داعش

دو حمله پیاپی داعش در یک ورزشگاه در غرب کابل، انتقادهای زیادی مبنی بر بی‌توجهی دولت در تامین امنیت مناطق شیعه نشین و نگرانی‌ها از تهدیدات امنیتی و بروز فجایع انسانی برای دهه ماه محرم را در پی داشت.

به گزارش مشرق، گروه داعش در افغانستان به صورت مکرر و هدفمند، حملاتی سازماندهی شده را طراحی و اجرا می‌کند و دولت افغانستان بر خلاف وعده‌هایی که مبنی بر تامین امنیت به مردم  داده است، عملا در برابر این حملات سکوت کرده و تدابیری روی دست ندارد.

بیشتر بخوانید:

مشاور پامپئو در امور افغانستان انتخاب شد

این انفجارها تا جایی نگران کننده شده‌اند که وحشت و نگرانی از حضور در هر نوع تجمعی اعم از محافل رسمی، مساجد، مراکز آموزشی، فرهنگی و حتی ورزشگاه‌ها بر شیعیان این کشور سایه افکنده است.

انتقاد شیعیان از بی‌توجهی دولت به تامین امنیت مردم

با وجود اینکه دولت افغانستان وعده‌های زیادی مبنی بر تامین مناطق شیعه نشین و اماکن محل تجمع مردمی را داده است، اما پایان ناپذیر بودن حملات خونین داعش نشان دهنده کوتاهی و اهمال عامدانه ارگ ریاست جمهوری در قبال مردم است.

بسیاری از کارشناسان افغان از ابتدای ظهور داعش و ادامه فعالیت‌های این گروه تروریستی، آنرا توأم یک سناریوی آمریکایی و توأم با ابهام و دسیسه‌هایی عنوان کردند که گویا ارگ ریاست جمهوری و شورای امنیت افغانستان در این حملات نقش عمده‌ای دارد.

ناامیدی شیعیان افغانستان از دولت این کشور رو به افزایش است، به این دلیل که علاوه بر رفتار تبعیض‌آمیز حکومت در دسترسی آنها به مشاغل و امتیازات دولتی، تهدیدات خونین امنیتی نیز در مناطق محل زندگی‌شان به طور پیوسته رخ می‌دهد و پیگرد مشخصی در قبال این حملات توسط دولت انجام نمی‌شود.

مردم بر این باورند که طرح‌های امنیتی دولت در مناطق شیعه‌نشین کابل، صرفا در حد حرف و شعار عوام فریبانه باقی مانده است و در افکار عمومی نیز این گمانه‌زنی تقویت شده است که ارگ ریاست جمهوری و تیم مشاورانش بر مبنای سناریوی آمریکا، موظف شده‌اند تا به شیعیان آسیب برسانند.

سیاست‌های ناصواب دولت در این رابطه، غرب کابل که منطقه شیعه نشین پایتخت است را مبدل به جزیره‌ای جداگانه و فراموش شده کرده است.

واکنش‌ها به حمله دیروز؛ دولت متهم است

«حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان تصریح کرد که حمله روز گذشته را بر خلاف تمام اصول و موازین انسانی و اسلامی و نشانه آشکاری از تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه عنوان کرده است.

«عطا محمد نور» والی پیشین بلخ نیز طی بیانیه‌ای ضمن اظهار تاسف گفته است: «ضعف رهبری» و ‌نبود «راهبرد درست امنیتی» از عوامل عمده چنین رویدادها است که بارهاباعث کشته شدن هموطنان مظلوم ما شده است.

«محمد محقق» معاون دوم ریاست اجراییه نیز می‌گوید: مایه تاثر اینجاست که دولت و نهادهای امنیتی هیچ برنامه منظمی برای مدیریت و مهار این حملات تروریستی ندارد و تامین امنیت جان شهروندان ندارند.

معاون ریاست اجراییه افزوده است: در همین روزها لیست مساجد و مراکز دینی را از طریق کمیسیون امنیتی مربوط به حفاظت از مساجد به وزارت داخله دادیم که تامین امنیت شود ولی تاهنوز جواب دریافت نشده است.

محقق که پیش از این نیز دولت را متهم به بی‌توجهی در برابر وضعیت شیعیان افغانستان کرده بود یادآور شده است: من این موضوع تامین امنیت  مساجد و مرکز فرهنگی را روز گذشته با ریاست اجرائیه هم بحث کردم که وزارت داخله باید آنرا عملی کند ... بعد از کنار زدن ژنرال «مراد علی» از معینیت ارشد در وزارت داخله کدام علاقمندی در پروسه حمایت از مساجد و مراکز فرهنگی و دینی دیده نمی‌شود که حادثه مرکز آموزشی موعود، مسجد صاحب‌الزمان گردیز و ورزشگاه میوند در مجتمع ورزشی خاتم‌الانبیاء معلول همین بی‌توجهی‌ها وبی‌اعتنایی‌ها است.

حکومت بی‌توجه است؛ مردم دست به کار شوند

معاون ریاست اجراییه درباره فرارسیدن ماه محرم و آغاز برگزاری مراسم‌های عزاداری شیعیان افغانستان، نسبت به تهدیدات امنیتی هشدار داده و توصیه کرده است: از شهروندان کشور می‌خواهم که همزمان با فرا رسیدن ایام «محرم‌الحرام»، خودشان نیز دست به کار شوند و در راستای تامین امنیت مراسم و تجمعات دینی‌شان یکجا با نیروهای امنیتی کار نمایند.

«امرالله صالح» رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و رئیس روند سبز نیز راه‌حل مشابه به شیعیان غرب کابل ارائه کرده است.

او در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته است: من تجربه زیادی در امور اطلاعاتی و امنیتی دارم. اگر شورای مردمی موافق باشد حاضرم  شماری از جوانان شیعه را در مهارت‌های اطلاعاتی و امنیتی آموزش بدهم تا آنها نیز سایر جوانان را آموزش بدهند و در نهایت طرح مردمی تامین امنیت مناطق را اجرایی کنیم.

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان حملات هدفمند علیه شیعیان این کشور را یک «پروژه» خوانده و می‌گوید: واضح است شما به صورت برنامه ریزی شده قتل‌عام می‌شوید. دیگر از شکایت و انتقاد خسته‌ایم. این حمله آخر نخواهد بود. راه‌حل‌های کهنه و تکراری تاثیر خود را از دست داده است. هم مردم و هم دولت باید به فکر پیشگیری و راه های جدیدی برای مقابله با این حملات باشند.

نگرانی‌های پیش رو برای شیعیان افغانستان

در حال حاضر و با نزدیک شدن به ایام محرم که از سوی شیعیان در افغانستان به صورت پرشور برگزار می‌شود، نگرانی‌های زیادی برای مردم و جامعه شیعه در این کشور ایجاد شده است.

با این حال، آمدن شخصیت‌هایی همچون «گلبدین حکمتیار» به افغانستان که مواضع شدید ضد قومی و ضد مذهبی دارد به نظر بسیاری بخشی از این معمای شدت گرفتن حملات داعش علیه شیعیان و سکوت دولت افغانستان تفسیر می‌شود.

صدای محرومیت شیعیان افغانستان تاکنون از سوی دولت این کشور شنیده نشده و نسبت به آن بی‌اعتنایی نموده است.

اگر دولت افغانستان در این رابطه کاری انجام ندهد و این حملات تداوم یابد، قطعا درد و رنج شیعیان افغانستان به حدی خواهد رسید که پیامد آن روی دست گرفتن تصمیمات تازه از سوی مردم خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس