به گزارش مشرق به نقل از شرق، سال گذشته بود كه حيدر مصلحي، وزير اطلاعات در باره نفوذ عرفانهاي كاذب در ميان دانشآموزان هشدار داد اما آموزش و پرورش مثل تمام موارد اينچنيني وجود چنين مشكلي در مدارس را نفي كرد و مدعي شد عرفانهاي كاذب در مدارس دولتي وجود ندارد اما به رغم اين ادعا و به منظور آشنايي معلمان تهراني براي مقابله با فرقه انحرافي مديركل امور زنان و خانواده رياستجمهوري كلاسهايي را براي آشنايي معلمان تهراني با فرقههاي انحرافي تشكيل ميدهد.
تاكنون بيش از 3 هزار عرفان كاذب در دنيا شناسايي شدهاند. اما معروفترين آنها كه در كشورما فعاليت دارد فرقه شيطان پرستي و بعد از آن عرفانهاي اوشو، سرخپوستي، رام الله، پائولوكوئيليو و دالايي لاماست.
دكترعلي فلاح رفيع، رئيس مركز همانديشي استادان و نخبگان دانشگاهي در اين باره ميگويد: فرقه انحرافي اوشو كه در كشورمان نمايندگي دارد بيش از 100 جلد كتاب ترجمه شده به فارسي نيز دارد. به گفته وي اين عرفانهاي كاذب اعتقادي به وجود خدا ندارند و با توجه به نياز انسان به 3اصل آرامش، اميد و شادي بدون توجه به معنويت، تعدادي از شهروندان را به خود جذب ميكنند.
كاهش سن گرايش به عرفانهاي كاذب نكته ديگري است كه فلاح رفيع به آن اشاره كرده و ميگويد: بسياري از ترويجكنندگان اين مكاتب براي تاثيرگذاري بيشتر بر افكار نسل جديد از سنين پايين، دبستان و راهنمايي آموزشهاي خود را آغاز ميكنند، حتي برخي از فرقههاي ضاله براي مراحل دبستان و راهنمايي كتابهايي نيزدارند زيرا اگر در اين سنين شكاف را آغاز كنند بيشتر ميتوانند در كار خودشان موفق شوند.
وي ميگويد: يكي از اصول تربيتي شروع آموزش از سنين پايين است زيرا هنگامي كه به سطح دانشگاه رسيدهايم آموزههاي تربيتي تاثير چنداني ندارد هرچند امكان تغيير و تحول در هر رده سني هست اما به طور طبيعي ذهن سنين پايينتر براي دريافتهاي تازه آمادهتر است.
فلاح رفيع با بيان اينكه كساني كه در جهت ترويج عرفانهاي كاذب و مشوش كردن اذهان فعاليت ميكنند براي دورههاي راهنمايي و دبيرستان دانشآموزان برنامههاي ويژه دارند، ميگويد: متاسفانه برخي از اين گروهها براي ترويج افكار و انديشههاي خود در دوران نوجواني برنامههاي ويژه و علمياي دارند. البته تمامي اين فرقهها كار علمي انجام نميدهند اما برخي براي دوران راهنمايي و دبيرستان كتابها و معلمان مخصوص دارند. همچنين محافلي وجود دارد كه در اين دوران افراد را جذب كنند.
رئيس مركز هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي با تاكيد بر اينكه آموزش و پرورش بايد در اين زمينه بسيار هوشيار باشد، گفت: در مقابل اين كتابها، آموزش و پرورش نيز بايد مطالبي را در خصوص گرايشهاي معنوي و روحي انسان كه امري فطري است تهيه و تدوين كند و نرمافزارهاي لازم را در اين زمينه در اختيار معلمان قرار دهد.
حساسيت متوليان آموزشي كشور چندان نيست
فلاح رفيع با اشاره به اينكه حساسيت متوليان آموزش و پرورش در زمينه ترويج عرفانهاي كاذب چندان زياد نيست، ميگويد: بايد اين حساسيت در سطح متوليان آموزش و پرورش بيشتر شود. هرچند زحماتي كشيده ميشود اما فكر ميكنم در اين زمينه نياز به حساسيت و دقت بيشتري است البته صرف حساسيت هم كفايت نميكند و بايد در اين زمينه برنامهريزيهاي منظمي در مدارس انجام و دروس مخصوصي با همين عنوان تدوين شود.
فلاح رفيع با بيان اينكه دانشآموزان بهويژه در سطح دبيرستان آمادگي پذيرفتن اين علوم را دارند، ميافزايد: در اين دوران تحول فكري در جوانان آغاز ميشود و آماده پذيرش افكار و عقايد جديد هستند. قبل از دبيرستان ميل به عرفان زياد نيست و نوجوان هنوز در حال و هواي كودكي است و ميل به بازي دارد اما در دوران دبيرستان ميل به معنويت در انسانها شكوفا ميشود.
سند نداريم، پس نيست!
با وجود تمام هشدارهايي كه در اين زمينه داده ميشود اما مسئولان آموزش و پرورش مثل هميشه دست از انكار بر نميدارند و براي اثبات يك موضوع دنبال سند و مدرك هستند.
رضا اماني، معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش شهر تهران درباره رشد عرفانهاي كاذب در مدارس ميگويد: هيچ سند و مدركي در اين رابطه كه حتي يك دانشآموز به اين مقوله گرايش داشته باشد به ما گزارش نشده است.
وي تاكيد ميكند: در رابطه با رشد عرفانهاي كاذب درمدارس و گرايش دانشآموزان به آن اطلاعات دقيقي نداريم و كيفيت و كميت آن مشخص نيست، البته ممكن است رگههايي از اين مورد در مدارس غيردولتي وجود داشته باشد اما نميتوانيم درباره آن به طور قطع صحبت كنيم.
اماني گفت: البته اين موضوع در جامعه وجود دارد و به همين دليل از سال گذشته، آموزش و پرورش شهر تهران موضوع توانمندسازي مديران و مربيان پرورشي و حتي دانشآموزان تشكلهاي دانشآموزي را دنبال كرده كه امسال نيز آن را پيگيري ميكنيم.
اگر نديديم، يعني هست
اما حجتالاسلام عليرضا سليمي در اينباره ميگويد: اگر شواهدي پيدانشده است كه عرفانهاي كاذب در بين دانشآموزان رشد ميكند، دليل بر عدم رشد آن نيست! يك ضرب المثل عربي هست كه ميگويد؛ اگر ما پيدا نكرديم دليلي بر وجود نداشتن نيست.
او ميافزايد:دشمنان از همان روزهاي آغازين انقلاب براي جذب جوانان ما سرمايهگذاري كردهاند. يكبار با بديلهاي ساخته و پرداخته خود و يكبار با عرفانهاي كاذب و دروغين و... اما آنچه مسلم است آنها همه اين راهها را رفتهاند و هنوز هم دنبال ميكنند. اين نماينده مجلس ميگويد:اسلام ديني است معناگرا، اگرچه با جامعيتي كه دارد به ماديات نيز با رويكرد مثبت نگريسته است اما وقتي ما اصل را در اختيار داريم چرا اجازه بدهيم بدل در ميان نوجوانان ما ريشه بدواند؟
او با اشاره به وظايف وزارت آموزش و پرورش در اين باره ميگويد: بايد ريشه اين مسائل را مورد پيگرد قرار دهيم. با غفلت از اين فضا تصور نكنيم كه دشمن هم غفلت كرده است. حضرت اميرالمومنين(ع) ميفرمايد كه اگر كسي بخوابد، دشمن او به خواب نميرود. با به غفلت زدن خود شرايط را براي دشمن مهيا ميكنيم تا نقشههايش را پيش ببرد.
از پائولوكوئيليو تا كيهان
فرقه پائولوكوئيليو از جمله عرفانهاي كاذب معروف در كشورمان است، «پائولو كوئيليو» كه سرمنشأ آن عرفان كابالاست، در كتابهايش به دنبال اين است كه مردم را به سمتي سوق دهد كه به جاي اينكه دنبال خدا باشند، به سمت منويات دروني متمايل شوند، اوج عرفان آنها نيز فكر است، مطالبي كه اينها مطرح ميكنند، ميتواند سرلوحه گروهها و جريانهاي انحرافي قرار گيرد.
مثلا فرقه «پائولو» در بحث كيمياگري به دنبال يك زبان كيهاني است و اين زبان را مشترك ميان انسان، نبات و حيوان ميداند و ميگويد بايد اين زبان را پيدا كنيد، شعور كيهاني نيز ميگويد، من اين زبان را پيدا كردهام، ماده شعور دارد و ما از طريق اتصال به روحالقدوس ميتوانيم درمانگري كنيم يعني تفكر پائولو بدين صورت در فرقه حلقه تبيين ميشود.
يا فرقه «رجويه»، از تبيين جهان شروع كرد يعني هستي را تعريف كرد و تعريفي از خالق هستي، غيب، جايگاه انسان در هستي ارائه داده، نقش و جايگاه شيطان را مشخص كرده، اين در حالي كه فرقهها هستي را تعريف ميكنند و در پس اين تعريف از جهان، ايدئولوژي وجود دارد و در مرحله ايدئولوژي عملكرد ارائه ميدهند، «رجويه» تعريف جهاني از خودش ارائه ميدهد و در مرحله ايدئولوژيك تئوري ميدهد و با تبيين جهان ميتواند يك فرد را وادار كند كه ديگري را بكشد و يك سيانور را زير زبان خودش بگذارد كه وقتي به خطر افتاد خودش را بكشد و احساس كند كه كشتن ديگران و كشتن او تعالي است، اين تعريف اوليه است كه عملكرد ثانويه را شكل ميدهد.
نشانههايي كه هست، مسئولاني كه نميبينند
اگر به قول مسئولان آموزش و پرورش توجه كنيم بايد چشمانمان را به روي تمام نشانههايي كه از عرفانهاي كاذب وجود دارد ببنديم.
گردنبندهايي كه آويزه گردن دانشآموزان شده، آرمهايي كه بر روي لباسها حك شده و دستبندهايي كه هركدام نشاني از يك فرقه دارند دست به دست در بين دانشآموزان ميچرخد و آنها را روز به روز به قعر چاهي پرتاب ميكند كه انتهايش معلوم نيست اما مسئولان بزرگترين وزارتخانه كشور يا آن را نميبينند و يا خود را به نديدن ميزنند.