کد خبر 894745
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
پسته

دوباره همان بحث اقلیمی که عوض شده تا زمین و جیب باغدار همزمان بخشکد.

به گزارش مشرق، اصلا بامزه نیست پسته هم جانی برای خندیدن ندارد. خبرها از باغات پسته تاسف بار است.

مثلا یوسف داودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می گوید به خاطر سرما زدگی یا گرمازدگی هفتاد الی هشتاد درصد باغات پسته کرمان از بین رفتند.

اما تنها باغبان پسته نقره داغ نشده امسال سال سختی برای اکثر باغداران بود.

علی ابراهیمی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی به همین نکته تاکید دارد. وی می گوید "متاسفانه علی رغم اینکه انرژی زیادی برای تولید محصولات کشاورزی صرف می شود ولی در مقابل ما پرتی محصولاتمان بسیار زیاد است".

امسال بسیاری از باغات تحت تاثیر گرما محصولاتشان چشیده نشد.

دوباره همان بحث اقلیمی که عوض شده تا زمین و جیب باغدار همزمان بخشکد.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از مدیریت مدرن می گوید وی که این چنین توضیح می دهد که "باید مدیریت حوزه باغبانی را به سمتی ببریم که قابل کنترل باشد یعنی شرایط اقلیمی و جوی کمتر تاثیرات خود را بر محصولات بگذارد"

امسال که گذشت اما چند راه حل از طرف یوسف داودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس برای اینکه این باغات از گزند تغییرات اقلیمی در امان بمانند.

وی اول به گونه های مقاوم در مقابل سرما و گرما اشاره دارد که باید جایگزین گونه های سنتی شوند و دومین راه حل این  مهندس کشاورزی استفاده از کودهایی است که باغات را از گزند سرما و گرما حفظ می کند. 

اگر این راه حل ها جواب بدهد  محصولات ایران بی بازار نیستند خصوصا در این شرایط که نیاز به ارز آوری محصولات غیر نفتی بیش از بیش احساس می شود.

به گفته عباس پاپی زاده محصولات باغی ایران هم در کشورهای حوزه خلیج فارس و هم در شمال، کشورهای حوزه خزر و قفقاز مشتری دارند.

وی ادامه می دهد کشورهایی مانند روسیه با توجه به نوع اقلیم طبیعی که دارند تا صد سال آینده نمی توانند مواد غذایی کشور خود را تامین کنند و این کشورها مقصد خوبی برای محصولات ایرانی هستند.

 اما اگر یکی از این محصولات خرماست که امسال آنچه به روسیه فرستاده شده بود بیشترش برگشت خورد چون کرم زده بود حالا خرما فروشان جایی در بازار روسیه ندارند.

یوسف داودی  می گوید "بدلیل قارچ هایی که روی خرما وجود داشته این برگشت ها صورت گرفته و ما به همین راحتی با وجود اینکه کشورهای دیگر ۷ برابر ما خرما را به روسیه می فروشند این بازار را از دست دادیم.

راه حل عضو کمیسیون کشاورزی شناسنامه دار کردن کشاورزان است تا محصولی که صادر می شود از مبدا تا موقعی که به دست مصرف کننده می رسد رصد شود.

عباس پاپی زاده می گوید "نباید به هر محصولی اجازه صادرات داد چون در صورت بی کیفیت بودن به کل محصولات صادراتی ایران ضربه می زند".

همه این مشکلات و معضلات مرجع رسیدگی دارند که باید حواسش ششدانگ به کشاورز و کشاورزی باشد جاییکه  در قانون برای داشتن قدرت اجرایی وزارت خانه است.

اما به گفته یوسف داودی به وظایف خود درست عمل نمی کند.

وی می گوید "وزارت جهاد کشاورزی در حل مشکلات و آینده نگری و همچنین پیشگیری بسیاری از مشکلاتی که در این حوزه بروز کرده نتوانسته کاملا موفق عمل کند".

این حرف شبیه نظر پاپی زاده دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  است که می گوید "وزارت جهاد کشاورزی دچار روز مرگی شده که  اصلی ترین وظایف خود  را هم فراموش کرده است ".

نتیجه آن شکسته شدن شکوه  برند های جهانی ایران است و بازارهایی که به سادگی یکی پس از دیگری توسط رقبا فتح می شود.

علی ابراهیمی اعتقاد دارد حالا هم برای جبران ضرر زیانی که به خاطر از دست دادن بازارهای محصولات ایرانی مانند پسته و زعفران و خرما که برند ایرانی ها در جهان هستند  دیر شده اما باید فکر اساسی کرد و نباید اجازه داد کشورهای دیگر با کپی برداری از ما جای پای ما را در بازارهای جهانی بگیرند.

بازارهایی که به دست آوردن دوباره آنها آنچنان سخت است که  باید برای برخی از آنها  سالها قصه خورد.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    1 1
    مشکل پسته به دلیل ترویسم بیولوژیک است. قارچ ها و آفتهای دیگر به صورتی هوشمند توسط نفوذیها در باغات ایران منتشر می شوند.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    2 0
    کپی برداری ؟؟؟ما اصلا برنامه صادراتی داریم که از محصولات ما کپی کنند بی کیفیترین و زشترین بسته بندی محصولات مال ما و کشورهای مثل پاکستان و افغانستان اس
  • علی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    3 0
    اشالا که هیچ کدومو نخرن شاید اینجوری مجبور بشید در داخل بفروشید و مردم بدبختمون پسته رو کیلیویی 180 هزار تومان نخرن اشالا بازار خارجی رو از دست بدین
  • SE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    2 0
    پسته بجای غصه؟! با پسته یک عده کلی دلار و تومان به جیب میزنند و یک عده سالی یکبار هم طعمش را نمی چشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس