کد خبر 898090
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
فیلم/ اظهارات ولید معلم درباره رابطه سوریه و ایران

وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که کردها به دنبال جدایی از سوریه نیستند اما اگر بخواهند دنباله‌رو آمریکا باشند احتمال برخورد نظامی وجود دارد.

به گزارش مشرق، «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه کردها را مایل به حضور در مجموعه کشور سوریه دانست و در ادامه روسیه را شریک سوریه اعلام کرد و در خصوص ایران نیز گفت که روابط با ایران قابل چانه‌زنی نیست.

ولید معلم در ابتدا به تغییرات حاصل شده در اوضاع میدانی و سیاسی سوریه اشاره کرد و این تغییرات را ریشه‌ای دانست و گفت: بدون شک با همکاری روسیه توانسته‌ایم به تغییرات میدانی و سیاسی ریشه‌ای دست یابیم.

او که با شبکه روسیا الیوم گفت‌وگو می‌کرد گفت که از طرف مردم و دولت سوریه از «ولادمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به علت حمایت‌هایش تقدیر و تشکر می‌کند.

وزیر خارجه سوریه در خصوص توافق روسیه و ترکیه بر سر ایجاد منطقه عاری از سلاح و میزان پیشرفت امور گفت: توافق هنوز کمال نشده اما روند آن آغاز شده است.

بیشتر بخوانید:

لبخندهای نادر وزیران خارجه بحرین و سوریه +عکس

او با استقبال از توافق ترکیه و روسیه و ایجاد منطقه عاری از سلاح گفت که ترجیح دولت سوریه، بازگشت این منطقه به آغوش کشور بدون خون‌ریزی و از طرق مسالمت‌آمیز است.

وی در پاسخ به این سؤال که گروهک‌های جبهة النصره و نظایر آن پس از توافق باید به کجا بروند و ترکیه می‌خواهد با این گروهها چه کند؟ گفت: آن‌ها از همان‌جایی که آمده‌اند باید بازگردند و  ترکیه به خوبی می‌داند که آن‌ها از کجا آمده‌اند و این گروهها را می‌شناسد. طبیعی است که آن‌ها باید به کشورهایشان باز گردند و اتباع سوری میان این گروهها نیز می‌توانند سلاح خودشان را تحویل داده و به آغوش کشور بازگردند و از حقوق شهروندی برخوردار شوند.

او گفت: فکر نمی‌کنم کردهای سوریه دنبال جدایی باشند... آمریکاست که بدون اجازه وارد سوریه شده و مسئله را پیچیده می‌کند و کردها را تحریک می‌کند که می‌توانند خارج از حاکمیت دولت بر سوریه، حضور داشته باشند. حکومت سوریه از هیچ کجای کشور چشم‌پوشی نمی‌کند. اگر کردها به سوی رویکرد آمریکا متمایل شوند، آنوقت به کردها اعلام می‌کنیم که به سوی گزینه نظامی خواهیم رفت اما این آخرین گزینه است.

ولید معلم در خصوص رابطه با ایران تأکید کرد: حضور ایران در مقام مستشاران، به درخواست دولت بوده و حضورشان قانونی است. اما حضور آمریکا غیرقانونی است. حضور آمریکا، حضور خصمانه و اشغالگرانه است و (نهایتا) خارج خواهد شد. بنابراین هیچ ارتباطی میان حضور آمریکا و ایران در سوریه نیست. روابط سوریه با ایران قابل چانه‌زنی (سیاسی) نیست.

معلم در پاسخ به سوالی درباره روابط با لبنان گفت: روابط ما با رئیس جمهور میشل عون خوب است. روابط ما با حزب‌الله و خیلی از گروه‌های سیاسی لبنان خوب است اما کسی که با ما دشمنی کند، با او دشمنی خواهیم کرد..

وزیر خارجه سوریه در ادامه تأکید کرد که سوریه با روسیه بر سر بازگشت پناهندگان هماهنگ است و هزاران سوری در حال بازگشت به کشورشان هستند.

ولید معلم در خصوص موضع کشورهای عربی در خصوص سوریه نیز گفت که نوع نگاه کشورهای عربی به سوریه تغییر یافته است و مسئولان عربی از چگونگی بازگشت به سوریه سؤال می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس