کد خبر 893293
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
اردوغان نمایه

رئیس‌جمهور ترکیه با متهم کردن آمریکا به اجرای «ترور اقتصادی» علیه کشورش، تاکید کرد نوسانات بازار ارز ترکیه نشان داد که هیچ کشوری از نظر اقتصاد سیاسی ایمن و مصون نیست.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) با انتقاد مجدد از سیاست‌های خصمانه واشنگتن در برابر آنکارا، بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز را «ترور اقتصادی» توصیف کرد.

اردوغان طی سخنرانی در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت: «بعد از تصمیم‌هایی که آمریکا علیه ملت ما گرفت، ما با حمله خائنانه‌ای مواجه شدیم. افزایش ناگهانی نرخ دلار در برابر لیر به 7 واحد در ماه آگوست، مدرکی از اقدام برای ترور اقتصادی (ترکیه) است».

وی با بیان اینکه ترکیه هرگز در برابر خواسته‌های غرب تعظیم نخواهد کرد، توضیح داد: «این اتفاق (ترور اقتصادی) در حال رخ دادن است زیرا ما به موضع غیرمحترمانه دولت آمریکا علیه حق حاکمیت خود تن نمی‌دهیم».

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که نوسانات اقتصادی اخیر در این کشور اثبات کرد هیچ کشوری در جهان کاملا از نظر اقتصادی و سیاسی، ایمن و مصون نیست.

اردوغان با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره سپرده‌ها به 24 درصد، ابراز امیدواری کرد این سازمان استقلال خود را نشان داده و از مردم خواست تا ضمن اعتماد به واحد پول ملی ترکیه، پس‌انداز خود را به لیر تبدیل کنند.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین موضع‌گیری اردوغان درباره ادلب

چرا اردوغان بر آتش بس در ادلب اصرار می‌کند؟

طی روزهای اخیر هم درپی اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه ترکیه و مخالفت آنکارا با آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، تنش‌ها بین دو کشور شدیدا افزایش یافته است.

ایالات متحده چهارشنبه (۱۰ مرداد) «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون تحریم کرد. درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی دو هفته اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که «رجب طیب ادروغان» از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر ۶.۱ لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

اردوغان نیز روز ۲۳ مرداد، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس