ظریف

متأسفانه دولتمردان علیرغم اذعان به بی دستاوردی توافق هسته‌ای، همچنان به برجام دل خوش هستند و حاضر نیستند که رویکرد خسارت بار «اجرای برجام به هر قیمت» را متوقف کنند.

سرویس سیاست مشرق - «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه-۱۱ شهریور- در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، اظهارات قابل تأملی بیان کرد.

ظریف گفت: «بنده در سیاست خارجی تصمیم گیر نیستم، نظام است که تصمیم گیری می‌کند».

ظریف پیش از این نیز- ۴ شهریور ۹۷- در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» گفته بود: «برجام یک پروژه‌ای بود که در کشور در سطح بالا در ارتباط با آن توافق شده بود».

این اظهارنظر ظریف در حالی است که وی-آذر ۹۲ - گفته بود: «رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری‌شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم...ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود».

روحانی نیز-شهریور ۹۳- گفته بود: «دولت و رئیس‌جمهور مسئول مذاکرات است و امروز هم گفتم که من مسئولیت تمام کارها را برعهده می‌گیرم».

رهبر معظم انقلاب- مهرماه ۹۴- نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت یازدهم نوشتند و شروط ۹ گانه‌ای را در اجرای برجام متذکر شدند، شروطی حیاتی و مهم که راه ادعاهای بعدی و وادادگی‌ها به‌بهانه موافقت ایشان را سد می‌کند.

در بخشی از این نامه تأکید شد: «محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه،‌ می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور منتهی شود».

دولت روحانی پیش از این موظف شده بود تا شروط ۹ گانه رهبر معظم انقلاب، ۱۰ شرط شورای عالی امنیت ملی و ۹ شرط مجلس شورای اسلامی را در اجرای برجام رعایت کند؛ اما متأسفانه دولت در اجرای ۲۸ شرط ابلاغی مرتکب قصور و تقصیرهای فراوان شد.

رهبر معظم انقلاب- اول فروردین ۹۵- در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (ع) فرمودند: «وزیر محترم امور خارجه (آقای ظریف) به من گفت: "ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم".

روزنامه اصلاح‌طلب قانون که از حامیان پر و پاقرص برجام به شمار می‌رود- مهر ۹۶- با اذعان به رویکرد اشتباه دولت در موضوع برجام نوشت: «پیش‌بینی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمریکا به هیچ عهدی پایبند نیست، اینک در حالی به حقیقت می‌پیوندد که تیم مذاکره کننده ظریف می‌پنداشتند همه راه‌ها را برای تقلب و عهدشکنی بسته‌اند و به‌اصطلاح، مو لای درز برجام نمی‌رود. به‌زودی موضع آمریکا درباره پایبندی ایران به برجام اعلام خواهد شد، موضعی که تاحدودی از پیش مشخص شده و نیازی به منتظر ماندن برای انتشار آن نیست. حال، در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا همان‌گونه که ظریف می‌گفت ایران دوباره و بسیار سریع می‌تواند در صورت خلف وعده طرف مقابل به غنی‌سازی برگردد؟ چگونه می‌توان راکتورهای مملو از سیمان و برنامه‌های رهاشده هسته‌ای را دوباره به‌کار انداخت؟».

متاسفانه مقامات ارشد دولت روحانی حاضر نیستند که مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند. واقعیت این است که دولتمردان با انداختن تقصیرها به گردن نظام در پی شانه خالی کردن از مسئولیت تبعات خسارت آفرین برجام هستند.

خروج آمریکا و مغلطه دولتمردان

ظریف در جلسه علنی مجلس خطاب به کریمی قدوسی نماینده مشهد گفت: «شما فرض کردید که برجام شکست خورده است، به نظر ما برجام نشان دهنده حقانیت جمهوری اسلامی ایران است و این آمریکا است که شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خودش استفاده کند و بنابراین مجبور شده برخلاف پیش‌بینی‌هایی که دوستان مخالف برجام می‌کردند، خارج شود. آن‌ها می‌گفتند برجام اینقدر به نفع آمریکا است که هیچ وقت از آن خارج نمی‌شود. آمریکا از برجام خارج شد به خاطر اینکه برجام خوب نوشته شده بود و خوب کار کارشناسی انجام شده بود.

با عرض پوزش باید گفت که دولتمردان با مغلطه در پی منحرف کردن اذهان از اصل موضوع هستند.

نگرانی مقامات آمریکایی در ماه‌های گذشته این بود که ایران در اقدامی متقابل پس از خروچ آمریکا از توافق، از برجام خارج شود؛ اما دقیقاً زمانیکه تضمین لازم به آمریکا مبنی بر عدم خروج ایران از برجام داده شد، ترامپ از توافق خارج شد.

۲۲ اردیبهشت- ۴ روز پس از خروج ترامپ از برجام- پایگاه تحلیلی «پولیتیکو» به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته که این کشور علی‌رغم تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند».

۷ خرداد ۹۷ نیز «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: «وقتی خروج آمریکا از برجام قطعی شد و مشخص شد ترامپ قصد دارد از برجام خارج شود اروپایی‌ها از ما خواستند به آنها فرصتی بدهیم که تلاششان را بکنند بلکه بتوانند خواسته‌های ایران را تأمین کنند. این پیام در سطوح عالی منتقل شد و رئیس‌جمهوری محترم تصمیم گرفتند این فرصت را در حد چند هفته در اختیار اروپا قرار بدهند و به همین خاطر است که ما الان مشغول مذاکره هستیم».

علاوه بر این، چند روز پس از خروج آمریکا از برجام، رسانه‌های منطقه‌ای محتوای مذاکرات دولت آمریکا با اروپا را فاش کردند که نشان می‌داد آمریکا قبل از خروج از برجام از اروپا برای ادامه فشار به ایران تضمین گرفته است.

هدف اصلی برجام لغو کامل تحریم‌ها بود؛ اما نه تنها تحریم‌ها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده‌تری نیز پیدا کرد. به نظر شما، این نتیجه، نشان دهنده یک کار کارشناسی بود؟!

دفاع از جاسوس‌های دوتابعیتی!

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود در صحن علنی مجلس درباره تابعیت دوم برخی اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت:

«در مذاکرات موظف به استفاده از تمام توان کشور بودیم؛ البته ما تمام تیم هسته‌ای را به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و از آنها استعلام گرفتیم».

ظریف افزود:

من اینجا برای اینکه بین خودم و خدا مسئول نباشم باید عرض کنم که جز خدمت از این افراد (دو تابعیتی‌ها) در مذاکرات ندیدم.

وی با اشاره به «عبدالرسول دری اصفهانی» و دیگر دوتابعیتی های عضو تیم مذاکرات هسته‌ای گفت: «من بر وطن پرستی این افراد شهادت می‌دهم».

در این خصوص باید گفت مرداد ۹۵، رسانه‌ها خبر دستگیری «عبدالرسول دری اصفهانی» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای را منتشر کردند. دری اصفهانی نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام بود.

وی در بهمن ۹۴ از رئیس جمهور حسن روحانی، نشان درجه سه خدمت دریافت کرده بود، دری اصفهانی قبل از انقلاب با کمیته خزانه داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را بر عهده داشته‌است

بر اساس اظهارات حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، دری‌اصفهانی با ۲ سرویس اطلاعاتی غربی ارتباط داشت .دری‌اصفهانی به عنوان مسؤول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران وارد مذاکرات تخصصی ایران و ۱+۵ شد! یکی از مهم‌ترین اهداف ایران از مذاکرات هسته‌ای، برداشته شدن محدودیت‌های بانکی و بازگشت فرآیند معاملات با دلار به روال سابق بود. در حقیقت آن بخش از برجام که مربوط به تعهدات طرف مقابل در حوزه بانکی و مالی است با مشورت‌ها و اعمال نظرات دری‌اصفهانی نگارش شده است.

در مهرماه ۹۶ اسنادی درخصوص حقوق‌های نجومی «عبدالرسول دری اصفهانی» -جاسوس هسته‌ای -منتشر شد. وی این حقوق‌ها را به ازای همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی غربی دریافت کرده است. انتشار این اسناد روزنامه‌های اصلاح طلب را عصبانی کرد.

«عبدالرسول دری اصفهانی» به ۵ سال حبس قطعی محکوم شده است.

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس گفت: «آقای ظریف دری را وطن‌پرست یاد می‌کند نه وطن‌دوست. ایشان تاکید کردند هرچه قوه قضاییه حکم دهد آن را قبول می‌کند، قوه قضاییه حکم دری اصفهانی را صادر کرده است، آقای ظریف حکم قوه قضاییه درباره دری اصفهانی را بپذیرید».

متاسفانه دولتمردان علیرغم اذعان به بی دستاوردی توافق هسته‌ای، همچنان به برجام دل خوش هستند و حاضر نیستند که رویکرد خسارت بار «اجرای برجام به هر قیمت» را متوقف کنند.

نقشه راه دولت تاکنون غالباً، نگاه به بیرون بوده است. نگاه به غرب. اینکه کشوری در حوزه‌ای مثل اقتصاد، نگاهش به کشورهای دیگر باشد، به تنهایی شاید ایرادی نداشته باشد؛ اما ایراد زمانی پیدا می‌شود که دولت، تمام چشم امیدش به دست و حرکت چند کشور بدنام و بد عهد باشد در حالی که از استعدادها و ظرفیت‌های عظیم داخلی بر زمین مانده، کمترین بهره‌ای نبرد. این نگاه زمانی ایراد دارد که سرنوشت معیشت مردم و اقتصاد یک کشور را به بیرون گره بزنیم، وضعیتی اقتصادی که امروز در آن قرار داریم حاصل همین نگاه غلط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    13 0
    ظریف برای ایران پا به توپ نیست ،هنوز باورتون نشده برای کیه که توپ میزنه؟! بیست وپنج سال مستمر نان کشوری رو خوردن....................
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
      0 2
      بیشتر میخوره خوش خیال باشن تا خائن
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    11 0
    من اصراری بر جاسوس نبودن دری ندارم ولی جاسوسی که چنین دستمزد هنگفتی دریافت می کرده حتمآ اطلاعات حساس و بسیار مهمی را به دشمن رسانده .... ، پس چرا محکومیت پنج سال زندان ؟
  • سید رضا IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    2 0
    تورو خدا اذیتشون نکنین ! اینا فقط همین کاغذ پاره برجام !براشون مونده !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس