کد خبر 894058
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
پارلمان عراق

الحلبوسی با انتخاب معاون دومش در جریان نشست امروز پارلمان عراق بر ریاست مجلس عراق تکیه زد.

به گزارش مشرق به نقل از النهرین، محمد الحلبوسی ریاست پارلمان عراق را به شکل رسمی بر عهده گرفت.

براساس قانون اساسی عراق ریاست اولین جلسه تا هنگام انتخاب رئیس جدید پارلمان و معاونانش بر عهده مسن ترین نماینده است که این وظیفه را در دور چهارم مجلس عراق محمد علی زینی برعهده داشت.

بیشتر بخوانید:

اولین گام موثر در سامان سیاسی عراق

واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا به انتخاب الحلبوسی

طبق مواد ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی عراق درباره انتخاب هیئت رئیسه پارلمان؛ الحلبوسی پس از کامل شدن رای گیری برای انتخاب معاونانش بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد. رئیس سِنی پارلمان از الحلبوسی پس از اینکه معاونان الحلبوسی انتخاب شدند خواست که اداره جلسات را برعهده گیرد.

الحلبوسی باب نامزدی برای تصدی پست ریاست جمهوری را خواهد گشود تا ظرف سه روز تکلیف رئیس جمهور جدید عراق هم مشخص شود.

شایان ذکر است که روز گذشته محمد الحلبوسی با کسب ۱۶۹ رای از خالد العبیدی با ۸۹ و اسامه النجیفی ۱۹ رای پیشه گرفت و بر کرسی ریاست پارلمان عراق تکیه زد. ۲۹۸ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده در رای گیری مشارکت کرده بودند.

بیوگرافی الحلبوسی

محمد ریکان الحلبوسی متولد شهر الکرمه در استان الانبار در غرب عراق است. وی در سال ۱۹۸۱ متولد شد. وی فارغ التحصیل دانشگاه المستنصریه است که فارغ التحصیلی وی همزمان با شروع اشغال عراق از سوی آمریکا بود. وی با تیم مهندسی ارتش آمریکا درباره ساختن زیر ساختهای فلوجه پس از سال ۲۰۰۵ قرار داد بست و آرام آرام در الانبار معروف شد.

وی متاهل و دارای مدرک لیسانس مهندسی شهرسازی از دانشگاه المستنصریه۲۰۰۲/ ۲۰۰۱ و فوق لیسانس مهندسی از همین دانشگاه در سال ۲۰۰۶ است. وی عضویت کمیته حقوق بشر پارلمان عراق در سال ۲۰۱۵/۲۰۱۴ عضو کمیته دارایی در پارلمان ۲۰۱۶/۲۰۱۵، رئیس کمیته مالی مجلس ۲۰۱۷/۲۰۱۶ را تجربه کرده است و سال ۲۰۱۸/۲۰۱۷ به عنوان استاندار الانبار انتخاب شد و در سال جاری میلادی نیز به عنوان نماینده به پارلمان راه یافت. 

وی از روابط خود با خانواده الکربولی یکی از خانواده های مشهور در زمینه سیاسی و تجارت از سال ۲۰۰۳ بهره برد و پروژه هایی در شهرک های صنعتی به دست آورد به ویژه کمیته بازسازی فلوجه که بخشی از وزارت صنایع و معادن و پُست احمد الکربولی بود. پس از ان الحلبوسی به عنوان نماینده شورای های شهرداری و محلی در الانبار انتخاب شد و سپس به کارهای سیاسی روی آورد و به ائتلاف متحدون ملحق شد. در جولای ۲۰۱۶ کمیسیون مالی پارلمان عراق الحلبوسی را به عنوان رئیس جدید خود انتخاب کرد. پس از آن از سوی شورای محلی استان الانبار به عنوان استاندار الانبار انتخاب شد و این به دنبال برکناری صهیب اسماعیل الراوی به خاطر دست داشتن در موضوعات مربوط به فساد مالی و سوء مدیریت بود. دست آخر هم از سوی ائتلاف القوی العراقیه و محمد الکربولی رئیس حزب الحل به عنوان نامزد تصدی پست ریاست پارلمان عراق انتخاب شد که امروز موفق شد که بر کرسی ریاست پارلمان عراق تکیه بزند.

زندگینامه معاون اول رئیس مجلس عراق

حسن کریم مطر الکعبی متولد سال ۱۹۷۱ بغداد و دارای مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه بغداد و فوق لیسانس علوم سیاسی است. وی فرماندار شهرک صدر بغداد و رئیس مرکز مدنی مطالعات و اصلاحات حقوقی است. وی به مدت ۱۰ سال به عنوان عضو هیئت مدیره باشگاه نیروی هوایی عراق فعالیت کرده است.

منابع عراقی از پایان رای گیری برای انتخاب معاون اول رئیس پارلمان عراق و شروع شمار آرای نمایندگان خبر داده بودند.

منابع عراقی بیان کردند که ۲۸۱ نماینده در این رای گیری مشارکت داشتند.

بیوگرافی معاون دوم رئیس پارلمان عراق

بشیر خلیل توفیق الحداد نماینده دور چهارم مجلس عراق از فهرست حزب دموکرات کردستان عراق است. وی متولد سال ۱۹۵۶ اربیل و دارای مدرک لیسانس زبان و ادبیات عرب و فوق لیسانس و دکترای فلسفه شریعت و اندیشه اسلامی است. وی علاوه بر اینکه نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بوده، دارای فعالیت هایی در زمینه حقوق بشر و حمایت همزیستی و صلح اجتماعی است.

وی سه کتاب تالیف کرده است.

منابع عراقی اعلام کردند که ۲۸۲ نماینده در رای گیری مشارکت داشتند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس