانی درراس کارنبود آمریکا ناامیدانه تردرموردایران حرف میزد در ذهنیت نویسنده آن خواه حان بولتون باشد خواه مایک پمپئو وهمکارانشان همانطورکه افراد دلسوزمیگفتند ایران ازنظرآنها البته دولت روحانی تا آخرباید عقب نشینی وامتیازبدهد که قراردارند باخوراک ترس فریاد امتیازبدهیم گفتگوکنیم بلندکنند . بعبارت دیگرمشکل ایران آمریکانیست چه آنکه آمریکا همیشه باایران دنده چپ افتاده بود . بدون آمریکانمیتوانیم خیانت است . راستش این روزهامردم نه مجلس رامیفهمندونه دولت را نه باورمیکنند ونه خواب هستند . اگرنااهلی رسوخ پیداکند رابطه مردم بادولت ومجلس قطع میشود . روحانی کلید نبردآخر راباامنیت واقتصادوقدرت منطقه ای ایران را واردقفل تنفرکرد ! اگرکسی فکرمیکند میتواند ایران راهدف اصلی سند مبارزه با استراتژی باتروریسم آمریکاکند پذیرفته است جان ومال وحتی موجودیت ایران رادرمعرض چنگ اندازی دشمن قراردهد . اگرکسی تصورکرده است فقط بادل نوشته هایش کشورش را گاوشیرده دومی میکند این ریسک راهم پذیرفته است اگردشمن به امیداو دستش را روی همه حال وآینده ایران بلندکندمعکوس اثردعای مردم راهم باید درنظرمیگرفت که خانمانسوزاست .
  • سلام IN ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    1 0
    روحانی کلید حل توقعات آمریکارا در دست داشت تا یکی آن را باز کند .ظریف هم حق نعمت پروردگی آمریکایی ها را ادا می کند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس