کد خبر 891008
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
پالایشگاه خلیج فارس

به‌عبارت دیگر زمستان امسال ظرفیت تولید میعانات گازی صرفا در حوزه پارس جنوبی به حدود 900 تا 950 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش مشرق، با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید میعانات گازی در این میدان مشترک گازی با افزایشی دو برابری به بیش از 800 هزار بشکه در روز افزایش یافته و این درحالی است که با بهره‌برداری از چهار فاز جدید شامل طرح توسعه فازهای 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی حدود 150 هزار بشکه دیگر به ظرفیت تولید روزانه میعانات گازی ایران افزوده می‌شود.

به‌عبارت دیگر زمستان امسال ظرفیت تولید میعانات گازی صرفا در حوزه پارس جنوبی به حدود 900 تا 950 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

همزمان با این افزایش ظرفیت تولید، اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و فشار بر مشتریان نفت ایران، فروش و صادرات میعانات گازی که از آن به عنوان یک نفت سبک هم در بازار یاد می‌شود با محدودیت‌ها و مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

وزارت نفت منابع هدفمندی را تصرف کرد +جدول

سیاست‌های دولت با مصرف بنزین چه کرد؟ +نمودار

در شرایط فعلی کره جنوبی، چین و برخی از کشورهای اروپایی از مهمترین مشتریان میعانات گازی ایران به شمار می‌روند که قطعا با افزایش تحریم‌های غیرقانونی آمریکا میزان فروش و صادرات میعانات گازی به این کشورها در ادامه سال 2018 و 2019 میلادی با کاهش قابل توجهی همراه خواهد شد.

از سوی دیگر با ورود به فصل سرما و پایان تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های کشور با هدف تولید حداکثری گاز طبیعی، میزان تولید میعانات گازی هم به نقطه اوج می‌رسد و با کاهش صادرات این محصول استراتژیک گازی عملا هم چون دوره تحریم‌های هسته‌ای، باید بخش عمده ای از میعانات گازی ایران بر روی آب ذخیره‌سازی شود.

در شرایط فعلی با بهره برداری از دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت 240 هزار بشکه در روز و پیش بینی راه اندازی سومین فاز این پالایشگاه تا چند هفته آینده، میزان مصرف میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 360 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

با احتساب تامین خوراک پتروشیمی نوری و چند مینی پالایشگاه داخلی در مجموع به طور متوسط روزانه حدود 460 تا 500 هزار بشکه میعانات گازی در پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی صرف تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی خواهد شد.

در صورت تامین نیاز و خوراک میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پتروشیمی نوری و واحدهای مینی پالایشگاهی هم بازهم بخشی قابل توجهی از میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی معادل 400 تا 450 هزار بشکه در روز مازاد بر نیاز داخلی خواهد بود که صادرات این حجم میعانات گازی هم در شرایط تحریم با مشکلات خاص خود روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت نفت در دوران پسابرجام قصد داشت با بهره برداری از مینی پالایشگاه‌های سیراف، پالایشگاه پارس شیراز و با احتساب پالایشگاه ستاره خلیج فارس عملا تمامی میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی را در صنایع پتروشیمی و پالایشی داخلی مصرف کند که عملا با کناره‌گیری کره جنوبی از بازگشایی خط فاینانس پالایشگاه‌های سیراف و عدم ساخت پالایشگاه پارس شیراز امکان تحقق برنامه توقف صادرات میعانات گازی با هدف تکمیل زنجیره ارزش با چالش‌های جدی روبرو شد.

دستور ساخت فاز چهار پالایشگاه خلیج فارس صادر شد

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هفته جاری با انتشار اطلاعیه‌ای از ساخت چهارمین فاز توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد که با تعریف این پروژه جدید با دستور وزیر نفت عملا روزانه معادل 120 هزار بشکه در روز میعانات گازی پارس جنوبی به جای صادرات روزانه بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی ایران و جهان با هدف تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو پنج خواهد شد.

با ساخت فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت مازاد تولید میعانات گازی پارس جنوبی هم به میزان 120 هزار بشکه در روز کم می‌شود که این موضوع علاوه بر افزایش قدرت چانه‌زنی شرکت ملی نفت ایران برای فروش این محصول گازی منجر به کاهش بیشتر ریسک تولید زمستانی پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی خواهد شد.

در طول یکسال گذشته تاکنون دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه 24 میلیون لیتر بنزین در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و سومین فاز این پالایشگاه هم آماده بهره برداری است و عملا با توجه به  تجهیز کارگاه‌ها، نیروی انسانی متخصص، ایجاد زیرساخت‌هایی همچون مخازن ذخیره سازی، یوتیلیتی، نیروگاه، آبگیر، خط لوله و سایر زیرساخت‌ها، احداث چهارمین فاز توسعه‌ای پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کنار هزینه پائین سرمایه گذاری در مدت زمان کوتاه تری اتفاق خواهد افتاد.

در بخش تامین منابع مالی با توجه به اینکه تاکنون فازهای یک تا سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در طول یکسال گذشته از محل تولید و صادرات محموله‌های نفتا تامین مالی شده‌اند، پیش بینی می‌شود فاز چهارم توسعه این پالایشگاه میعانات گازی از همین مسیر و بدون نیاز به حضور فاینانسورهای خارجی و یا برداشت از صندوق توسعه ملی تامین مالی شود.

علاوه بر این با بهره برداری از فاز چهارم توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس دو مسیر برای تولید محصولات وجود دارد و در مسیر اول تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو پنج و در مسیر دیری امکان تولید نفتا با هدف تامین خوراک صنایع پتروشیمی وجود دارد که هر دو مسیر قطعا منجر به ارزآوری قابل توجهی برای اقتصاد کشور خواهد شد.

به عبارت دیگر با آغاز برنامه‌ریزی برای ساخت فاز چهارم توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کنار ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با ظرفیت نزدیک به 500 هزار بشکه در روز، گام محکمی برای شکست تحریم های یک جانبه آمریکا در فروش نفت و میعانات گازی برداشته می‌شود و عملا تحریم فروش میعانات گازی ایران را با یک شکست بزرگ روبرو خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    6 0
    احسنت. باید با تولید و فرآوری و جلوگیری از خام فروشی اقتصاد خودمون رو قوی تر کنیم. باید جلوی ورود کالاهای لوکس و غیر ضروری هم گرفته بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس