کد خبر 891442
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
آل خلیفه

الخلیج آنلاین نوشت، چطور وقتی اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند ،حکومت آل خلیفه به دنبال اخراج آنها از کشورشان است.

به گزارش مشرق، الخلیج آنلاین در یادداشتی با عنوان « آینده مجهول شهروندان بحرینی در سایه تدابیر حکومت آل خلیفه» به پیامدهای تصمیم رژیم آل خلیفه برای آنچه مبارزه با ولایت فقیه در بحرین خواند، پرداخت.

نویسنده یادداشت خود را این گونه آغاز کرد که اگر منامه تصمیم بگیرد، اکثریت جمعیت بومی بحرین را اخراج کند، بزرگ‌ترین تصمیم در تحقیر شرافت انسانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و کل منطقه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اعلام برائت برادر ملک سلمان از اقدامات شاه و ولی‌عهد +فیلم

این وبگاه خبری افزود: روز پنجشنبه یکی از مقامات ارشد بحرین به تصمیم این کشور برای اخراج شهروندانی بحرینی که آنها را وفادار به ولایت فقیه خواند اشاره کرد و منظور وی مسلمانان شیعه است که اکثریت جمعیت بومی این کشور کوچک حاشیه خلیج (فارس) را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش روزنامه محلی «خلیج»، «احمد بن ابراهیم الملا»، رئیس مجلس نمایندگان بحرین  اظهار داشت کشورش طرح اصلاحی مبتنی بر منشور کار ملی در اختیار دارد که مورد اعتماد اکثریت مطلق مردم بحرین است.

وی اشاره کرد که هر گونه اصلاح قانون از طریق موسسات قانون اساسی و مجلس قانونگذاری  و در همکاری با قوه مجریه انجام می شود.

الملا گفت:  تحرکات اخیر برخی از شخصیت‌های سیاسی نشانه تحرک جدید گروه ولایت فقیه ایران در بحرین و برخی از هواداران آن شده است.

رئیس مجلس نمایندگان بحرین گفت که بحرین جایی برای ایدئولوژی ولایت فقیه و طرفداران اندیشه‌های افراطی نیست.

وی ادامه داد: زمان برداشتن اقدامات محکم و واضح علیه کسانی است که به حاکمیت ملی تعرض می کنند؛ تا زمانی که گروه‌های منحل شده در بحرین به دنبال پیاده کردن برنامه ولایت فقیه در این کشور هستند اعتماد مجدد به آنها امکان پذیر نیست.

«حمد بن عیسی الخلیفه»، پادشاه بحرین، در ماه ژوئیه  دستور داده بود اجازه نامزدی عضویت مجلس نمایندگان به رهبران انجمن‌های سیاسی منحل و اعضای آن داده نشود، این اقدام چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی اتفاق افتاد.

منظور از انجمن‌های سیاسی منحل گروه‌های سیاسی معارضی است که رهبران آن زندانی یا تبعید شدند.

از همین رو، طرحی که رئیس پارلمان بحرین از آن خبر داد شهروندان شیعه این کشور را هدف قرار داده است چون مقامات بحرین این دسته از شهروندان را به پیروی از ولایت فقیه متهم می‌کنند که از اصول اعتقادی بخشی از شیعیان است و آن ها را از دید حکومت بحرین متهم به وفاداری به ایران می‌کند.

62 درصد از بحرینی‌ها شیعه هستند

دیوید پولاک، محقق ارشد موسسه واشنگتن که به خاطر تمرکز خود بر تحرک سیاسی در خاورمیانه شناخته شده است، در مقاله‌ای که پیشتر در وب سایت موسسه واشنگتن  منتشر شده است، گفت: «بحرین در طول یک دهه گذشته به میزان زیادی، تنش‌های فرقه ای را تجربه کرده است».

او گفت که دلیل این اتفاق، حکومت پادشاهی و نخبگان آن است که تحت سلطه طائفه سنی قرار دارند، وی یادآور می‌شود که  این قضیه موجب تعارض میان آنها و اکثریت جمعیت شیعی این کشور می‌شود.

پولاک از یک نظرسنجی اخیر سخن گفت، که او آن را «تنها نظرسنجی» توصیف کرد که این تفاوت‌های فرقه ای را به صورت عینی تعریف می‌‍کند.

پولاک می‌گوید: این نظرسنجی تایید این واقعیت است که اکثریت جمعیت بحرین یعنی 62 درصد شیعه هستند در مقایسه با 38 درصد که جمعیت اهل سنت بحرین را شامل می‌شود.

به عقیده نویسنده اگر «پروژه اصلاحات» مد نظر حکومت بحرین به اجرا درآید، به خصوص اگر دولت منامه تصمیم بگیرد همه کسانی را که «پیروان ولایت فقیه نامیده اند، اخراج کنند، با این حساب  قریب به 62 درصد مردم بحرین به خارج از مرزهای این کشور طرد می‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس