موشک

در جریان حمله اخیر به مقر فرماندهان داعش، موشک قیام با ظاهری متفاوت و یک کلاهک مدرن، از روی پرتابگر شلیک شد که نشان‌دهنده توسعه دقیق و با برنامه موشکهای نقطه‌زن ایرانی با استفاده از سرجنگی جدید است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، سپاه پاسداران در سحرگاه روز ۹ مهرماه و در پاسخ به حمله تروریستی ۳۱ شهریور در شهر اهواز که به شهادت ۲۵ نفر از هموطنان بی گناه منجر شد، مقرهای گروه تروریستی داعش در شرق سوریه را با یک عملیات ابتکاری و ترکیبی شامل موشک‌های بالستیک و پهپادهای بمب افکن مورد حمله قرار داد که در این حمله ۶ فروند موشک بالستیک مورد استفاده قرار گرفت.

موشک‌های ذوالفقار و قیام که در این پاسخ داغ مورد استفاده قرار گرفتند، جزء موشک های میان برد کشورمان هستند که به ترتیب ۴ موشک ذوالفقار و ۲ موشک قیام به عنوان طلایه داران حمله سپاه به تروریست ها استفاده شدند.

نمایی از حمله موشکی سپاه به سمت مواضع داعش در سحرگاه ۹ مهرماه

ذوالفقار؛ فرزند خلف فاتح ۱۱۰

موشک بالستیک کوتاه برد ذوالفقار در حقیقت آخرین مدل از خانواده موشک های سری فاتح ۱۱۰ که عنوان دقیق ترین موشک بالستیک ایران را یدک می کشد است. نسل های مختلف فاتح-۱۱۰ و نمونه ضد کشتی توسعه یافته از روی آنها با نام خلیج فارس و همچنین نمونه های راداری ضد کشتی و ضد رادار با نام های هرمز-۱ و ۲ که هر سه برد ۳۰۰ کیلومتری دارند از جهت پیکربندی کاملاً مشابه فاتح-۱۱۰ هستند. سرجنگی این موشک ها در نمونه های مختلف بین ۴۵۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم، سرعت نهایی آنها ۳ ماخ برای موشک خلیج فارس و تا ۵ ماخ برای سایر نمونه ها و خطای آنها کمتر از ۵ متر در نمونه های آخر ذکر شده است.

اما پس از چند سال از معرفی نسل چهارم در سال ۱۳۸۹، نسل بعدی با نام فاتح-۳۱۳ در سال ۱۳۹۴ معرفی شد که برد آن به ۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته بود. این موشک تفاوت های جزئی در شکل بالک های پایدارساز انتهایی با نمونه های قبلی داشت. در زمان رونمایی از فاتح-۳۱۳ اعلام شد در این موشک علاوه بر سبک سازی بدنه، از نسل پیشرفته ای از پیشران سوخت جامد مرکب به علاوه سامانه های هدایت، کنترل و ناوبری جدیدتر استفاده شده که دقت نقطه زنی در اصابت به هدف را در آزمایش ها اثبات کرده است.

موشک فاتح ۳۱۳

یک سال بعد از رونمایی از فاتح ۳۱۳ در هفته دفاع مقدس اما جهش دیگری در عرصه موشک های سوخت جامد کوتاه برد و راهکنشی (تاکتیکی) به نام موشک ذوالفقار معرفی شد که بعدها معلوم شد با وجود اینکه این موشک در سطح راهکنشی طراحی شده اما دارای آثار راهبردی است. این موشک دارای برد ۷۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر و مجهز به کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی معرفی شد. نمایش تصاویر نمونه های تولیدی این موشک در ۴ مهر سال ۱۳۹۵ نشان داد که ذوالفقار مراحل آزمایش را بی سر و صدا به پایان رسانده و آماده تحویل به نیروی هوافضای سپاه است.

همچنین از مقایسه طول موشک های فاتح-۱۱۰ با ذوالفقار بر روی سکوی آزمایش و دقت به محل قرارگیری بالک های هدایت موشک نسبت به سکوی پرتاب، می توان به افزایش طول موشک جدید در ناحیه پیشران و قبل از بلوک هدایت و کنترل نیز اطمینان حاصل کرد. این افزایش طول را می توان در حدود نیم متر تخمین زد. بنا بر این با احتساب اعداد فوق در مجموع شاهد افزایش بیش از ۳۲۵۰۰ سانتیمتر مکعبی حجم موشک ذوالفقار نسبت به فاتح-۱۱۰ هستیم که این میزان قاعدتاً صرف افزایش حجم سوخت موشک شده است.

موشک ذوالفقار

نکته بسیار مهم دیگر، تغییر شکل دماغه موشک ذوالفقار از حالت نوک تیز موشک های قبلی فاتح به حالت منحنی یا Blunt  است. با مراجعه به منابع معتبر علمی در اینترنت در زمینه دانش موشک ها می توان دید این شکل زمانی استفاده می شود که سرعت موشک، هایپرسونیک (بالای ۵ برابر سرعت صوت) بوده و برای کاهش حرارت تولیدی در این سرعت ها، راهکار افزایش انحنای نوک دماغه به کار گرفته می شود که سبب انتقال حرارت کمتری به موشک می شود. به علاوه در کنار استفاده از این طرح از مواد فنا شونده که در اثر حرارت از بین می روند تا بخش زیرین سالم بماند نیز استفاده می شود که تصاویر موشک ذوالفقار مؤید همین مطلب است.

اما کمتر از یک سال از معرفی موشک ذوالفقار و به دنبال حمله تروریست ها به مرقد امام راحل و مجلس شورای اسلامی در خرداد ۱۳۹۶، نیروی هوافضای سپاه که موشک های ذوالفقار را مورد استفاده قرار می دهد در ۲۸ خرداد سال گذشته، حمله موشکی موفق و مقتدرانه ای را علیه مواضع گروه داعش در شهر دیرالزور سوریه انجام داد. در این حمله برق آسا ۶ موشک ذوالفقار مورد استفاده قرار گرفته که همگی با دقت هر چه تمام به اهداف از پیش تعیین شده یعنی ساختمان های محل تجمع نیروهای داعش اصابت کردند. دومین استفاده رزمی از این موشک نیز در جریان حمله اخیر به داعش در شرق سوریه بوده است.

قیام؛ جانشین بر حق خانواده شهاب

اولین موشک بدون بالک ایرانی، موشک بالستیک سوخت مایع قیام-۱ بود که در رده میانبرد طراحی شده و آن را حاصل ۲۵ سال تلاش و تجربه کشور در زمینه موشک های سوخت مایع بالستیک می دانند که با ترکیب خلاقیت و نوآوری و شجاعت در اجرای طراحی های جدید و کنار گذاشتن طرح های مرسوم تا آن زمان به وجود آمد. از این موشک که طرح آن کاملاً بومی بوده در ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ رونمایی شد. به گفته مسئولان دفاعی، ایده اولیه این موشک را شهید حسن تهرانی مقدم به صنعت داد تا موشکی با برد متوسط مخصوص پایگاه های آمریکایی مستقر در اطراف ایران شکل بگیرد و ساخته شود.

تفاوت اصلی موشک قیام با سایر موشک های بالستیک ایرانی در حذف بالک های ثابت پایدارساز از انتهای بدنه است. این بالک ها که به شکل ذوزنقه قائم الزاویه در تمام موشک های بالستیک خانواده شهاب، قدر و سجیل و حتی ماهواره برهای سفیر و سیمرغ دیده می شوند نقش مهمی در ایجاد پایداری موشک دارند اما در موشک قیام با عدم اتکا به بالک های فوق، تمام وظیفه ایجاد پایداری به عهده سامانه های کنترلی با همان عملگرهای نصب شده در خروجی پیشران سوخت مایع است.

این کار مزیت هایی از جمله کاهش وزن و بازتاب راداری را به همراه داشته، ذخیره و انبارداری، حمل و نقل و بارگذاری آن در پرتابگر را نیز ساده تر می کند. این ویژگی به واسطه دستیابی به سطح بالاتری از فناوری تأمین پایداری و کنترل موشک، تنها به واسطه سامانه کنترل بردار رانش در خروجی موتور و کاهش قابل توجه عوامل بروز خطا در این موشک از جمله استقرار دقیق موشک روی پرتابگر، سامانه های هدفگیری و هدایت و کاهش تلاطم سوخت مایع در مخزن و ... دارد. همچنین با توجه به جدید بودن این موشک احتمالاً از فناوری های پیشرفته و سامانه های تمام دیجیتال در بخش های الکترونیکی آن استفاده شده است.

موشک بالستیک قیام - نسل اولیه

به نظر می رسد این موشک به مرور به طور کامل جایگزین شهاب-۲ خواهد شد زیرا در حالی که میزان سرجنگی و قطر این دو یکسان است، تنها با کمی افزایش طول و ۱۰۰ کیلوگرم افزایش جرم (۱.۶۵ درصد بیشتر)، به ۳۰۰ کیلومتر برد بیشتر (۶۰ درصد افزایش) می رسد. این موشک نیز به بیشینه ارتفاع ۱۲۶ کیلومتر در بیشترین برد خود می رسد. در واقع با ساخت و تولید انبوه موشک قیام عملاً موشکی با ابعاد شهاب-۱ و ۲ اما با برد بسیار بیشتر و قابلیت بهره مندی از سرجنگی های جدید و متنوع پدید آمده است.

میزان سرجنگی موشک قیام در برخی منابع ۶۴۵ کیلوگرم ذکر شده و در آخرین اخبار اعلام شده راجع به پیشرفت های موشکی کشور، قابلیت حمل انواع سرجنگی از جمله بارانی برای موشک قیام اعلام شده است. همچنین موشک قیام نیز قابلیت شلیک از سیلوهای زیرزمینی را دارد. البته در جریان حمله اخیر قیام ایرانی با ظاهری جدید و از روی یک پرتابگر متحرک شلیک شد.

سر جنگی موشک قیام با بالک های هدایت شونده برای حمله به مواضع داعش

سر جنگی جدید برای قیام های ایرانی

در سالهای اخیر شاهد نصب نسل جدیدی از سر های جنگی روی موشک های ایرانی هستیم که دارای بالچه های کوچکی در اطراف خود هستند و به اعتقاد کارشناسان افزایش دقت و و کنترل پذیری سر جنگی تا مراحل نهایی را موجب می شوند. موشک عماد به عنوان یکی از آخرین موشک های رونمایی شده ایرانی یکی از دارندگان این نوع از سر جنگی محسوب می شود. در خانواده موشک های سری فاتح نیز به نوعی این استفاده از بالک ها برای سر جنگی جدا شونده دیده می شود و حالا در زمان حمله به داعش شاهد حضور حداقل یک "قیام" با یک سر جنگی مجهز به بالک های مخصوص هدایت سر جنگی در فاز نهایی حمله هستیم.

سر جنگی موشک عماد مجهز به بالک های هدایت شونده

به نظر می رسد روند قابل تحسین و دقیقی برای ارتقاء موشک های ایرانی در بردهای مختلف در دست اجراست و آن هم تعویض سرهای جنگی قدیمی با کلاهک های جدید بالک دار و هدایت شونده است. این سرهای جنگی برای انواع موشک های ایرانی در بردهای مختلف در حال نصب و استفاده هستند. مشخصا بعد از پخش این تصاویر می توان تحلیل بسیار بهتر و جامع تری را درباره این حمله ارائه کرد و به تحسین این اقدامات متخصصان دفاعی کشورمان پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 18
  • عباس IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    ای کاش سپاه از توز قوز آباد موشک به سمت داعش شلیک می کرد
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      6 3
      خدایا مرا یاری ده تا جامعه ام را بر سه پایه کتاب،ترازو و آهن استوار سازم و دلم را از سه سرچشمه حقیقت،زیبایی و خیر سیراب سازم
    • بهمن IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      4 39
      یه سوال دارم . لطفا" مشرق جان فضای خفقان ایجاد نکن فقط در مورد این سوال ::::: چرا همیشه در شلیک موشکها ، تعداد 5 یا شش عدد شلیک شده است ؟ مگر این موشکها نقطه زن نیستند ؟ پس چرا شش تا ؟؟ دوستان اگر کسی اطلاع دارد بگوید. این موضوع ارتباطی به خطای احتمالی و نقص موشکها ندارد؟ (برای محکم کاری شش تا شلیک کرده اند؟) ::: ممنونم :: تعداد نقاط اصابت شده نیز ایندفعه برخلاف دفعه قبلی نشان داده نشد . جای ابهام دارد
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      9 3
      با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
    • سعید ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      3 2
      آقا بهمن، شش تا شلیک کردند تا تلفات بسیار بیشتری به داعش وارد شود ( کشورزهای دیگر هم همین کار را انجام می دهند و فقط یک عدد موشک که شلیک نمی کنند)، نقطه زنی موشک های ایرانی اثبات شده است و سپاه هم تصاویر محل اصابت موشک ها را امروز منتشر کرد، بعد از حمله های متعدد موشکی به مقر تروریست ها ، منطقی نیست که ایجاد تشکیک کنیم.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      5 2
      جهت اطلاع آقا بهمن : برای اینکه موشک به چند هدف زده میشه و براحتی میشه فهمید که هر هدف حداقل به یک موشک نیاز داره .
  • US ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    تا آخر پای این انقلاب و راه شهیدان هستیم
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      17 22
      اون هم از آمریکا
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      81 13
      مشت نهایی را در راهپیمایی اربعین امسال بر دهان یاوه گویان و نامردان خواهیم زد ولی تا همینجا هم دهانشان را از فرمان قتل عزیزانمان در اواز خونین می بینم درود بر دلامر مردان سپاه و خصوصا تهرانی مقدم و قالیباف و حاجی زاده
  • مرتضی RO ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    فقط همیونو بهتون بگم که کسانی که این محصولات را طراحی می کنن و می سازن جزو پایین ترین حقوق بگیران این مملکت هستند لازم به ذکره که اکثرا فارغ التحصیل مقاطع بالای دانشگاه اول کشورن
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      101 9
      کسی که سطح سواد بالا داره و نخبه هست دنبال حقوق بالا نیست ،مگر پرفسور شهریاری ( که بدست اسراییلی ها ترور شد)که تنها کسی بود که در خاورمیانه میتوانست اورانیوم غنی کند چند حقوق میگرفت؟ این کارها برای اقشار پایین و بیسواد هست.نه نخبگان دانشمندان عزیزمان
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      67 6
      احسنت به این جوانان بی ادعای سخت کوش که با کمترین درآمد و بیشترین تلاش امنیت کشور را حفظ می کنند. خداوند ایشان را با شهدای بسیجی جنگ تحمیلی، و با امام شهیدان محشور فرماید
    • حقگو IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      21 6
      زمان دفاع مقدس پاسداران و بسیجیان باکمترین حقوق و بدون حق ماموریت یا...دفاع میکردند و کم نبودند افرادی که همان حقوق را هم به حساب صد امام یا فقرا کمک میکردند. به عکسهای طلا و جواهراتی که زنان در پشتیبانی دفاع مقدس اهدا میکردند هم اشاره کنم که زنان ما با تمام وجود به جبهه کمک میکردند و اعلام کم بودن حقوق شایسته زحمات شما نیست و یا اینکه این مطلب را منافقین برای ایجاد توقع نوشته اند
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    54 4
    منکه سر در نمیارم ولی انواع مختلف موشک امنیت بیشتری میاره چون ترس از لو رفتن و ساختن ضدش کمتر میشه. بهرحال بنظرم باید یادمون باشه طعنه و کنایه به صنایع موشکی حداقل مثل ایراد از خاویار و فرشه چون این هم محصولی با برند ایرانه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    22 58
    هزینه تمام شده یک موشک چقدره؟
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      51 13
      ارزون تر از جیره و مواجب تو هستش که از اربابات میگیری :)
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      61 7
      من نمی دانم هزینه یک موشک چقدره، ولی برای تامین امنیت کشور و بازدارندگی در برابر دشمنان این مرز و بوم باید هزینه کرد وگرنه چند صد برابر آن به کشور تحمیل خواهد شد
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      29 7
      اوایل که موتور و سوخت وارد میشد یک میلیون دلار برای ساخت یک موشک در حد اسکاد بود اما الان یک دهم شده بخصوص با کاهش ارزش پول ملی در ده سال گذشته و نیروی کار به شدت ارزان ایرانی متخصص باغیرت و مومن
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      11 5
      اندازه یک یادو پراید
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      12 8
      فضولی؟
    • یاحسین97 IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      63 6
      خیلی کمتر از ذلت و سرخم کردن مقابل بیگانه
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      35 5
      چهارده هزار و پونصد و بیست و دو تومان و سه ریال خخخخ هر چی قیمتش باشه می ارزه داداش..
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      55 7
      فکر نکنم ساخت کل این موشکها به پای ثروت حتی یکی از وزرای اشرافی و تریلیاردرتون برسه . شک نکن
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      34 3
      سرجمع سرانه ملیشو حساب کنی از پولی که برای چیپس و پفکت میدی کمتره فرقش اینه که اون گوارش خودتو خراب میکنه این گوارش دشمناتو
    • یاحسین 97 IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      30 1
      خیلی کمتراز ذلت وتن دادن به نوکری بیگانگان
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      23 2
      مطمئنا از سطح حماقت تو بالاتره
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      17 3
      از پوشک کمتره
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      44 3
      در حد حقوق دو ماه مدیرانی که با تدبیر هستند و امید به غرب دارند !!!
    • مصطفی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      16 1
      هزینه تحمیل شده به خاطر نداشتن موشک چنده؟
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      13 1
      هزینه تمام شده نداشتن موشک چقدره؟
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      0 5
      بستگی داره از چین وارد کنی یا کره شمالی
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      4 0
      اندازه یک تا موی اون 25 نفری که توی اهواز شهید شدن
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    41 5
    ای کاش سپاه برای مفسدین اقتصادی هم یک فکر اساسی می کرد. برای جمع آوری بانکداری غیر اسلامی هم یک فکری می کرد. به قول یکی از بزرگان اگر سپاه با عزم جدی وارد عرصه مبارزه با انواع فسادهای داخلی بشود یقینا موفق می شود.
    • حمزه IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      24 4
      هر ارگانی وارد هر کاری بشه و بااخلاص عمل کنه،شک نکن موفق میشه.
  • عبدالله IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    71 4
    اي كاش عمر بعضي‌ها قد مي‌داد تا مي‌ديدند كه روزگار امروز، روزگار موشك‌هاست.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      4 48
      اگر عمرشون را نمی گرفتید با هم می فهمیدید که امروزه دنیای موشک ها نیست
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      10 1
      اون از بابابزرگ من هم بزرگتر بود فکرکردی قرار بوده تا ابد زنده باشه !!!!!! همه چیز رو به یکی وصل می کنید ؟؟؟ البته کسانی که تمام فکرشان پول و ثروت و شکم و زیر شکم هست همینطور فکر می کنند و گرنه مثل مومنین زندگی می کردند
    • رامین ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      5 1
      خطاب به 10:00، آنکس که نداند و نداند که نداند، در جهل مرکب ابدالدهر بماند، این شعر را برای امثال تو گفتند ، آخه ،اگر موشک نداشتیم چطوری حال داعشی ها را می گرفتیم و می توانستیم انتقام خون شهدای مظلوم حادثه تروریستی اهواز را بگیریم؟!!!!، اگر موشک نداشتیم، جنگی به مراتب بزرگتر از جنگ هشت ساله به کشورمان تحمیل می شد، امثال شما در زمان جنگ تحمیلی هم بودند که از مقاومت در برابر ارتش بعثی عراق انتقاد می کردند، همین تفکر امثال شما بود که باعث سقوط خرمشهر در اوائل جنگ شد، با تفکر انقلابی و جهادی توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم. در زمینه بلاهت باید اسم امثال شما در گینس ثبت شود، تفکرات شما در هیچ کجای دنیا خریداری ندارد.
  • طاها IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    62 17
    مرگ برمفت خورهای دولتی وبی خاصیت که حق سپاه رو بدرستی ادا نمیکنن ودرود برارتش وسپاه دلاور وشجاع
    • حمید IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      8 20
      حرف مفت نزن نفرقه نینداز
  • دکتر IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    19 4
    ایران باید حتما به سمت کلاهک های سنگین پنج تنی بره شلیک یک موشک با کلاهک پنج تنی ارزش عملیاتی بسیار بالایی داره تا چند موشک با کلاهک چند صد کیلویی بخصوص برای اهداف مقاوم سازی شده نظامی حرفه ای
  • هادی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    45 7
    فکرشو بکنین اگه اول جنگ از این موشکا داشتیم واقعا جنگ سه روزه تموم میشد ، چون سپاه صاف میزد توی فیها خالدون خود صدام و قصرش !!!
    • احمد IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      17 3
      دمت گرم کلی لایک تقدیم به کامنتت.خیلیا نمیفهمن و شایدم خودشون رو زدن به نفهمی.
    • احمد IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      2 0
      اگر داشتیم اصلا جنگ شروع نمیشد. دو ملت ایران و عراق برای پولدار کردن استعمار به جون هم نمی افتادن، زیر ساختهای هم رو نابود نمی کردن. همون طور که الان عمال آمریکا در منطقه توانایی ندارن ایران و اعراب رو به جون هم بندازن.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    18 18
    آقا آخرش که چی اومدیمو اسرائیل و آمریکا رو هم گرفتید امام زمان هم ظهور کرد اونوقت این همه رانت و اختلاس و قاچاق و ترور را چطوری می خواهید به امام زمان جواب دهید؟
    • مهماندار هواپیما IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      9 3
      شما ناراحت نباش بذار اسراییل بگیریم انوقت ریشه اختلاسگر و رانت خوار دزد هم خشکیده میشه
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      9 1
      هرکسی مسئول رفتار خودش هست !!! دزدی و اختلاس رو باید خود دزد جواب بده نه کسی که تمام زندگیش رو وقف کار جهادی کرده . شما تلاشت رو کردی که شبه افکنی کنی !!!! ولی همه چیز در اسلام به ویژه تشیع جواب منطقی داره !!! هرکسی خواست بگرده متوجه میشه نه اینکه بشینی تو خانه و حرف مفت بزنی
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      7 1
      اون موقع شرایط دیگه مثل الان نیست داداش... ایشان بر اساس جفر احمر برخورد میکنن.. شما ناراحت اون موقع نباش داداش
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    4 18
    بجای این دور ریختن پول ها این پولارو خرج مردم زلزله زده کرمانشاه بشن
    • احمد IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      8 0
      همونهایی که موشک می سازن، خونه مردم زلزله زده رو هم می سازن. در حالی دولت و دارودسته اش مشغول معامله دلار و طلا و ماشین و ملک و گوشی موبایل هستن. من نمی فهمم چرای روی شماها کم نمیشه. پول کمک به زلزله زده ها رو بالا کشیدید تازه شعار هم میدید؟
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      0 0
      چرت و پرت نگو اگه اینارو نسازن که امنیت نداری بدبخت.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    11 5
    خودرو سازان مفتخور یاد بگیرند که هنوز در پراید هم خودکفا نیستیم باید همه مدیران خودرو ساز قبلی و فعلی را با همین موشکها نابودشان کنیم
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    8 3
    افرین بر برادران سپاهیم که این گونه پاسخ دشمن رودادن
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    0 0
    عجب تنبیه گرون قیمتی. میگفتید با بر و بچ می رفتیم با دو تا آرپیچی اونجا را می زدیم. حاضریم پیمانکاری شو برداریم.
  • همیشه اماده شهادت IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    3 0
    دست این عزیزان را که عزت و قدرت و شوکت مردم را حفط می کنند در هر کجای کشور که با شند می بوسم - و هر روز لعنت می فرستم به کسانی که این عزت را می خواهند کوچک شمرده و نادیده بگیرند -
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس