ناصر شهنازی

کارشناس والیبال کشورمان گفت: در دیدارهای اخیر تیم ملی والیبال دیدیم که مربیان ترسوی تیم ملی توانایی تصمیم گیری نداشته و بیشتر محو تماشای بازی هستند!

سرویس ورزش مشرق – سومین شکست تیم ملی والیبال در سری مسابقات والیبال قهرمانی جهان شرایط این تیم برای صعود از گروه G را دشوار کرده است. شاگردان کولاکوویچ در حالی به بلغارستان 3-0 باختند که همین تیم را چند روز قبل در دور اول شکست داده بوند.

ناصر شهنازی در گفت و گو با مشرق، در این باره حرف زد.

متن صحبتهای وی در ادامه می آید:

*حفظ رکورد بازی های آسیایی به بازی های مهم ترجیح داده شد!

پیش از اینکه به تحلیل عملکرد تیم ملی بپردازیم باید درباره راهی که تیم به اینجا رسید اشاره کنیم. بحث اصلی این است که ما تیم مان را برای چه مسابقاتی آماده کرده ایم. ما در لیگ ملتها بازی‌هایی انجام دادیم و نتایج چندان مطلوبی نگرفته ایم و باید ببینیم در این مدت چه کردیم. پیشتر خرد جمعی بر این شد که در بازیهای آسیا باید به مدال طلای مسابقات اندونزی برسیم ولی ما بیشتر از آن باید برنامه ریزی مان برای استفاده بهتر از این بازیها را طوری طراحی می کردیم تا به اهداف بالاتری برسیم.

ما برای حفظ رکورد بازی آسیایی مان خیلی به ندرت به ترکیب اصلی مان دست زدیم و نتوانستیم از بازیکنانی که قابلیت داشتند در این بازیها به زمین بروند به عنوان آینده سازان تیم ملی استفاده نکردیم. اما پس از آن رفتیم در بازیهای دوستانه ای که برگزار شد، در جایی که باید از بازیکنان اصلی مان استفاده می کردیم و به ترکیب اصلی و نقاط ضعف و قوت مان پی می بردیم از بازیکنان جوان مان استفاده کردیم و این درست برعکس بود! البته این نظر شخصی من است و شاید دیدگاه مربیان تیم ملی چیز دیگری باشد ولی از نظر من مربی می توانستیم در بازیهای آسیایی با هر نوع بازیکنی قهرمان شویم و شاید چند گیم بیشتر از دست می دادیم ولی قهرمان می شدیم.

* از نیمکت مان به درستی استفاده نکردیم!

ما باید قبل از مسابقات ملتهای دنیا نقاط ضعف مان را مشخص می کردیم. وقتی بلغارستان در گروه ما بود یعنی گروه ما شرایط بهتری داشت. بازیهایی که انجام دادیم غیر از دو بازی اول در سه بازی اخیر برابر لهستان، فنلاند و بلغارستان ما از تمام پتانسیل و قابلیتهای بازیکنان مان در شرایط متفاوت مسابقه استفاده نکردیم و واقعا ما می توانستیم با توجه به داشته هایی که روی نیمکت داشتیم و بازیکنانی که در کنار زمین بودند بهتر از آنها استفاده کنیم که در روند حرکتی و تعیین نتیجه مثمرثمر باشند ولی متأسفانه این اتفاقات در سه بازی اخیر یعنی لهستان، فنلاند و بلغارستان نیفتاد.

*اصلا تیم ملی تمرین دریافت داشته؟

نقاط ضعفی هم که داریم از قبل، قابل پیش بینی بود. ما در دریافت سرویس های با سرعت بالا ضعف داریم و باید برگردیم به اینکه آیا در این باره شبیه سازی کرده ایم که الان توقع داشته باشیم که بازیکنان مان در شرایط مسابقه بتوانند این تاکتیک را استفاده کنند؟ اگر انجام داده باشیم می شود قصور بازیکن ولی اگر انجام نداده باشیم که فکر هم می کنم کم تمرین شده است به کم کاری کادر فنی برمی گردد.

*تیم ملی با آنالیز کاغذی می بازد!

الان بحث آنالیز مهمترین بحثی است که در رویدادهای مهم مطرح است و استفاده از آنالیزورها که ما دو تن از بهترین آنالیزورهای کشور را در دوره های قبل داشتیم کنار تیم ملی نداریم. نفراتی که بودن شان به وضوح در عملکرد تیمی نمود داشت. الان برعکس تیم های بزرگ دنیا که ارتباط با آنالیزور هر لحظه در هر پوئن از بازی برای شان نقش بازی می کند ما ارتباطی از این نظر نداریم!

*مربیان تیم ملی محو بازی هستند!

آن چیزی که ما از صحنه تلویزیون می بینیم کاغذهاییست که در دستان مربیان ماست و با آن کاغذها در حال آنالیز هستند در حالی که باید این ارتباط خیلی قوی تر باشد و ما لحظه به لحظه بازی را آنالیز کنیم و برای هر ثانیه بازی برنامه تازه ای داشته باشیم. ولی مربیان ما به جای اینکه بروند و شرایط بازی را بررسی کنند متأسفانه محو بازی می شوند و این باعث می شود که در شرایط بحرانی نتوانیم تصمیمات مهم و حساس بگیریم. این نقطه ضعف تیم ماست، والا بازیکنان ما پتانسیل بالایی دارند و آنها در شرایطی که رودرروی تیم های بزرگ دنیا قرار می گیرند نتایج خوبی گرفته اند و اگر می توانستیم در این سه بازی در جابجایی ها، گرفتن تایم اوت های به موقع و استفاده از نیروهای روی نیمکت به موقع استفاده از داشته های مان استفاده کنیم قطعا مقابل لهستان آن نتیجه رقم نمی خورد و حتی در دیدار با بلغارستان هم می شد نتیجه بهتری گرفت. ولی متأسفانه این ضعف ها دیده می شوند و باید کمتر محو بازی شد و در جریان اتفاقات باشیم و پس از رصد کردن آنها مشکلات را به کادر فنی منتقل کنیم.

*از بازیکن دریافت کننده مان بد استفاده می کنیم!

برای مقابله با سرویس های حریفان باید با شبیه سازی کردن با استفاده از مربیان و دستگاه و خیلی چیزهای دیگر این ضعف را پوشش داد. مهمترین تاکتیکی که تیم های بزرگ از آنها بهره می برند استفاده از سرویس با سرعت بالاست چون از آن استفاده می کنند ولی ما این را در لیگ مان هم نداریم و بازیکنان سرویس های خیلی ساده ای می زنند و برنامه ریزی ریشه داری برای این کار لازم داریم. البته تعدادی از بازیکنان ما به دلیل دریافت شان در اردوی تیم ملی هستند. مانند فرهاد قائمی ولی از وجود چنین بازیکنی که در دریافت توانایی بالایی دارد به ندرت استفاده می کنیم. وقتی قرار نیست از او در حمله یا دفاع روی تور استفاده کنیم لااقل در عقب زمین استفاده کنیم. ما زمانی از او استفاده می کنیم که فشار بازی زیاد است و او کارآیی لازم را ندارد. این جابجایی ها یا با تعلل صورت می گیرد یا اصلا صورت نمی گیرد و برای همین ما با مشکل روبرو می شویم.

*میدان جهانی جای بی تجربه ها نیست!

استفاده از لیبروهای مان می تواند خیلی بهتر از این باشد. ما از نیروهای جوان مان در مسابقات آسیایی خیلی به ندرت استفاده کردیم! در بازیهای تدارکاتی خیلی به ندرت استفاده کردیم ولی الان می آییم در بازیهای بسیار سخت که برای شان زود است از آنها استفاده می کنیم. می شد این شرایط را قبلا پیش بینی کنیم. همه تیم ها همین کار را می کنند که اگر دچار چنین مشکلاتی شدیم از چه راهکاری استفاده کنیم ولی ما برای هیچ یک از اتفاقاتی که در زمین رخ می دهد هیچ برنامه خاصی نداریم. به نظرم از این نظر بسیار ضعیف کار کرده ایم. منظورم کل کادر فنی است و نه فقط کولاکوویچ.

*کادر فنی باید در شرایط حساس تصمیم درست بگیرد

الان شرایط برای ما سخت شده است ولی اگر بتوانیم درست از آن داشته هایی که داریم استفاده کنیم امکان دارد که به دور بعد صعود برسیم ولی با این چیزهایی که دیده می شود شرایط را برای خودمان سخت کرده ایم. باید تیم را به میل خواستن و جنگندگی تأکید کنیم که البته باز هم می گویم همه اینها از کادر فنی به تیم منتقل می شود. اگر کادر فنی ترسو باشد و نتواند در شرایط حساس تصمیم بگیرد بازیکن هم در شرایط بحرانی نمی تواند خودش را از این وضعیت رها کند. این وظیفه کادر فنی است که کمک کند ولی در سه بازی اخیر ما شاهد چنین رویکردی نبودیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
    8 0
    عالی
  • شاهین IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
    3 7
    موندم این مرتضی شریفی چرا بازی میدن ضعیف تر ین بازیکن که تاحالا دیدیم تمام اشتباهات از اون بود واصرار معروف به دیدن این بازیکن
  • علی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
    1 1
    این تیم ملی با تیم سالیان گذشته خیلی خیلی فرق دارد . یک تیم ترسو و بی غیرت هستند و سطح بازیشون هم نسبت به قبل خیلی پایین هست
  • رحمن IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
    1 0
    در تیم ملی یک بی تفاوتی وجود داشت که مربی هم این حس را بما القی میکرد چندین بازیکن جدید تیم را در خلاصی قرار داده بود مثل اینکه بچه کار نکند و چیزی هم بهش نباید گفت.نه روی تور در دفاع موفق بودند و نه در توپ گیری.
  • علی روشن US ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
    5 0
    بابا این مربی رو عوض کنید تیم نابود کرد.الان ایران باید جز بهترین تیم های دنیا میبود.ولی متاسفانه مربی بسیار ضعیفی داریم.تمام بدبختی فقط به خاطر ضعف شخص کولاکویچ
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    2 0
    باید مربی از ایتالیا، برزیل فرانسه لهستان و نه از صربستان
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    0 0
    مربی خوبی نداریم. بی تفاوت و ناتوان. در ضمن با خروج از یمن و سوریا مشکل بازیهای تدارکاتیمون هم حل میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس