مجلس نمایه

جلسه علنی و غیرعلنی امروز خانه ملت با حواشی و فراز و نشیب‌هایی همراه بود.

به گزارش مشرق، نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

این نشست به منظور بررسی مشکلات اقتصادی کشور و همچنین مسائل ارزی و بازار برگزار شد که در این نشست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت.

*گزارش جهانگیری درباره وضعیت بازار ارز و مجموعه اقدامات دولت

در ابتدای این جلسه، جهانگیری توضیحاتی درباره وضعیت بازار ارز و همچنین ارائه گزارشی در خصوص شرایط اقتصادی کشور و برنامه های دولت در کنترل این بازار ارائه کرد.

*جلسه غیرعلنی مجلس پس از دو ساعت علنی شد

 نشست علنی مجلس شورای اسلامی پس از 2 ساعت به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

این جلسه در حالی کار خود را آغاز کرد که صبح امروز نمایندگان به مدت دو ساعت در جلسه غیرعلنی مجلس بازار ارز،‌مسائل اقتصادی و برنامه‌های دولت در خصوص کنترل بازار ارز و همچنین لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

در جلسه غیر علنی 

مجلس بار دیگر با تفکیک وزارتخانه‌ها مخالفت کرد

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه غیر علنی امروز لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را بررسی کردند.

پس از برگزاری رأی گیری به صورت استمزاجی نمایندگان بار دیگر با لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها مخالفت کردند.

*لاریجانی: شورای نگهبان خواستار توقف بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا در مجلس است

در ابتدای نشست علنی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در جلسه سران قوا روز گذشته در خصوص این لایحه صحبت کردیم طبق قانون باید ابتدا قوه قضاییه این لایحه را به دولت ارائه می داد اما دولت بدون این که نظر قوه قضاییه را بگیرد این لایحه را به مجلس ارائه داد.

وی افزود: شورای نگهبان ایراد قانون اساسی به این مصوبات ما خواهد گرفت حتی اگر این لایحه در مجلس تصویب شود اعلام می کند که این لایحه از طریق قانونی ارائه نشده و رد خواهد شد.
وی افزود: بنده با شورای نگهبان هم مشورت کردم چون اگر کل لایحه توسط شورای نگهبان رد شود مجددا باید لایحه از قوه قضاییه ارائه شود.

*15 مهرماه؛ نشست فوق العاده کمیسیون امنیت ملی برای بررسی FATF

در ادامه، اکبررنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس از نامه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره بررسی FATF خبر داد و اظهار داشت: با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی FATF رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نامه درخواستی برای برگزاری نشست فوق العاده ای به هیأت رئیسه داده است.

وی افزود: طی این نامه از جریان های مختلف سیاسی دعوت شده تا در نشست کارشناسی مذکور حضور یایند.

رنجبرزاده ادامه داد: این نشست بنابه درخواست آقای فلاحت پیشه یکشنبه هفته آینده ساعت 16 در محل کمیسیون تلفیق برگزار خواهد شد. اگر تعداد حضار بالا باشد این نشست در صحن مجلس برگزار خواهد شد.

*خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها ممنوع می‌شود

نمایندگان در ادامه هم ضمن مخالفت با حذف ماده ۲۳ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، بانک مرکزی را موظف کردند برای پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز اقداماتی انجام دهد.

بر این اساس، تعیین و اعلام میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور، همراه مسافر، همراه رانندگان عبوری و مواردی از این قبیل، ایجاد سامانه اطلاعات مالی صرافی‌ها و رصد و ارزیابی فعالیت آنها بر عهده بانک مرکزی خواهد بود.

*دولت مکلف به ایجاد سامانه افزایش هزینه قاچاقچیان شد

بر اساس این گزارش، وکلای ملت در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ماده 22 این لایحه هم موافقت کردند.

به منظور اعمال نظر قوه قضاییه؛ ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد

 در پی درخواست قوه قضاییه، پس از بررسی 23 ماده از لایحه اصلاح  قانون مبارزه با قاچاق کالا  و ارز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نهایتا برای ارجاع ادامه بررسی این لایحه در صحن علنی امروز پارلمان رای گیری شد.

نهایتا نمایندگان برای اعمال نظر قوه قضاییه ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا  و ارز را به کمیسیون اقتصادی واگذار کردند.

*دو بار رای‌گیری برای یک خروج/ حاجی‌دلیگانی: خلاف می کنید؛ مطهری: اخطار را پس از نطق می‌شنویم

در ادامه و پس از اخطار قانون اساسی جهانبخش محبی نیا در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نسبت به وارد دانستن اخطار محبی نیا به علی مطهری رئیس جلسه اعتراض کرد. 

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس طی اعتراضی با اینکه چرا مجددا درخواست ارجاع به کمیسیون به رای گذاشته شده است، خطاب به علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت، عنوان کرد که شما این اقدام را انجام دادید و ادامه بررسی لایحه مذکور را از دستور کار خارج کردید تا هر چه سریع تر FATF و CFT را زودتر در مجلس بررسی کنید.

*اعضای ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار انتخاب شدند

نمایندگان سپس، اعضای ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار را انتخاب کردند.

بر این اساس از میان علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مشهد و سیده فاطمه حسینی نماینده تهران انتخاب شدند.

*حسنی: خروج آمریکا از برجام تنها پروژه مهم دولت را با چالش جدی مواجه کرده است

در بخش دیگری از نشست امروز، محمدصادق حسنی گفت: همه حاکمان جهان باید آرزوی داشتن ملتی همچون ملت ایران را داشته باشند که پس از سالها بی‌تدبیری، ناکارآمدی توسط دولتمردان هنوز در پای صندوق‌های رأی حرفهایشان را مسالمت‌آمیز به گوش متولیان حکومت می‌رسانند. 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اما آنچه اسفبار و تأسف‌برانگیز است این است که آنچه دولتمردان ما با این مردم می‌کنند، کمترین اثری از درایت در آن دیده نمی‌شود، کتمان و تکذیب بحران‌های جدی اقتصادی و معیشتی که مردم با پوست و خون خود آنها را لمس می‌کنند و عدم وجود عزم جدی در دولت چنان سرمایه اعتماد اجتماعی را چنان دچار ریزش کرده که هر روز شاهد گسترش آسیب‌های اجتماعی متأثر از این ناکارآمدی‌ها هستیم. 

*مطهری: جلسه بررسی CFT به یکشنبه صبح موکول شد

پس از آن، علی مطهری نماینده مردم تهران و نایب رئیس مجلس در پی اعتراض چند نفر از نمایندگان مبنی بر ادامه جلسه علنی امروز پس از اذان ظهر، عنوان کرد که تعداد نمایندگان برای ادامه جلسه کافی نیست و حد نصاب وجود ندارد.

وی افزود: البته بررسی لوایح مربوط به FATF راس ساعت 7 صبح روز یکشنبه (15مهرماه 97) در صحن علنی مجلس برگزار می شود.

*شهریاری: بسیاری از مسئولین که در خانه‌های مصادره‌ای زندگی می‌کنند از وضعیت اجاره بهای مسکن بی‌خبرند

همچنین حسینعلی شهریاری در نطق خود گفت: ضمن عرض تسلیت به مردم شهیدپرور اهواز به دنبال شهادت تعدادی از هموطنانمان در حادثه تروریستی این شهر از مسئولین می‌خواهیم از مقصرین حادثه به شدت برخورد کنند؛ همچنین از سپاه پاسداران هم که انتقام خون عزیزانمان را از تروریست‌ها گرفت باید تشکر و قدردانی کنیم. 

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این روزها هموطنان ما روزهای سختی را می‌گذرانند بیکاری و مشکلات معیشتی فشار زیادی را بر گرده محرومین و مستضعفین وارد کرده است و این فشارها کمر مردم را شکسته است. 

*شریفی: برخی مسئولان ما به ولله توان اداره یک نانوایی را هم ندارند

همچنین ناصر شریفی در نطق میان دستورش گفت: آنچه که ما را نگران کرده و دل‌های مردم را به درد آورده وضعیت اقتصادی و معیشت مردم است که سفره محقرشان روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود که هر کس این موضوع را به طور کامل به دشمنان کشور و به آمریکا و ترامپ ربط دهد غافل و سخت در اشتباه است. 

نماینده مردم بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وضعیت نابهنجار اقتصادی امروز که توان خرید را از مردم گرفته و قیمت اجناس و کالا و خدمات را نه روزانه بلکه به صورت ساعتی بالا برده نتیجه سوء مدیریت‌ها،‌اتخاذ سیاست‌های غلط و بی‌نظمی اقتصادی است. 

*طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها اعلام وصول شد

در ادامه، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که بر این اساس طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها اعلام وصول شد.

*حاجی دلیگانی: خروج لایحه مبارزه با قاچاق خلاف آیین نامه بود/ مطهری: اعلام نظر قوه قضائیه ضرورت دارد

این گزارش حاکی است، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در تذکر آیین نامه ای اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که امروز در خروج لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز رخ داد، تذکر آیین نامه ای و اخطار قانون اساسی دارم که به جهت رعایت وقت از بیان اخطار صرف نظر می کنم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس عنوان کرد: این ماده وظایف رئیس جلسه را مشخص کرده و در بند یک اشاره دارد که شما و سایر اعضای هیات رئیسه باید در چه چارچوبی عمل کنید. اعضای هیات رئیسه سوگند یاد کرده اند که اداره مجلس براساس آیین نامه باشد و در این رابطه سوگند شرعی یاد کرده اید.

*مطهری: هدف از ارجاع لایحه مبارزه با قاچاق جلو افتادن CFT نبود

در بخش پایانی نشست، علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که بخشی از ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت، در پی ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: اعتراض دوستان یکی به نوبت اخطار آقای محبی نیا بود. من در زمان طرح اخطار ایشان گفتم اگر راجع به دستور است اخطار را مطرح کنید در صورتی که نوبت ایشان نبود آقای رحیمی عضو هیات رییسه باید این را به من می‌گفت.

وی افزود: بعضی از نمایندگان اعتراض داشتند که دو بار اخطار را به رای گذاشتن خلاف آیین‌نامه مجلس است. در جلسه صبح امروز آقای لاریجانی از نشست شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گزارشی را ارائه داد و گفت اعتراض رییس قوه مطرح شده و آقای روحانی هم آن را قبول کرده، لذا آقای لاریجانی پیشنهاد کرد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق به کمیسیون ارجاع شود. در واقع ایشان اخطار را به رای نگذاشت اما من اخطار آقای محبی‌نیا را به رای گذاشتم.

*نشست علنی امروز خانه ملت خاتمه یافت

نشست علنی صبح امروز مجلس ظهر امروز با اعلام علی مطهری پایان یافت.

بر اساس اعلام مطهری جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8 صبح روز یکشنبه (15 مهرماه) یا دستور کار تعیین شده برگزار می شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    1 0
    دقیقا موقعی که داره قیمت ارز میاد پایین مجلس خرید و فروش ارز در بازار آزاد و خارج صرافی رو جرم اعلام میکنه.اینا نماینده مردم هستن یا علیه مردم.خود همین موضوع باعث میشه قیمت دلار بره بالا.همه میدونن تصویب یه همچین قانون بیخودی گل به خودیه البته اگر نماینده ها فکر مردمن وبا دلال ها نیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس