آنتونی استوکس

فوروارد ایرلندی تیم تراکتورسازی با به ثمر رساندن 4 گل هم یک شبه به صدر جدول گلزنان لیگ برتر صعود کرد و هم رکورد جدیدی در کارنامه فوتبالی خودش رقم زد.

سرویس ورزش مشرق"آنتونی استوکس" در دیدار هفته هشتم لیگ برتر با به ثمر رساندن 4 گل از مجموع 6 گل تیمش مقابل استقلال خوزستان خط و نشان مهمی برای مهاجمان دیگر تیم ها کشید. او که در بررسی کارنامه فوتبالی اش به گلزنی های زیادی برمی خوریم به این کار عادت داشته و البته وقتی بدانید روبروی چه تیم هایی بازی کرده قطعا درمی یابید که بازی در لیگ برتر کشورمان برای او یک اتفاق کاملا ساده به نظر می رسد.

البته استوکس هیچگاه در لیگ برتر انگلیس و لیگ اسکاتلند که بیشترین بازی ها را آنجا انجام داده آقای گل نشده و چند سال در جمع مدعیان آقای گلی قرار گرفته است. حالا می خواهد در آغاز دهه چهارم زندگی خود طعم آقای گلی را برای اولین بار در لیگ برتر ایران و لباس تراکتورسازی بچشد. باید دید این روند گلزنی ادامه خواهد داشت یا سایر مدعیان گوی سبقت ر از استوکس خواهند ربود؟

در ادامه کارنامه این بازیکن را مرور می کنیم:

**ایرلندی خوش اندام!

این بازیکن، 30 سال سن داشته و با وزن 70 کیلویی اش 185 سانتی متر قد دارد. ترکیبی متعادل برای یک فوروارد که هم راحت و با سرعت بدود و هم به خوبی روی هوا بلند شده و سر بزند. آنتونی استوکس راست پاست و هم تیمی هایش از خوش اخلاقی اش حرف می زنند.

**نوجوان آرسنالی!

او در سن 15 سالگی به عضویت تیم رزرو آرسنال در آمد و مشخص کرد که از همان سن پایین دنبال درخشش است. او در یک دیدار هم در چارچوب لیگ کاپ (جام حذفی انگلیس) برای آرسنال به میدان رفت. او در فصول07-2005 عضو این تیم بود، اما به صورت قرضی در تیم های دیگر بازی کرد.

**اولین تجربه اسکاتلندی!

آنتونی استوکس در فصل7-2006 به صورت قرضی از آرسنال به فالکِرک اسکاتلند رفت و خوش درخشید و در 16 بازی برای این تیم 14 گل به ثمر رساند.

**حضور در ساندرلند!

این مهاجم در فصل 08-2007 به تیم ساندرلند در لیگ برتر انگلیس پیوست. او در سن 19 سالگی توانست در 38 بازی در تورنمنت های مختلف 19 گل برای این تیم به ثمر برساند.

**صعود چشمگیر قیمت استوکس!

او تا پیش از انتقال به ساندرلند قیمتی در حدود 100 هزار یورو داشت ولی با درخششی که در تیم قبلی اش داشت با پیشنهاداتی از سوی تیم های ساندرلند، سلتیک گلاسکو و چارلتون اتلتیک مواجه شد. این تیمها آنتونی استوکس را با رقمی حدود 3 میلیون یورو می خواستند.

**دلیل پیوستن به ساندرلند!

در آن دوران "روی کین" اسطوره فوتبال کشور ایرلند در تیم ساندرلند سرمربیگری می کرد و برای همین آنتونی استوکس ترجیح داد تا فوتبالش را با کین ادامه دهد و به پیشنهاد ساندرلند پاسخ مثبت داد. او هرگز با چنین قیمتی جابجا نشد و این عدد به بیشترین ارزش این بازیکن در سالهای فوتبالش تبدیل شد.

**بازیکن قرضی دو تیم انگلیسی!

او سپس به شکل قرضی به شفیلد یونایتد رفت و از آنجا هم با همان شرایط به کریستال پالاس پیوست. در فصل 09-2008 مجموعا 25 بازی برای این دو تیم کرد و 2 گل هم به ثمر رساند.

**بازگشت موفقیت آمیز به اسکاتلند

آنتونی استوکس در فصل 10-2009 به تیم هیبرنین اسکاتلند پیوست. تا در 51 بازی در تورنمنت های مختلف 24 بار برای تیمش گلزنی کند.

**اوج درخشش در سلتیک

این فوروارد سرپنجه سپس در فصل بعد به سلتیک گلاسکو رفت و از 2010 تا 2016 در این تیم ماند و دوران طلایی را با این تیم سپری کرد. او در 135 بازی برای سلتیک 58 گل به ثمر رساند و قهرمانی های زیادی هم کسب کرد.

**بازگشت به هیبرنین

آنتونی استوکس در نیم فصل پایانی لیگ 16-2015 به هیبرنین برگشت و در 19 بازی 9 گل به ثمر رساند.

**در مسیر رسیدن به تراکتور!

او از سال 2016 به بعد برای تیم های بلک برن(12 بازی 3 گل)، هیبرنین (24 بازی 13 گل) و آپولون یونان(4 بازی بودن گل) هم بازی کرد تا در نهایت در تابستان 2018 به تیم تراکتورسازی بپیوندد.

**درخشش در تبریز!

آنتونی استوکس که با قیمت 600 هزار دلاری راهی تراکتورسازی شده تاکنون در لیگ و جام حذفی در 8 بازی 9 گل(2 گل در جام حذفی که تراکتورسازی از آن کنار رفت) برای تبریزی ها به ثمر رسانده است تا خرید موفق این تیم محسوب شود.

**بی انضباطی در دو سال گذشته!

آنتونی استوکس در دو سال گذشته پیش از رسیدن به تراکتورسازی با بی انضباطی هایی که در تیم های خود انجام داد نتوانست با شرایط باشگاه های هیبرنین و آپولون کنار بیاید و هر بار به شکلی از این دو تیم جدا شد!

**جریمه 250 هزار یورویی برای درگیری فیزیکی!

استوکس البته سابقه درگیری فیزیکی و دادگاهی شدن را هم دارد. او در سال 2013 در یک باشگاه شبانه به شخصی به نام "آنتونی بردلی" حمله‌ کرد و بینی و دو دندان او را شکست. استوکس به دلیل این درگیری روانه دادگاه شد و قاضی او راه به دو سال حبس تعلیقی و پرداخت 250 هزار یورو محکوم کرد.

**بازیکن لیگ برتری!

او در کارنامه فوتبالی اش 22 بازی در لیگ برتر انگلیس را در رزومه اش ثبت کرده که یک گل هم (مقابل دربی کانتی) در همان دوران به ثمر رسانده است. همچنین 209 بار هم در لیگ برتر اسکاتلند به میدان رفته که 102 گل و 51 پاس گل را در رزومه فوتبالی اش در آن کشور ثبت شده دارد.

**حضور در لیگ های معتبر اروپا!

آنتونی استوکس با تیم های هیبرنین (یک فصل) و سلتیک (8 فصل) سابقه بازی در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا (یورولیگ) را هم دارد او مجموعا 29 بازی و 2 گل در این لیگ ها داشته است.

**بازی رودرروی غول های اروپا!

آنتونی استوکس در سالهایی که در لیگ قهرمانان اروپا و یا یورو لیگ حضور داشت روبروی تیم های بزرگ و سرشناسی همچون بارسلونا، اتلتک بیلبائو، اودینزه، آ.ث.میلان، آژاکس، دیناموزاگرب و... بازی کرده است.

**سابقه و گل کم در تیم ملی!

این فوروارد در رده زیر 21 سال 10 بازی برای تیم جمهوری ایرلند انجام داد و 4 گل برای آن تیم زد. سپس به عضویت "تیم ب" کشورش درآمد و یک بازی بدون گل زده برای آن تیم داشت. آنتونی استوکس در تیم بزرگسالان هم در سالهای 14-2007 دعوت می شد که جمعا 9 بازی و بدون گل زده کارنامه اش در آن تیم است. او مقابل تیم های آلمان، قزاقستان، آمریکا، لهستان، لتونی، اروگوئه، سن مارینو، بولیوی و اکورادو به میدان رفته است.

**آخرین بازی ملی مقابل آلمان!

آخرین باری که آنتونی استوکس به تیم ملی دعوت شد مقدماتی جام ملت های اروپا 2016 و در دیدار با تیم ملی آلمان در کشور حریف بود که البته بازیکن حال حاضر تراکتورسازی فقط نیمکت نشین بود. دیداری که در پایان 1-1 شد.

**جراحی 153 روزه مچ پا!

آنتونی استوکس در دوره ای که برای تیم سلتیک توپ می زد از ناحیه مچ پا دچار آسیب دیدگی جدی شد و آن را جراحی کرد. این مصدومیت، آنتونی استوکس را 153 روز از میادین دور نگه داشت و باعث شد 32 بازی تیمش را از دست بدهد. البته این بازیکن در بازگشت خود 7 گل زد تا نشان دهد همچنان آماده است.

**آقای هت تریک!

آنتونی استوکس در همه سالهای فوتبالی اش گلهای زیادی زده ولی در 7 دیدار توانسته هت تریک کند که از این حیث رکورد جالب توجهی برای خودش ثبت کرده است.

**اولین پوکر در تبریز!

او با اینکه گلهای زیادی در این سالها زده ولی هرگز در هیچ تیمی نتوانسته بود در یک دیدار پوکر (زدن 4 گل در یک بازی) کند. تا اینکه جمعه شب گذشته در دیدار با استقلال خوزستان موفق به این کار شد.

**فقط دوبار اخراج شد!

این ایرلندی تاکنون و از سال 2005 که وارد دنیای حرفه ای فوتبال شده در 13 سال فقط دوبار در دیدارهای رسمی کارت قرمز دریافت کرده که هر دو بار هم مستقیم بوده است. غیر از آن 32 بار هم کارت زرد از داوران گرفته است.

**پنالتی زن موفق!

آنتونی استوکس در دوران فوتبالی اش در 16 بازی 17 گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده است و گزینه خوبی برای ایستادن پشت ضربه پنالتی محسوب می شود.

**بدنبال نهمین قهرمانی!

آنتونی استوکس در سال های 2011 تا 2015 چهار فصل متوالی با تیم سلتیک گلاسکو قهرمان لیگ برتر اسکاتلند شد. همچنین دو بار با همین تیم قهرمانی جام حذفی را از آن خود کرد و یک بار نیز با هیبرنین به عنوان قهرمانی در جام حذفی دست یافت. او یک قهرمانی هم در لیگ کاپ اسکاتلند با تیم سلتیک در کارنامه اش دارد و قطعا در تراکتورسازی هم دنبال نهمین قهرمانی در تاریخ دوران فوتبالی اش است.

در پایان می توانید کلیپی از گلهای این بازیکن در لیگ اسکاتلند را ببینید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس