کد خبر 889912
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
دوچرخه سواری

دوچرخه سواری ایران در بازی های آسیایی۲۰۱۸ عملکرد بسیار ضعیفی را از خود به نمایش گذاشت و در حالی که رییس فدراسیون قول پنج مدال را داده بود اما رکابزنان حتی نتوانستند یک مدال برای کاروان ایران بگیرند.

به گزارش مشرق، تیم ملی دوچرخه سواری ایران با ۱۴ رکابزن در سه رشته کوهستان، پیست و جاده راهی بازی های آسیایی۲۰۱۸ شد. تعداد چهره های سرشناش دوچرخه سواری ایران که  در آسیا هم برای خود اسم و رسمی دارند در ترکیب تیم ملی کم نبود اما حضور بهترین های ایران هم نتوانست کمکی کند و دوچرخه سواری با دستانی کاملا خالی به ایران بازگشت تا شاهد ضعیف‌ترین عملکرد رکابزنان باشیم.

نکته جالب این است که خسرو قمری رییس فدراسیون دوچرخه سواری پیش از آغاز بازی های آسیایی قول پنج مدال را داده بود و حتی در زمان بازید وزیر ورزش از اردوی تیم ملی، سلطانی فر هم در جمع خبرنگاران عنوان کرد که رییس فدراسیون قول پنج مدال راداده است. البته ناگفته نماند در فاصله چند روز مانده به اعزام رکابزنان، خسرو قمری رییس فدراسیون نظر خود را از پنج به سه مدال تغییر داد اما در هر حال پنج یا سه مدال هیچ فرقی به حال کاروان نداشت چون دوچرخه سواری اصلا موفق به کسب مدال نشد و این در حالی است که چهارسال پیش سه مدال طلا، نقره و برنز گرفته بود.
 

*ناکامی ایرانی های مدعی در جاده

در بررسی عملکرد رکابزنان ایران ابتدا از جاده شروع می کنیم رشته ای که ما همیشه در آن مدعی بودیم و حتی چهارسال قبل یک نقره و یک برنز در بازی های آسیایی گرفتیم اما در این دوره با نمایش نه چندان خوب از کسب مدال بازماندیم.

این اتفاق در حالی رخ داد که رکابزنان باتجربه ای در این تیم بودند مانند مهدی سهرابی که سالها سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی دارد و پیش از این حضور در چهار دوره بازی های آسیایی را تجربه کرده است. میرصمد پورسیدی سابقه حضور در تورهای مختلف، قهرمانی آسیا و المپیک را دارد، آروین گودرزی هم که نایب قهرمان اینچئون بود اما همین رکابزنان باتجربه هم نتوانستند راه به جایی ببرند تا در عین ناباوری ایران از مدال‌های جاده هیچ سهمی نداشته باشد و در مقابل، قزاقستان دو طلای جاده را گرفت و قدرت خود را به رخ حریفان کشید.
 

*پز بیهوده برای افزایش تیم های کنتینانتال که سودی هم نداشتند

رکابزنان جاده ایران برخلاف سال ۲۰۱۴ که رقابتهای مختلفی را تجربه کردند، در این دور فقط در اردو بودند و تنها به واسطه نظامی بودن سلگی مدیر تیم ملی دو، سه نفر از ملی پوشان در تیم ارتش ایران جا داده شدند و به مسابقات قهرمانی ارتش های جهان اعزام شدند.

بحثی که پس از نتیجه نگرفتن رکابزنان ایران در استقامت جاده  و تایم تریل انفرادی مطرح شد، نبود باشگاه های فعال  و حضور نداشتن در تورهای آسیایی بود. این سوال پیش می آید پس افزایش تیم های کنتینانتال ایران چه سودی داشته که بازهم رکابزنان ایران مسابقه نمی روند و چرا وقتی فدراسیون می بیند باشگاه ها در این زمینه بسیار ضعیف عمل می کنند خودش  رکابزنان را راهی چند مسابقه خوب نکرد؟

 فدراسیون دوچرخه سواری سال ۹۶ خبر از این داد  تیم های پیشگامان، شهرداری تبریز، DFT اردبیل و امیدنیا مشهد از ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که به جمع تیم‌های کنتینانتال ‌اضافه شوند.

اما از همان ابتدا می شد فهمید حضور این تیم ها بیشتر جنبه نمایشی خواهد داشت تا اینکه بخواهد کمکی به بخش جاده کند. در ادامه همین اتفاق افتاد پیشگامان و شهرداری تبریز که جزو مدعیان در آسیا بودند تعداد اعزامشان بسیار اندک بود و در نهایت هم شهرداری تبریز منحل شد. بقیه تیم های تازه وارد هم بدون استفاده از رکابزنان شاخص، هر از چند گاهی در یک تور حاضر می شوند بدون اینکه نتیجه ای برای دوچرخه سواری ایران داشته باشد.

فدراسیون می دانست رقابت سختی را در بازی های آسیایی پیش رو خواهد داشت اما در عمل برنامه منسجمی را ارائه نکرد. بیشتر برنامه های فدراسیون در حد حرف باقی ماند و بعد هم بحث ندادن ویزا از سوی کشورهایی که قرار بود ایران در مسابقات آنها شرکت کند، مطرح شد. این در حالی است که برای همه واضح است کار ایرانی ها برای گرفتن ویزا سخت است و اگر قرار است اقدامی صورت گیرد باید از مدت ها قبل باشد نه در آستانه مسابقه. در واقع فدراسیون بدون داشتن برنامه قوی برای جاده عملا بر روی اسم و رسم رکابزنان خود تکیه کرد که نتیجه آن هم به خوبی در بازی های آسیایی مشخص شد و نتایج نشان داد دیگر نمی توان تنها با اتکا کردن به نام دوچرخه سوار انتظار مدال آوری داشت و کشورهای دیگر دست از پیشرفت نمی کشند تا رکابزنان ایران هرچند اسم و سرم دار و باتجربه بیایند مدال ها را بگیرند.

*وقتی قهرمان اینچئون هم نا امیدمان کرد

پس از نتیجه نگرفتن رکابزنان جاده، فدراسیون به بخش پیست امید داشت تا بتواند صاحب مدال شود اما از قبل مشخص بود کار رکابزنان پیست به مراتب سخت تر از جاده روها است.

در واقع وقتی رکابزنان سایر کشورهای دیگر حضور در کاپ های جهانی  و مسابقات قهرمانی جهان را از دست نمی دهند و دائم در مسابقات مختلف هستند و از بهترین امکانات هم برخوردار هستند، قابل پیش بینی بود نباید چندان خوش بین بود که ایران مدال بگیرد. البته دیگر تصور نمی شد رکابزنان ایران حتی دیگر به فینال هم نرسند و این عمق فاجعه را نشان می دهد. محمد دانشور قهرمان بازی های ۲۰۱۴ هم نتوانست با استفاده از استعداد خود راه به جایی برد  و با کارنامه تلخی با بازی های آسیایی۲۰۱۸ وداع کرد. ما حتی در مدیسون که از بهترین رکابزنان خود استفاده کردیم هم حرفی برای گرفتن نداشتیم و هشتم شدیم و با این اتفاقات، این سوال پیش می آید واقعا در چهار سال گذشته چه اقدام موثری برای پیشرفت دوچرخه سواری صورت گرفته است؟

یک نمونه جالب از تفاوت شرایط رکابزنان پیست ایران با رقبایش نظیر ژاپن این است که چند ماه پیش ژاپنی ها قبل از قهرمانی آسیا۲۰۱۸ در کاپ جهانی شرکت کردند و در حالی که بعد از مسابقات قهرمانی آسیا ایرانی ها به خانه بازگشتند، ژاپنی ها بلافاصله به قهرمانی جهان اعزام شدندو مدال هم گرفتند.

دوچرخه سواری ایران مشکل نداشتن پیست چوبی دارد و بارها هم در مورد آن حرف زده شده که البته مسئولان هم از این گوش شنیده و از آن یکی بیرون کرده اند و اگر غیر این بود نباید پیست چوبی ساری بعد از حدود ۲۰سال هنوز هم به بهره برداری نرسیده باشد. البته حداقل برای جبران این مشکل نباید حضور در مسابقات مختلف را از دست ندهیم اما مشاهده می کنیم در طول سال بارها کاپ های مهم را از دست می دهیم در حالی که رقبای ما بهترین استفاده را از آنها می برند.

فدراسیون تصور می کند  با چند هفته تمرین در پیست چوبی کشورهای دیگر و حضور در یکی دو مسابقه در سال و خرید تجهیزات در دقیقه ۹۰ می توان معجزه کرد در حالی که راه درست را رقبای ما می روند که حضور در هیچ مسابقه ای را از دست نمی دهند و برای پیشرفت خود هزینه می کنند، بهترین امکانات و مربیان را در اختیار دارند و اصولی پیش می روند پس رسیدن به مدال نیز حقشان هست.

 *شکست را بدون بهانه بپذیریم

رقبای ایران آنچنان نمایشی را در جاکاتا از خود نشان دادند و ما را جا گذاشتند که فقط می توان تاسف خورد. باید تاسف خورد برای چهار سالی که فدراسیون فرصت داشت تلاش کند تا از کورس رقابت و پیشرفت عقب نماند اما عملا این بازی ها نشان داد ما در این چهار سال از (از بازی های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸) چیزی نکاشته ایم که بخواهیم برداشت کنیم. اکنون هم رییس فدراسیون که روزی وعده پنج مدال را داد باید پاسخگوی تمام نتایج ضعیف باشد.

 دوچرخه سواری ایران در جاکارتا شکست سنگینی داشت امیدواریم فدراسیون به جای فرافکنی و انداختن تقصیر گردن قضا و قدر و بدشانسی و یا حوادث غیرمترقبه، بپذیرد راه چهارساله اش ایراد داشته است، این شکست را بپذیرد و از مردم بابت هزینه هایی که شده اما نتیجه نداشته عذرخواهی کند.

دوچرخه سواران به تجهیزات به روز و مسابقه فراوان نیاز دارند و فدراسیون باید به فکر راه حل باشد. باید بتواند اسپانسر بگیرد چراکه یکی از هنرهای مدیریتی استفاده از بخش خصوصی  است. حضور دوچرخه سواران ایران باید در مسابقات پر رنگ باشد نه در پیست سیمانی آزادی. در غیر این صورت باید برای همیشه فاتحه دوچرخه سواری ایران را خواند.

عملکرد خوب دو بانوی رکابزن ایران

البته در میان تمام ناکامی های دوچرخه سواری  نباید فراموش کنیم ماندانا دهقان و فرانک پرتوآذر دو بانوی رکابزن ایران بسیار نمایش خوبی داشتند و شاید نتیجه برای پرتوآذر می‌توانست بهتر از چهارمی باشد. امیدواریم با توجه بیشتر به بانوان، راه را برای قرار گرفتن آنها در زمره مدعیان بازکنیم.

کوهستان ایران  برای نخستین مرتبه مدعی مدال در بازی های آسیایی بود و شاید پاره شدن زنجیر دوچرخه فرانک پرتوآذر مدال بانوان را از ما گرفت اما نباید فراموش کنیم در بخش مردان هم نتوانستیم صاحب مدال شویم و این در حالی است که نقره آسیا را مدتی پیش گرفته بودیم با  این حال پیشرفت کوهستان ایران به چشم آمد و امیدواریم حداقل این مربی اسلوونیایی را نگه داریم و بتوانیم به سهمیه المپیک ۲۰۲۰ برسیم.

*نتایج نمایندگان ایران در بازی های آسیایی۲۰۱۸:

ماده رکابزن نتیجه
کراس کانتری (کوهستان) فراز شکری چهارم
کراس کانتری محمد پورشریف پنجم
کراس کانتری (بانوان) فرانک پرتوآذر چهارم
دانهیل (کوهستان) حسین زنجانیان پنجم
استقامت جاده سعید صفرزاده هشتم
استقامت جاده میرصمد پورسیدی چهاردهم
استقامت جاده مهدی سهرابی سی و دوم
استقامت جاده محمد گنج خانلو سی و سوم
استقامت جاده (بانوان) ماندانا دهقان هفتم
تایم تریل انفرادی آروین گودرزی ششم
تایم تریل انفرادی (بانوان) ماندانا دهقان ششم
تیم اسپرینت ایران به فینال نرسید
اسپرینت محمد دانشور- احسان خادمی حذف در یک هشتم نهایی
کایرین محمد دانشور- احسان خادمی به فینال نرسید
مدیسون محمد رجبلو- مهدی سهرابی هشتم
اومنیوم محمد گنج خانلو چهارم

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 1
    با سلام و خسته نباشید.توی این وضعیت بد اقتصادی و بازار ارز ، فدراسیون بسختی و با تمام توان خود در مسابقات و اردوهای برون مرزی حضور پیدا کرده و هزینه کرده .طوری صحبت میکنید که توی این جامعه زندگی نمیکنید و شرایط سخت رو لمس نمیکنید. تریبون و قلم دستتون میوفته و یکطرفه مینویسید و حرف میزنید.یکروز باید جوابگو باشید. فدراسیون مثل پدر و مادری میمونه که همه کار برای فرزندش انجام داده و فرزندش به هیج جا نرسیده آیا باید پدر و مادر رو مقصر بدونید؟؟؟!! از ماست که بر ماست!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس