روزنامه

متاسفانه وزیر بهداشت سابقه خوبی در مواجهه با مردم ندارد. وی چندین بار سخنان ناپسند به مردم، خبرنگاران و اصحاب رسانه و همچنین یکبار هم به یکی از فرماندار نسبت داده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ارگان دولت: گرانی دلار تقصیر منتقدان است!

روزنامه ایران در سرمقاله امروز نوشت: «اظهارات تند و غیر مسئولانه برخی از نمایندگان که برای کل حکومت تعیین خط مشی می‌کنند و دون‌کیشوت‌وار هَل مَن مبارز می‌طلبند، اثرات مخربی بر قیمت ارز و اقتصاد دارد. مخالفت با لوایحی همچون FATF از هر جا که باشد، اثرات منفی بر قیمت ارز دارد. یک اظهار نظر نسنجیده در سیاست، اثرات زیانبار ایجاد می‌کند و برعکس».

ارگان دولت در ادامه نوشت: «پرسش این است که کدام اتفاق و پدیده اقتصادی وجود دارد که قیمت ارز را در یک روز یا دو روز دو هزار تومان یا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد؟ پاسخ هیچ اتفاق است. آنچه درعمل شاهدیم، اتفاقات سیاسی است که عموماً هم در خارج از دولت رخ می‌دهد. یک جمله تهدیدآمیز که بوی درگیری دهد، یا یک جمله که به معنای تأیید رفتار غیر مسئولانه باشد، اثرات بدتری بر اقتصاد حتی از رشد نقدینگی دارد. سیاسی شدن اقتصاد ایران به این مفهوم است که در شرایط کنونی از طریق دخل و تصرف در متغیرهای اقتصادی نمی‌توان به بهبود اقتصاد امیدی داشت. باید تمرکز را بر اصلاح متغیرهای سیاسی گذاشت. تصویب نهایی FATF در کوتاه مدت اثرات مؤثرتری حتی از تحولات در سیستم بانکی دارد».

ارگان رسانه‌ای دولت، افزایش سرسام آور قیمت ارز را به عاملی خارج از دولت حواله داده است و مدعی شده است که گرانی دلار تقصیر منتقدان دولت و منتقدان FATF است.

گفتنی است حامیان برجام پس از امضای این توافق- در سال ۹۴- مدعی بودند که یکی از دستاوردهای اصلی این توافق کاهش نرخ ارز خواهد بود؛ اما برخلاف این ادعا، ما از دلار ۳۳۰۰ تومانی در سال ۹۴ رسیدیم به دلار ۱۸۰۰۰ تومانی در سال ۹۷.

به عبارت دیگر بدون برجام دلار حدود ۳۰۰۰ تومان بود و با برجام دلار حدود ۱۸۰۰۰ تومان است.

در شرایط فعلی نیز حامیان FATF با اجرای عملیات گسترده رسانه‌ای مدعی شده‌اند که در صورت اجرای دستورات FATF بخصوص تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF، نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

لازم به ذکر است که چندی پیش روزنامه اصلاح طلب آرمان نوشته بود: «در صورت پیوستن به FATF اگر ایران با تحریمی همه‌جانبه مواجه شود دیگر امکان دور زدن آن ممکن نخواهد بود». روزنامه اصلاح طلب شرق نیز چندی پیش اعتراف کرد که «پیوستن به FATF تیغ تحریم‌ها را تیزتر می‌کند».

پیش از این، رسانه‌های اصلاح طلب اذعان کردند که التهابات بازار ارز و گرانی برخی از کالاها به علت عدم مدیریت صحیح نقدینگی از سوی دولت است. برای نمونه روزنامه اصلاح طلب آرمان چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «اگر یک آسیب شناسی واقع گرایانه نسبت به تحولات اقتصادی چند وقت گذشته صورت دهیم، به نظر می‌رسد وفاق اصلی وجود دارد که ریشه اصلی و متغیر کلیدی گرانی‌های اخیر در حوزه‌های سکه، ارز، خودرو، مسکن و در آینده نزدیک سایر کالاهای حتی فیزیکی که می‌تواند به این گروه بپیوندد، در حجم نقدینگی است».

«حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت نیز چندی پیش گفته بود: «عده‌ای معتقدند به دنبال صحبت‌های اخیر ترامپ در خصوص مذاکره با ایران، نرخ دلار با کاهش روبه رو شده است اما باید اقرار کرد که نوسانات بازار ارز مربوط به مافیایی در داخل کشور است و هدف آن این است که القا کند موضع‌گیری‌های رییس جمهور آمریکاست که می‌تواند اقتصاد ایران را متلاطم سازد. دلار ۱۱ هزار تومانی یا ۹ هزارو ۵۰۰ تومانی هیچ‌کدام به تحریم‌ها بازنمی‌گردد؛ این یک دروغ محض است که واکنش‌های ترامپ موجب کاهش یا افزایش قیمت دلار در ایران می‌شود».

کارشناسان پیش از این بارها اعلام کرده بودند که افزایش سرسام آور قیمت دلار و سکه و افزایش مشکوک قیمت برخی از اقلام، بخشی از عملیات روانی جریان خاص برای گروگان گیری اقتصاد ایران و سپس زمینه چینی برای تحمیل برجام های بعدی است.

** روزنامه اصلاح طلب: دولت روحانی، دولت پیرمردهاست

«محمد دامادی» نماینده اصلاح‌طلب ساری در مجلس در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «این خیلی بد است که مدیران بی‌انگیزه بر سر کار باشند. مدیر بی‌انگیزه و خسته که نمی‌تواند نیروهای زیر دست خود را هدایت کند و امور دستگاه و وزارتخانه را پیش ببرد؛ بنابراین خود دولت باید دست به تغییرات می‌زد. دولت خیلی کُند عمل می‌کند. نمی‌دانم دولت چه شیوه و مسیری را دنبال می‌کند که تا این حد کُند پیش می‌رود. انتخاب پیرمردها نشان داد که دولت پیر و کُند و محتاط است. شرایط فعلی شرایطی نیست که با احتیاط و آرام حرکت کرد. به مدیران و وزرایی نیاز داریم که هم باانگیزه و جوان باشند و هم جسارت و شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشند تا به نیروهای و مدیران زیردست خود روحیه و انگیزه کار بدهند».

دامادی در ادامه گفت: «وقتی رئیس‌جمهوری می‌آید مثلاً ۲۰ وزیر را در یک رده سنی معرفی می‌کند و ناتوان و پیر هم هستند، بنابرین نتیجه همین استیضاح‌ها و مشکلات است».

روزنامه‌های اصلاح طلب در ماههای اخیر به منتقد شماره یک دولت تبدیل شده‌اند. این طیف در برخی موارد پا را فراتر گذاشته و به سیاه نمایی و یأس آفرینی در افکار عمومی مشغول است.

انتقاد این روزنامه اصلاح طلب به پیربودن کابینه در حالی است که این ویژگی در دولت یازدهم نیز وجود داشت ولیکن اصلاح طلبان همواره منتقدان پیربودن کابینه را آماج فحاشی و حمله قرار داده و قصور و تقصیر دولت را انکار می‌کردند.

اصلاح طلبان در حال حاضر بجای نق زدن و سیاه نمایی باید به دلیل تصاحب کابینه، درخصوص کارنامه خود به افکار عمومی گزارش داده و مسئولیت وضع موجود را پذیرفته و برای خروج از آن راهکار ادائه دهد.

** صالحی: بتن ریزی در راکتور اراک واقعیت ندارد، فتوشاپ است!

روزنامه آفتاب یزد متن مصاحبه «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی با سایت جماران را منتشر کرد.

صالحی در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که «بحث سیمان؟ [ ریختن در قلب راکتور اراک[ از کجا آمد؟» گفت: «با فتوشاپ درست کردند و بعد گفتند ببینید این کار را کرده‌اند».

گفتنی است صالحی- ۵ مرداد ۹۴-در گفت‌وگوی ویژه خبری گفته بود: «مخزن فولادی رآکتور اراک با بتن پر می‌شود...همچنین به علت رعایت مسائل ایمنی حتی اگر مخزن با بتن پر نشود امکان استفاده مجدد از این مخزن نیست زیرا استفاده دوباره از آن خطرات زیادی دارد».

صالحی در گفت و گوی مذکور در پاسخ به این پرسش که «تعهد ما درباره اراک برگشت‌پذیر نیست؟» گفته بود: «بله، زیرا اگر مخزن را در بیاوریم حتی اگر آن مخزن سالم باشد به علت مسائل ایمنی نباید آن را دوباره بر سر جای خودش برگرداند بلکه باید مخزن جدید ساخت».

گفتنی است «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی- دی ماه ۹۴ - در سخنانی که گویی خبر از پایان ماموریتی مهم و خطیر و فتحی نمایان می‌دهد اعلام کرده بود: «ما دیروز مرحله نهایی خروج قلب رآکتور اراک را انجام دادیم و امروز هم تا حدود یک ساعت پیش کار ما کاملاً تمام شد و عصر امروز توسط بازرسان آژانس راستی‌آزمایی می‌شود...حفره‌های کلندریا با سیمان پر می‌شود».

لازم به ذکر است که در بند ۳ از پیوست یک برجام آمده است: «ایران به ساخت و ساز رآکتور ناتمام موجود بر مبنای طرح اولیه ادامه نخواهد داد و کالندریای موجود را خارج کرده و آن را در ایران نگهداری می‌کند. تمام کانال‌های کالندریا با بتن به گونه‌ای پر می‌شوند که برای کاربرد هسته‌ای غیر قابل استفاده باشد و آژانس بتواند غیر قابل استفاده‌بودن آن را راستی‌آزمایی کند».

** انتقاد روزنامه حامی دولت از نمک پاشی وزیر بهداشت بر زخم‌های مردم

روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به حواشی وزیر بهداشت و نوع برخورد تأمل برانگیز وی با مردم نوشت: «در روزهایی که همچنان افزایش و کاهش نرخ ارز و سکه خبرساز است، انگشت اتهام مردم تا سلبریتی‌های مجازی و سینمایی دولت را نشانه گرفته و مجلس در تکاپوی تعویض تیم اقتصادی دولت است، وزیر بهداشت بیشترین نقدها را متوجه خود کرده است؛ در واقع درست زمانی که انتظار می‌رود همه حواشی حول و حوش تیم اقتصادی حسن روحانی باشد وزیر بهداشت کابینه گویا تمایل دارد یک‌تنه این‌بار را به دوش بکشد. او که چندی پیش به دلیل جایگزین کردن لغت مالیدن به جای فیزیوتراپی مورد انتقاد قرار گرفت از این پس حتی اگر در گفته‌هایش تأمل کند باز هم حاشیه‌ساز خواهد بود؛ زیرا ظاهراً عزمی برای بازخوانی گفته‌های او جزم شده است و از میان حرف‌هایی که چند سال پیش هم زده می‌توان سوژه‌ای جدید درست کرد. قاضی‌زاده‌هاشمی که زمانی آینده‌دارترین وزیر دولت روحانی بود حالا در سیبل رسانه‌ها قرار گرفته است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در این شرایط سخت که زمین و زمان برای ناامید کردن مردم دست به دست هم داده‌اند از وزرای دولت تدبیر و امید انتظارها صدچندان شده. کمترین انتظار آن است که مرهم زخم مردم باشند و زخم تازه‌ای بر پیکره اعتماد اجتماعی نزنند».

متاسفانه وزیر بهداشت سابقه خوبی در مواجهه با مردم ندارد. وی چندین بار سخنان ناپسند به مردم، خبرنگاران و اصحاب رسانه و همچنین یکبار هم به یکی از فرماندار نسبت داده است.

اگرچه حضور هاشمی در مناطق مختلف کشور بسیار کار مناسب و در خور تقدیری است اما به نظر می‌رسد که رفتار وی با مردم بایستی متناسب با این حضور باشد تا چنین حواشی برای وزیربهداشت ایجاد نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    20 0
    اگر کسی انتخاب میشد که دو شب گرسنه میخوابید و شرمنده زن و بچه اش نمیشد این لیاقت داشت نه ابر پولدار
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    3 0
    در روزهایی که همچنان افزایش و کاهش نرخ ارز و سکه خبرساز است، انگشت اتهام مردم تا سلبریتی‌های مجازی و سینمایی دولت را نشانه گرفته و مجلس در تکاپوی تعویض تیم اقتصادی دولت است، وزیر بهداشت بیشترین نقدها را متوجه خود کرده است
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    11 0
    من چیزی نمیمفهم چرا هنوز تحریم نشده دلار و طلا و همه چیز گران شدو کودتا شد
    • US ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      5 0
      اخوی چون همه این فشارهای اقتصادی و بی محلی دولتی ها عمدی وبا برنامه است تا مجلس بی عرضه اف ای تی اف را تایید کنه و رسما بریم برای برجام ها دیگه و مستعمره بشیم والا ربطی به تحریم نداره الان سوریه هم تحریم شده ترکیه هم همین طور ولی وضع بد اقتصادی ندارند
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    8 16
    لعنت بر تو مشرق بزدل نفهم
    • حامد DE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      4 0
      سلام. داداش به جای لعنت فرستادن حرف بزن شاید دو نفرم قانع کردی. چرا میگی مشرق بزدل و نفهمه؟ حرفتو بزن دو نفرم بتونن جواب منطقی بدن بهت
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      5 0
      نفهم تو و جماعت بی سوادی هستید که با هدایت رسانه های مزدور جو گیر شده و ملت را به این روز انداختید
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    2 0
    اقای وزیر بهداشت حرفهایت لایق خود شما ست که با پارتی به همه چیز رسیدید عالم شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل........
  • FR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    7 0
    مرسي مشرق جان از اين گزارش جامع از عكس نوه ها و نتيجه هاي سوسول اقا زاده ها اشرافي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس