بازار بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، امروز ۷۰۴۲.۹ کاهش پیدا کرد تا بزرگترین سقوط تاریخ بورس در ۱۰ سال اخیر رقم بخورد.

سرویس اقتصاد مشرق - شاخص کل بورس، دیروز به ۱۹۵۴۸۰.۲ رسید اما امروز به ۱۸۸۴۳۷.۳ کاهش پیدا کرد که نزول ۳.۶ درصدی نشان می‌دهد از لحاظ درصد افت شاخص، امروز دومین روز بد بورس محسوب می‌شود.

رکورد بدترین روز بورس به ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۳ مربوط است که شاخص کل ۵.۵ درصد افت پیدا کرد. البته در آن روز سقوط رقم شاخص بورس فقط  ۳۵۸۹.۹ واحد بود که نصف سقوط بورس در امروز است.

بورس تهران در ماه‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده بود به طوری که از ابتدای امسال شاخص کل تقریبا ۲ برابر شد.

علت صعود بورس در ماه‌های اخیر، آثار گرانی دلار بر سوددهی شرکت‌های صادرات‌محور بود اما طبیعی است که با کاهش قیمت دلار، چشم‌انداز سوددهی این شرکت‌ها منفی شود.

 نکته جالب آن که هر ۱۰ روز بزرگ سقوط بورس در ۱۰ سال اخیر در دولت روحانی اتفاق افتاده که گویای نوسان شدید بازار سرمایه در این دولت است و این مسئله، می‌تواند اعتماد مردم به بورس را خدشه‌دار کند چراکه مردم عادی معمولا به علت نداشتن دانش کافی نسبت به بازار سرمایه و عدم دسترسی به اطلاعات نهانی، کمترین سود را از بورس می‌برند و بیشترین زیان را می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • آرش فکورو فانی در خدا IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    10 33
    خدایا مگذار که ایمانم به اسلام و عشقم به خاندان پیغمبر مرا با کسبه دین با حمله تعصب و عمله ارتجاع هم آواز کند که آزادی ام اسیر پسند عوام گردد که دینم در پس وجهه دینی ام دفن شود که عوام زدگی مرا مقلد تقلیدکنندگانم سازد که آنچه را حق می دانم به خاطر آنکه بد می دانند کتمان کنم
    • محمدی IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      13 14
      شک نکنید بورس نرخ صعودیشو وحشتناکتر از قبل ادامه خواهد داد از فردا صف خرید برای اکثر نمادها از جمله بانکی ها و تولید کننده های روغن و... تشکیل خواهد شد چون اصلا روند صعود و نزول ارز تاثیر مستقیم ندارد و تاثیر روانی دارد لذا حرفه ایی ها صف خریدر ا شکل خواهند داد
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      8 7
      جناب محمدی . بورس اگر بخواد شاخصش واقعی بشه نه مصنوعی و دستوری باید بالای 120 هزار واحد ظرف چند روز سقوط آزاد کنه . شاخص بورس حتی رقم 60 هزار هم خیلی خیلی زیاده چه برسه 180 هزار
  • آرش فکورو فانی در خدا IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    4 47
    خدایا به جامعه ام بیاموز که تنها راه به سوی تو از زمین می گذرد اما به من بیراهه های میانبر را نشان بده
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    28 1
    عزیز من سقوط کجا بوده ؟ یعنی اون روند مسخره و مضحک با روزی 6000 و 7000 واحد افزایش طبیعی بود ؟!!! این بورس مصنوعی بخاطر اتخاذ سیاستهای بشدت غلط حکم دریایی پیدا کرده که پشت یک سد شیشه ای جمع شده . فقط یک ترک کوچیک کافیه تا . . .
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      6 8
      امثال این دلال های دلار و سکه رو بشناسید.تو کانالهای تلگرامی هم جو میان اینجور ادما
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      33 5
      اینجا مشرقه عزیزم. خلاف ذائقه کامنت گزاران مغز فندقیش حرف بزنی هر چند منطقی و از سر دلسوزی ، انواع انگ و برچسب رو حوالت میکنند.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    12 11
    پول مردم اومده بود تو بورس لازم بود یه گوشمالی اساسی بهشون بدن
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    10 0
    چند روز پیش رسانه ها از بورس می گفتند و لزوم سرمایه گذاری و هدایت نقدینگی به آن!!!!!
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      15 0
      یعنی اعتماد به اینها یعنی خودکشی.بهترین مسیر بود برای هدایت نقدنگی مخصوصا با این افت دلار
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    23 0
    ۸ ماهه داره با اعصاب و روان مردم بازی میکنه در حالیکه میتونست یه شبه همرو جمع کنه. خزانتون به سلامتی پر شد دیگه؟ ولی فکر نکن که قهرمانی... همین الان ۳ برابر پارسال هستی.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    16 1
    بری اینکه مردم ایران،بیشترشون اکثر کارهاشون از روی احساس هست و نه عقل
  • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    22 5
    بازار بورس بیشتر به قمارخانه شبیه است تا به یک بازار شرعی
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      12 12
      پولی که تو در میاری درسته که پاتو می‌زاری رو پات واسه دولت هیچ زحمتی نمی‌کشی.اونپقت اون بدبختی که هزار جور استرس و تحلیل و صبر رو باید بچشهکه تولید یه شرکت بالا بیاد اون پولش حرام و تو پول ربات درسته.چه ساده مفاهیم رو عوض میکنم بعضیا.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    16 4
    طبیعی است وقتی سهام صادراتی به امید دلار ۲۰۰۰۰ تومان رشد نجومی میکنه در این شرایط پایین بیاد ما ۲۰ سال پیش یک ضرر در بورس کردیم بورس را رها کردیم ولی همیشه مردم عادی بازنده اصلی بورس هستند آنهم از نوع ویران کننده آن عده ای با رانت اطلاعاتی از افزایشی بودن سهام در صف خرید میرن وقتی سهام های خوب چند برابر شد و شاخص بالا رفت خبر در جامعه می پیچه که فلان سهام چه وچه شد و مسئولین هم جو خرید به مردم میدهند تا مردم عادی وارد خرید میشن قیمت سهام در اوج است رانت دار های اطلاعات سهام آنوقت فروشنده هستند و مردم بیچاره خریدار وقتی به خود میان که میبینند پولشان نصف شده آنوقت کارشناسان میان مصاحبه میکنند که مساله مهمی نیستش سهام در حال اصلاح قیمت است یعنی چه یعنی اینکه سهام ۱۰۰ تومان شده ۵۰۰ تومان الان شده ۳۵۰ بازم ۳.۵ برابر به به چه بورسی ولی کمتر گفته میشه کی آن ۵ برابر رو برده و کی این ضرر ۱۵۰ تومنی رو بخاطر اینه هیچ وقت بورس در ایران وارد توده های جامعه نشده و اعتماد عامه مردم رو جلب نکرده
  • محمد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    24 8
    بعنوان یک فعال قدیمی بازار بورس عرض می کنم گزارش جهتدار ننویسید . من هیچ مسئولیتی در بورس ندارم فقط معامله گر هستم . بزرگترین ضربه به سهامداران جزء در همین دولت روحانی زده شد . گرانفروشی و انداختن سهام به مردم در دی 1392 . و بعدش هم وعده های الکی . مشکل کجاست ؟ عدم گسترش بازار بورس ، جزو ایده های خیلی از دولتمردان است . حتی همین دولت فعلی . فساد در بورس هم به این مساله دامن می زند . :: باید دقت کنیم که رشد بورس ، کاهش تورم را به دنبال خواهد داشت . این چیزی نیست که دولت کلیدبازان بخواهند ! توی دولت محمود هم مخالف زیاد داشت بورس . ما باید قبول کنیم که اگر کاهش تورم و سفته بازی میخواهید ، باید حجم و ارزش معاملات واقعی بورس افزایش پیدا کند . دولت دست از فریب دادن مردم بردارد . کلاه مردم را در بورس برندارد ! و با ایجاد مشوق های متنوع ، پول سرگردان را به این سمت هدایت کند . فساد در بورس را کم کند که عین یک سرطان به جان بازار سرمایه افتاده است .... شما هم پیشنهاد میکنم گزارش تحلیلی در مورد آسیبها و فسادهای بورس منتشر کنید . بهرحال اگر صداقت رسانه ای دارید بپردازید به این موضوع مهم . همانطور که به موضوع سفته بازی دلار پرداختید ::: والسلام
  • وطن دوست BE ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    4 1
    بابا جان در تمام دنیا بورس محل جمع پول طبقه متوسط است -- خود سرمایه دار میبرتش بالا جلب مشتری میکنه -- خوب که خرید شد میارادش پایین خودش دوباره جمع میکنه --- و این داستان ادامه دارد - حتما داستان کنت مونت کریستو بخوانید. غربی ها سرامند در این کار -- خوب دوستهای ایرانیشون هم یاد گرفتند!
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    11 2
    هموطنان عزیز تو انتخابات بعدی دنبال کار، صداقت و مبارزه با فساد باشید
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    7 7
    هر کس توی بورس فعالیت کرده باشه اینو می فهمه که هر صعود شاخص یک اصلاح هم داره .شاخصی که هر روز 6هزار واحد رشد می کرد حتما به اصلاح هم نیاز داشت.بنابراین نزول امروز کاملا منطقی بود.به نظر شما پول ها بیاد توی بورس بهتر ه یا بره توی بازار سکه و ارز و طلا؟
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
      13 8
      پولها بره تو مستراح بهتره تا بره تو این قمارخونه بورس
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    1 25
    ای مشرقیان آیا هنر دولت روحانی را دیدید؟ یادتونه چقدر بهش فحش میدادید!!! توبه کنید که خداوند بخشاینده است
    • GB ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      5 1
      باز هم می دیم . موشک خورد وسطشون ... یه کم اوضاعی که خیلی بهم زدن یه کم داره درست می شه البته باهاشون خیلی خیلی کار داریم مجازات اعمالشون مونده ما ملت باهاشون خیلی کار داریم پدر ملت رو درآوردن
  • تحلیل گر IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    2 3
    من فکر میکنم اگه مردم و شرکتها هیجانی عمل نکنن شرایط بازار می تونه هجم نقدینگی در کشور رو به سمت بورس بکشونه و به احتمال زیاد طی روزهای آینده صف خرید تبدیل به صف فروش میشه و کسانی برنده هستند که در منفی ها جمع کردن و بازنده اصلی کسانی که در منفی سهام خودشون رو فروختند . شرایط کشور می طلبه که این حجم نقدینگی به جای دلار و سکه بیاد به سمت بورس و طی سه ماه آینده شاخص کل 250 هزار واحدی رو هم رد میکنه.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    0 6
    هر وقت دلار بالا بره بورس هم بالا میره چون بخش زیادی از ارزش پول شرکت های صادر کننده و بخصوص متاسفانه خام فروش ها هستن که ارزش اونها مواد معدنی فلزی غذایی نفت و گاز پتروشیمی و..هست
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    3 1
    ... هابااین کارپول نقدمردم رو جیب بری می کنید
  • کمی علم - کمی دانش-کمی سواد!!!!!! IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    1 2
    ارزش بورس بادلار 4000 تومن سال پیش 100 ملیارد دلار بود اگر الآن دلار 8000تومن درنظر بگیری همون 100 ملیارد دلاره پس بازار سرمایه رشد ریالی داشته که باعث رشد شاخص شده.اگردلار رو روی 10000 تومن درنظر بگیرید شاخص بورس باید تا 225000 واحد بالا بیاد. دربورس همیشه اصلاح وجود دارد.بورس در کمتر از دو هفته 300000 واحد رشد کرده یک اصلاح7000 واحدی( که بخاطر هیجانات ریزش دلار است)چیزی نیست. لطفا اگر دانشی ندارید وارد این بازار نشید. یا حداقل از مشاوره و تحلیل تحلیلگران واقعی بازار استفاده کنید.
  • IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    2 3
    ارزش بازار 718097ملیارد تومانه یعنی بادلار 7180تومانی میشه100ملیارد دلار . بورس سال پیش با دلار 4000 تومانی 100ملیار دلار بود. دلار بازار ثانویه بین8000 تا9000 تومانه پس بر اساس دلار 8000تومنی هم ارزش بازار بورس باید برسه 800000ملیارد تومان .هنوز جا رشد داره سال 92 هم همینطور شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس