تندرو سپاه

شناورهای موشک انداز سوئدی، قایق های سریع Skjold ارتش نروژ و تعدادی از شناورهای کلاس LCS نیروی دریایی آمریکا به این نوع موتورها مجهز شده اند که نشان دهنده سرمایه گذاری ویژه غربی ها در این زمینه است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طبیعتا هر وسیله نقلیه چه روی زمین، چه روی آب، چه زیر آب و چه در آسمان، نیاز به یک سیستم پیشران دارد که برای به تامین نیروی حرکتی و در مواردی تامین نیروی مورد نیاز برای سامانه های الکترونیکی نصب شده روی آن وسیله به کار می رود. در قایق ها و شناورهای سطحی از یک قاعده کلی پیروی می شود که بر اساس آن موتور مورد نظر با تولید نیرو، آنرا به وسیله میله های مخصوصی به پروانه ها منتقل کرده و حرکت پروانه ها نیز در نهایت باعث حرکت رو به جلوی شناور می شود.

اما گونه ای از سیستم های پیشران دریایی وجود دارند که نیازی به پروانه نداشته و اصطلاحا از سیستم واترجت استفاده می کنند. در حقیقت می توان آن ها را موتور جت برای شناورها نامید که یک تکنولوژی مدرن و مهم برای نسل جدید شناورها محسوب می شود. بر اساس اعلام روزهای اخیر امیر دریادار رستگاری رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، به زودی اولین موتور واتر جت برای قایق های تندرو نیروهای مسلح کشورمان رونمایی می شود.

واترجت چیست؟

در سیستم های واتر جت، با حذف مکانیزم پروانه برای حرکت، با استفاده از مکش آب از زیر بدنه کشتی و دمیدن آب از عقب شناور باعث پیش وری شناور می شود. واترجت ساده و قابل اعتماد است، پروانه پمپ با دور ثابتی می چرخد و آب را به یک سو به جریان می اندازد و حتی در بسیاری مواقع نیازی به گیربکس نیست. مجموعه نیروی رانش فشار کمتری را تحمل می کند و مستلزم نگهداری و تعمیرات کمتری است. بازدهی تبدیل نیروی دریافتی از موتور و ایجاد نیروی رانش در واترجت ها بسیار بالا است، توانایی پشتیبانی عملیات در سرعت های بالا را دارد و در حین حال با معکوس کردن جهت جریان، در طی مسافت بسیار اندک می تواند متوقف شود.

نمای گرافیکی از یک موتور واترجت

یکی از ویژگی های مهمی که این سیستم جدید برای نیروهای مسلح کشورمان دارد آن است که از واترجت ها می توان در آب های بسیار کم عمق استفاده کرد چون پروانه ای در کار نیست تا مانع ناوبری در آب های کم عمق شود. شناورهایی که از نیروی رانش واترجت استفاده می کنند می توانند در مناطق نزدیک به ساحل هم عملیات انجام دهند و بعضا می توانند از روی موانع نیز عبور کنندبدون این که صدمه ای به تجهیزات رانش شناور وارد شود. گل و لای هم برای این سیستم مشکلی ایجاد نمی کند، حتی در سرعت های بالا. اگر هم این موارد بدرون جت مکیده شوند صدمه ای وارد نمی کنند و براحتی جدا می شوند. این مزیت برای عملیات در نقاطی مثل خلیج فارس که عمدتا از عمق کم آب برخوردار بوده و در مناطق ساحلی جزایر موجود در این خلیج یک نقطه قوت بسیار بالا محسوب می شود.

 موارد کیفی دیگری هم وجود دارند که استفاده از واترجت را در یک شناور جنگی معقول و پر استفاده می کند. از آنجاییکه در این سیستم از پروانه استفاده نمی شود، لذا نویز کمتری منتشر می سازند و کمترمورد توجه سونارها و یا مین های صوتی واقع می شوند. همچنین صدای کمتر و ارتعاش کم، در سفر آسوده تری را برای حاضران در شناورها فراهم می سازد.

یک موتور واترجت در حال آزمایش در دریا بر روی یک شناور
یک موتور واترجت در حال آزمایش در دریا بر روی یک شناور

واترجت ها چون پروانه و سکان را حذف کرده اند، لذا به آب اندازی و از آب گیری قایق های کوچک، وسایل بدون سرنشین (UAV) و غواص با خطر و مشکل کمتری موجه خواهد شد. فراموش نکنید که شناور سراج با سرعت حدود ۶۰ نات سریع ترین شناور عملیاتی در نیروهای مسلح کشور ما محسوب می شود که از سیستم پروانه ای برای حرکت در آب استفاده می کند. مشخصا با استفاده از تجربیات ساخت این شناور در بحث بدنه و سپس ترکیب آن با موتورهای واترجت، می توان این سرعت و بالاتر از آنرا در مناطق بسیار کم عمق تر خلیج فارس نیز تجربه کرد. در عین حال توان توقف سریع و تغییر جهت معکوس در سرعت های بالا از دیگر قابلیت های این نوع موتور محسوب می شود که در شرایط یک رزم دریایی بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود.

کدام شناورهای نظامی از واتر جت استفاده می کنند؟

در حال حاضر قرار است موتور واترجتی که قرار است در کشور ما رونمایی شود برای قایق های تندرو به کار رود که مشخصا شناورهای تندروی نیروی دریایی سپاه کاربر اصلی آن ها خواهد بود. اما جالب است بدانیم که در حال حاضر تعدادی از جدیدترین و پیشرفته ترین شناورهای نظامی حال حاضر دنیا نیز در حال استفاده از همین نوع موتورها هستند.

شناور موشک انداز کلاس Visby  ساخت سوئد - از شناورهای مجهز به موتور واترجت

ناوهای محافظ کلاس Valour نیروی دریایی آفریقای جنوبی که توسط آلمان ساخته شده اند، شناورهای موشک انداز کلاس Visby سوئد، قایق های موشک انداز و بسیار سریع کلاس Skjold متعلق به نیروی دریایی نروژ و تعدادی از شناورهای کلاس LCS نیروی دریایی آمریکا به این نوع موتورها مجهز شده اند که نشان دهنده سرمایه گذاری ویژه غربی ها برای استفاده از این تکنولوژی دارد.

با توجه به آنکه شناروهای تندرو سپاه پاسداران هم اکنون نیز سریع ترین شناورهای موشک انداز جهان محسوب می شوند و مواد و طراحی آنها به گونه ای است که می توانند سرعت های بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه و در آن شرایط عملیات نظامی کنند، طبیعتا با استفاده از نسل جدید موتورها، علاوه بر انکه امکان دستیابی به سرعت های بالاتر فراهم می شود، می توان قابلیت های مانور بهتری را برایشان فراهم کرد. در ادامه نیز قطعا ناوچه های موشک انداز و سایر شناورهایی از این دست، با توسعه موتور واترجت بومی به کمک توسعه توان نیروی دریایی ارتش هم خواهند آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    41 44
    این قایق های تندرومون، اگر سرعتشون بره بالا و باوجود امواج و باد دریا، چطور میتونه تعادلش رو حفظ کنه که بلند نشه و چپ نکنه
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      71 9
      اون دیگه مهندسی میخواد
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      32 6
      اون دیگه مهندسی میخواد
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      51 5
      برای همینه که کار کار تخصصیه و کشورهای محدودی تکنولوژیش رو دارن وگرنه همه کشورها قایق ها رو سبک میکردن تا سرعت بره بالا
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      39 6
      عزیز برادر . مهندسین حواسشون هست. آزمایشهای های زیادی انجام میشه تا یک محصول کاربردی بشه.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      25 3
      مهندسی شده و تست شده مسئله پیچیده بحث شلیک موشک در آن سرعت بالاست که ظاهرا آن هم حل شده
    • کرملین یان IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      23 2
      پس انشالله تعالی چیز زیادی تا "حسینیه کردن کاخ سفید" نمانده !؟؟!
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      13 1
      جوابش در کامپیوتر کنترل کننده پرواز پهپاد سیمرغ ایرانی است که بدون اسکان عمودی دم پرواز میکنه .....
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    31 42
    سوخو 57 و 35 بخریم
    • سید محمد مصطفوی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      35 4
      بریم بخریم پسرم فقط الان بازار بازهست؟
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      23 3
      نمایشگاه سر کوچه داره منتهی تحویل 98 الان موجود داره صبر کن فروش فوری گذاشتن بخر
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      15 10
      میوه فروشی سر کوچه احمدی نژادی اینا داره ! دوتا 10 تومن! بیشتر ببری تخفیف هم میده
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      6 11
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • MY ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    66 19
    نمیدونم و نمی فهمم که فرماندهان نظامی ما چه اصراری به اعلام پیش از رونمایی و شتابزده دارند..این کار باعث افزایش توقع کارشناسان٬ حساس شدن دشمن وبی حوصلگی مردم میشه ...بازدارندگی نظامی یعنی نمایش اقتدار نه اعلام پیش از موعد
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      4 4
      قرار نیس شما هم بفهمی! مطمئن باش الکی نمیگن مگر اینکه تهدیدی وجود داشته باشد!
  • ناشناس IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    72 12
    الان کاربرای سعودی میان اینجا ایراد بنی اسرائیلی میگیرن منم میگم بهشون بهتره شما به فکر خوب شیر دادن به آمریکا باشید یه گاوه شیر ده گاوی هستش که سروقت و خوب شیر بده
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    17 5
    کو عکسش؟!!!
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    43 14
    ایراد واترجت ورود اجسام شناور بر روی اب به داخل انها و ایجاد خسارت است. محیط خلیج فارس هم پر از اجسام شناور. بهتر است با دریانوردان شاغل در خلیج فارس و با تجربه ناوبری چنین موتورهایی مشورت شود.
    • محسن IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      44 4
      این چنین مشکل پیش و پا افتاده ای مطمئنا تا الان در این نوع موتور ها حل شده... چه آنکه با یک توری در دهانه مکش آب مشکل قابل حل خواهد بود.
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      20 2
      دوست عزيز ؛ در ورودي محفظه مكش آب به داخل شناور در زير بدنه ، توري و حفاظ مناسب براي جلوگيري از ورود اجسام شناور وجود داره ، در ضمن اين مكانيزم در جت اسكيها و جت بوت هاي تفريحي وجود داره و كاراييش به اثبات رسيده و قرار هم نيست كه پيشران كليه قايقهاي تندرو به اين نوع تبديل بشه ، بلكه براي كامل كردن ناوگان وجود شناور با اين نوع پيشران ضروري به نظر ميرسه
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      18 2
      عزیز با شما مشورت بشه کافیه.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    18 3
    یکی دیگر از مزایای پیشران واتر، قابلیت تغییر جهت سریع مسیر شناور می باشد، به این ترتیب که دهانه خروجی واتر جت به طرفین حرکت می کند و به جای سکان عمل می کند و سریعتر از شناورهای دیگر مسیر خود را تغییر می دهند. این نوع سیستم در موشک دفاع هوایی تاد نیز در نظر گرفته شده است. یعنی موشک تاد به جای اینکه باله های خود را در معرض هوا قرار دهد و فشار هوا و سرعت آن باعث تغییر جت شود، با تغییر دهانه خروجی پیشران خود به اطراف باعث تغییر جهت مسیر در آن واحد می شود و یک شعاع کوچک برای تغییر مسیر دارد و بهتر میتواند هدف را دنبال کند.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    24 84
    یعنی پوشک مردم درست می شود ؟
    • محسن IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      67 16
      موشک ساز کارشو خوب انجام میده. شما جوابتو باید از مسئول پوشک بپرسی نه موشک!
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      45 9
      اون دست دولت و باید پاسخگو باشه نه نیروهای مسلح .
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      52 14
      اینو برو از فراکسیون امید و اصلاح طلبان بخواه که الان بر مسند قدرت هستند و دارن بهت می خندن!!!
    • حسین IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      49 15
      موشک وظیفه سپاه و ارتشه پوشک وظیفه دولت منتخب تان است از دولت و غرب زده ‌ها پیگیری کنید به ما هم بگید بالاخره از کجا پوشک برای بچه ها بخریم
    • سروش IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      36 8
      نه درست نخواهد شد به این علت که اگه جنگی بشه اونهایی که از ترس کدخدا پشت به خدا کردن قطعا مصرف پوشکشون صدها برابر خواهد شد و به شما پوشک نخواهد رسید.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      11 2
      اگه بخوام به سبک وزیر بهداشت جوابت را بدم باید بگم با واتر جت .حاجی فشار را بیار پایین
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      3 1
      هنوز مسئولین موشک سازو درمملکت بامسئولین پوشک وارزاق ودلار وفرق این 2گروه مسئولینو تشخیص نتونستی بدی. امیدوارم سعی کنی این دو وفرق بین اونارو زودترتشخیص بدی.دراین صورت دیدبازتری نسبت به مسئولین ونیت اونا خاهی داشت
  • DE ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    26 86
    کرمان بنزین نیست این چرت و پرتا چیه
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      29 3
      به اندازه پنج تا کشور بنزین مصرف میکنید مصرف اسپانیا 18 میلیون لیتر ایران 90 چه خبر اخه نعمت خدارا اسراف میکنید تک سرنشین میرید میایید
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      12 7
      زنده باد اسپانیا ......می گن با ابشیرین کن از دریا و گلخانه در اروپا حماسه اقتصادی ایجاد کرده......الله اکبر
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    27 64
    همش تبلیغات الکی
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      9 10
      سگ تو روحت
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      10 5
      همش آمریکاعقب نشینی میکنه
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    22 27
    شما بهتر موتور جت رو برای هواپیماهای زمین گیر شدمون بسازین.
  • بابک زرگر IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    24 27
    منم نه انگلیسی هستم نه عربی نه اسراعیلی دولت حقوق زیاد کرد مردم کمی در ارامش باشند ،، بعد بالافاصله مثلا شیر کاکاو گران شد ، من در حداقل ۵ محله تهران پرسیدم گفتند درشو ایران نمیتونه بسازه چون از خارج میاد ،، و مسولین کشور هم همش میان در تلوزیون به دروغ میگن فرقی هم نداره کدام طرفی که نه نباید گرون بشه نه جرمه ما جلوشو میگیریم ،،از این به بعد درست میشه که حالا چندین سال میگذره و شما همه بی کفایت هستید بماند به کنار مردم که طمع خوش افزایش خقوق ندیدند ، حالا سوال من ؛ شما هواپیما میسازید ، واتر جت ، یعنی حرفه ای شدید ، چرا در پلاستیکی شیر کاکاو نمیتونید بسازید ؟؟؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      46 14
      حرفات درسته. اما توجه کن که یه موشک ساز داریم یه پوشک ساز. موشک ساز کارش رو خوب انجام میده اما پوشک ساز که مورد بحث من و شماست کارش میلنگه. در شیرکاکائو هم تولید داخله. اماپتروشیمی ها که دست همون پوشک سازه مواد اولیه رو به امید سود بیشتر کاملا صادر میکنند تا دلارش رو با نرخ بالا بفروشند و هیچی به بازار داخل تزریق نمیکنند. از طرفی کارخونه دار هم وقتی میبینیه خر تو خره جنسش رو به بازار نمیده. اینا همش به دولت و وظیفه ی نظارتی دولت و قوه قضاییه بر میگرده. اینا به پوشک سازان مربوطه نه موشک سازان. الان گمرک داره التماس میکنه میگه کارخونه ها نمیان مواد اولیه رو ترخیص کنند چون اینجوری در اصل مواد اولیه رو قانونی احتکار کردند و دولت و مجلس و قوه قضاییه هم دست روی دست گذاشتند. سوالت کاملا درسته. اما سوال ریاضیات رو نباید از معلم ادبیات پرسید. هر سوالی رو باید از مسئولش پرسید عزیزم.
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      11 2
      دوست عزیز، موضوعی که شما طرح کردین به نتونستن ساخت در بطری شیرکاکائو ارتباطی نداره! مساله صرفه تجاری تولید این درها هست و اینکه سرمایه گذار رقبت کنه و بیاد برای تولید این درها سرمایه گذاری کنه. همه اینها هم برمیگرده به فرهنگ تولید و فضای کسب و کار و اقصاد کلان کشور که متولیش دولت هست. در تولید تجهیزات نظامی اولویت حفظ امنیت کشور هست نه صرفه اقتصادی تولید و تجاری سازی، ضمن اینکه متولی تحقیق و توسعه نظامی هم در مرحله اول ستاد کل نیروهای مسلح و در مرحله بعد وزارت دفاع هست. در این فضای کلی به دلیل اینکه افرادیکه در بحث تولید تجهیزات دفاعی و نظامی هستند به دنبال سودآوری شخصی شون نیستن، فضای کاریشون بسیار متفاوت تر هست و البته بخش مهمی از مفاسد اقتصادی رایج در وزارتخانه های اقتصادی در وزارت دفاع نیست یا خیلی کمتر هست و همه این عوامل دست به دست هم میده تا یک موشک با خطای کمتر از 5 متر مربع در ایران تولید بشه اما در بطری شیر کاکائو تولید نشه!
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      16 3
      یعنی دَرِب بُطری رو نمیتونیم بسازیم! آلیاژ که نیست باووو! یعنی چهارتا شیمیدان تو این مملکت نیست برن از نفت، چنین مشتقاتی بگیرن!!! پتروشیمی ای که نتونن کار صنعت ما رو راه بندازه رو هم جمعش کنیم بهتره، پتروشیمی ساختیم برای تأمین مواد اولیه صنایع خارجی ها. مسخرس!
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      16 2
      کل پلاستیک شرق آسیا رو ایران تامین می کن به علت دلال بازی در بورس کالا به چند برابر قیمت داره صادر میشه و فروش به تولید کننده های داخلی به شدت کم شده و اونی هم که میرسه به ده برابر قیمت دولتی هست....دولت باید با نظام بن و سهمیه دادن مثل زمان جنگ دلالها رو حذف کنه که مثل اینکه عمدی در کار هست
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      10 2
      ،دستگاه تزریق میدونی چیه ؟ بنده چند سال تو این کار بودم تو کشور دستگاه تزریق پلاستیک و انواع و اقسام قالب ها ساخته میشه ،برو تو جنوبی ترین نقاط هر شهر کارگاههایی هست که با همین ضایعات پلاستیک ،بعد از آسیاب و پودر شدن با یه دستگاه تزریق قدیمی و پوکیده لوکس ترین وسایل پلاستیکی میزنن بعدم شما میری مغازه های شمال شهر به اسم محصول خارجی میخری و کلی ذوقش میکنی ،
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      9 2
      کلا از وسط راه سوار شدی حرف مفت هم می زنی .....نظام کمونیستی نیست که همه چیز را دولت بسازه .....نظام سرمایه داری اسلامی است .....شما اول تعریفهای اولیه را مرور کن بعد بپر وسط بحث ....انتقاد لای در متروی می ایی(منم وقتی جمعیت تو مترو زیاده و لای در گیر میکنم به همه فحش میدم)
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    5 3
    بوسه در حیوانات وجود ندارد. آنها که شما میبینی ابزار علاقه فرزند به پدر و مادر است چون دست ندارند و چهارپا هستند با دماغ ابراز احساسات میکنند/ نامه تمام
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      16 0
      بوسه هم همون ابراز احساساته..بعدشم برو تو مطلب روباهه نظر بزار نه اینجا
  • AU ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    45 23
    به زودی طی یک برجام دریای همه ش را اوراق می کنیم میندازیم دور. بشینید سر جاتون و حرف بزرگتر از دهنتون نزنید.
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      0 43
      با برجام به اینجا رسیدیم فقط یکی از دستاوردهای این دولت می ارزه به صد تا از ماکت هایی که دولت قبلیتون رونمایی کرد چون اینا همشون واقعین
  • محمدرضا IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    16 53
    متاسفانه ما توانایی ساخت یک سوزن رو در هم کشورمون نداریم ولی میاییم موشک میسازیم. که البته موشک ساختنمونم مث تولید ماشین تنها به مونتاژ قطعات محدود میشه و بعید میدونم حتی بتونن یه پیچ اون موشک رو تو کارخونه های ایرانی بسازن.
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      28 2
      دست غربی ها درد نکنه که جوری مختون زدن که هیچ کس نمیتونه بزن واقعا باید بهشون افرین گفت وزیر اسرائیلی ایران توانایی ساختپدافند قویتر از اس سیصد داره ولی خب مردم جهان سوم همیشه خودشون دست کم میگرن فکر میکنن غربی ها از فضا نازل شدن یا همشون پیامبر هستند
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      21 9
      خفه عزیزم.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      17 29
      دقیقا درسته.اینا فقط خوراک تبلیغاتی برای داخله.همه هم میدونن که بلوفه.
    • سید رضا IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      19 9
      توی از خود بیگانه ! دهنت رو ببند ! ما در زمینه هسته ای و موشکی ، کار های خیلی بزرگی کردیم ، که ابر قدرتها پس از انکار و باور نکردن ، سرانجام اونا رو تایید کردن !!
    • ناشناس ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      11 7
      بهتره شما از خواب خرگوشی بیدار شی الان سال 1397 نه دوران پهلوی خائن
    • دکتر IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      9 1
      اون خودروسازی که قرار دادها با دوستان فرانسوی آلمانی و چینی هست برای مونتاژ ایران در موشکی تحریمه و حتی ترور هم می کنن نخبگان ما رو توسط ا مثال شما
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      11 1
      شما معلومه نمی دونی پیچ چیه .....خوب جای پرسه زدن تو فضای مجازی یه کمی در مورد پیچ و تاریخچه اش و نحوه ساختش مطالعه کن ....منابعش در نت که فراوونه ....
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    8 33
    با توپ لیزری همشو جارو میکنن، جمع کنید بابا!
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      8 2
      تو خوووبی!!
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      18 1
      با اسپری کوتینگ مناسب ND به مقدار 10 پی پی ام روی شناورهای سپاه امریکا خود لیزر اکسایمر یا فیبر 20 کیلو وات (حتی پلاسما گان) هم بیاره از یک متری بتابانه نمی تونه حتی یک خزش میکرومتری بده چه برسه سوراخ کنه منفجر کنه.
  • کارمند IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    15 3
    آقا کاری به موشک وپوشک نداریمممممم من کارمند فلک زده 200هزار افزایش حقوق داشتم الان پوشک بچه شده 85 هزارکه در ماه حدوددوبسته حداقل لازمه... خوب کل اضافه حقوق امسال من پول پوشک بچه م نمیشه.... آهاااااای جناب رئیس جمهور ودولت اینو خبر دارین که...؟؟؟!!! چرا به کارمندان نمی رسید؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      19 1
      خودت مشمپا مشدی حالا بچه عشق پوشک شده خودتون خانوم هارا پرو کردید ظرف شویی لباس شویی جاروبرقی غذا از بیرون نمیدونم کلا وظیف خانوما چی شده
  • جکسون IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    15 21
    روی دلار 16000 هزار تومان ، کدامیک از ین موتور ها را نصب کرده اید؟!!
    • موشک ساز IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      6 2
      این چره واقعی اقتصاد شما هست بدون کد تقلب نفت!
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    4 1
    لاستیک کامیون هر جفت 900 دلار!
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    6 1
    ایران به خاطر داشتن معادن و منابع انرژی توجیه اقتصادی صنعتی شدن رو داره اما در کشاورزی و گردشگری حتی یک دهم همسیایه ترکیه هم که صنعت نساجی و پوشاک بزرگی داره توجیه اقتصادی نداره خود امریکایها قبل از انقلاب می گفتن ایران باید یک قدرت هوا-فضا هسته ای و صنعتی و الکترونیکی باشه
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    11 1
    باید به تعداد شهدا و مجروحین موشکهای نقطه زن به لانه های فساد تروریستها در عربستان شلیک شود تا این وهابیئن کفتار صفت و وحشی سر جایشان بنشینند . زیرا اینجور که دیده میشود این جیوانات درنده خو برای اربعین هم برنامه دارند. ضمناً باید به سران خبیث آل سعود و آل خلیفه اولتیماتوم داده شود که اکر کوچکترین حادثه ای در راه پیمایی اربعین بیفتد کاخ آل سعود ویران میشود.
  • آزیتا IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    18 6
    بعضی از کاربران مشرق کاملآ مشکوک می زن روزی ده خبر منفی زده میشه هیچ خبری از آه و ناله اونها نیست ولی با اولین خبری که خبری از شکست بن بست تسلیم و نابودی در اون نیست و خبر از یک موفقیت هست یک دفعه گله ای پیدا میشن! جالبه ادعای شاغل بودن و درگیر زن و بچه بودن هم می کنن و از هشت در مشرق هستن!...من که داداشم شاغل هست و زن و بچه دار بنده خدا فقط صبح میره بیرون و شب جنازش میاد برای خواب
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    3 11
    جای این قمپزها این موتورها را روی زیردریایی ها می گذاشتین که صدای پره هاش تن حافظ را تو گور می لرزونه چه برسه به سونارهای امریکایی......
    • دکتر IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      6 2
      از سال نود به این طرف در ایران هیچ پولی برای تولید انبوه تسلیحات نظامی داده نمیشه به جز تولید نیمه انبوه تعداد کمی موشک کوتاه برد و میانبرد در سال..کشوری که یک زمانی سالی ده میلیارد دلار در سال بودجه نظامی داشت و رقیب عربستان بود الان در تولید انبوه یک پروژه چند ده میلیون دلاری نمایشگاه به نمایشگاه دنبال مشتری خارجی هست
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      4 1
      اولا چجوری تن حافظ تو گور لرزوندن ولی از یک متری زیر ناو رد شدن (فیلمش هم فرستادن) سونار نگرفت .؟ ثالثا کدوم سازنده ای بی عقلی تو دنیا دیدی موتور جت سطحی ببره تو زیردریایی که ارتفاع عملیاتی متفاوت و به تبع فشار متفاوت تجربه میکنه استفاد کنه . نکنه بلید دایما تغییر شکل می دهند
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    9 15
    در تولید پوشک بچه . درب قوطی نوشابه و ابتدای ترین چیزها موندیم . قیمت خیلی چیزها چند برابر شده . ............
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
      5 2
      حرف مفت زدن کاری نداره یه زمانی هم میگفتین ایران آفتابه نمیتونه درست کنه چه برسه به انرژی هسته ای! اما همه دیدن که آمریکائی ها خودشون رو پاره کردن تا انرژی هسته ای ایران رو از بین ببرن. اگر انرژی هسته ای نداشتیم پس چی رو میخواستن از بین ببرن پس برجام سر چی بود! آخه یخورده عقل هم بد نیست.
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
    3 0
    بهتره که برای مقابله با دشمن جنگ را به داخل مرز کشور دشمن و زدن اهداف اقتصادی و نیروگاه و پترووشیمی و مراکز تحقیقاتی رو و زیر زمینی انتقال دهید و و تلفات انسانی مردمانش را زیاد کنید و گرنه زدن ناو و چند کشتی و الودگی خلیج و افزایش بیماری از ماهی در اثر الودگی رادیو اکتیو راکتورها و بعد بمباران شهرها و نابودی کل تاسیسات ارزش ندارد و شکست محسوب میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس