کد خبر 89060
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۹

وزارت آموزش‌وپرورش گام بلند ديگري براي اجراي قانون تغيير نظام آموزشي برداشت و با دورزدن دوباره مجلس از ابلاغ نحوه استقرار نظام جديد آموزشي (3-3-6) براي اجرا در مهرماه 91 توسط محمود احمدي‌نژاد رييس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از شرق، سندي كه بر اساس آن در اولين سال از اجراي اين يعني سال تحصيلي 92-91، سال دوم ابتدايي و ششم ابتدايي، 93-92 سوم ابتدايي و اول متوسطه، 94-93 چهارم ابتدايي، دوم متوسطه، 95-94 پنجم ابتدايي و سوم متوسطه، 96-95 چهارم متوسطه، 97-96 پنجم متوسطه و 97-98 ششم متوسطه مستقر مي‌شود. اصرار مسوولان وزارت آموزش در اجراي نظام 3-3-6 به شكلي طي ماه‌هاي اخير با واكنش اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مواجه شده است كه مجلسي‌ها پس از فرستادن كليات اجراي اين طرح از سوي آموزش‌وپرورش به شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به جاي مجلس شوراي اسلامي، اجراي اين طرح را غيرقانوني عنوان كرده و اجراي آن را منوط به تصويب جزييات اين طرح در مجلس دانسته بودند.
 

 
اما مسوولان آموزش‌وپرورش اين‌بار براي اجراي اين طرح سندي ابلاغ‌شده از سوي محمود احمدي‌نژاد رييس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و شوراي‌عالي آموزش‌وپرورش دارند. همچنين علايق و اصرار‌هاي حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير كنوني آموزش‌وپرورش براي تغييرات در آموزش‌وپرورش در شرايطي با بن‌بست مجلس در طرح‌هايي همچون 3-3-6 و تعطيلي مدارس در روز‌هاي پنجشنبه مواجه شد كه او به واسطه حضور چندين ساله‌اش در مجلس تاكنون توانسته است، از ميانبر‌هاي قانوني، طرح‌ها و علايق‌اش را در آموزش‌وپرورش به كرسي بنشاند و كمتر توجهي نيز به اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و نگراني‌هاي كارشناسان داشته باشد. اجراي نظام 3-3-6 در شرايط كنوني و از سال تحصيلي آينده به شكلي است كه وزارت آموزش‌وپرورش تاكنون هيچ برنامه‌اي براي تاليف كتب درسي مقاطع جديد، تربيت نيرو‌هاي انساني متخصص مقاطع جديد و فضاهاي آموزشي مجزا ندارد.

بر اين اساس در ماده واحد اين مصوبه كه از سوي وزارت آموزش‌وپرورش اعلام شده، آمده است كه «در اجراي مفاد سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش و بيانيه ماموريت آن مبني بر استقرار 12 پايه تحصيلي (چهار دوره سه‌ساله) در ساختار نظام آموزش‌وپرورش، شوراي‌عالي آموزش‌وپرورش موارد زير را مصوب مي‌نمايد: ساختار نظام آموزشي كه داراي 12 پايه تحصيلي است، به دو دوره شش‌ساله ابتدايي و متوسطه تقسيم مي‌شود، استقرار ساختار جديد نظام آموزشي از سال تحصيلي 92-91 آغاز و هر سال دو پايه تحصيلي جديد براساس الگوي مشخص‌شده تغيير مي‌كند.»
 
 
همچنين تاكيد شده است كه برنامه درسي پايه اول ابتدايي در سال تحصيلي 91-90 به منزله گام اول در استقرار جديد آموزشي تلقي مي‌شود و به منظور اجراي مطلوب ساختار جديد، وزارت آموزش‌وپرورش موظف است كه با تامين و بسيج منابع و امكانات و استفاده از نيروهاي توانمند و واجد شرايط زمينه دستيابي دانش‌آموزان را به تمامي ساحت‌هاي تعليم و تربيت فراهم آورد و تمامي برنامه‌هاي خود را براي تحقق مفاد سند تحول بنيادين به‌ويژه در زير نظام‌هاي اصلي شامل برنامه درسي، تربيت معلم و تامين منابع انساني، راهبري و مديريت، تامين و تخصيص منابع مالي، تامين فضا، تجهيزات و فناوري- پژوهش و ارزشيابي را حداكثر ظرف يك سال تهيه و به تصويب شوراي‌عالي آموزش‌وپرورش برساند.
 
ايجاد تغييرات در نظام آموزشي كشور به شكلي مورد تاييد بسياري از كارشناسان اين حوزه قرار گرفته است كه در حال حاضر در دنيا تنها شش كشور ايران، پالائو، بنگلادش، هندوستان، نپال، پاكستان و اريتره داراي نظام آموزشي پنج سال ابتدايي، سه سال راهنمايي و چهار سال متوسطه هستند. اما نكته مهم در اين رابطه اين است كه عمده دليل مخالفت با نظام 3-3-6 از سوي برخي نمايندگان مجلس و كارشناسان رويكرد عجولانه و بدون پشتوانه‌هاي كارشناسي آموزش‌وپرورش در اجراي اين طرح است. چرا كه در مقطع كنوني كه هنوز اين تغييرات اجرايي نشده است، اصرار مسوولان وزارت آموزش‌وپرورش براي اجراي زودهنگام طرح تغيير نظام آموزشي كشور، هزينه‌هاي زيادي را به مدارس كشور تحميل كرده است.

به طوري‌كه به تازگي بسياري از معلمان مقطع راهنمايي به دليل تغييرات عجولانه در آموزش‌وپرورش براي ورود به مقطع دبستان تبديل وضعيت شده‌اند و براساس دستور جديد اين وزارتخانه معلمان رسمي و قراردادي مقطع راهنمايي مجبور هستند كه با شركت در دوره‌هاي ضمن خدمت فشرده كه از سوي آموزش‌وپرورش استان تهران برگزار مي‌شود، خود را براي حضور در مقطع ابتدايي آماده كنند.
مقطعي كه به گواه بسياري از متخصصان تعليم و تربيت از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و نيازمند معلمان متخصص و آموزش ديده‌اي كه بتوانند علاوه بر داشتن تخصص تدريس، با چگونگي ارتباط و برخورد با كودكان و نوآموزان آشنا باشند.
 
همچنين مدارس ابتدايي كشور كه همگي براساس نظام آموزش‌وپرورش پنج‌كلاسه هستند و از اين پس بايد ضمن اضافه كردن يك مقطع تحصيلي ديگر به مدارس خود فضاي آموزشي ديگري را در مدارس مهيا كنند. افزايش طول مدت دوره ابتدايي به شش سال در حالي به افزايش فضاي آموزشي مدارس نياز دارد كه تاكنون هيچ برنامه‌اي براي ساماندهي اين فضاي آموزشي از مسوولان صورت نگرفته است و فضاي كلاس‌هاي پنج ساله روستايي و شهري را دچار مشكلات عديده‌اي مي‌كند. مساله‌اي كه باعث افزايش و شلوغي كلاس‌هاي درسي در دوره ابتدايي و كاهش تعداد دانش‌آموزان در دوره راهنمايي مي‌شود و در مجموع ايجاد بي‌نظمي زيادي در مقاطع تحصيلي مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس