کد خبر 896196
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
علیرضا فغانی

داور دربی ۸۸ مشخص شد و علیرضا فغانی آن را سوت می‌زند.

به گزارش مشرق، علیرضا فغانی داور شناخته شده‌ی فوتبال ایران بعد از قضاوت‌های خوبی که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه داشت و به عنوان اولین ایرانی توانست رده بندی جام جهانی را سوت بزند، محتمل‌ترین گزینه برای قضاوت در دربی پایتخت بود و در نهایت امروز به عنوان داور این بازی حساس بین دو تیم پرسپولیس و استقلال تهران انتخاب شد. فغانی تا قبل از دربی روز پنجشنبه، پنج‌بار این بازی حساس را سوت زده که در این پنج بازی ۲ بار استقلالی‌ها به پیروزی رسیده‌اند، یک‌بار پرسپولیسی‌ها برنده شده‌اند و ۲ بازی دو تیم هم به تساوی انجامیده است.

بردهای خاطره‌انگیز

در ۵ بازی‌ای که فغانی در دربی سوت زده، دو تا از آن‌ها از بازی‌های جذاب دو تیم در سال‌های گذشته است که یکی را پرسپولیسی‌ها و دیگری را استقلالی‌ها با نتایج مشابه ۳ بر ۲ برده‌اند. از هر دو بازی هواداران تیم‌هایی که پیروز شده‌اند خاطراتی خیلی خوبی دارند. دربی اولی که فغانی سوت زد، بعد از پنج بازی که استقلالی‌ها همراه با پرویز مظلومی به پرسپولیسی‌ها نباخته بودند و این تیم را در اکثر تقابل‌ها شکست داده بودند، با ناکامی آبی‌های تهران همراه بود. در آن بازی پرسپولیسی‌ها بازی ۲ بر صفر باخته را در حالی که ۱۰ نفره بودند، موفق شدند با پیروزی ۳ بر ۲ به پایان برسانند تا شبی فراموش نشدنی برای هواداران خود رقم بزنند.

اولین برد استقلالی‌ها در دربی با قضاوت فغانی هم برای آن‌ها خیلی جذاب بود. استقلالی‌ها که در ۱۰ بازی نتوانسته بودند از سد پرسپولیس بگذرند، در دربی هشتاد و چهارم دو تیم هم با گل سروش رفیعی یک بر صفر از رقیب سنتی خود عقب افتاده بودند که در همان نیمه اول با یک بازگشت خوب شکست یک بر صفر را به پیروزی ۳ بر یک تبدیل کردند و در نهایت توانستند ۳ بر ۲ پرسپولیس را ببرند تا یکی از بهترین بردهای سال‌های اخیرشان با قضاوت فغانی رقم بخورد.


در راه رکورد

بعد از انقلاب و به دلیل قضاوت ضعیف داوران ایرانی از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۷ به مدت ۱۴ سال این بازی مهم در فوتبال ایران را داوران خارجی سوت زدند. بعد از ۱۴ سال، محسن ترکی اولین ایرانی‌ای بود که توانست این بازی حساس را سوت بزند. ترکی بعد از قضاوت در اولین دربی‌اش، شش بار دیگر این بازی حساس را سوت زد تا رکورد محمد صالحی که پنج بار این بازی حساس را سوت زده را با هفت قضاوت بشکند و خود رکورددار قضاوت در دربی شود. 

فغانی که روز پنجشنبه برای ششمین بار دربی را سوت می‌زند با توجه به اینکه چند سال دیگر می‌تواند قضاوت کند، شانس زیادی دارد که در سال‌های آینده این بازی بزرگ را سوت بزند و خود رکوردار قضاوت در دربی بزرگ تهران شود.

فغانی در ۵ قضاوت خود در دربی ۲ بازیکن را اخراج کرده است که در هر دو بازی تیمی که برنده شده بازیکن آن اخراج شده است. زنده‌یاد مهرداد اولادی از پرسپولیس و سید مهدی رحمتی از استقلال دو بازیکنی هستند که فغانی آن‌ها را در دربی اخراج کرده است.

بعد از اولین دربی‌ای که فغانی قضاوت کرد و با پیروزی ۳ بر ۲ پرسپولیسی‌ها همراه بود، دو دربی بعدی با قضاوت او به تساوی بدون گل انجامید. بعد از دو تساوی بدون گل، استقلالی‌ها دو قضاوت آخر فغانی در دربی را بردند. آبی پوشان پایتخت در دربی چهارم فغانی با نتیجه‌ی ۳ بر ۲ و  در دربی آخری که او قضاوت کرد (بازی برگشت فصل گذشته) با نتیجه‌ی یک بر صفر رقیب سنتی خود را بردند.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس