کد خبر 895042
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
تعویض پرچم گنبد امام رضا(ع)

افزایش سرسام آور قیمت پروازها، سفر کربلا را برای بسیاری به یک آرزو تبدیل کرده،در این شرایط به نظر می رسد عدم حمایت دولت از حمل ونقل ریلی باعث می شود زیارت امام رضا (ع) نیز برای مردم تبدیل به آرزو شود.

به گزارش مشرق، افزایش دو برابری نرخ بلیت پروازهای اربعین جدیدترین اقدامی بوده که دولت و شرکت های هواپیمایی برای حمل و نقل هوایی کشور انجام داده اند. بر این اساس در دو مرحله نرخ پروازهاری اربعین از سوی دو مدیر اعلام شد. ابتدا این مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود که بر خلاف رسم هرساله که دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی وظیفه اطلاع رسانی در این رابطه را انجام می داد، قیمت های جدید این پروازها را اعلام کرد.

فرزانه شرفبافی 25 شهریور یعنی 5 روز پیش در این باره گفت: «نرخ‌گذاری صورت‌گرفته ایرلاین‌ها که جابه‌جایی زائران به عتبات عالیات را انجام می‌دهند بر اساس نرخ منظم و منطقی در نظر گرفته شده است. بر اساس همکاری بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ‌گذاری انجام و بلیت پروازهای نجف و بغداد در ایام اربعین از 2.4 تا 2.7 میلیون تومان تعیین شده است. این نرخ‌ها در شرکت‌های هواپیمایی، نهایی و مصوب شده و اجرا خواهد شد.»

مقایسه قیمت های جدید با قیمت های سال گذشته حاکی از رشد 80 تا 100 درصدی نرخ ها بود. اما در ادامه مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور نرخ های اعلام شده از سوی مدیرعامل ایران ایر را اصلاح کرد. مطابق اظهارات جعفرزاده قیمت بلیت رفت و برگشت تهران-نجف و سایر شهرستان‌ها به نجف، بغداد و بلعکس 2.2 میلیون تومان و مشهد-نجف-مشهد 2.8 میلیون تومان تعیین شد.

وی افزود: نرخ بلیت یکطرفه تهران ـ نجف 1.1 میلیون تومان و یک‌ طرفه مشهد ـ نجف 1.4 میلیون تومان تعیین شده است.

سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که با تاکید وزیر راه و شهرسازی و اقدام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از حدود سه سال قبل اجرایی شد باعث افزایش بی حساب و کتاب قیمت پروازهای داخلی و خرجی شده است. بلافاصله بعد از آزادسازی نرخ ها، قیمت پروازهای داخلی به ویژه مقاصد پروازی پُرتقاضا از جمله مشهد بیش از دو برابر شد. (اینجا را بخوانید)

رویه افزایش قیمت پروازهای داخلی همچنان ادامه داشت که پس از نوسانات چند ماه اخیر نرخ ارز، مشکلات فراوانی علاوه برای شرکت های هواپیمایی داخلی و البته مردم به وجود آمد. رشد عجیب قیمت ها که در تاریخ هوانوردی کشور بی سابقه بوده باعث خارج شدن سفرهای هوایی از سبد مصرفی مردم  شده که سالانه یک پرواز زیارتی (به مشهد) انجام می دادند. به عنوان مثال در روزهایی اخیر نرخ بلیت رفت و برگشت تهران-مشهد به 1.6 میلیون تومان رسید که طبیعتا تامین آن از عهده هر کسی بر نمی آید.

در این وضعیت حمل ونقل ریلی مسافری به عنوان جایگزین حمل ونقل هوایی مطرح می شود. در اینجا باید به این مسئله اشاره شود که حمل ونقل ریلی کشور مانند حمل ونقل هوایی به لحاظ مقاصد پروازی گستردگی آنچنانی ندارد. یک خط ریلی به جنوب کشور، یک خط نصف و نیمه به غرب و شمالغرب و یک خط به سمت مشهد مقدس.

بیشترین تقاضا برای سفرهای ریلی مانند سفرهای هوایی به مشهد مقدس است و این خط ریلی همواره با محدودیت های بسیاری برای خدمات رسانی به مردم مواجه است. گرچه راه آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه هایی برای توسعه این خط را دارد اما تا به سرانجام رسیدن آن باید چند سالی منتظر ماند، در این شرایط قیمت های نسبتا بالای بلیت قطارهای این مسیر باعث شده تا مردم عادی نتوانند از این وسیله حمل ونقل برای سفر استفاده کنند. 

تامین قیمت های 120 تا 250 هزار تومانی بلیت قطار برای هر نفر (یکطرفه) مانند سفرهای هوایی از عهده اقشار کم درآمد و حتی متوسط هم بر نمی آید. گواه این ادعا نیز کاهش 5 میلیون نفری سفر ریلی در سال گذشته است.

**هشدار توقف سفرهای ریلی

19 شهریور ماه امسال دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان این که سال گذشته هزینه خرید یک واگن سه میلیارد تومان بود که امسال به 8 میلیارد تومان  افزایش یافته است،‌گفت: خرید یک رام قطار به علاوه هزینه‌های لکوموتیو حدود 100 میلیارد تومان هزینه دارد.

بابایی با بیان این‌که بخش مسافری ریلی یارانه مستقیم از سوی دولت به مسافر داده می شود، افزود: طی سال‌های اخیر از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری حمایت نشده، ضمن این‌که انجماد قیمت‌ها از سال 94 تاکنون یکی دیگر از مشکلات شرکت‌هاست. اگر شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری در سبد یک تخصیص ارز قرار نگیرد، تقریبا ادامه حرکت قطارها غیرممکن می‌شود، در واقع مجبور خواهیم بود سیر برخی قطارها را متوقف کنیم.

وی از کاهش سفر ریلی از 29 میلیون نفر به 24 میلیون در سال گذشته خبر داد و گفت: نباید هزینه سفر ریلی برای مردم افزایش یابد. البته آزادسازی نرخ بلیت قطار اساسا درخواست بخش است و دخالت دولت باعث جلوگیری از توسعه می‌شود. فرض کنیم بازار، بازار آزاد است و شرکت‌ها می‌توانند هر قیمتی را اعمال کنند اما افزایش قیمت برای مردم قابل تحمل نیست که نتیجه آن کاهش سفر ریلی و افزایش سفرهای جاده‌ای می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان این‌که پیشنهاد ما این است که سفر در سبد تامین ارز دولتی قرار گیرد، تصریح کرد:‌ امروز می‌خواهیم برای بحران عدم توانایی تامین هزینه بخش ریلی چاره‌ اندیشی شود.

افزایش سرسام آور قیمت بلیت پروازهای داخلی باعث شده تا مردم قید سفر سالی یکبار با هواپیما را بزنند. از سوی دیگر با توجه به افزایش بلیت پرواز عتبات عالیات، قطعا امسال تعداد افراد کمی می توانند در ایام اربعین با هواپیما به نجف و بغداد پرواز کنند. در این شرایط به نظر می رسد دولت باید هر چه زودتر اقدام های حمایتی خود از حمل ونقل ریلی را مانند بسیاری از کشورها در دستور کار قرار دهد. تاخیر در این مسئله به خصوص در مسیر ریلی مشهد باعث می شود تا زیارت امام رضا (ع) برای بسیاری از مردم تبدیل به یک آرزو شود که مقصر اصلی در این زمینه دولت خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    15 0
    یا علی
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
      0 0
      جاده هامون خراب ماشین هامون ناایمن امکانات بین راهی مون تقریبا صفر هواپیماگرون فقط یه قطار بود که اونم دارن اینجوری میکنن خداازشون نگذره
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    21 2
    درد اصلی اینها اصل زیارت رفتن مردم است که بهر روشی مانع می شوند با افزایش قیمت و توهین به عرب و فارس و ...
    • 02 IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
      7 0
      اگه عمدا این کار رو میکنن خدای جبار هزینه زندگی اینها رو به اندازه ای بالا ببره که مردن براشون آرزو باشه ولی زمان مرگشون با فلاکت و بدبختی بمیرن.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    17 0
    برای ما خوزستانیها هر دو زیارت آرزوست.نه پول ویزا داریم نه پول بلیط قطار مشهد
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
      0 0
      شما به جای زیارت برید سر کوچه داد بزنید: ما که هوا نداریم خیلی هواتو داریم ....
  • علی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    7 0
    یکنفر جلوی گند کاریها حسن ودولتش مخصوصا وزیر راه آخوندی را بگیره این آقا دیگه باید چه گندی بزنه تا نمایندگان محححححترم مجلی عزلش کنند ؟؟؟!!!! البته ما که متوجه نشدیم چطور میشه سه بار وزیری را استیضاح کنند دوباره رای بیار واقعا که .این کیف انگلیس هنوزجواب میده بدجور
  • کامبیز IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    1 0
    برای من که هر دوشون سااااالها است به آرزو تبدیل شده.و دلخوشی خودم و خونواده ام تبدیل شده به همین سلام پس از هر نماز. که بگیم السّلام علیک یا امام الرّئوف السّلام علیک یا شمس الضّحی السّلام علیک یا بدر الدّجی السّلام علیک یا غریب الغربا السّلام علیک یا معین الضّعفاء و الفقرا السّلام علیک یا شمس الشّموس و انیس النّفوس و مدفون بارض طوس السّلطان،یا اباالحسن یا علیّ ابن موسی الرّضا المرتضی علیک الاف التّحیه والثنا و رحمت اللّه و برکاته همه ی سهم ما از زیارت امام رضا همینه،برای سالها یه مواقعی تاسّف میخورم که چرا برخی پیشنهاد های لقمه های چرب حروم رو نپذیرفته ام و امروز،خانواده ام در حسرت حدّ اقل ها است.اون وقت یه سری آقا زاده و خانم زاده دارن با پولهای یامفتشون پز میدن و تازه از حرم ابا عبداللّه هم عکس میذارن.حسین جان به عبّاست قسمت میدم من و مردم میهنم رو دریاب
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    15 0
    نقشه ماسونی رو دقیق دارن اجرا میکنند
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    6 0
    برای ما سالهاست که زیارت امام رضا(ع)آرزوست کربلا و نجف و مکه غیر ممکن؟
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    1 0
    حقوق کارمند طبق وزارت کار یک میلیون دویست هزار تومان است یعنی برای یک زیارت مشهد باید حقوق سه ماه را کنار بگذارید؟ حال چگونه برخی سالی چند بار عتبات و حج می روند خدا می داند
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    3 0
    جاده هامون خراب ماشین هامون ناایمن امکانات بین راهی مون تقریبا صفر هواپیماگرون فقط یه قطار بود که اونم دارن اینجوری میکنن خداازشون نگذره
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    0 0
    عراق برای هر زائر 41 دلار میخواد که به ارز آزاد میشه حدود نفری 600 هزار تومن . وقتی ما از یکنفر از اونا ویزا نمیخواهیم و مجانی میان و میرن این پول برای چیه ؟ اکثرا ندارن مجبورن نرن زیارت
  • مصطفی IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    7 0
    انشاالله صبح فردا به نیابت از همه آرزومندان زیارت امام هشتم ع زیارت میکنم و دعا گوی همه ملتمسین دعا هستم. یک شهروند مشهدی
    • محسن IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
      0 0
      ممنون. التماس دعا.
  • صالح IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    6 16
    الان مشکل تون همینه؟ مردم تو معیشت روزمره شون موندن اونوقت شما میگین چرا دولت از سفرهای هوایی اونم تازه چون مشهده حمایت نمی کنن؟
    • محمد IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
      9 6
      خفه شو وهابی
    • طاهره IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
      0 0
      بله معلومه که زیارت اهل بیت نیاز ماست!!! یه عده ای هستند که نیگویند کنسرت نیاز اساسی شونه!!! به اونها بگویید چرا به خاطر کنسرت به کسی رای دادند که وضع رو به اینجا رسونده!!!
    • صالح IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
      0 0
      جناب ناشناس چشم ... من اصلا نا مسلمون... برای بقا و ثبات حاکمیت نباید حداقل های زندگی اقشار مختلف رو تامین کنند؟ یه کار درست و درمون تو این مملکت انجام نمیشه اونوقت شعار هم میدین...
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    0 0
    دولت بی کفایت و حقیر روحانی زندگی روزمره را با حداقل امکانات دارد برای مردم به آرزو تبدیل میکند یه مشت آدم حقیر و بی دانش
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    0 0
    برای عتبات بهترین مسیر تکمیل راه آهن خسروی است الان قطار تا کرمانشاه آمده و صد کیلومتر تا صفر مرزی باقی مانده که در حال ساخت است ؛ خسروی نزدیک ترین مسیر تا کاظمین و کربلا و سامرا است ولی مهران نزدیکترین مسیر به نجف می باشد
  • رحمان IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    0 0
    مردم مشکل معیشت دارن و شرمنده زن و بچه ن
  • صابر انصاری IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    0 0
    یا علی ابن موسی ارضا.ای امام مهربانی خودت به داد ما برس و خودت بهتر می دانی که چند سال است آرزوی دیدار تو ای امام مهربانی را دارذیم ولی افسوس و صد افسوس............

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس