کد خبر 890146
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
ایرج حریرچی

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: حمایت ها از اقدامات در حوزه سلامت، ایده آل ما نیست و از دولت درخواست داریم، همکاری بهتری در تامین نیازهای وزارت بهداشت داشته باشند.

به گزارش مشرق، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، در ابتدا گزارشی از وضعیت حوزه سلامت در شرایط کنونی جامعه ارائه داد و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی با عنوان این مطلب که رتبه وزارت بهداشت در پاسخگویی به سئوالات در بین دستگاه های دولتی رتبه بالایی داریم، گفت: تذکر در تاخیر به پاسخگویی را می پذیریم.

بیشتر بخوانید:

وزارت بهداشت: جهش قیمت پوشک به ما ربط ندارد

حریرچی در ارتباط با کمبود دارو در کشور، افزود: کمبود ۱.۵ درصدی اقلام دارویی در کشور، طبیعی است و در همه کشورها وجود دارد. چه بسا تجربه کمبود ۷تا۸ درصدی اقلام دارویی را در سال های گذشته تجربه کرده ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر مصرف یک قلم دارو تا ۸ ماه ادامه داشته باشد، ما اقدامی برای آن انجام نمی دهیم اما اگر این زمان به ۴ ماه برسد، آن دارو در مراکز خاص توزیع خواهد شد.

وی افزود: کتمان نمی کنیم که در بعضی عناصر تولید و پخش دارو، مشکل ایجاد شده است. اما نکته مهم این است که در اقلام دارویی تولید داخل کمبود جدی نداریم، ولی در اقلام دارویی وارداتی، برخی پزشکان، داروسازان و مردم، انتظار دارند داروی خارجی تهیه کنند که طبق قانون، ما موظف به حمایت از تولید داخل هستیم و نمی توانیم همه داروهای خارجی را وارد کنیم.

حمایت ها ایده آل نیست

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی بر گلایه وزیر از عدم همراهی برخی دستگاه‌ها در مسیر اجرای برنامه‌های بهداشتی و درمانی کشور گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم حمایتی که شخص رئیس‌جمهور و مجموعه دولت و همچنین رئیس مجلس و نمایندگان از حوزه سلامت داشتند، بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی نشان‌دهنده حمایت مجموعه دولت و مجلس از برنامه‌های وزارت بهداشت است اما این وضعیت ایده‌آل ما نیست و به دلیل اینکه طرح تحول سلامت به عنوان یک دستاورد عظیم که مورد حمایت رهبری و رؤسای جمهور و مجلس است، تداوم داشته باشد، تقاضاهایی را داریم که می‌بایست به آنها توجه شود.

حریرچی افزود: در این بین مجموعه‌ای از عوامل هستند که شاید همراهی لازم را نداشته باشند و ممکن است از دولت و یا خارج دولت باشند اما ما همچنان گلایه‌های خودمان را بیان می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: تجربه جهانی و همچنین تجربه کشور در سال ۹۱ نشان می‌دهد که وقتی شرایط تورمی در کشور حاصل می‌شود و قیمت کالاها بالا می‌رود و اگر رکود و رشد اقتصادی پایین ضمیمه‌ی آن شود، معمولاً منجر به کاهش قدرت خرید خانوارها می‌شود. در نتیجه خانوارها مجبور می‌شوند خودآگاه یا ناخودآگاه، قسمت اعظم درآمدهای خود را به هزینه‌های ضروری همچون خوراک و مسکن اختصاص دهند و از سایر نیازها کم کنند.

وی گفت: آنچه مسلم است وزارت بهداشت قاطعانه برای تداوم اجرای طرح تحول سلامت ایستادگی کرده و از دولت درخواست همکاری بیشتری دارد.

حریرچی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت خدمات دندانپزشکی در کشور افزود: متأسفانه چهار دهک جامعه تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، از دریافت خدمات دندانپزشکی محروم بودند و فقط در حد کشیدن دندان می‌توانستند از این خدمات استفاده کنند؛ درحالی‌که بعد از اجرای طرح تحول سلامت، ما برای افراد زیر ۱۴ سال و مادران باردار خدمات عمومی دندانپزشکی را ارائه می‌دهیم اما همچنان درصد قابل توجهی از مردم از خدمات دندانپزشکی مناسب محروم هستند.

سودجویی در طب سنتی

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت طب سنتی و ایرانی در کشور اظهار داشت: طب ایرانی و مکمل فقط می‌تواند در مواردی از ناخوشی‌ها، اقدامات پیشگیرانه و تغییر سبک زندگی ورود کند اما متأسفانه با پدیده‌های جدیدی مواجه شده‌ایم که قسمت قابل توجه آن، سودجویی است.

وی توضیح داد: یکی از مشکلات فعلی ما در بازار طب سنتی و مکمل، موضوع «بوخور» توسط برخی افراد است که در طب سنتی ورد کرده‌اند؛ به طوری که برای انجام بوخور، ۱۵ هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند.

حریرچی تأکید کرد: وظیفه طب سنتی و ایرانی، کمک به سلامت مردم و پیشگیری از بیماری‌ها است که در این راستا وزارت بهداشت از آنها حمایت می‌کند اما با سودجویی و تخلفات مقابله می‌کنیم.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، یکی از شایع‌ترین موارد در تجویز افرادی که در این حوزه ورود کرده‌اند، مسمومیت با داروهای گیاهی است و نارسایی کبد بر اثر سموم حاصل از مصرف زیاد گیاهان و داروهای گیاهی تقلبی نیز مشاهده می‌شود.

جنگ روانی دشمن

وی با عنوان این مطلب که دشمن می خواهد شرایط جنگی و خصوصا جنگ روانی در کشور به وجود بیاورد، افزود: می خواهند ملت را درگیر جنگ روانی کنند، اما مردم مطمئن باشند نمی توانند برای ما بحران ایجاد کنند.

شیر خشک به اندازه کافی در دسترس مردم قرار دارد

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: عبارت جیره بندی شیرخشک، از جمله مواردی است که موجب نگرانی مردم می شود.

وی افزود: شیرخشک های وارداتی از ارزی است که متعلق به مردم است و باید برای خود مصرف کننده استفاده شود. لذا، رسانه ها نباید در مورد دارو و شیرخشک طوری برخورد کنند که میزان تقاضای مردم بیش از نیاز آنها شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس