شهنازی

دبیر کل کمیته ملی المپیک گفت: کمیته ملی المپیک به دنبال برخورد و مچ‌گیری به معنایی که در ذهن‌ها است، نیست.

به گزارش مشرق، با پایان هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2018 در اندونزی، پرونده کاروان ایران با کسب 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز و مجموع 62 مدال و حضور در جایگاه ششم جدول توزیع مدال‌ها بسته شد. در این دوره 378 ورزشکار از کشورمان در رشته‌های مختلف با حریفان رقابت کردند، با وجود این، تعداد مدال‌های طلا نسبت به دوره قبل کمتر بود. ایران در دوره قبلی بازی‌های آسیایی در سال 2014 به‌میزبانی اینچئون با 276 ورزشکار توانست 21 طلا، 18 نقره، 18 برنز و مجموع 57 مدال کسب کند و در رده پنجم قرار بگیرد. کاروان ایران در بازی‌های سال 2010 گوانگژو 20 طلا، 15 نقره و 24 برنز کسب کرده و در رده چهارم ایستاده بود.

 شاهرخ شهنازی به ارزیابی عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2018 و بررسی آن در ستاد عالی بازی‌ها اشاره کرد.

 عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2018 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ارزیابی عملکرد دو وجه دارد. یکی بحث کلان است و دیگری بحث خرد ماجرا. من معتقدم همه زحمت کشیدند، هم آنهایی که مدال آوردند و هم کسانی که به دلایل مختلف  به اهدافی که خودشان هم اعلام کرده بودند، نرسیدند.ترجیح می‌دهم جمع‌بندی در ستاد بازی‌ها انجام شود نه به صورت انفرادی.

جدا از اینکه چه تعداد مدال آوردیم باید بابت کوشش بچه‌ها تقدیر کرد چرا که خیلی از این ورزشکاران از جان مایه گذاشتند اما موانع مختلفی بر سر آنها وجود داشت. این موانع می‌تواند شامل شرایط مسابقات، ناداوری‌ها، شرایط ورزشکار و حتی شرایط رقبا و ... باشد. باید همه این موارد رشته به رشته و به صورت مجزا بررسی شود. برای مثال نمی‌توانیم رشته دوومیدانی را با بدمینتون مقایسه کنیم. اجازه می‌خواهم همان طور که کارهای اعزام در ستاد انجام می‌شد، جمع‌بندی عملکرد کاروان نیز در ستاد انجام شود.

 نتیجه این بررسی‌ها را در اختیار رسانه و افکار عمومی هم قرار می‌دهید؟

وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک، سرپرست کاروان، معاونان و بنده بارها گفتیم که همه چیز را ارزیابی می‌کنیم. بارها گفته‌ایم که وظیفه کمیته ملی المپیک تامین منابع مالی، زمینه سازی اعزام و تامین شرایط اعزام و تسهیلات است اما در بحث فنی ورود نمی‌کنیم. فدراسیون‌ها به عنوان مراجع فنی باید دلایل را بیان کنند. بخش عمده عملکرد تیم‌ها و ورزشکاران فنی است و باید اجازه دهیم همه اعضای  اصلی و موثر کاروان در ستاد جمع و فدراسیون‌ها دعوت شوند و کارشناسان عملکرد آنها را آنالیز کنند. مطمئن هستم نتایج اعلام می‌شود.

 سهل انگاری‌ها، عدم تعهد برخی از مسئولان و خطای برخی از افراد در عملکرد ورزشکاران و از دست رفتن مدال‌ها تاثیر داشته است. با افرادی که در این زمینه کم کاری کرده‌اند، برخورد خواهد شد؟

ما مدال طلایی داشتیم که تبدیل به نقره شد، همچنین مدال نقره‌ای داشتیم که برنز شد یا مدال برنزی داشتیم که از دست رفته و به هیچ تبدیل شده است. اینها با هم فرق می‌کند. برای مثال در کاراته مدال طلایی را از دست دادیم که شاید در رشته دیگری به دلیل دیگری از دست رفته باشد. شرایط ورزشکار، رشته و حتی شرایط روز  مسابقه در از دست رفتن مدال تاثیر داشته است.

در مورد برخورد باید بگویم که واژه برخورد تعریف دارد. ممکن است تشخیص داده شود که یک مجموعه باید پاسخگو باشد و شاید در جای دیگر یک شخص باید پاسخگو باشد. ما همه اینها را در ستاد بررسی می‌کنیم. کمیته ملی المپیک به دنبال برخورد و مچ‌گیری به معنایی که در ذهن‌ها است، نیست اما در عین حال باید پاسخی برای موفقیت و یا عدم موفقیت داده شود. هم باید موفقیت‌ها آنالیز شود و دلایل آن را بدانیم و هم باید دلایل عدم موفقیت را بدانیم تا از این علت‌یابی‌ها برای آینده درس بگیریم و در عین حال اگر کسی قصور کرده است، مشخص شود.

مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس در پایان بازی‌های آسیایی پیام دادند و از کاروان تشکر کردند و این نشان می‌دهد که مجموعه این حرکت رضایت مقامات کشور را به دنبال داشته‌ است. این تقدیرها برای مدال‌آوری نیست بلکه برای تلاش‌هایی است که انجام شده است. به هر حال در این مسابقات خیلی‌ها شاد شدند و بسیاری از این مدال‌ها ملت را شاد کرد. در برخی جاها هم باید اتفاقی می‌افتاد که نیفتاده و طبیعتا باید آنالیز شود. همه برای این نتایج زحمت کشیده‌اند و نمی‌توان تلاش‌های بچه‌ها را در کنار برخی از اتفاقات کوچک نادیده بگیریم و شادی مردم را از بین ببریم. ما در مجموع برای مردم ایجاد شادی کردیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس