کد خبر 891314
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
خشکسالی

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب با بیان اینکه سال گذشته حجم آب‌های سطحی کشور 32 میلیارد مترمکعب بودو در دهه ۷۰ حدود ۸۰ میلیون متر مکعب بود، گفت: امسال حجم این آب ها به 25 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت نیرو، محمد حاج رسولی‌ها با بیان این که حجم آب‌های سطحی کشور در دهه 70، حدود 80 میلیارد مترمکعب بود گفت:

طی سال‌های اخیر با تغییرات اقلیمی شدیدی مواجه شده‌ایم، بنابراین تلاش می‌کنیم بخشی از آب شرب مورد نیاز شهرها و روستاهای کشور را از محل آب‌های سطحی موجود تامین و به شبکه فعلی متصل کنیم.

همچنین سیف‌الله آقابیگی مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران با تاکید بر اینکه از 110 سد بزرگ تامین کننده آب شرب کشور حدود 46 سد دارای وضعیت بحرانی است، گفت: تمامی سدها باید یک ذخیره استراتژیکی برای مدت 18 ماه داشته باشند که در این سدها ما شرایط ذخیره استراتژیک را برای این بازه زمانی نداریم.

بیشتر بخوانید:

نگرانی جدیدی به نام «پاییز خشک»

وی افزود: تا اواخر هفته گذشته میزان بارش‌های کشور نسبت به سال آبی گذشته 27 درصد و در مقایسه با آمار بلندمدت 50 ساله نیز حدود 31 درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، این اعداد متوسط کشوری است و در برخی مناطق شمال غربی کشور بارندگی‌های مثبتی را شاهد بوده‌ایم، ولی در اغلب مناطق پهناور کشور به ویژه مناطق مرکزی و حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که استان‌های جنوبی کشور را دربرگرفته‌اند، کاهش بارندگی بین 65 تا 75 درصد بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران ادامه داد: این میزان کاهش بارندگی باعث شده تا میزان  جریانات سطحی و میزان ورودی به پشت سدها نیز کاهشی 33 درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد.

* کاهش 12 میلیارد مترمکعبی ورودی آب به سدهای کشور

آقابیگی با تاکید بر اینکه ورودی به مخازن سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته 12 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، عنوان کرد: با وجود اینکه در بخش‌های شمال غربی کشور سدها پر شده‌اند ولی غالب سدهای بزرگ ما در استان‌های خوزستان، کرمان، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و حتی خراسان رضوی با کاهش‌های شدیدی مواجه شده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران اظهار کرد: تنها در استان سیستان و بلوچستان کاهش 75 درصدی بارش‌ها موجب شده تا 550 میلیون مترمکعب ورودی این استان در سال آبی جاری به سه میلیون مترمکعب برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس