کد خبر 893914
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
پرهام مقصودلو

قهرمان شطرنج جوانان جهان گفت: تلاش می‌کنم تا 3 یا 4 سال دیگر به قهرمانی جهان برسم.

به گزارش مشرق، پرهام مقصودلو متولد 22 مرداد 1379در گرگان است که به عنوان جوانترین استاد بزرگ ایران شناخته می‌شود. وی موفق به کسب مدال برنز مسابقات قهرمانی شطرنج ایران در سال 1394 و 2 مدال طلا در المپیاد جهانی شطرنج زیر 16 سال شده است.

پرهام مقصودلو در سن 15 سالگی موفق شد به عنوان استاد بزرگ شطرنج دست یابد و در صدر رده‌بندی شطرنج‌بازان زیر 16 سال آسیا و در رده دوم جهان قرار گرفت و حالا در تازه‌ترین افتخار خود توانست مدال طلای مسابقات جوانان جهان را به گردن بیاوزید.

این قهرمانی بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. پرهام مقصودلو در گفت‌وگویی مفصل به معرفی، هدفگذاری و چشم‌انداز خود پرداخت که متن این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

* چطور به شطرنج علاقمند شدی؟

من بازی شطرنج را با پدرم آغاز کردم. یک شطرنج در خانه داشتیم که پدرم به من گفت بازی بسیار جذابی است. زمانی که بازی کردم متوجه شدم که این بازی چقدر جذاب است و چه مهره‌های قشنگی دارد. تمام این موضوعات دست به دست هم داد تا به شطرنج علاقمند شوم.

* این اتفاق در چند سالگی رخ داد؟

در سن 9 سالگی بود که شطرنج را شروع کردم.

* کجا زندگی می‌کنید؟

گرگان؛ شهری در شمال ایران.

* قدرت پدرت در شطرنج چقدر بود و چطور توانستی اینقدر پیشرفت کنی؟

پدرم در شطرنج خیلی قدرتمند نبود. من برای شروع کار به باشگاه شطرنج در گرگان رفتم که در آن زمان استاد من آقای منوچهری بود که به نظرم خیلی مربی متخصصی است. او در آموزش تاکتیک‌ها بسیار خوب عمل می‌کند و من چند سال با او کار کردم و نکات زیادی را از او یاد گرفتم. در سه ماه اول توانستم قهرمان گرگان شوم و بعد از 6 ماه به قهرمانی استان گلستان رسیدم. این اتفاق در اول راه خیلی برایم خوشحال کننده بود. پس از آن بود که پدرم متوجه شد من استعداد بالایی دارم و حتی می‌توانم از این طریق پول دربیاورم و در مسابقات جهانی حاضر شوم. محسن شعرباف از دیگر مربیان من بود که نکات بسیار زیادی را به من آموزش داد و با او فهمیدم که چطور می‌توانم یک شطرنج‌باز واقعی باشم. بازی کردن، تاکتیک‌ها و حتی شروع سابقه را از برخی بازیکنان خوب ایرانی هم یاد گرفتم. 

* کمی درمورد خانواده‌ات بگو...

پدرم کارمند بانک و مادرم معلم است. آنها از ابتدا نسبت به شطرنج‌بازی کردن من خیلی خوشحال نبودند، اما زمانی که اعتماد به نفس من را دیدند و من گفتم می‌خواهم قهرمان جهان شوم آنها هم به من اعتماد کردند؛ البته عناوینی هم که کسب کردم در این راه بی‌تاثیر نبود. خانواده خیلی خوبی دارم که قطعاً حالا از جایگاه من خوشحال هستند.

* یک برادر کوچکتر هم داری!

بله؛ او نامش رهام است و 12 سال سن دارد. برادرم بیشتر به ورزش‌های فیزیکی مثل ژیمناستیک، ورزش‌های رزمی از جمله کاراته علاقه دارد؛ البته در فوتبال هم خوب است و به باشگاه هم می‌رود.

* او به رشته‌های فیزیکی علاقه دارد و تو به رشته‌های ذهنی؟

بله دقیقاً همینطور است؛ او بسیار تند و تیز است و وقتی می‌دود، من نمی‌توانم او را بگیرم!

* چقدر تمرین کردی که به این جایگاه رسیدی؟

روزی 15 ساعت تمرین می‌کنم. 

* همیشه می‌گویی که سخت تمرین کردی و تنها دلیلش عشق و علاقه به شطرنج بوده است؛ چطور خسته نشدی؟

خیلی عجیب است. مربیان به من برنامه می‌دهند و من بر اساس آن پیش می‌روم. وقتی در طول 15 ساعت تمام موارد را به صورت دقیق اجرا می‌کنم مربیان به من اجازه می‌دهند که در اینترنت بازی کنم. فکر می‌کنم فقط عشق و علاقه موجب می‌شود که من این شرایط را داشته باشم. هرچیزی که با عشق باشد خوب پیش می‌رود. تا زمانی که هدف داشته باشم این عشق و علاقه ادامه خواهد داشت.

* هدفت چیست؟

می‌خواهم قهرمان دنیا شوم.

* کاسپاروف و کارلسن در سن 22-23 سالگی قهرمان جهان شدند و تو حالا 18 سال سن داری؟

درست است. به نظرم اعتماد به نفسی که دارم و تلاشی که می‌کنم این شرایط را برایم فراهم می‌کند تا بتوانم قهرمان دنیا شوم؛ البته باید با مربیان ماهر دیگری هم کار کنم تا در برخی از تئوری‌ها هم پیشرفت کنم. در سطحی که من هستم نیاز است که دانش تئوری خود را هم بالا ببرم و فکر می‌کنم نیاز است که کمی زیرک بازی کنم؛ بنابراین تنها یک مربی ماهر می‌تواند به من کمک کند.

* پس به دنبال یک مربی خوب هستی؟

بله

* به مدرسه هم رفتی؟

بله تا یک سال پیش می‌رفتم و درس می‌خواندم، اما آن را متوقف کردم. حالا می‌خواهم وارد دانشگاه شوم، چون خیلی مهم است که دانش افراد زیاد شود و مدرک بگیرند؛ ضمن اینکه این موضوع اهمیت زیادی هم برای خانواده من دارد.

* بهترین رفیقت در شطرنج کیست؟

سیدخلیل موسوی؛ ما حدود 7 سال است که با هم دوست هستیم.

* شطرنج‌باز مورد علاقه‌ات کیست؟

بین ناکامورا و کرامنیک؛ نمی‌دانم بین این دو نفر کدام را انتخاب کنم. فکر می‌کنم خودم هم ترکیبی از این دو نفر هستم.

* مهره مورد علاقه‌ات در شطرنج کدام است؟

اسب! یکی از مربیانم به من یاد داد که اگر می‌خواهم برنده باشم باید حداقل یک اسب داشته باشم و من هم به همین نتیجه رسیده‌ام. وقتی اسب در بازی باشد می‌توانم تاکتیک‌های بیشتری پیاده کنم. با اسب راحت‌تر راه پیروزی را پیدا می‌کنم. اسب برای من فوق‌العاده است.

* رشته ورزشی دیگری را هم دوست داری؟

فوتسال؛ تیم ملی فوتسال ایران بسیار قدرتمند و قهرمان آسیا است.

* آیا می‌توانی تا 5 سال دیگر قهرمان جهان شوی؟

5 سال زیاد است؛ تلاش می‌کنم تا 3 یا 4 سال دیگر به قهرمانی جهان برسم.

* پیامی برای بازیکنان بزرگ جهان داری؟

نمی‌دانم چه باید بگویم؛ امیدوارم بتوانم در آینده با آنها بازی کنم و عملکرد خوبی برابر آنها داشته باشم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس