قالیباف

«اذعان کارگزارانی‌ها به کارنامه مثبت قالیباف» و کابوسی که برای چپ‌ها تمام نمی‌شود...

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ما و روحانی باعث دلسردی مردم شدیم

«علی صوفی» فعال چپ و از وزرای دولت اصلاحات طی یادداشتی با عنوان «تعامل بیشتر با مردم، راهکار آینده اصلاح‌طلبان» در روزنامه آرمان امروز نوشته است:

«از سال 92 تا 96 و طی چهار سال به لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی تغییر چندانی در جامعه صورت نگرفت اما به یکباره در سال 97 جامعه ایران دچار تغییرات ماهوی شد و مسائل عجیب و پی‌درپی بود. مردم نیز در گذشته و همواره آماده بودند تا در مسائل سیاسی کشور دخیل باشند و آمادگی حضور پای صندوق‌های رأی را داشتند، از حل مسائل توسط منتخبان و موکلان خود ناامید شدند. یعنی پس از شرکت در انتخابات و مشارکت‌های سیاسی دلسرد شده‌اند.»

او در ادامه تصریح می‌کند:

در شرایط فعلی، کلیت مساله انتخابات و مشارکت سیاسی کم‌اهمیت شده‌ است که قصور اصلاح‌طلبان، شورای عالی سیاستگذاری، فراکسیون امید، دولت و رئیس‌جمهوری در به‌وجود آمدن این دیدگاه دخیل بوده است. اوضاع اقتصادی کشور و فشار وارده بر مردم، باعث شده جامعه امید چندانی به این گروه‌ها و دسته‌های سیاسی نداشته باشد و تغییر افراد برای مردم جذابیتی ندارد و دردی از آنها دوا نکرده و نمی‌کند. بنابراین باید تعامل اصلاح‌طلبان با جامعه دوباره تعریف شود تا اعتماد عمومی نسبت به جریانات سیاسی به‌ویژه اصلاح‌طلبان بازگردد.[1]

*قبل از اظهارات صوفی مبنی بر دلسرد شدن مردم؛ این «مصطفی تاجزاده» بود که مسئله ناامیدی مردم از مشارکت در انتخابات را مطرح کرده بود و البته دلیل آنرا نیز نه فعالیت‌های اصلاح‌طلبان و روحانی بلکه «نظارت استصوابی» شورای نگهبان دانسته بود.[2]

مجموعا اما صحبت‌های صوفی و تاجزاده را بایستی از دریچه چند توضیح منطقی نگریست:

یکم: اساساً تأکید بر دلسردی مردم از حضور در انتخابات، رفتاری خائنانه و یا شبیه به خیانت است و جریانات سیاسی نیز هنگامی که می‌بینند فرمول تعاملی آنها با مردم نتیجه نداده؛ به جای تأکید بر دلسردی مردم بایستی به سراغ گزینه «عذرخواهی» و تصحیح خود بروند.

دوم: از میان صوفی و تاجزاده؛ حرف صوفی صحیح‌تر است و آنچه موجب سوءظن مردم نسبت به اصلاح‌طلبان شده است؛ عملکرد این جریان خاص سیاسی، عشق‌ورزی‌های او به روحانی و عملکرد دولت رئیس‌جمهور روحانی طی 5 سال اخیر است نه نظارت استصوابی که تاجزاده مدعی آن است.

سوم: افکار عمومی باید بدانند که مردم ایران 17 سال است که از اصلاح‌طلبان دلسرد شده‌اند و در هیچ انتخاباتی بصورت اکثریتی به آنان رأی نداده‌اند. اگرچه شیطنت‌های اصلاح‌طلبان و منحرفین در برخی انتخابات‌ها تأثیرگذار بوده است.

حقیقتی که بر زبان بزرگان اصلاحات نیز منجلی شده است و راه فراری از آن نیست.[3]

این حقیقت ملموس، می‌طلبد که چپ‌های ایرانی در مسیر خود تجدید نظر کنند نه اینکه همچنان در موضع اپوزسیون نظام و ضدیت با باورهای اصیل مردمی؛ راهی را طی کنند که بر بی‌اعتمادی مردم به آنها بیافزاید.

بی‌اعتمادی روزافزونی که البته با کارنامه دولت آقای روحانی، بعنوان گزینه اصلی اصلاح‌طلبان در 2 دوره انتخابات، عمق بیشتری نیز یافته است.

و چهارم: مسئله کاهش حضور مردم در انتخابات اگرچه به لحاظ سیاسی تلخ است اما باید دانست که انتخابات روندی قانونی دارد که در صورت تحقق بند به بند آن، نتیجه واجب‌الاطاعه است.

از طرفی این نکته هم بدیهیست که در یک نظام سیاسی اصیل که تقریبا در هر سال یک انتخابات برگزار کرده و می‌کند؛ ممکن است میزان مشارکت عمومی در برخی انتخابات‌ها نسبت به انتخابات‌های دیگر، بیشتر یا کمتر باشد.

فلذاست که در همه کشورها بر تحقق مُرّ قانون در انتخابات تأکید می‌شود.

***

چرا بر «زوال ایران» اصرار دارند؟

نقطه اشتراک حمام یک سلبریتی با ذهن میردامادی!

«محسن میردامادی»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در بخشی از یک مصاحبه در روزنامه دولتی ایران که سایت جماران هم آنرا بازنشر داده، گفته است:

دوره نسبتاً سختی پیش رو داریم که در چهل سال جمهوری اسلامی بی‌سابقه است...فکر می‌کنم مشکلاتی که امروز در عرصه داخلی و خارجی با آن مواجه هستیم، شدیدتر از گذشته است.

او می‌افزاید:

البته از همه اینها مهمتر عدم انسجام و یکپارچگی درعرصه سیاسی داخلی و فقدان ساز و کاری مصالحه ساز و انعطاف‌ناپذیری در سطوحی از حاکمیت است!

میردامادی توضیح عبارت «انعطاف‌ناپذیری» را در بخش دیگری از مصاحبه می‌دهد و می‌گوید:

«اینکه منافقین یا سلطنت طلبان در کشور جایگاهی پیدا کنند، به نظر من غیرممکن است اما بحث این است که اگر ما در مدیریت کشور واقعیات را نادیده گرفته و عقلانی عمل نکنیم، نتیجه چه خواهد شد؟ اینکه فکر کنیم فردا نظام فرو می‌پاشد، حرف بی‌مبنایی است اما نباید مسئولان تصور کنند هر طور عمل کنند نظام آسیبی نمی‌بیند. فوکویاما بحثی که در کتاب "نظم و زوال سیاسی" دارد به نظرم قابل توجه است. او در این کتاب عواملی را می‌شمرد که اگر در نظامی با هم جمع شود می‌تواند به "زوال یک نظم سیاسی" منجر شود. از جمله این عوامل "ناکارآمدی"، "ویژه گزینی" و "انعطاف‌ناپذیری" است. در بین این سه عامل، انعطاف‌ناپذیری بسیار مهم است چرا که اگر نظامی با بحران ناکارآمدی و ویژه گزینی مواجه بود اما در عین حال انعطاف پذیر باشد، می‌تواند بتدریج با برطرف کردن عوامل ناکارآمدی‌ها مشکلات را حل کند، اما وقتی انعطاف‌ناپذیر شد، دچار تکرار اشتباهات پی در پی و مخاطره‌آمیز می‌شود. آنوقت اگر این شرایط با یک بحران اقتصادی یا یک شوک بین‌المللی مواجه شد، خیلی آسیب پذیرتر خواهد شد.»

گفتنیست، میردامادی در این مصاحبه همچنین تأکید دارد که بخش عمده‌ای از مشکلات، خارج از دولت و تقصیر چیزی به نام «دولت پنهان» است![4]

*حقیقت این است که مخاطبان اصلاح‌طلبان هم دیگر از پروژه بی‌فرجام «این همانی نظام اسلامی» با رژیم شاه، با تعالیم فوکویاما، با عهد قاجاریه و غیره خسته شده‌اند...

قبل از میردامادی کسان دیگری از اصلاح‌طلبان نیز بر وجود تفرقه و شکاف و غیره در نظام اسلامی تأکید کرده‌اند[5] و حتی از حکومت بعدی هم سخن گفته‌اند![6]

و شاید در اثر همین حرکات بود که یک سلبریتی هم زمانی در یک یادداشت نوشت هنگامی که در حمام بوده به زوال جمهوری اسلامی ایران اندیشده است.[7]

عباس عبدی نیز به تازگی طی یادداشتی از این نوشت که رژیم شاه مردم را تحقیر می‌کرد و برای همین هم انقلاب شد. ضمن اینکه نظام جمهوری اسلامی هم مردم را تحقیر می‌کند!

او پیش از این هم گفته بود که «جامعه ایران به بن‌بست رسیده و نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد!»[8]

در اشاره به اظهارات میردامادی ذکر این نکته ضروریست که آقای میردامادی و دوستان ایشان در فتنه سال 88 یعنی حدود 10 سال قبل نیز صحبت‌هایی بسیار بسیار تندتر از اظهارات اخیر مبنی بر زوال ایران مطرح کردند و حتی یکصدا از این گفتند که «نظام جمهوری اسلامی آفت زده است» اما به زندان رفتند و برگشتند و دیدند که نظام اسلامی نه تنها زوال نیافته بلکه دچار استقراری صد چندان شده و مردم نیز به آن حرف‌های جریان خاص در روزهای فتنه 88 و بعد از آن، هیچ وقعی نگذاشته‌اند.

گفتنیست، به تازگی انتشار موضوعاتی مثل دلسردی مردم، ناامیدی مردم، وجود تفرقه در ایران و مفهوم اغتشاش میلیونی در دو رسانه دولتی ایران و ایرنا به چشم می‌خورد که این مقوله به شدت محل تأمل است.

مقامات دولتی مدعی هستند که به آسیب‌های ناامیدسازی آگاه‌اند و حتی از آن با عنوان «خیانت بزرگ» یاد کرده‌اند.

***

«اذعان کارگزارانی‌ها به کارنامه مثبت قالیباف» و کابوسی که برای چپ‌ها تمام نمی‌شود...

روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران، به تازگی در گزارشی پیرامون شورایعالی اصلاح‌طلبان، ضمن دفاع از این شورا به کارنامه ضعیف "تشکیلات" در اردوگاه چپ پرداخته و سپس نوشته است:

«در سه سال گذشته فراکسیون امید در مجلس نتوانسته است راهبرد مشخص و درستی در جهت اهداف اصلاح‌طلبانه داشته باشد. همچنین اعضای شورای شهر و شهرداری تهران هنوز نتوانسته‌اند گوشه‌ی مثبتی از عملکرد غلامحسین کرباسچی و باقر قالیباف را در شهرداری تهران ارائه بدهند.»

این گزارش می‌افزاید: ضعف در شهرداری تهران خصوصا در دوره‌ی محمدعلی نجفی و ضعف در سازماندهی فراکسیون امید در مجلس باعث شده نارضایتی گسترده‌ای از دولت و مجلس و شورای شهر بوجود بیاید و بدنه‌ی اصلاح‌طلبان از سران خود انتقادات بسیاری داشته باشند.

*این اعتراف ارگان کارگزاران درباره عملکرد مثبت قالیباف در حالیست که اصلاح‌طلبان و حتی کسانی مثل محسن هاشمی بعنوان یکی از مدیران ارشد حزب کارگزاران سازندگی، انتقادات گسترده و سیاه‌نمایانه‌ای از عملکرد قالیباف رواداری کرده‌اند.[9]

قابل تأمل آنکه حتی غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی هم زمانی از این گفته بود که قالیباف کم‌کاری کرده است![10]

فلذا مشخص نیست چرا کارگزارانی‌ها در رأس از قالیباف بدگویی می‌کنند اما در رسانه مجبور به اعتراف به عملکرد مثبت او شده‌اند؟

البته به زعم ما، اعتراف تازه ارگان حزب کارگزاران درباره قالیباف، اول ماجراست و چپ‌ها بسیار تا بسیار بیش از این بایستی با سایه سنگین کارنامه جهادی و اصولگرای قالیباف کنار بیایند.

کارنامه‌ای که یک محک جدی را در مقابل هر فعالیت اصلاح‌طلبان قرار داده و ضعف‌های مدیریت آنها را بیش از پیش به رخ مردم می‌کشد.

برخی معتقدند موفقیت قالیباف در عرصه اجرائیات، تبدیل به یک کابوس برای ستاد جریان سیاسی خاص شده و از همین روست که آنها نه تنها در ایام انتخابات، تمام همت خود را برای تخریب قالیباف قرار داده بودند بلکه هنوز هم سیر نشده‌اند و هر تحریک قالیباف را آماج ضربات خود قرار می‌دهند.

محافل تحلیلی از این می‌گویند که منهای شخصیت حقیقی قالیباف، نوشداروی تمام مشکلات کشور، «مدیریت جهادی» است و اگر رایحه این مدیریت همانطور که طی 12 سال در تهران پیچید و پایتخت ایران را دگرگون ساخت؛ در تمام کشور نیز به مشام برسد؛ کارآمدی نظام اسلامی بیش از پیش ملموس خواهد شد.

و از همین روست که یک جریان سیاسی خاص در ایران قصد «ترور مدیریت جهادی» را دارد.

گفتنیست، علی‌محمد نمازی، از اعضای ارشد حزب کارگزاران هم به تازگی در یادداشتی خطاب به روحانی، از او خواسته بود که «روحیه جهادی» داشته باشد.[11]

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/231638

2_ mshrgh.ir/886042

3_ mshrgh.ir/800614

4_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1004006

5_ mshrgh.ir/887254

6_ mshrgh.ir/880914

7_ mshrgh.ir/874336

8_ mshrgh.ir/888076

9_ mshrgh.ir/747874

10_ mshrgh.ir/738073

11_ mshrgh.ir/889759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • دانشجو IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    اگر رئیسی رای می آورد الان دلار چند تومان بود؟.درود بر روحانی عزیز
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      47 2
      چند بود؟ قطعا بدتر از الان نبود. روحانی کار را تمام کرد. خداحافظ ایران
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      48 4
      الان حداکثر سه هزار تومان بود.
    • AU ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      67 2
      باشه شما به تکرارت ادامه بده اما از ماست که برماست یادت نره، ما که صبوریم پای انقلاب ایستاده ایم اما شما الله و اعلم
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      30 3
      خر چه داند قیمت نقل نبات آنقدر روحانی رییسی کن تا جون از اونت در آد خخخخخ
    • سید IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      51 3
      چه بی اندازه اصلاح طلبان تهوع آورند!
    • امین ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      57 1
      جناب به اصطلاح دانشجو ، خدا واقعاً شفات بده که با وجود وضعیت سخت اقتصادی و اشباهات مکرر دولت در زمینه سیاست های اقتصادی که حتی صدای برخی هواداران دولت را هم درآورده است، هنوز در توهمات انتخاباتی به سر می بری، وضعیت اقتصادی امروز گوارای وجود امثال شما، نوش جانتان.
    • دانشجو IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      4 19
      همین که شیخ حسن توانست آزادی های جنسی را فراهم کند ما را بس است
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      18 0
      شما خودتون پیش بینی کردید مگه موقع انتخابات نمی گفتید اگه رییسی رای بیاره دلار میشه ۵ تا ۶ هزار و آمریکا هم از برجام خارج میشه خب آیا اتفاق غیر قابل پیش بینی دیگه ای رخ داده که دلار شده حدود ۱۳ هزار
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      14 0
      شما یه ساعت دیگه دولتتونو نمیتونید پیش بینی کنید بد میگی اگه رییسی بود دلار چقدمیشد.روحانی بی عرضه لیاقتتونه پوشک۹۰۰۰۰.پراید۴۰۰۰۰۰۰۰۰.خونه مگه تو خواب ببینی و...
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      13 0
      جوابشو خودتون توی انتخابات پارسال دادید حد اکثر 5000 تومان
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      13 0
      جناب مثلا دانشجور دلار رو میخوای چکار . تو قرتی رقاص قر کمر کنسرت و بی حجابی خواهرتو میخواستی که خوشبختانه بهشون رسیدی
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      0 0
      پیشگوئی تو، اگرها رو کاشتیم سبز نکرد
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      12 0
      یکی از روزنامه های اصلاحاتی در زمان انتخابات نوشته بود به رییسی رای ندید چون اگه بیاد دلار ممکنه به 5 هزارتومان برسه ! حالا این که دیگه حرف طرفدارای رییسی نبود ، حرف خودتون بود....
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    32 6
    امثال میردامادی و حجاریان و عبدی میخوان تا زنده ان سقوط نظام رِ به چشم ببینن. اینکه به آرزوشون میرسن یا نه; مسئله دیگه ایه...
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      24 0
      كه انشاءالله به گور خواهندبرد اين آرزوي شوم را.
  • US ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    23 3
    برای مثل شما درباره کارآمدی قالیباف احترام قائل هستم اما چرافقط یک نفر ما باید دهها قالیباف داشته باشیم. اشکال در کجاست؟ چرا؟
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      4 0
      چه نظر قشنگ و از روی فرهیختگی ای...
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      11 2
      البته مثل قاليباف و حتي بهتر از قاليباف , كم نداريم .اما براي پيدانمودن اشكال اينكه چرا امثال قاليباف امكان قرار گرفتن در رأس امور اجرايي و تقنيني مملكت قرار نمي گيرند را بايد در تفكرات و سياستهاي حاكم بر دولت موسوم به سازندگي و شخص رئيس آن دولت كه در استخر فرح پهلوي غرق شد جستجو كرده و بيابي. همان موقع كه آن مردم مغروق! در خطبه هاي نماز جمعه علنا" مسئولان مملكتي را به شركت در مسابقه اشرافيگري و بخور بخور و تجمل پرستي امر مي فرمود.! از همان زمان كه مشتي ليبرال مسلك غبرگداي تربيت يافته مكتب سرمايه داري در دانشگاههاي انگليس و آمريكا و كانادا را در رأس مهمترين امور كشور قرار دادو نظام منحط سرمايه داري غرب و مكتب منحرف و ضد دين ليبراليسم غربي را از طريق همين عتيقه ها در لايه هاي مختلف مديريت كشور نهادينه ساخت.به همين دليل در شرايط امروزي كه متأسفانه مجددا" همان عتيقه هاي زمان شيخ اكبر به مدد به قدرت رسيدن يكي ديگر از دستپروده هاي آن مغروق ! به رأس امور كشور باز گشتند, امكان ورود افراد خوش فكر و دلسوزي كه علاوه بر تخصص لازم , داراي تفكرات انقلابي و ولايي و حزب الهي هم هستند ,وجود نداره.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    13 4
    اصلاح طلبان هم مثل اصولگرایان به فکر تامین منافع جناحی خود شدند بی اعتمادی بوجود اوردند ودیگر مردم نسبت به آنها نظر مثبتی نخواهند داشت
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      21 1
      هر موقع اصولگرایان هم اومدن تو کار این حرف شما هم درسته
  • ترسو IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    19 2
    من نه سیاستمدارم نه ته پیاز ولی از ظواهر امر مسئولین به نظام اعتماد ندارند چون دارند بار خودشون رو برای فرار می بندند و بچه هاشون اونور آب هستند !!!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      19 5
      از اسمت مشخصه بدبخت ترسو، این نظام مقدس تا صدها سال دیگه پابرجاست به کوری شماها
  • علی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    18 0
    نه تنها باعث دلسردی مردم شدید بلکه کمر قشر کم درآمد را شکستید .
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    23 0
    ما به روحانی رای ندادیم اما خدا را شاکریم که ایشان رای اورد تا مردم بعضی چهره های به ظاهر مردمی . ولی خائن به مردم و نظام را خوب بشناسند .
  • علی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    17 0
    پدر پدر بزرگ این دولت هم کاری از دستش ساخته نیست حاشیه سازی تنها کاری است که از دست این دولت نابکار بر می اید
  • گمنام ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    2 0
    هیچ
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    11 1
    وضعیت اقتصادی قاراش میشِ الان نوش جون اونایی که ترسیدن و با مخ آک بندشون گله ای به روحانی و دارو دسته ش رای دادن. نخ سوزن تو تهران.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    5 0
    مگه عذر خواهی کنن برای مردم نون میشه
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    7 0
    اعترافات واقعی ، قابل توجه روحانی و دولتش ، اعتراف کردند فاجعه اقتصادی ربطی دولت ماقبل ندارد.
  • م-ا-ی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    11 0
    شگرد اصلاح طلبان در این است که اگر جایی منافع خود و هم پالکیهای خود را در خسارت می بینند دم از همکاری و همراهی و عدم تفرقه و یکدلی می زنند و وقتی خرشان از پل گذشت دستهای خیانتشان از استین در می اید یخه نظام اسلامی را می چسبند تا انرا به زمین بزنند و این شگرد را به روحانی هم سرایت دادند که حرف خدا راهم گوش نکرد و حالا با کمال پر رویی دم از همدلی و همکاری و توافق می زند و اسباب خنده دوست و دشمن را فراهم می کند
  • علی IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    13 0
    خدا نسلتان را از روی این مملکت به حق شهدا پاک کند
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    6 0
    حی نظر بدید به هم دیگه توهین کنید دلار بالای 13000 تومان و سکه رفت روی 4700 تومان با همین نظر دادن ها مشغول باشید
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    16 0
    خطاب به اصلاح طلبان: آینده ای دیگه برای شماها وجود نداره. شماها دیگه برا مردم تموم شدید.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    17 0
    خطاب به اصلاح طلبان: آینده ای دیگه برای شماها وجود نداره. شماها دیگه برا مردم تموم شدید.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    1 0
    درود بر دکتر قالیباف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس