تیم ملی فوتبال ایران

فدراسیون فوتبال ایران پیشنهاد دو بازی دوستانه بزرگ مقابل دو تیم از آمریکای جنوبی را بی‌پاسخ گذاشته است.

به گزارش مشرق، داستان بازی‌های دوستانه تیم ملی فوتبال جالب توجه است. بازی دوستانه با کشورهایی که شاید گاهی نام آنها را یک بار هم روی نقشه جهان ندیده باشیم، اما به لطف انتخاب‌های کارلوس کی‌روش جغرافیای خود را هم تقویت می‌کنیم. پاپوا گینه‌نو یکی از این تیم‌ها بود یا بازی با سیرالئون که بازیکنان آنها عضو تیم باشگاهی نبودند و تیم ملی با تیم محلات سیرالئون به میدان رفت. بازی‌های دوستانه تیم ملی همیشه مورد نقد بوده، اما کسی پاسخگوی انتقادها نبوده و نیست.

در مورد دیدار دوستانه ایران و سیرالئون که مشخص شد هماهنگ کننده این دیدار شرکت منسوب به بامداد میرزایی بوده است، سرمربی تیم ملی کمال تشکر را از این شخص انجام داد. او حتی میرزایی را که در آخر هم مشخص نشد چه سمتی در تیم ملی دارد، به نشست خبری پس از بازی آورد و تشکری ویژه‌ای از این شخص داشت. کی‌روش بامداد میرزایی و شرکتش را شریک خود نامید و بعدها مشخص شد نقش این فرد و شرکت منسوب به او در هماهنگی دیدارهای دوستانه تیم ملی بسیار پررنگ بوده؛ حتی گاهی در راستای برهم زدن برنامه‌هایی که برای تیم ملی هماهنگ شده، اما از سوی شرکتی خاص نبود.

با این حال پس از برگزاری اردوی تیم ملی در تونس و اتریش و بازی دوستانه مقابل تونس و الجزایر، اعلام شد که بامداد میرزایی از تیم ملی کنار گذاشته شده است. این موضوع از سوی مهدی تاج اعلام شد، اما رئیس فدراسیون فوتبال نگفت این فرد با چه سمتی در تیم ملی بوده که کنار گذاشته شده است. او چه در نقشی در تیم ملی، اردوها، بازی‌ها داشت و چرا در رختکن تیم ملی حضور داشت. هنوز هم مشخص نیست این فرد چه سمتی در تیم ملی داشت، اما طبق آنچه کی‌روش اذعان کرد این فرد شریک سرمربی تیم ملی بود و کارهای مربوط به هماهنگی بازی‌های دوستانه تیم ملی را انجام می‌داد.

ماجرای بازی‌های دوستانه تیم ملی پیش از این هم مورد بحث قرار گرفت. اینکه جلوی سودآوری فدراسیون فوتبال از طریق برگزاری بازی‌های دوستانه گرفته شد تا نه تنها تیم ملی از انجام بازی دوستانه درآمدزایی نکند، بلکه مجبور به پرداخت پول شود. نمونه بارز آن مربوط به بازی دوستانه مقابل پاناما بود که طرف پانامایی قرار شد علاوه بر پرداخت هزینه‌های اردوی تیم ملی در اتریش، به فدراسیون فوتبال ایران 100 هزار دلار «مچ فی» (پول بازی دوستانه) پرداخت کند. این هماهنگی از سوی فرد و شرکتی خاص به هم زده شد و هماهنگی 180 درجه تغییر کرد و این ایران بود که به پانامایی‌ها پول پرداخت کرد. ماجرای جالب توجه‌تر در خصوص دیدارهای دوستانه تیم ملی این است که از زمان حضور کی‌روش در تیم ملی ایران، یا بازی‌های دوستانه بزرگ انجام نشده یا تعداد آنها بسیار انگشت‌شمار بوده که کنار بازی‌های دوستانه مورد نقد دیده نشده است.

پیش از جام جهانی 2018 که انتقادها به کی‌روش و همچنین بازی‌های دوستانه تیم ملی زیاد شده بود و ماجرای بامداد میرازیی هم به میان آمد، مهدی تاج صراحتاً اعلام کرد تیم ملی ایران پس از جام جهانی دیدار دوستانه بزرگی مقابل برزیل انجام خواهد داد. همان زمان تحلیل‌هایی صورت گرفت که رئیس فدراسیون فوتبال خواسته با این کار بار روانی انتقادها را کم کند و ذهن‌ها را به سمت دیگری ببرد. با این حال به نظر می‌رسد موفق هم بود و همان زمان از نقدها کاسته و سپس شایعه شد بازی با برزیل هم برگزار نخواهد شد. از گوشه و کنار اینطور شنیده شد مهدی تاج اعلام کرده بازی برزیل به این دلیل برگزار نمی‌شود که کی‌روش می‌گوید این بازی‌ها دستاوردی برای فوتبال ایران ندارد و تیم ملی پیش از جام ملت‌ها باید مقابل تیم‌های آسیایی به میدان برود. کی‌روش نیز پیش‌تر اعلام کرده بود بازی با تیم‌های بزرگ نظیر برزیل، اسپانیا و ... نه تنها سودی برای تیم ملی ندارد بلکه باید هزینه زیادی هم برای آن انجام شود. او برگزاری بازی ایران با تیم‌های بزرگ را حتی در نشست‌های خبری‌اش زیر سؤال برده بود.

حالا اولین بازی دوستانه هماهنگ شده برای تیم ملی مقابل تیمی آسیایی و البته حریفی تکراری است. ایران 20 شهریورماه در حالی به مصاف ازبکستان می‌رود که از زمان حضور کی‌روش در ایران دو مرتبه بازیدوستانه مقابل این تیم انجام داده‌ و چهار بازی رسمی هم داشته‌ایم و مجدداً مقابل این تیم به میدان خواهیم رفت که در نوع خود جالب است و باید پرسید بازی‌های تکراری با ازبکستان چه دستاوردی برای فوتبال ایران خواهد داشت که بازی با یک تیم بزرگ نمی‌تواند داشته باشد؟ اگر بازی با برزیل پیش از جام ملت‌ها به سود تیم ملی نیست، چه زمانی به سود تیم ملی است؟ پیش از جام جهانی هم حریفانی چون ازبکستان و سوریه را در لیست بازی‌های دوستانه خود قرار دادیم و برای آماده‌سازی تیم ملی برای بازی با اسپانیا و پرتغال هم مقابل حریفان نه چندان قدرتمند به میدان رفتیم و بازی با حریفی چون برزیل در دستور کارمان نبود.

شاید مقدمه‌ای که برای رسیدن به مطلب اصلی داشتیم، کمی طولانی شد، اما لازم بود شرحی از این روند داده شود. بازی‌های دوستانه تیم ملی را شرح دادیم تا برسیم به این نقطه که شرکتی بین‌المللی پیشنهاد بازی دوستانه با آرژانتین و کلمبیا را به فدراسیون فوتبال ایران داده، اما پاسخی به این نامه رسمی داده نشده است. این شرکت در تاریخ 7 جولای 2018 (16 تیرماه 97) درخواست خود را به فدراسیون فوتبال ارسال می‌کند یعنی زمانی  که هنوز جام جهانی به اتمام نرسیده بود، اما دو تیم از جام جهانی حذف شدند و بلافاصله برنامه‌ریزی خود را برای هماهنگی بازی‌های دوستانه آغاز کردند.

فدراسیون ایران از آن تاریخ تاکنون که نزدیک به دو ماه گذشته، پاسخی به این نامه نداده است. پیشنهاد انجام بازی‌ها در ماه نوامبر که «فیفادی» است داده شد؛ در تاریخ 15 و 18 نوامبر (24 و 27 آبان‌ماه) در خاک آمریکا. بازی اول مقابل آرژانتین در نیویورک و بازی دوم مقابل کلمبیا در واشنگتن. شاید این موضوع گفته شود که چون بازی‌ها در خاک آمریکا بوده، پاسخی به پیشنهاد نداده‌اند. با این حال شرکت هماهنگ کننده به این دلیل محل انجام بازی‌ها را خاک آمریکا تعیین کرده بود که در قاره آمریکاست و دو تیم آرژانتین و کلمبیا در این قاره حضور دارند. با این حال شرکت پیشنهاد دهنده اعلام کرد که آماده شنیدن پیشنهادهای ایران در تمام زمینه‌ها (از جمله محل مسابقه) است. در واقع درباره محل برگزاری بازی‌ها بحثی تعاملی وجود داشت و اگر فدراسیون فوتبال قبول می‌کرد، محل بازی‌ها قابل تغییر به کشوری دیگر در قاره آمریکا بود، اما ماجرا اینجاست که اصلاً مذاکره‌ای در این خصوص صورت نگرفت و پاسخی داده نشد.

نکته قابل تأمل در این خصوص، مربوط به هزینه‌های بازی دوستانه با آرژانتین و کلمبیا بود. مهدی تاج اعلام کرده بود برای برنامه آماده‌سازی تیم ملی شامل اردوها و انجام بازی‌های دوستانه که از سوی کی‌روش جهت حضور در جام ملت‌های آسیا پیش بینی شده، مبلغ 5 میلیون و 800 هزار دلار مورد نیاز است. حالا در اولین مرحله اردویی، تیم ملی قرار است به مصاف ازبکستان برود و اگر به روال بازی‌های دوستانه در دنیا نگاهی بیندازیم، فدراسیون فوتبال ایران برای بازی با کشوری چون ازبکستان که در جام جهانی حضور نداشته، باید پول هم بگیرد.

یکی از دستاوردهای فوتبال ایران برای دو دوره پیاپی حضور در جام جهانی شاید همین مسئله و درآمدزایی از قبال برگزاری بازی‌های دوستانه باشد که طبق پیشنهاد شرکت مورد نظر، این درآمدزایی از بازی دوستانه با آرژانتین و کلمبیا به دست می‌آمد. این شرکت پیشنهاد پرداخت مبلغ 600 هزار دلار آمریکا برای حضور تیم ملی ایران در این دو بازی، تمام هزینه‌های اردویی تیم ملی، پرواز تا 40 نفر و انجام کارهای ویزا را داده بود که درخواست‌شان بی‌پاسخ ماند. این در حالی است که کارلوس کی‌روش به جز بهانه نداشتن دستاورد بازی دوستانه با تیم‌های بزرگ دنیا، می‌گوید فدراسیون فوتبال ایران توان مالی انجام بازی‌های دوستانه بزرگ را ندارد. حالا که فدراسیون تمام برنامه‌های فوتبال ایران و حتی مسابقات لیگ را با کی‌روش هماهنگ کرده، بعید است در خصوص این دو بازی اطلاعی به سرمربی تیم ملی نداده باشد. باید این سؤال را از فدراسیون و کارلوس کی‌روش پرسید که چرا پیشنهاد بازی دوستانه با آرژانتین و کلمبیا که برای فدراسیون به جای هزینه، درآمدزایی داشت بی‌پاسخ مانده است؟ مهدی تاج اعلام کرده بود بازی‌های دوستانه تیم ملی با نظر کی‌روش انجام می‌شود و باید پرسید  فدراسیون این موضوع را به کی‌روش گفته و سرمربی تیم ملی مخالفت کرده است؟

این سؤال را باید پرسید که پشت پرده هماهنگی بازی‌های دوستانه تیم ملی کیست؟ آیا همچنان بامداد میرزایی یا اشخاصی مثل او پشت پرده هستند که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ چرا تیم ملی باید در شش ماه اخیر دو بازی دوستانه مقابل ازبکستانی بازی کند که در این همه سال حریفی تکراری برای تیم ایران بوده است. دستاورد برگزاری بازی‌های پیاپی مقابل ازبکستان چیست؟ تیم ملی فوتبال ایران چه زمانی باید مقابل تیم‌های بزرگ دنیا بازی کند تا تجربه شکست احتمالی مقابل این تیم‌ها در بازی‌های دوستانه باعث موفقیت تیم ملی در میدان‌های بزرگ رسمی شود؟ چرا هواداران باید به جای تجربه خوشحالی از بازی دوستانه مقابل تیم‌های بزرگ، از شکست مقابل تیم‌های بزرگ در جام جهانی خوشحال شوند؟ اینها سؤال‌هایی است که پیش‌بینی می‌شود فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش باز هم پاسخی برای آنها نداشته باشند.

مستندات مربوط به این موضوع را در اختیار دارد و در انتظار پاسخ به این سؤال‌های مطرح شده از سوی فدراسیون فوتبال و البته کی‌روش می‌ماند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس