علی شمخانی

نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه صبح امروز با سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی آغاز شد.

به گزارش مشرق، علی شمخانی در سخنرانی خود گفت: استمرار گفتگوهای سازنده نقشی مهم در ایجاد امنیت، صلح و رفاه برای منطقه خواهد داشت.

وی اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز به دست یک گروهک وابسته به بیگانگان را نشان‌دهنده تلاش سازمان یافته جریان تروریسم و حامیان آنها برای ایجاد ناامنی عنوان کرد و ضمن محکوم کردن این اقدام ضدانسانی خاطرنشان کرد: این حادثه تروریستی بار دیگر معضل برخورد دوگانه برخی از مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم را به تصویر کشاند و واقعیت عریان پشتیبانان و حامیان تروریست‌ها را که حتی حاضر به محکوم کردن این جنایت نیز نشدند در معرض نگاه جهانیان قرار داد.

بیشتر بخوانید:

روحانی در دیدار با نخست وزیر انگلیس چه گفت؟

شمخانی با تقبیح اتخاذ معیارهای دوگانه برخی کشورها در مواجهه با تروریسم افزود: استفاده ابزاری از تروریسم با حمایت مالی، سیاسی و لجستیک، تولید و اشاعه مبانی اعتقادی انحرافی و تکفیری و دخالت در امور داخلی کشورها و اشغالگری به بهانه مبارزه با تروریسم از مصادیق روشن اتخاذ استاندارد دوگانه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تهدید تروریسم را جدی و رو به گسترش دانست و تصریح کرد: کماکان هزاران تروریست در سوریه و دیگر کشورها باقی مانده اند و آینده و ثبات منطقه را در صورت عدم مقابله جدی با مخاطره مواجه خواهند کرد.

شمخانی با اشاره به مستندات اطلاعاتی موجود در خصوص نبود اراده جدی در هیأت حاکمه امریکا برای حذف داعش اظهار داشت: هواپیماهای امریکایی به کرات و به رغم داشتن اطلاعات دقیق از حضور تروریست‌ها در مناطق مشخص، حاضر به انجام دادن عملیات هوایی علیه آنها نشدند و در مواردی برای آنها بارریزی داشته و یا سران داعش را از محاصره ارتش‌های سوریه و عراق نجات داده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مقابله با مبانی فکری تروریسم، رفع مشکلات داخلی در کشورهای مورد هدف و حذف مداخله خارجی را عرصه های اصلی مبارزه با تروریسم توصیف کرد و پیشنهادهای خود را برای گسترش همکاری ها و دستیابی به معماری امنیتی جدید مبتنی بر نقش و توان کشورهای منطقه ارائه کرد.

نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با مشارکت کشورهای روسیه، چین، هند و افغانستان و با ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان و «دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین نمایندگی کشورهایشان در این نشست برعهده دارند.

معماری امنیتی منطقه باید بر اساس منافع مشترک کشورهای منطقه باشد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه در این نشست اظهار داشت: لازم است در کنار ساختارهای موجود،  گفتگو وهمکاری مشترک در سطوح بالا ادامه یابد تا امکان حل مشکلات منطقه با سرعتی بیشتر از روند توسعه و نفوذ تروریسم  فراهم شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستار قطع مسیرهای تامین مالی تروریست ها و استفاده از ظرفیتهای اطلاعاتی و امنیتی مشترک برای ایجاد هم افزایی و اثرگذاری بیشتر شد.

نماینده مقام معظم رهبری گفت: معماری امنیتی منطقه بایستی بر اساس منافع مشترک کشورهای منطقه و به دست خود آنان تعریف و تبیین شود تا امکان قطع دخالت قدرتهای خارجی و مقابله با یکجانبه گرایی فراهم گردد.

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در این نشست ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نشست گفتگوی امنیتی منطقه ای را گامی تاثیر گذار در افزایش هماهنگی متطقه ای در زمینه مقابله با تهدید تروریسم و برقراری امنیت پایدار عنوان کرد واظهار داشت: تروریسم دشمن  مشترک ماست و باید تمام تلاش خود را برای مقابله با آن در تعامل با یکدیگر و نهادهای بین المللی متمرکز کنیم.

وی با استقبال از ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه و برگزاری سالانه این نشست، آمادگی فدراسیون روسیه برای کمک به ایجاد سازوکارهای مشترک در این زمینه اعلام کرد.

پاتروشف خاطرنشان ساخت: حضور نظامی امریکا در افغانستان نه تنها تاثیری در ایجاد  ثبات و امنیت نداشته بلکه موجب  پیچیده تر شدن بحران امنیتی در این کشور شده است.

حمد الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در نشست گفتگوی امنیتی منطقه ای طی سخنانی اظهار داشت: افغانستان در کنار ایران در خط مقدم مقابله با تروریسم قرار دارد.

وی افزود تا زمانی که گروه های تروریستی در افغانستان از حمایت مالی و تسلیحاتی خارجی برخوردارند امکان برخورد موثر با آنها وجود ندارد.

 وی با تاکید بر ضرورت تداوم برگزاری نشست هایی از این دست خاطر نشان ساخت:  ایجاد کارگروه مشترک برای دستیابی به سازوکارهای منطقه ای برای مقابله با تهدیدات ناشی از تروریسم از الزاماتی است که باید  از سوی مقامات امنیتی کشورهای منطقه مورد توجه و اقدام قرار بگیرد.

آجیت دوال مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند نیز  طی سخنانی برگزاری این نشست را در تقویت درک مشترک نسبت به تهدیدات و اتخاذ راهکارهای مقابله ای بسیار مفید دانست  و اظهار داشت:  تروریست ها در آسیای میانه با اتکا به منابع حاصل از تجارت مواد مخدر خود را تقویت می کنند و  لازم است در طراحی سازوکارهای  جلوگیری از توسعه فعالیت و نفوذ تروریسم  موضوع مسدود سازی کانالهای تامین مالی این گروهها به صورت جدی مدنظر قرار بگیرد.

 مقام امنیت ملی چین به عنوان آخرین سخنران اجلاس خواستار تلاش اعضای این نشست برای  تدوین سازوکار های ایجاد امنیت منطقه ای و اشتراک گذاری بانک اطلاعاتی عناصر تروریست برای تسهیل مقابله مشترک شد.

نماینده چین همچنین آمادگی کشورش را برای فعال سازی ظرفیت سازمان شانگهای برای مقابله با تهدیدات جریان تروریسم و تقویت توانمندیهای مقابله با گروههای افراطی خشونت گرا اعلام کرد.

مقامات عالی امنیتی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در ابتدای سخنان خود حادثه تروریستی اخیر در اهواز را محکوم و با دولت و ملت ایران ابراز همدردی نمودند.

جمع بندی نشست در کنفرانس مطبوعاتی دبیر شورای عالی امنیت ملی در بعد از ظهر امروز ارائه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    0 1
    ممنون. عالی بود
    • GB ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
      0 0
      دولت امنیتی و این همه حادثه تروریستی؟
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    0 0
    نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با مشارکت کشورهای روسیه، چین، هند و افغانستان و با ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    0 0
    هواپیماهای امریکایی به کرات و به رغم داشتن اطلاعات دقیق از حضور تروریست‌ها در مناطق مشخص، حاضر به انجام دادن عملیات هوایی علیه آنها نشدند و در مواردی برای آنها بارریزی داشته و یا سران داعش را از محاصره ارتش‌های سوریه و عراق نجات داده اند
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    2 0
    نابودی ترامپ و آمریکا صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس