روزنامه

آمریکا و اروپا در پی برجامیزه کردن توان موشکی و منطقه ای کشورمان هستند. گویا جماعت اصلاح طلب نیز به عنوان یار کمکی در حال بازی در این پازل ضد ایرانی هستند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برای خروج از وضع موجود باید انتظارات موشکی و منطقه ای اروپا را برآورده کنیم!

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «منافع ایران در اعتمادسازی با اروپایی‌ها» به قلم «علی بیگدلی» نوشت:«از زمان خروج ترامپ از برجام(اردیبهشت ماه گذشته) اتحادیه اروپا اقدامی برای حفظ برجام نکرده است و اساسا جرأت اقدام علیه ایالات متحده را هم ندارد. بنابراین اگر قرار باشد ایران هم کاری انجام دهد که اروپا هم همراهی نکند، ثمری برای کشور به‌همراه نخواهد داشت. به نظر باید به پس از برجام فکر کرد. یعنی اگر روزی اروپا از برجام خارج شد، ایران باید چه اقدامی انجام دهد تا از وضعیت کنونی رهایی یابد. تصور می‌شود تنها راه این باشد که ایران در رفتارهای منطقه‌ای و بین‌المللی خود یک بازنگری جدی داشته باشد. ایران همچنان در نقطه اول و صفر! نشسته است و دائم از اتحادیه اروپا انتظار داریم».

بیگدلی در ادامه نوشت:«اگر ایران در نقطه صفر بایستد و انتظار داشته باشد که اتحادیه اروپا قدم به سوی ایران بردارد، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا مشی سیاسی اروپا با کاخ سفید همسان است و باید توجه داشت که اتحادیه اروپا سالیانه بیش از 1200 میلیارد دلار مبادله تجاری دارند. آیا ممکن است از این رقم چشم پوشی کنند؟ حال به‌خاطر حفظ شأن و پرستیژ خود گاهی سخنانی مطرح می‌کنند و رفتارهایی انجام می‌دهند و به نوعی مقاومتی هم در برابر واشنگتن می‌شود! اما به نظر نمی‌رسد این مقاومت‌ها در برابر تهدیدات عملی آمریکا به جایی برسد. در نتیجه اینکه ایران مدام بگوید از برجام خارج خواهد شد، باید محاسبه گرایانه باشد. این سخن واقعا جای تعجب دارد، زیرا اساسا برای برآورده کردن سه شرط اروپا هیچ اقدامی صورت نگرفته‌ است از سویی ایران انتظار دارد طرف اروپایی تا انتها به تعهدات برجام پایبند باشد».

طیف اصلاح طلب هیچ اعتقادی به مسئله «امتیازگیری ایران در مذاکرات و توافقات» ندارد. این طیف مدعی است که باید صرفا یکطرفه امتیاز بدهیم و دست خود را خالی کنیم و هیچ انتظاری هم از طرف مقابل نداشته باشیم.

علیرغم کارنامه غیرقابل قبول اروپا در موضوع برجام و سابقه عهدشکنی تروئیکای اروپایی در توافق سعدآباد، فعالین اصلاح طلب مدعی هستند که باید در ابتدا سه شرط اروپا (موشکی،منطقه ای و حقوق بشری) را اجرا کنیم و سپس از طرف مقابل انتظار اقدام مناسب داشته باشیم.

این در حالی است که ما در موضوع هسته ای مذاکره و توافق کردیم اما طرف مقابل به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد.برجام به عنوان یک تجربه عبرت آموز و پرهزینه در مقابل دیدگان ماست.

متاسفانه طیف اصلاح طلب با ایجاد دوگانه دروغین «موشکی-معیشت» در پی آن است تا عملکرد بسیار ضعیف دولت در حوزه اقتصادی را سرپوش گذاشته و توان موشکی ایران را مسبب وضع موجود معرفی کند.

پیش از این نیز طیف اصلاح طلب مدعی بود که با کنارگذاشتن توان هسته ای، همه مشکلات مردم اعم از گرانی و رکود و بیکاری رفع می شود.

آمریکا و اروپا در پی برجامیزه کردن توان موشکی و منطقه ای کشورمان هستند. گویا جماعت اصلاح طلب نیز به عنوان یار کمکی در حال بازی در این پازل ضد ایرانی هستند.

** صفایی فراهانی: مشکلات موجود تقصیر تحریم ها و دولت موازی است

«محسن صفایی فراهانی» از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت:«وضعیت موجود مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه در یک پروسه زمانی چهاردهه به وجود آمده است.منتها سه عامل آن را تشدید کردند. در درجه اول تحریم های دولت تندرو آمریکا، بعد قدرت بسیار تعیین کننده دولت موازی و عامل سوم سیاست های غلط و فقدان استراتژی در تیم اقتصادی دولت».

صفایی فراهانی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«برخی از وعده های آقای روحانی می توان گفت آرزوهایش بود چون ابزارش را نداشت...اختیارات و مسئولیت ها دو پارامتر برابر است و نمی توان از کسی که اختیارات کامل ندارد انتظار مسئولیت کامل داشت».

اصلاح طلبان تا پیش از سال 92 تاکید داشتند که تنها 20 الی 30 درصد مشکلات مربوط به تحریم هاست و بخش اصلی مشکلات ناشی از سوء مدیریت دولتمردان است. اما حالا که کابینه را در اختیار گرفته و باید به مردم بابت عملکرد خود پاسخگو باشند، نعل وارونه زده و مدعی هستند که سوءمدیریت تاثیرگذاری کمتری نسبت به تحریم ها در شکل گیری وضعیت نامناسب اقتصادی دارد!

چندی پیش «علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات با اشاره به اختیارات گسترده روحانی گفته بود:«اختیارات آقای روحانی هم با توجه به رویکردی که مقام معظم رهبری داشتند و دارند و معتقدند که دولت را باید تقویت کنیم و بارها هم از دولت در برابر مخالفان حمایت کردند و شورای هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه تشکیل شده است و ریاست آن بر عهده آقای روحانی است، شرایط بسیار خوبی دارند که بتوانند مشکلات کشور را رفع کنند. واقعیت این است که این هماهنگی‌ها تقریباً کم نظیر است و ما تا امروز در این سطح میان سران قوا و رهبری و رئیس جمهور کمتر شاهد چنین همراهی و هماهنگی بودیم. لذا عدم استفاده از این موقعیت تا حدود زیادی به شخص آقای روحانی برمیگردد که چرا تا امروز از این ظرفیت و هماهنگی استفاده نکرده است».

** صالحی: ترفند آمریکا و اروپا در قبال ایران با عنوان «پلیس بد- پلیس خوب»،واقعیت ندارد

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«اروپایی‌ها تاکنون به خوبی در کنار تداوم اجرای برجام ایستاده‌اند و این در حالی است که در گذشته تحلیل‌هایی از این دست زیاد بود که اروپایی‌ها و آمریکای‌ها بازی پلیس خوب و بد را انجام می‌دهند اما تا به امروز اروپایی‌ها از نظر گفتاری خوب ایستادگی کرده‌اند. اخیرا مواضع وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی دولت آمریکا علیه اروپا را شاهد بودید. از آن‌سوی میدان هم اروپایی‌ها محکم از اجرای برجام حمایت و اعلام کردند که برخورداری از منافع برجام حق ایران است».

صالحی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«اگر خدای ناکرده برجام فرو بریزد، هیچ کس نمی‌تواند عواقب و نتایج آن را پیش بینی کند جز اینکه بگوید قطعا نتایج آن منفی و تاثیرگذار بر تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی منطقه‌ای و بین المللی خواهد بود... من امیدوار هستم که ما به نقطه فروپاشی برجام نرسیم. فروریزی برجام می‌تواند بستر روابط بین‌الملل در بسیاری از حوزه‌ها را از حالت معمول خود خارج کند و به سمت و سویی حرکت شود که مورد دلخواه هیچ کدام از ما نیست».

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش گفته بود:«درباره برنامه موشکی ایران اختلافی با آمریکا نداریم». وی همچنین در اظهارنظری دیگر گفته بود: «تلاش ما برای حفظ برجام همسو با منافع آمریکاست».

موگرینی همچنین –بهمن ۹۵- با اشاره به برنامه موشکی ایران و نفوذ منطقه‌ای کشورمان گفته بود: «تحریم‌های اروپا در برخی موارد شدیدتر از تحریم‌های آمریکا است».

کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ (انگلیس، فرانسه و آلمان) بارها ثابت کرده‌اند که در دشمنی با ایران، با آمریکا هیچ اختلافی ندارند اما متاسفانه برخی دولتمردان به این موضوع توجه لازم را ندارند.

چندی پیش «احمد زیدآبادی» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «شکاف‌های موجود بین برخی از کشورهای اروپایی با آمریکا بیشتر شکل رسانه‌ای دارد و در واقعیت هیچ شکافی وجود ندارد...اتفاقاً صدای واحدی از همه آنها به گوش می‌رسد. در شرایط کنونی کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که برجام باید باقی بماند؛ با این وجود این توافق نیاز به تقویت و متمم دارد که باید هر چه سریع‌تر انجام شود. به نظر می‌رسد آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل ایران تقسیم کار انجام داده‌اند. آمریکا فشارهای خود را نسبت به ایران افزایش داده و در مقابل کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند در شرایطی که ایران تحت فشار است با ایران وارد مذاکره شوند تا نتیجه دلخواه هر دو گروه حاصل شود. همه کشورهای غربی نیز به دنبال این هستند که ایران از مواضع خود عقب نشینی کند تا شرایط برای شکل‌گیری یک «برجام ۲» و یا اضافه کردن مکمل به برجام به وجود بیاید»

لازم به ذکر است که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه بعد از خروج آمریکا از برجام تاکید کرد: ما به طور کلی بر روی یک چارچوب گسترده‌تر شامل فعالیت هسته‌ای، فعالیت‌های موشک‌های بالستیک و ثبات در خاورمیانه به ویژه سوریه، یمن و عراق کار خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    21 0
    کفاره قسم جلاله را برو بده ...
  • فرشاد IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    23 0
    صفایی فراهانی ...شمشهای طلای فدراسیون فوتبال..... هر وقت دوست داشتی ... را به حراج بگذاری بگو موشکها را هم بدهیم اروپا ...
  • محمد IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    19 0
    مسولین روزنامه ... میتونن برای خروج مردم از وضغ فعلی ا... خودشون استفاده کنن شاید انتظارات ارباب های غربیشون برآورده بشه مشرق شرف داشته باش سانسور نکن
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    27 0
    باز موشک های سپاه به تن تروریسم امریکایی خورد و ستون پنجم را نگران کرد قلم بدستان مزدور داخلی یادشان افتاد که باید سخن از تامین انتظارات موشکی و منطقه ای اروپا سر دهند.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    15 0
    آن کس که نداند خر بستن خود گه گردن خر بندد و گه گردن خود.
  • CA ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    7 0
    مقر روزنامه های اصلاح طلب باید به اتیش کشیده بشه
  • سید IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    7 0
    این یارو علی بیگدلی اگر اشتباه نکنم به احتمال قریب به یقین مواجب بگیر کاخ الیزه است! واقعاً اصلاح طلبان شرم آور و تهوع آورند!
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    10 0
    ما زمانی مذاکره میکنیم که موشک هسته با برد صد هزار کیلومتر بسازیم بعد برای اینکه بشه 20 هزار کیلیومتر مذاکره می کنیم اشغالای وطن فروش
    • دکتر IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
      2 0
      موضوع فقط برد نیست اصرار طرف فرانسوی به توقف ارسال موشک به حزب الله لبنان سوریه و ..هست و ایجاد یک نظام بازرسی و توقف آزمایشات موشکی بیش از 300 کیلومتر! هوشمندانه ترین کاری که ایران می تونست انجام بده تست یک ماهواره بر کلاس سنگین با بار یک تا دو تن هست که نه امکان ارسال به لبنان و سوریه و یمن و عراق رو داره نه یک قاره پیمای جنگی هست بخصوص اگر یک موشک فوق سنگین دویست تنی باشه که در محل پرتاب مونتاژ بشه و بسیار بزرگ آن موقع بعدش باید برن سراغ مذاکره که مثلا موشک بالستیک با کلاهک جنگی با برد بیش از 700 یا هزار کیلومتر تست نکنن! و موشک های بالستیک میانبرد مثلا به گروه های مقاومت ندن!
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      0 0
      محیط زمین کلا چهل هزار کیلومتر است. شما کجا را می خواهی بزنی که صد هزار کیلومتر برد احتیاح داری؟
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
      0 0
      حلقه زمین از وسط از هر نقطه از زمین حدود 19000 نوزده هزار کیلومتر است لذا از معکوس مقابل شلیک شود بازهم همان نقطه است لذا موشک با برد 25 هزار کیلومتر می تواند به هر نقطه از کره زمین دسترسی داشته باشد
  • M.sh IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    8 0
    یک موشک هم باید به مقر این قلم به دستان حامی داعش فرود بیاد
  • محمد IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    7 0
    چرا این آقایون اصلاح طلب درداخل حاضر نیستند قدری از جاه طلبی هاشون کم کنند وفقط میخوان سرمایه های کشور را به ثمن بخس به بیگانگان واگذار کنند.
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    2 0
    صالحی انسان متخصص و متعهدی بود اما نباید با آمدن کنار روحانی خودشو خراب می کرد چون دولت روحانی .... بزرگ هست
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    1 0
    قبل برجام ایران سوریه بود جناب صالحی؟؟ اون احمدی نژاد دلار رو اجازه نداد بیش از سه برابر بشه این تذهبو؟؟
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    0 0
    تحریم های نفتی و بانکی که برگشته دقیقا تحریم های هسته ای هست که برگشته نه موشکی منطقه ای حقوق بشر و..اصولا شرکت های اروپایی بزرگ و بانک های بزرگ همه رفتن جالبه ایران بر اساس برجام برنامه هسته ای رو ده سال فریز کرده این روزنامه اصلاح طلب مثل نتانیاهو ادعا می کنه ایران در نطقه صفر هست و هیچ کاری نکرده که باید تحریم
  • علی IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    4 0
    یعنی از نظر مدیر مسئول آرمان ایران علاوه بر انجام تعهدات برجامی خود امتیازات دیگری به اروپا بدهد تا اروپا به برجام عمل کند عجب آدم خل و چلی هستند که در این روزنامه های زرد برای ایران نسخه ذلت میپیچند اینها واقعا خائن هستند
  • SE ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    5 0
    علی بیگدلی تاریخ اروپا خونده عاشق شده دنبال خدمت به معشوق است. خدا شفا بده انشاالله
  • مسعود GB ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    2 0
    توان دفاعی کشور که یک جنبه اش موشکی است قابل مذاکره نیست. بنظرم باید با اتخاذ سیاست درست به جای تحریک دشمن توان و برد موشکها را بالا ببریم. از یک طرف با دیپلماسی فعال با صدای واحد ندای صلحطلبی ایران را فریاد بزنیم و از طرف دیگر قدرت موشکی را بالا ببریم. ضمنا باید خطر تروریسم منطقه ای و سلاحهای اتمی اسراییل را دایما به دنیا یاداوری کنیم.
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    5 0
    این وضع نتیجه اعتماد به روباهه ، اعتماد مجددا به روباه قطعا یا خیانته یا احمق بودن طرف رو میرسونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس