اعتراضات خیابانی در بصره عراق

در پی کشته شدن چندین تن در اعتراضات به (فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی)، معترضان به ساختمان استانداری بصره در جنوب عراق یورش برده و این ساختمان را به آتش کشیدند.

سرویس جهان مشرق -  دو روز پیش منابع خبری عراق، خبر از برگزاری مجدد تظاهرات ساکنان بصره در مقابل ساختمان دولتی در این استان دادند. تظاهرات ده‌ها نفری که برای بهبود خدمات رسانی بود پس از دو روز به یک تظاهرات چند صدنفری ختم شد.

ماجرا دیشب به اوج خود رسید و با وارد شدن تظاهرکنندگان به ساختمان فرمانداری بصره و مسلحانه شدن اعتراضات، تظاهرات رنگ و بوی خون گرفت.

در پی شدت گرفتن ناآرامی‌ها در بصره دستکم ۶ شهروند عراقی کشته و ۲۰ نفر نیز زخمی شدند. از سوی دیگر در پی انفجار یک بمب در بصره شماری از نیروهای امنیتی عراق از جمله یک افسر بلندپایه زخمی شد.

بعد از اینکه تظاهرات کنندگان دیروز ساختمان استانداری را تحت کنترل گرفته بودند، نیروهای امنیتی موفق شدند این ساختمان را از دست معترضین خارج کنند. آنها در تمام بخش‌های شهر بصره مقررات منع آمد و شد اعلام کرده‌اند.

تظاهرات مردم بصره
تظاهرات مردم بصره

* هیأتی توسط آیت الله سیستانی به بصره اعزام شد

حجت الاسلام «سید احمد صافی» نماینده آیت الله العظمی سیستانی برای بررسی آخرین تحولات و مشکلات مردم بصره به این شهر سفر کرده است.

وی در این باره گفت: از طرف آیت الله العظمی سید علی سیستانی موظف شدیم در قالب هیأتی به بصره سفر کرده و به یاری مردم این شهر بپردازیم.

این روحانی عراقی افزود: آب از مهمترین مشکلات مردم بصره است و ما در این سفر تلاش خواهیم کرد تا حدامکان این مشکل را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: به صورت شبانه روزی در حال فعالیت برای برنامه ریزی و ارائه راه حل کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت برای عبور از این بحران هستیم.

حجت الاسلام کربلایی اظهار داشت که مراحل اجرایی این مساله نیز آغاز شده است و بر اساس توانایی و امکانات موجود در حال تلاش هستیم.

آتش زدن فرمانداری توسط مردم بصره
آتش زدن فرمانداری توسط مردم بصره

* انتقاد مقتدی صدر از حمله به تظاهرات کنندگان در بصره

مقتدی صدر رهبر جریان صدر در پست توئیتری خود نوشت: برخی از عناصر نفوذی در میان نیروهای امنیتی به معترضان و تظاهرات کنندگان در استان بصره واقع در جنوب عراق حمله کردند.

وی در ادامه افزود: ما از دیدن آنچه که در بصره می گذرد احساس ناراحتی و اندوه می کنیم و آنچه خشم من را برانگیخته حمله برخی افراد نفوذی در میان نیروهای امنیتی به تظاهرات کنندگان بی دفاع است؛ تظاهرات کنندگانی که تنها خواهان بهبود اوضاع معیشتی خود هستند.

صدر تاکید کرد: باید تلاش های خود را برای خارج کردن بصره از چنگال فساد و طایفه گرایی افزایش دهیم چرا که بصره، عزت و افتخار و قلب تپنده عراق است. به ساکنان بصره تعدی نکنید و به شما نصیحت می کنم که میزان صبر ما را آزمایش نکنید.

اعتراضات مسلحانه در بصره
کشته شدن 6 نفر در تظاهرات بصره

* بیانیه گروه‌های مقاومت عراق درباره ناآرامی‌های بصره

گروه‌های مقاومت عراقی ضمن انتشار بیانیه‌ای در واکنش به ناآرامی‌های اخیر بصره اعلام کردند توطئه جدیدِ آمریکا، عراق را هدف قرار داده است و برخی از سیاستمداران عراقی نیز در این توطئه سهیم شده‌اند.

این گروه‌ها در بیانبه خود گفتند: «از حزب الدعوه می‌خواهیم مانع اقدامات غیر مسئولانه برخی از رهبران خود شود، چرا که در حال مشارکت در توطئه خارجی‌ها هستند. ما و نیروهای مجاهد آماده‌ایم این مرحله از توطئه‌چینی‌ها را پشت سر بگذاریم. به طرف‌های خارجی و داخلی دخیل در این توطئه هشدار می‌دهیم حفظ منافع ملت عراق از مهم‌ترین اولویت‌های گروه‌های مقاومت است. ما با دیده خشم به حضور نظامی نامشروع نیروهای خارجی در عراق نگاه می‌کنیم. از سید مقتدی صدر می‌خواهیم دیدگاه و موضع خود را درباره این توطئه پلید اعلام کند.»

اعتراضات مسلحانه مردم بصره
اعتراضات مسلحانه مردم بصره

* مقررات منع آمد و شد در بصره

نیروهای امنیتی عراق بعد از کنترل تظاهرات کنندگان بصره مقررات منع آمد و شد در این کشور برقرار کردند.

در همین رابطه حیدر العبادی نخست وزیر عراق نشست فوق العاده‌ای را با تعدادی از نمایندگان استان بصره برگزار کرده و در این نشست به تحولات این استان و راهکارهای ارائه خدمات به مردم این استان پرداخت.

بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی العبادی که بعد از این نشست صادر شد، تاکید کرد که کابینه عراق به دنبال رفع مشکل آب در این استان است. بر اساس بیانیه مذکور در این نشست‌ها همچنین اوضاع امنیتی شهر بررسی شده و بر ضرورت آرامش اوضاع و تحقیق در خصوص تحولات و تجاوزهای به وجود آمده و تخریب ساختمان‌ها تاکید شده است.

حمله مسلحانه به ساختمان فرمانداری بصره
به آتش کشیدن ساختمان فرمانداری بصره

بعد از قطعی مکرر برق در استان‌های جنوبی عراق در ماه‌های گرم تابستان و عدم وجود فرصت‌های شغلی و فقدان خدمات دولتی مناسب برای مردم جنوب عراق، تظاهرات گسترده‌ای طی ماههای اخیر در استان‌های جنوبی برگزار شده است.

نخست وزیر عراق گرچه در ماه گذشته، وزیر برق این کشور را از کار معلق و تاکید کرد که دولت مسئولین مربوط به ضعف خدمات در بصره به عنوان دومین شهر بزرگ عراق را مجازات خواهد کرد، اما بهبودی در اوضاع معیشتی مردم این استان به وجود نیامده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 11
  • یه دوست خوب US ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    به زودی است که در ایران هم پانتورک ها به پا خیزید ، پان کورد ها به پا خیزید ، پان عرب ها به پا خیزید ، پان بلوچ ها به پا خیزید ، پان فارس ها شما نیز به پا خیزید و باقی قومیتها بپاخیزند و همگی استقلال خود را به دست آورند .
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      59 27
      خفه کار کن
    • نیزار IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      43 25
      ۴ تا پان که بپاخیزید آقا از امریکا فتوی داد . جناب شما زیر سایه ترامپ توی امریکا فتوی میدی یه چراغ قرمز رو رد کن پلیس اخطار داد توجه نکن ، فیلمتو بذار ببینیم مفتی ما چند مرده حلاجه
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      31 20
      کم پان پراگ بزن پان پاپانیپانی !
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      41 15
      خفه شو یهودی
    • هادی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      40 12
      پان کثیف لطفا میشه خفه شی
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      39 14
      خفه مزدور اجنبی. دهنت رو کاهگل می گیریم.
    • سید رضا IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      36 10
      تو بی وطن ! خفه خون !!
    • قاسم خان IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      36 16
      بخابونم دهنت...
    • مهدی IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      34 6
      همه به پاخیزید ولی این وسط بعد امریکا تو کشور مستقل میشه نه قومیتها به نظرم توی خائن نفوذی هم همین رو میخوای
    • مهدی IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      14 5
      اره به پا خیزین البته انقلابی ها البته بچه مسلمون ها کمی تکون بخ خودتون بدین یکم بیشتر روشنگری کنین یکم بیشتر در فضای مجازی کار کنید و ذهن های خراب عده ای رو اصلاح کنین و اره به پا خیزین انقلابی ها و با حمایت از تولید ملی اقتصاد رو نجات بدین اره راست میگه بلند شین و خوب یه نکته هم بگم به اون خائنی که میاد پست میزاره برای استقلال پاشین اقای محترم لطفا یکم شعور به خاطر تعصبات خودت ملتتو به اتیش نکش
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      15 2
      اره پان انگلیسی خائن. شتر در خواب بیند پنبه دانه. بدبخت ایران حیدر داره
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      7 6
      بندبند بدنت رو باید جدا کنن
    • فرهاد IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      10 4
      خاک تو سرت که خودتو لایق توسری خوددن میدونی
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      6 1
      تا کور شود هرانکه نتواند که اتحاد ایران را ببیند
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
      2 3
      نه پانفارسها نباید بپاخیزند باید چمبلک بشینن
    • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
      14 6
      پان کالیفرنیا بپاخیز کشوری شو ماآماده ایم سفیرت رابپذیریم . باورکردنی نیست اماترامپ باعث خواهدشد آمریکای شمالی به پنجاه کشورتقسیم بشه ...هرکس کلام منو شنید یادش باشه وبره خاطرات آقای ری شهری روبخونه تا بفهمه وعده فروپاشی آمریکابعداز شوروی کی به دنیا داده شده است . درآن روز معلوم میشه ضدانقلابها حق فعالیت برعلیه ایران رو ندارن آنهاانقلابی هستن وخوششان ازخائن نمیاد حالاایرانی باشه یاکوبایی یا کره ای یاهرپولپرستی برعلیه وطنش !!!!!آب ازکجابیاریم روتون روبشوریم !!!؟
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    11 25
    عینا شبیه اعتراضات ایران! عینا همان تصاویر و شعارها و قیافه ها. واقعا باید اعتراف کرد ما جنگ رسانه ای و فضای مجازی را باحته ایم. شاید سردار سلیمانی بتواند سوریه را در جنگ زمینی آزاد کند. اما حریف قدرت رسانه ای عربستان و اسراییل نیست. الا هم با اینکه همه می دانند راه حل موضوع سکه و ارز در ایران چقدر ساده است اما گویا نظام عمد دارد برای حل نکردن مشکل. بارها نوشتم که کافیست به جای پرداخت فیزیکی سکه و ارز باید حواله حساب سکه بانکی داده شود مشروط بر اینکه هر زمان کسی خواست آن را برداشت کند به قیمت لحظه برداشت معادل ریالی آن را دریافت کند. همچنین باید قانونی مشابه حمایت از سوت زنان اجرا شود که هر کس گزارش کند کسی بیش از صد سکه را در انبار کرده است معادل بیست درص آن سکه ها حواله سکه دریافت کند. به این ترتیب انگیزه خرید سکه صفر خواهد شد.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    11 57
    یک راه حل فوری هم کنارگذاشتن ریال و تبدیل همه حقوق ها و پرداخت آن با روبل روسیه و یا یوآن چین تا اطلاع ثانوی است. ریال دیگر نمی تواند واحد پول ایران باشد.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      31 8
      خائن وطن فروش
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      30 7
      آخه نسناس اینجا ایرانه یا یکی از مستعمرات روسیه ؟ چی برای خودت می بافی ؟ چی زدی ؟
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    12 29
    یک راه حل فوری هم کنارگذاشتن ریال و تبدیل همه حقوق ها و پرداخت آن با روبل روسیه و یا یوآن چین تا اطلاع ثانوی است. ریال دیگر نمی تواند واحد پول ایران باشد. روبل نسبت به یوآن برتری دارد چون در بدترین حالت بسادگی از طریق مرز دریای خزر قابل انتقال به ایران است. دقت کنید که خیلی از کشورها واحد پول ندارند. و از واحد پول کشورهای قوی استفاده می کنند به این ترتیب تورم را به طور کامل مهارکرده اند. زیمبابوه بعد از تو.رم وحشتناکش سرانجام همینکار را انجام داد و مشکل حل شد. و به جای دلار زیمبابوه از لار آمریکا (واحد پول رسمی دولت)، رند آفریقای جنوبی و بسیاری واحدهای پولی دیگر مانند a پولای بوتسوانا، یورو، روپیه هند، پوند استرلینگ، دلار استرالیا و سکه باند زیمبابوه نیز به عنوان جایگزین (Proxy) دلار و سکه آمریکا استفاده می‌شوند. در سال ۲۰۱۶ «سکه باند زیمبابوه» به عنوان جایگزین ۲ و ۵ دلاری آمریکا معرفی شدند. پس از انفجار تورم، دیگر از دلار زیمبابوه استفاده نمی‌شود.
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      6 4
      خاک تو سر ما که واحد قویمون روبله روبل خودش تحت تحریمه برادر
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
      3 3
      روبل تحت تحریم هست اما تورم ناچیزی دارد. تازه یوآن هم هست.
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
      8 1
      یعنی واقعا خاک بر سرتو وباقی اربابای لیبرالت
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    22 11
    مرگ بر حیدر انگلیسی
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    9 16
    دلشون نمیخواد آینده شون مثل الان باشه.
  • AE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    10 4
    همينا تو ايران بودن ميشدن از نظر مشرق ميشدن
  • امیر IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    29 3
    بخدا من میترسم ایران عزیزمون هم به این وضع دچار بشه. با این بی تدبیری مدیران بی کفایت. مشرق توروخدا درد دل منو منتشر کن
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      30 6
      ایران عزیزت با بی تدبیری یک عده مسوول بدرد نخور اوضاعش از این هم بدتره.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      7 0
      شما چقدر ساده ای که فکر میکنی موضوع بی تدبیری وسطه اتفاقا خیلی هم با تدبیر علیه ایران داره اقدام میشه
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      3 0
      برای اینکه اینجوری نشه باید تکرار کنی.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    26 23
    حمایت وقیحانه مقتدی صدر از آشوبگران بصره یاد آورد حمایت میریزیدفرعونی از آشوبگران عاشورای 88 است.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
      7 1
      همه اشوبگرن فقط توخوبی.
  • سهیل بشردوست DE ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    13 25
    احساس خیلی خوبیه وقتی اینها به جان هم می افتند
  • سید رضا IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    23 37
    یقین داشته باشین ؛ این آشوبا ، زیر سر مثلث شوم ؛ آمریکا ، اسرائیل و عربستانه !!
    • پرفسور IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      4 3
      دکتر تختی کجایی ؟؟؟ این سه کشور رو با هم ......... ؟؟؟؟
    • US ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      40 2
      این آشوبها زیر نظر مسولان بی کفایت قرار دارد.
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    2 4
    صدرتادیروز بغداد روبخاک وخون میکشید ونام شورشهایش راانقلاب میگذاشت..حالا که قدرت روبدست گرفته معترضان شورشی شده اند..اری برادر همه این بازیها برای رسیدن به قدرت وثروت هست
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    2 15
    صدرتادیروز بغداد روبخاک وخون میکشید ونام شورشهایش راانقلاب میگذاشت..حالا که قدرت روبدست گرفته معترضان شورشی شده اند..اری برادر همه این بازیها برای رسیدن به قدرت وثروت هست
  • راضی IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    4 17
    داعش دوای درد این معترضین است تا شجاعت اعتراض خود را مقابل داعش به نمایش بگذارند خوبه خون بگیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس