کد خبر 897897
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
کتاب فرنگیس

این کتاب که به قلم مهناز فتاحی نوشته شده، در خود خاطرات زنی را دارد که تنها با یک تبر توانست هم از سپاه عراق اسیر بگیرد و هم سربازی را بکشد.

به گزارش مشرق، نوشتن خاطرات زنان حاضر در دفاع‌مقدس هرچند از همان سال‌های اولیه پس از اتمام جنگ آغاز شد اما در سال‌های اخیر از منظر ساختاری و نوع پرداختن به این خاطرات، تغییراتی داشته که در مجموع این خاطرات را به سمت پخته‌تر شدن پیش برده است. در کنار این تغییرات، شناسایی راویان جدید و نگاه به جنگ از منظر آنها، امری است که خاطره‌نگاری بانوان جنگ را با تنوع بیشتری در سال‌های اخیر همراه کرده است. از جمله کتاب‌هایی که اخیراً با همین موضوع منتشر شده، کتاب «فرنگیس» شامل خاطرات فرنگیس حیدرپور، از بانوان حاضر در جبهه غرب است که از سوی انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده و قرار است امروز یکشنبه 8 مهرماه تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب منتشر شود. این کتاب که به قلم مهناز فتاحی نوشته شده، در خود خاطرات زنی را دارد که تنها با یک تبر توانست هم از سپاه عراق اسیر بگیرد و هم سربازی را بکشد. فتاحی در ارتباط با دلایل انتخاب این سوژه برای نگارش کتاب به تسنیم گفت: «افراد مختلفی با جنگ مواجه شده‌اند و به اندازه تمام این آدم‌ها ما از جنگ روایت داریم. در کرمانشاه، که من ساکن این استان هستم، سوژه‌های مختلفی وجود دارد که هنوز کار نشده است؛ این در حالی است که این خاطرات مشمول زمان می‌شود و امکان دارد راویان این خاطرات را از دست دهیم یا خاطرات در ذهن آنها به فراموشی سپرده شود».

 او همچنین با گلایه از انتشار برخی کتاب‌های زرد خاطرات از دوران دفاع‌مقدس نیز اظهار کرد: انتشار این دست کتاب‌ها به جریان خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس آسیب رسانده است و می‌توان از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های این بخش یاد کرد. انتشار کتاب‌های ضعیف و کلیشه‌ای که ساختار ندارد، در سال‌های اخیر رشد بیشتری داشته و می‌تواند استمرار آن به جریان خاطره‌نویسی اصیل ضربه و آسیب وارد کند.

انتشار این نوع کتاب‌ها برای مخاطبی که علاقه‌مند به ادبیات دفاع‌مقدس است، دلزدگی ایجاد می‌کند. او همچنین با اشاره به تقریظ نوشته شده از سوی مقام معظم رهبری بر این کتاب که قرار است رونمایی شود، نیز گفت: چند روز پیش به من اطلاع دادند رهبر معظم انقلاب بر این اثر تقریظ نوشته‌اند؛ خدا را شکر می‌کنم که کتاب مورد توجه ایشان قرار گرفت. دوست داشتم ایشان کتاب را که سال‌ها برایش زحمت کشیده بودم، مطالعه کنند. احساس وصف‌ناشدنی دارم، البته هنوز از مضمون تقریظ اطلاع ندارم. در چند شب گذشته که مراسم «شب خاطره» با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، نیز ایشان به کتاب «فرنگیس» اشاره کرده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس