اخبارویژه

پرونده عملکرد وزیر راه و شهرسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، یک پرونده ویژه در زمینه ناکارآمدی و بی‌تفاوتی است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

واردات از کره‌ جنوبی را به میزان کاهش واردات نفت کم کنید


«سرمایه‌گذاری ما در هر کشوری، باید با توجه به منافع‌مان باشد. وقتی کره به راحتی هرچه تمام‌تر منافع ما را تهدید می‌کند و زیر سؤال می‌برد، چرا ایران نباید برخورد متقابلی انجام دهد و به سرمایه‌گذاری در کره ادامه دهد؟


به گزارش رجانیوز، کره جنوبی نخستین کشوری که خواست آمریکا برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران را تمام و کمال انجام داد؛ آیا طی این مدت دولت اقدام متقابلی انجام داده است؟


 کره درحالی به بهانه تحریم‌های آمریکا، واردات نفت از ایران را به صفر رساند که مشتریان بزرگتر ایران، چین و هند به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند.


حداقل انتظاری که از دولت می‌رود این است که برای مقابله با بدعهدی کره‌ای‌ها و به صفر رساندن خرید نفت از ایران، جمهوری اسلامی ایران نیز در ابتدا قرارداد ساخت کشتی را که سرمایه زیادی‌ هم نصیب کره‌ای‌ها می‌کند را ملغی کند و به نیروی داخلی اتکا کند که هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم صنایع کشتی‌سازی ملی تقویت خواهد شد.


 چنانچه فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز قبلاً، در رابطه با قرارداد ساخت کشتی بین ایران و کره جنوبی گفته بود: «در صورتی که رئیس‌جمهور دستور دهد امکان لغو این قرارداد وجود دارد و ما آمادگی آن را داریم با سرمایه‌گذاری 85 درصد به شکل فاینانس این 10 فروند کشتی را بسازیم که ساخت هر کدام 1000 نفر را در کشور مشغول به کار می‌کند.»


 با نگاهی به دو بازار لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی نیز می‌بینیم که این دو بازار بزرگ به قبضه برندهای کره‌ای درآمده است. برندهایی که مشهورترین آنها سامسونگ و ال‌جی است. بازار خودرو هم دست کمی از این دو بازار ندارد. همانطور که لوازم خانگی جولانگاه سامسونگ و ال‌جی است.


 بازار خودرو نیز محلی شده است برای جولان خودروهای کره‌ای، که شرکت‌های هیوندا و کیاموتورز پرچمدار آن محسوب می‌شوند.


 با این حساب، کره جنوبی هم منافع قابل توجهی در ایران دارد که نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند. و ایران می‌تواند در پاسخ به همراهی کره با سیاست‌های آمریکا، علاوه‌بر لغو قرارداد کشتی‌سازی با کره، منافع چندین میلیاردی کره در ایران را هم مسدود کند.


 یادآور می‌شود بهمن‌ماه سال گذشته نیز در جریان حضور تیم کشورمان در مسابقات المپیک زمستانی 2018 در کره‌جنوبی، مقامات این کشور اعلام کردند چون ایران در تحریم قرار دارد از دادن هدیه رایج به ورزشکاران ایران خودداری می‌کند.
 


رانت 18 میلیارد دلاری را توضیح بدهد سخنگویی دولت پیشکش!


سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید اسحاق جهانگیری سخنگویی دولت را نپذیرفته است.


حسین مرعشی گفت: درباره سخنگوی دولت هنوز تصمیم‌گیری نشده است، یک مدت آقای روحانی نظر داشتند که جهانگیری سخنگو شود که او نپذیرفت.


وی در خصوص تغییرات احتمالی در دولت و اینکه سرنوشت سخنگوی دولت چه شد، گفت: هنوز تصمیم‌گیری نشده است، یک مدت آقای روحانی نظر داشتند که آقای جهانگیری سخنگو شود که او نپذیرفت.
جهانگیری درباره پاسخ به این سوال که به نظرتان اگر قرار باشد اکنون تیم اقتصادی دولت تغییر کند، این تغییرات باید به چه صورت باشد؟ گفته است: رئیس کل بانک مرکزی که اکنون تغییر کرده، وزیر اقتصاد که نداریم، وزیر اقتصاد را هم که مجلس استیضاح کرده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تغییرناپذیر است و تا آخر در داخل دولت می‌مانند،  آقای روحانی باید  وزیر اقتصادی انتخاب کنند که بین نوبخت و همتی بتواند با یکی از آنها هماهنگ باشد.


مرعشی اضافه کرد: قاعدتاً آقای نوبخت می‌خواستند که به برنامه‌های کشور بهتر برسند و دیگر سخنگو نباشند.


امتناع جهانگیری عضو کارگزاران از قبول سخنگویی در حالی است که دولت ظرف یک سال اخیر کارنامه نامطلوب و کاهنده‌ای داشته است. در همین حال جهانگیری با شاهکاری که در ماجرای واگذاری 18 میلیارد دلار ارز به قیمت 4200 تومان انجام داد و به دلار جهانگیری معروف شد، زمینه‌ساز واگذاری رانتی بی‌سابقه (بالای 150 هزار دلار) که هنوز تئوریسین‌ها و توجیه‌گران اقدامات دولت در توجیه و تحلیل آن درمانده‌اند. بنابراین آقای جهانگیری اگر بتواند درباره همین یک قلم عملکرد، پاسخگو باشد، کلی کار کرده است؛ سخنگویی و پاسخگویی درباره سایر عملکردهای دولت پیشکش!


او البته در تبلیغات انتخاباتی و سیاه‌نمایی علیه دولت ماقبل و نیز رقبای انتخاباتی، بسیار پرحرارت ظاهر شده بود و چنین القا کرده بود که فقط چند عقل کل وجود دارند که در دولت جمع شده‌اند و دیگران هیچ سررشته‌ای از امور ندارند و اگر سرکار بیایند اقتصاد را به ته دره می‌برند!


آفتاب یزد: دولت بی‌میل نبود که ارز گران شود


رئیس ‌کمیته بازنگری قراردادهای نفتی می‌گوید دولت بی‌میل نبود قیمت ارز افزایش پیدا کند.


روزنامه آفتاب یزد از قول سیدمهدی حسینی نوشت: اعتقاد بنده بر این است که دولت خودش نیز در این مسئله افزایش قیمت ارز نقش داشت و به نوعی شروع‌کننده افزایش نرخ ارز بود و لااقل نسبت به آن بی‌میل نبود و البته شاید کمی حساب‌نشده وارد این مقوله شد و شاید به دلیل گرفتاری‌های مالی که دولت داشت و به دلیل کسری بودجه قابل توجه گوشه‌چشمی به این اضافه درآمد ارزی نیز داشت. پیش از این هم چنین روش‌هایی مسبوق به سابقه بوده به عنوان مثال زمانی ممکن است بانک‌ها از افزایش نرخ ملک استقبال کنند تا نرخ اموال مازاد و وثایق ملکی که در گرو بانک‌ها است افزایش یابد و نتیجه آن در ترازنامه بانک انعکاس یابد. به همین جهت ممکن است بخواهند با تعدیل نرخ ریال در برابر دلار بخشی از بحران‌های مالی که در بخش بدهی‌های بانکی، مسکن و بازنشستگی وجود دارد را پوشش دهند که البته به‌زعم بنده دولت درست وارد این بحران نشده است و مشکلاتی به وجود آمد.


این مدیر صنعت نفت کشور در ادامه افزود، قطعاً افزایش قیمت دلار به معنای افزایش درآمد دولت است و این نتیجه طبیعی از این مسئله استنباط می‌شود، دولت نیز مانند هر صادرکننده دیگری ممکن است تمام یا بخشی از دلار حاصل از فروش نفت را در بازارهای داخلی عرضه نماید، دولت هم درآمدش را به ریال تبدیل می‌کند و مانند هر صادرکننده دیگری از افزایش نرخ دلار سود می‌برد. صادرکنندگان ما برنده اصلی افزایش نرخ دلار بودند مانند پتروشیمی‌ها، مانند فولادی‌ها و دولت نیز به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده کشور در راس این صادرکنندگان بیشترین نفع را برده است. این البته یک بعد قضیه است و ابعاد دیگر قضیه البته آثار این مسئله بر همه اعضاء و جوارح کشور است که مسئولیت آن بیش از همه برعهده دولت است.


حسینی در مورد تزریق ارز پتروشیمی‌ها به صورت قطره‌چکانی و تلاش آنها برای گران کردن کالایشان که تاثیر بسیاری بر بازار گذاشته است گفت: پتروشیمی‌ها در حال حاضر درآمد ارزی بسیار خوبی دارند و این ارزها را باید بیاورند در داخل کشور. خوراکی که پتروشیمی‌ها می‌گیرند، مستقیم از وزارت نفت خریداری می‌شود، اگر قرار باشد که پتروشیمی‌ها با نرخ 3800 تومان و 4000 تومان خوراک بخرند و آن را با نرخ دلار آزاد در بازار عرضه کنند که این منطقی نیست، وزیر نفت می‌تواند به جای عزل مدیران، خوراک آنها را با نرخ آزاد و یا لااقل بیشتر تامین نماید، مستحضرید این پتروشیمی‌ها که در حال حاضر خصوصی شده‌اند بعضاً بسیار قوی و بانفوذ هستند و مبارزه با آنها کار راحتی نیست. این رانت بزرگی که شامل حال صنایع پتروشیمی شده است، آنها به راحتی از آن نمی‌گذرند و وزارت نفت کار سختی در پیش دارد.



لطفاً نگردید کارنامه این وزیر قابل رصد نیست!


پرونده عملکرد وزیر راه و شهرسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، یک پرونده ویژه در زمینه ناکارآمدی و بی‌تفاوتی است.


روزنامه وطن امروز ضمن مرور کارنامه عباس آخوندی نوشت: او علاوه‌بر آنکه در دولت سازندگی، وزیر مسکن و شهرسازی بوده است، از سال 89 تاکنون عضو شورای مرکزی نظام مهندسی بوده، در مقطعی ریاست بنیاد مسکن را عهده‌دار بوده و حالا 6 سال است در دولت روحانی مجددا وزیر راه‌وشهرسازی شده است. مسکن‌مهر را «مزخرف»، «فاجعه‌آفرین»، «شهربرانداز» و «پوپولیستی» دانست.


آخوندی می‌گفت، مسکن‌مهر، «قفس‌های انسانی» است و اقتصاد را از ریل خارج کرده است. و سرانجام مدعی شد: «مسکن مهر بزرگ‌ترین مداخله و شکست دولت در حوزه مسکن در تاریخ ایران بود». تغییر مواضع وزیر راه‌وشهرسازی البته منحصر در حوزه مسکن نیست. آخوندی در دولت یازدهم پس از گوشزد کردن معایب بسیار مسکن‌مهر، به نمایندگان مجلس قول داد طرحی با عنوان مسکن اجتماعی را جایگزین آن کند. طرحی که ظاهرا هنوز قرار نیست ما شاهد افتتاح نخستین واحد آن هم باشیم.


این در حالی است که کارشناسان بازار مسکن می‌گویند با توجه به جمعیت قریب 14 میلیونی جوانان در آستانه ازدواج، برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده مسکن در سال‌های آینده، تولید یک میلیون مسکن در هر سال ضروری است! آخوندی اما می‌گوید مسکن به اندازه کافی داریم و قریب 6/2 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد، لذا نیازی به ساخت مسکن توسط دولت نیست. بر همین اساس، مجلس قانونی را برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب کرده و اجرای آن را به وزارت راه‌وشهرسازی سپرده است. با وجود گذشت چند سال از نهایی و ابلاغ شدن این قانون اما وزارت آخوندی هنوز سامانه اخذ مالیات از خانه‌های خالی را راه‌اندازی نکرده است.


چنانکه یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب می‌نویسد، آخوندی بیش از آنکه درگیر کار اجرایی باشد، مشغول نظریه‌پردازی و نوشتن مقالات سیاسی در رسانه‌ها بوده است.
معاون جناب آخوندی گفته است 61 درصد مردم اجاره‌نشین هستند. سؤال اینکه آیا چنانکه آخوندی می‌گوید دولت در تامین سرپناه برای این اقشار هیچ وظیفه‌ای ندارد؟ مگر نه اینکه همین افراد ولی‌نعمت اصلی امثال عباس آخوندی هستند و امثال او برای برداشتن بار زندگی از دوش آنها نباید سر از پا بشناسند؟ حالا وزیر مملکت راست راست از لیبرالیسم دفاع می‌کند. وزیری که معتقد است تامین خانه برای مردم، وظیفه او نیست!


مرکز پژوهش‌های مجلس که از قضا مدیریت آن با یکی از حامیان دولت است، بهمن‌ماه 96 در گزارشی، ۲۰ تکلیف اجرایی وزارت راه طبق اساسنامه آن را فهرست کرده، به بررسی عملکرد عباس آخوندی در هر کدام از این 20 حوزه پرداخته است. نکته تکان‌دهنده گزارش این است که کارنامه جناب وزیر چنان پر از خالی بوده که در مقابل هر 20 ردیف وظایف قانونی وی، جمله «قابل رصد نیست» درج شده است! این نهاد تخصصی، در نهایت در جمع‌بندی گزارش عملکرد عباس آخوندی، صراحتاً اعلام کرده وی در ۴ سال نخست وزارتش، هیچ‌یک از تکالیف قانونی وزارت راه‌وشهرسازی را انجام نداده است. مجلس اما تاکنون 3 بار با استیضاح همین فرد مخالفت کرده است!


روایت روزنامه اصلاح‌طلب از تسویه حساب دو حزب دولتی


«مبادله دو بیانیه تندیسان حزب کارگزاران و حزب اعتدال وتوسعه، مبارزه‌ای جدی برای تعیین مرد اول دولت است.»


روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح با درج این مطلب نوشت: یک توئیت در صفحه علیرضا خامسیان، روزنامه‌نگار منتشر شد که می‌گفت فروپاشی اعتدال و توسعه آغاز شده است چرا که سه عضو ارشد شورای مرکزی این حزب، یعنی اکبر ترکان،‌مرتضی بانک و فاطمه هاشمی از حضور در این حزب، استعفا داده‌اند.


با این حال به فاصله چند ساعت، این خبر تکذیب شد. اول غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب به یک کانال تلگرامی (راهبرد) پیام داد که همین هفته گذشته در جلسه شورای مرکزی دو تن از این سه نفر حضور داشتند و بعد از آن اکبر ترکان و فاطمه هاشمی در مصاحبه‌های جداگانه‌ای این موضوع را تکذیب کردند.


اما چرا این موضوع می‌تواند مهم باشد؟ به دو دلیل این موضوع مهم است: نخست اینکه فرد منتشرکننده خبر یعنی خامسیان، مشاور رسانه‌ای محمدرضا عارف است. رئیس فراکسیون امید و نیز رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خوشحالی او از فروپاشی اعتدال و توسعه، می‌تواند پالسی باشد از یک اتفاق بزرگتر.


دوم اینکه حزب اعتدال و توسعه حزبی است که بیشترین نزدیکی با دولت را دارد. در حال حاضر دبیر کل این حزب یعنی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه است و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور و نیز علی جنتی، سرپرست نهاد ریاست جمهوری عضو شورای مرکزی آن اکبر ترکان، دبیر سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم عضو دیگری از شورای مرکزی این حزب است. در عین حال اعتدال و توسعه از بدو تأسیس، فرزند معنوی حسن روحانی بوده است.


اما این اتفاق یک روز بعد از بیانیه تند شاخه جوانان و دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه علیه حزب کارگزاران سازندگی روی‌داد. حزب کارگزاران که نزدیک به اکبر هاشمی است و غلامحسین کرباسچی، دبیر کل آن بیانیه‌ای داد درباره حضور رئیس‌جمهور در مجلس و در آن صراحتاً نوشت که رئیس‌جمهور باید رئیس سازمان برنامه و بودجه را تغییر بدهد در این بیانیه آمده بود: با وجود آنکه انتظار می‌رفت در دولت دوم دکتر روحانی هماهنگی و کارآمدی ستاد اقتصادی دولت بیشتر شود، اما اصرار بر حفظ رئیس سازمان برنامه و بودجه سبب شد این اصلاح ضروری رخ ندهد. ما به جد معتقدیم سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر اقتصادی دولت است و به همین علت برای اصلاح عملکرد دولت نیازمند به تغییر در این مدیریت و تنظیم دو نهاد دولتی دیگر؛ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و نیز وزارت‌خانه‌های دیگر مانند وزارت صمت با این سازمان هستیم.


این موضوع به مذاق اعتدال و توسعه‌ای‌ها خوش نیامد و حزب بیانیه‌ای نوشت: «افکار عمومی منتظرند تا این گروه سیاسی همزمان با درخواست تغییرات مطلوب‌شان در دولت، درباره عملکرد و ماندن یا رفتن هم‌حزبی‌های خودکه به‌طور گسترده در لایه‌های مختلف اقتصادی کشور حضور فعال دارند نیز به‌صراحت پاسخ داده و موضع‌گیری کنند.» «گویا تنظیم‌کنندگان بیانیه این حزب، اولویت خود را منحرف کردن نگاه مخاطبان از افراد شاخص و برجسته منتسب به این گروه در دولت قرار داده‌اند»، «این احتمال هم وجود دارد که هدف فرعی این بیانیه سلب مسئولیت از خود درباره نتایج برخی تصمیماتی است که نقش افراد شاخص این حزب در شکل‌گیری تبعات کاملاً مبرهن است.»


آخر هفته در واقع صحنه رویارویی طیف‌های مختلف حامی دولت با اعتدال و توسعه بود. اول کارگزاران نزدیک به جهانگیری و بعد از آن چهره‌های نزدیک به عارف تلاش کردند ضربات مهلکی به اعتدال و توسعه نوبخت وارد کنند.

خراسان

دستور فوری برای برخورد با 3 نوع گران‌فروشی جدید


طبق بخشنامه روزهای اخیر یک نهاد نظارتی به تعدادی از سازمان ها و تشکل های فعال در زمینه توزیع اقلام روزمره مورد نیاز جامعه، با اشاره به وصول گزارش هایی در زمینه مهم ترین تخلفات رخ داده طی ماه های اخیر، متذکر شده ضمن گزارش فوری هرگونه اقدام غیرقانونی در حوزه گران فروشی شامل مخدوش کردن قیمت درج شده، نصب برچسب قیمت جدید یا درج نکردن قیمت مصرف کننده، موضوع به عنوان یک تخلف، در اختیار نهادهای قانونی قرار بگیرد تا با سودجویان برخورد قانونی شود.


مجوز ویژه دولت برای جبران خسارت حمله به کامیون ها


طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به عباس آخوندی، به این وزارتخانه اجازه داده شده به منظور جبران خسارت وارد شده به ناوگان برون شهری فعال در جاده های کشور که به تایید نیروی انتظامی محل وقوع حادثه، در جریان برخی اعتراضات، جهت ادامه فعالیت مورد تعرض قرار گرفته و دچار خسارت مالی شده اند، مبلغ 20 میلیارد تومان اختصاص یابد و در عین حال، خسارت های واردشده به نفتکش های جاده پیما نیز در قالب همین مجوز کلی، قابل پرداخت خواهد بود.

ایران

موافقت دادگاه آلمان با استرداد دیپلمات ایرانی به بلژیک

خبر اول اینکه، دادگاهی در آلمان با استرداد دیپلمات ایرانی به بلژیک موافقت کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک دادگاه در آلمان اعلام کرد که با استرداد دیپلمات ایرانی که به اتهام دست داشتن در طرح شکست خورده حمله به تجمع گروهک منافقین در پاریس بازداشت شده بود، موافقت کرده است. پلیس آلمان چند ماه پیش این دیپلمات ایرانی را با ادعای برنامه‌ریزی برای بمبگذاری در تجمع گروهک تروریستی منافقین بازداشت کرده بود. دادگاه منطقه‌ای بامبرگ اعلام کرد که حکم بازداشت اروپایی برای اسدالله اسدی را تأیید می‌کند و حکم می‌دهد که وی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نیست. دادگاه بامبرگ تصریح کرد، به این علت که این دیپلمات ایرانی در تعطیلات به سر می‌برده و در کشور محل مأموریتش یعنی اتریش حضور نداشته است، بنابراین فاقد مصونیت دیپلماتیک است و می‌توان او را محاکمه کرد. مشخص نیست که دادستانی آلمان چه زمانی قصد دارد وی را مسترد کند. بازداشت این دیپلمات پس از آن انجام شد که یک زن و مرد ایرانی در بلژیک به دلیل همراه داشتن حجم زیادی از مواد منفجره در خودروی‌شان بازداشت شدند. ادعا می‌شود که این زن و مرد در همکاری با دیپلمات ایرانی بازداشت شده در آلمان قصد حمله به تجمع منافقین در 30 ژوئن را داشته‌اند.

 نامه مرجع تقلید به رئیس‌ جمهوری درباره اربعین

خبر دیگر این که آیت‌الله علوی گرگانی مرجع تقلید شیعیان در نامه‌ای به رئیس‌ جمهوری گفت: با توجه به افزایش غیرمنطقی قیمت دلار و هزینه‌های جانبی لازم است تمهیداتی بیش از گذشته برای ارائه تسهیلات نقدی و غیر نقدی دیگر جهت تشرف زوار اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در نظر گرفته شود. به گزارش تابناک، در بخش دیگری از این نامه آمده است: اینجانب از تمام زائرین محترم درخواست می‌کنم در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در ضمن ادعیه خود حتماً دعای فرج برای ظهور امام زمان علیه‌السلام و گشایش برای جامعه اسلامی و توفیق دولت محترم در مدیریت شرایط اقتصادی و گذر از گذرگاه‌های سخت فعلی را با همت جهادی و مدیریت صحیح درخواست کنند.

 خشم برایان هوک از سخنان ظریف در نیویورک

دست آخر اینکه وزارت امور خارجه امریکا در توئیتی به نقل از برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از ظاهر شدن در رسانه‌های امریکایی، جایی که بتواند نظراتش را به طور آزادانه ابراز کند، خوشحال می‌شود. به گزارش ایسنا، در ادامه این توئیت ادعا شده که ظریف همین حق را از مردمش سلب و دولت او به طور مداوم خبرنگاران را زندانی می‌کند. محمدجواد ظریف در چند روز گذشته، گفت‌وگوهایی اختصاصی با شبکه سی‌.بی‌.اس و سی‌.ان‌.ان و همچنین تارنمای المانتیور داشته است. از محورهای اصلی این گفت‌وگوها می‌توان به «روابط ایران و اروپا»، «کشمکش‌های ایران با دولت دونالد ترامپ» و «مذاکرات ظریف با جان کری» اشاره کرد.

آرمان

نامه 24 حزب اصولگرا به روحانی

۲۴ حزب و تشکل اصولگرا در نامه‌ای به سران قوا پیشنهاداتی برای حل مشکلات کشور ارائه کردند. 24 حزب و تشکل اصولگرا در نامه‌ای به سران قوا تاکید کردند کلید واقعی حل مشکلات، بهره‌گیری از ظرفیتهای داخلی و منابع گسترده مادی و معنوی، توجه به دانش و تجربه‌ی موجود در کشور عزیزمان، به میدان آوردن مردم و استفاده‌ی صحیح و اصولی از نیروی انسانی جوان و بی‌نظیری است که در سراسر جغرافیای وطن مترصد فرصتی برای اثبات توانایی‌های خود هستند.

توصیه مشاور روحانی به عربستان

در پی تماس تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا با پادشاه عربستان و تحقیر او به دلیل ناکامی در اقناع اوپک برای تامین نفت مورد نظر آمریکا، مشاور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در توصیه‌ای به سران دولت سعودی یادآور شد: عزت ملت و دولت سعودی در فشردن دست دوستی ایران است. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت؛ «‏عزت ملت و دولت سعودی در فشردن دست دوستی ایران است نه در پافشاری برای تحقیر شدن مداوم توسط باجگیری که جز نفع خود چیزی نمی‌شناسد.»

اسامی ۱۶ نفر از محکومان پرونده‌های اقتصادی

اسامی ۱۶ نفر از محکومان پرونده‌های اقتصادی اخیر اعلام شد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضائی، ضمن اعلام صدور حکم اعدام برای ۳ نفر از متهمان پرونده‌های اخیر اقتصادی، اسامی سایر محکومان را به شرح ذیل اعلام کرد: محمد عطریان، رامین تاجیک، رضا مردمیدان حاجی‌آقایی، حسین وزیری، شاهین سیمرغ محکوم به ۲۰ سال حبس. ولی صدفی ۱۲ سال حبس، علیرضا حسن‌زاده ظرفی، علیرضا لوینی به ۱۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق. محمد راستگوی کوکی ۱۰ سال حبس و ۵۰ضربه شلاق، پویا نوبخت، شاهرخ نجفی، مهرافزا ۱۰ سال حبس. علیرضا روند و نوید خورشید ترکمانی ۸ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق. مجتبی نوروزی و محمد هاشمی ۷سال حبس. نوید زهره‌وند ۶ سال حبس.

از مانیفست «نواصولگرایی» رونمایی شد

جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی مانیفست نواصولگرایی را در نشستی با حضور دبیرکل این تشکل سیاسی اصولگرا در ۱۴ بند منتشر کرد. متن کامل مانیفست نواصولگرایی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی صبح دوشنبه در نشست رسانه‌ای این جمعیت رونمایی شد. جمعیت پیشرفت و عدالت که نزدیک به محمدباقر قالیباف است، در مانیفست خود که در مجموعه شهدای سرچشمه از آن رونمایی شد، نواصولگرایی را ایجاد بنایی نو و جدید بر «مبنای» اصول‌گرایی که همان مبانی مکتب امام (ره) است تعریف کرده. در این مانیفست «تغییر اساسی» در گفتمان، رویکرد، ساختار و عملکرد، ویژگی اصلی این بنا محسوب می‌شوند و ۳ شاخص اصلی آن «مردم‌باوری»، «اسلام ناب» و «نوگرایی» است.

مجروحان حادثه اهواز جانباز شدند

مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یک تیم تخصصی از سوی بنیاد شهید برای رسیدگی به وضعیت مجروحان حادثه تروریستی اهواز و احراز جانبازی آنان، به استان خوزستان اعزام می‌شود.غلامرضا طائبی افزود: در حادثه تروریستی در جریان رژه نیروهای مسلح در روز 31 شهریور در اهواز تعدادی مجروح شدند که به همین منظور بنیاد شهید اقداماتی برای شناسایی جانبازان به منظور ارائه خدمات انجام داده است. وی تصریح کرد: پرونده افراد مصدوم در این حادثه تروریستی در بنیاد شهید استان خوزستان در بخش پذیرش ایثارگران تشکیل شد و پس از احراز و تکمیل فرم‌های مربوطه و ثبت در سیستم سجایا(سامانه جمع آوری اطلاعات ایثارگران) در سریع‌ترین زمان وضعیت آنان بررسی می‌شود. طائبی ادامه داد: پس از طی این مراحل، کمیسیون پزشکی و تیم اعزامی از نظر درصد جانبازی اعلام رأی خواهند کرد تا خدماتی راکه شایسته این افراد است، از سوی بنیاد شهید دریافت کنند.

آمریکا به بی‌نظمی بین‌المللی دامن می‌زند

رئیس مجلس در دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی پرتغال- ایران با اشاره به اهمیت گسترش روابط دو کشور ایران و پرتغال گفت: ایران علاقمند به گسترش و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشور پرتغال است. علی لاریجانی با اشاره به اهمیت و جایگاه گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور ایران و پرتغال افزود: زمینه‌های مختلفی از جمله در حوزه‌های نفت، گاز و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در پروژه‌ها وجود دارد که هیأت‌های پارلمانی دو کشور باید برای تقویت آن تلاش کنند. وی ادامه داد: سطح روابط تجاری دو کشور ایران و پرتغال در سطح انتظار نبوده و دو کشور باید از تمام ظرفیت‌ها برای ارتقای آن استفاده کنند. لاریجانی با اشاره به اهمیت نقش آفرینی اتحادیه اروپا در مسائل مختلف گفت: در شرایط کنونی آمریکایی‌ها با اقدامات خود در عرصه‌های مختلف از جمله برجام و نقض معاهدات بین‌المللی، عملاً به بی نظمی بین‌المللی دامن زده‌اند، در این شرایط کشورهای اروپایی می‌توانند نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

اسامی ۲۰ نمایندگی صدور ویزای عراق

هزینه ثبت‌نام سفر اربعین امسال به استناد اطلاعات سازمان حج و زیارت، حدود ۳۸۶ هزار تومان است. رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه گفت: این مبلغی است که سازمان حج و زیارت دیروز اعلام کرده و شامل هزینه ویزا، بیمه و هلال‌احمر، خدمات ثبت نام و حق کارگزاری می‌شود. پیش‌تر هزینه ثبت‌نام اربعین ۳۷۷ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده بود. مجتبی کریمی افزود: آنچه در سامانه سماح (ثبت‌نام سفر اربعین) اعلام شده مبنای ویزای عراق است که به «ریال» و نه دینار یا دلار دریافت می‌شود و معادل ۴۱ دلاری است که بین دولت ایران و عراق توافق شده و با موافقت بانک مرکزی با ارز حدود ۸ هزار تومان محاسبه شده است که حدود ۳۸۶ هزار و ۲۶۷ تومان می‌شود. هزینه ثبت‌نام سفر اربعین ۳۸۶,۲۶۷ تومان است. گذرنامه‌ها باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد. ۲۰ نمایندگی عراق در سراسر کشور برای صدور ویزا ایجاد شده است. در مرزها ویزا داده نمی‌شود. صدور ویزا نهایت تا ۵ روز قبل از اربعین صادر می‌شود او ادامه داد: امسال در ۲۰ نمایندگی، ویزای عراق صادر می‌شود که این دفاتر در شهرهای اصفهان (۲ دفتر)، شیراز، آبادان، سوسنگرد، یزد، کرج، ایلام، کرمان، قم، ساری، تبریز، رشت، اراک، اردبیل، بندرعباس، بیرجند، بوشهر، گلستان و همدان واقع شده و در کنار سه کنسولگری اهواز، کرمانشاه و مشهد و سفارت عراق در تهران برای اربعین به صدور ویزا اقدام می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    1 25
    کیهان واقعا در کدام دنیا سیر می کند ؟
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    0 0
    افرین بر صنعت صادرات ایرا ن. شما نباید از صادرات ناراحت شود . کار درستی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس