تعزیه

با فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) پرچم‌های عزای حسینی سردر تماشاخانه‌ها آویخته شده است و نمایش‌های محیطی و صحنه‌ا ی با این زمینه اجرا می‌روند.

به گزارش مشرق، همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهدا (ع) و ماه محرم، تماشاخانه‌های پایتخت نیز رنگ و بوی حسینی گرفتند و پرچم‌های عزای حسینی در تماشاخانه‌های مختلف از جمله ایرانشهر و تئاتر شهر به اهتزار در آمدند و در اطراف و اکناف نمایش‌هایی از این دست به صورت خیابانی و صحنه‌ای برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چرا امام حسین(ع) با وجود خیانت کوفیان بسوی کوفه رفت؟

از جمله مهمترین برنامه‌هایی که اداره کل هنرهای نمایشی در قالب تعزیه و نقل‌خوانی در مکان‌هایی چون تئاتر شهر از شب اول محرم به راه انداخته در قالب نمایش «نقل عشق» است که به کارگردانی ساجد قدوسیان هر شب یا موضوع خاصی در پلاتو اجرای تئاتر شهر به صحنه می‌رود. این نمایش تا روز جمعه ششم مهر ماه با بازی کامران مبشری، زهره کدخدازاده و ساجد قدوسیان بر صحنه است. داستان این نمایش از این قرار است که ابن ملجم در مسجد کوفه خوابیده تا امام علی(ع) برای نماز بیایند و در تخیلاتش چیزهای مختلفی را می‌بیند...

علاوه بر این نمایش صحنه‌ای، یک نمایش خیابانی تعزیه‌خوانی هر شب ساعت 18:30 در محوطه تئاتر شهر برای مردم اجرا می‌شود.

سایر نمایش‌های به صحنه رفته در تئاتر شهر نیز از سه شنبه، 27 شهریور ماه تا جمعه 30 شهریور به دلیل تاسوعا و عاشورای حسینی هیچ اجرایی نخواهند داشت.

در پردیس تئاتر تهران نیز نمایش آیینی و مذهبی «سوگ حسینی» به کارگردانی محمدعلی سیفی از دهه دوم ماه محرم در قالب چند تعزیه به مدت هفت شب به صحنه می‌رود.

این نمایش از 31 شهریور نخستین تعزیه‌اش با موضوع شهادت حضرت عباس(ع) و در شب‌های بعدی نیز با موضوعات «حر بن یزید ریاحی»، «شهادت حضرت علی اکبر»، «شهادت حضرت قاسم» و شهادت امام حسین(ع)»  برگزار می‌شود. این نمایش‌ها هر شب ساعت 22 اجرا می‌شود و ورود برای عموم نیز آزاد است و بلیت فروشی ندارد.

اجراهای این تماشاخانه نیز تا 26 شهریور است و پس از آن بعد از عزاداری شهادت امام حسین(ع) اجراهای «روزهای بی باران» و «صددرصد» ادامه پیدا می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس