کد خبر 892528
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
فیلم/ به بهانه سالگرد ارتحال آیت الله طالقانی

اولین تحریف در القای مخالفت طالقانی با اصل ولایت‌فقیه را روزنامه اطلاعات به سرپرستی ابراهیم یزدی کرد. روزنامه در روز وفات طالقانی با عنوان «پدر طالقانی دیشب در مجلس چه گفت و چه رای داد» نوشت:...

به گزارش مشرق، جواد موگویی از فعالان فرهنگی در مطلبی نوشت:

محمدمهدی جعفری از اعضای نهضت آزادی در خاطراتش می‌نویسد: «برای ثبت در تاریخ باید عرض کنم که آیت‌الله طالقانی نظر موافقی نسبت به اصل ولایت فقیه نداشت. با توجه به اعتقاد شدیدی که به اصل شوراها داشتند و شوراها را مایه اصلی دموکراسی می‌دانستند طبیعی بود که با این اصل و ایده موافق نباشند. البته من در این باره با ایشان صحبتی نکرده‌ام.»

آیت‌الله طالقانی از طرفداران نظام شورایی و حضور مردم در قدرت بود اما در همان روزهای ابتدایی تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی درگذشت.

طالقانی ۱۹ شهریور ۵۸ فوت کرد و ۲۱ شهریور اصل ۵ قانون اساسی (ولایت فقیه) با اکثریت آرا در جلسه پانزدهم مجلس تصویب شد و اساسا طالقانی یک جلسه پیش از تصویب این اصل درگذشت و هیچ اعلام موضعی در باب ولایت فقیه نکرد.

در طول سال‌های اخیر اعضای نهضت آزادی در خاطرات‌ و مصاحبه‌ها سعی کردند چهره‌ای از آیت‌الله در مخالفت با ولایت فقیه بسازنند، بدون اینکه قول یا اظهارنظری از او بیان کنند.

اولین تحریف در القای مخالفت طالقانی با اصل ولایت‌فقیه را روزنامه اطلاعات به سرپرستی ابراهیم یزدی کرد. روزنامه در روز وفات طالقانی در یادداشتی با عنوان «پدر طالقانی دیشب در مجلس چه گفت و چه رای داد» نوشت:

«جلسه حدود ساعت ۸بعدازظهر تمام شد. من با عجله از محل روزنامه‌نگاران پایین آمدم... در یک فرصت کوتاه به اونزدیک شدم و گفتم: آیت‌الله شما به اصل ۵ رای کبود دادید در حالی که که درباره این اصل هیچ نظری ندادید، هیچ صحبتی نکردید. آیا در مورد ۴ اصل دیگر هم رای شما چنین بوده؟ از پشت عینک نگاهی به من انداخت و گفت: «مگر شما فضولید؟!» گفتم: خیر، خبرنگارم، می‌خواهم بدانم شما چرا نظر اصلاحی ندادید؟ جواب نداد و با یک لبخند از درِ شیشه‌ای خارج شد...»

این تحریف آشکار روزنامه در حالی بود که طالقانی یک جلسه قبل از تصویب اصل ۵ فوت کرده بود.
تحریف تاریخ یک شب اتفاق نمی‌افتد. اما کاهش سواد تاریخی- سیاسی جامعه بستر این تحریف را فراهم می‌کند.
منبع:
همگام با آزادی؛ خاطرات محمدمهدی جعفری
روزنامه اطلاعات۵۸/۶/۱۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس