کد خبر 896755
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
مدرسه

در گوشه و کنار روستاها و حاشیه شهرها گاهی مدارسی مشاهده می‌شود که خالی از دانش‌آموز است و به انبار علوفه یا وسایل بلااستفاده تبدیل شده است؛ مدارسی که به دلیل جابجا شدن جمعیت، سال‌هاست خالی مانده است.

به گزارش مشرق، چند سالی است که وزارت آموزش و پرورش نسبت به وضعیت ساختمان برخی مدارس کشور به دلیل قدمت بالای آنها هشدار می‌دهد و پیگیری‌های این وزارتخانه در همان سال‌های گذشته منجر به تصویب قانون تخریب و بازسازی مدارس فرسوده شد.

بیشتر بخوانید:

پای صحبت یک ژن خوب در سراوان

در کنار تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده کشور، توجه به ساخت مدرسه جدید نیز از جمله اولویت‌های معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش است؛ هنوز در برخی مناطق کشور، مدرسه به تعداد کافی وجود ندارد و این وزارتخانه تلاش می‌کند تا بتواند بر مشکلات فائق آید.

اما نکته قابل توجه، مدارسی است که به دلیل نبود دانش‌آموز تبدیل به انبار و طویله می‌شود و نشان می‌دهد اعتباراتی که برای ساخت مدرسه هزینه شده بود، عملاً آنطور که باید هزینه نشده است.

نمونه این موضوع مدرسه روستای خنداب ضیاءآباد قزوین است که همینک به عنوان محل نگهداری گوسفندان استفاده می‌شود.

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در خصوص این فیلم توضیح داد: «طبق بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد به دلیل عدم وجود دانش‌آموز در روستا و جلوگیری از تخریب اموال عمومی از سال ۱۳۹۳ این واحد آموزشی براساس درخواست شورای اسلامی روستای مذکور پیرو توافقنامه ای در اختیار شورای روستای خنداب قرار گرفته است و مستاجر بدون اطلاع دهی به اداره متبوع، صرفاً چوپان روستا را اسکان داده است.

البته هدایت گوسفندان به محوطه مدرسه و فیلمبرداری از آن توسط منتشر کننده فیلم به‌صورت ساختگی در جهت اغراض شخصی و تضعیف آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید بوده ، فلذا آموزش و پرورش استان از طریق مراجع قضایی پیگیر خبر کذب منتشر شده خواهد شد».

بودن و نبودن گوسفندان در این مدرسه، صورت مسئله اصلی را پاک نمی‌کند و این موضوع است که مدرسه بلااستفاده بوده و فقط در اختیار چوپان روستاست.

* مدرسه‌ای که به عنوان انبار علوفه استفاده می‌شود

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور چندی پیش با تأکید بر اینکه زیرنظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یک نقشه راه است، گفت: «در زیرنظام بر مکان‌یابی تأکید شده است؛ مثلاً در مکان‌یابی عنوان می‌شود که تا 50 سال آینده کجا و چه نوع مدارسی را می‌خواهیم».

رخشانی‌مهر ادامه داد: «در حال حاضر تعدادی از مدارس خوب در روستاها حتی حاشیه شهرها خالی است به عنوان مثال مدرسه‌ای است که به عنوان انبار علوفه استفاده می‌شود؛ این مدارس در یک مقطعی ساخته شده است و در دوره 5 ساله و 10 سال از آن استفاده شده است ولی به دلیل جابجا شدن جمعیت، خالی مانده است».

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با طرح این پرسش که «آیا کشور ظرفیت سعی و خطا را دارد»، افزود: «آیا باید مدرسه را بسازیم که بعد از 10 سال خالی شود؟ نه چنین نیست؛ بنابراین مسئله مکان‌یابی، وضعیت مکانی مدارس موجود و شناسایی آنها و اینکه چه نوع مدرسه بسازیم، بسیار مهم است که بر این اساس، اقدام می‌کنیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    0 0
    بیشترین قربانیان این شیادان و دغلبازان دختر خانم های زودباور و ساده دلها هستن...
  • زیبا احمدپور از تبریز GB ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    2 1
    طویله سودش بیشتر از درس خوندن شده تو این کشور
  • ابراهیم IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    0 0
    خیلی از روستاها مدارسشون مخصوصا خوابگاههاشون بدون استفاده موندن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس