کد خبر 889907
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
جام ملتهای آسیا 2019

در فاصله ۴ ماه مانده به جام ملت‌های آسیا، شاید مرور آمارهای جالب توجه معتبرترین جام ملی در آسیا خالی از لطف باشد.

به گزارش مشرق، جام ملت‌های آسیا تقریبا ۴ ماه دیگر در کشور امارات برگزار می‌شود و تیم ملی فوتبال ایران امیدوار است بتواند بعد از سال‌ها بر بام قاره کهن قرار گیرد.

در حالی که کم کم به شروع این رقابت‌ها نزدیک می‌شویم، به مرور آمارهای جالب جام ملت‌های آسیا می‌پردازیم:

* جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، هفدهمین دوره این رقابت‌ها است که برای اولین‌بار با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود. کره جنوبی در سال ۱۹۵۶ توانست اولین قهرمان جام ملت‌های آسیا شود و استرالیا نیز آخرین قهرمان این رقابت‌هاست که در سال ۲۰۱۵ موفق به قهرمانی در خانه خود شد.

* تیم‌های ملی فوتبال یمن (یکی از هم‌گروه های ایران)، فیلیپین و قرقیزستان برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا حضور خواهند داشت. افزایش تعداد تیم‌های این دوره از ۱۶ به ۲۴ سبب شده است تا این کشورها نیز به آرزوی دیرینه خود یعنی حضور در جام ملت‌ها دست یابند.

* تنها تیمی که توانست ۳ بار پیاپی قهرمان جام ملت‌های آسیا شود، ایران بود که به این مهم دست یافت. ایران در سال ۱۹۶۸ در خانه قهرمان شد، چهار سال بعد در تایلند و در ادامه در سال ۱۹۷۶ در تهران قهرمانی جام ملت‌های آسیا به ایران رسید.

* تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی با ۱۳ حضور بیش‌ترین حضور و بازی را در این رقابت‌ها به نام خود ثبت کردند. در این میان بیش‌ترین برد و گل زده در بین تمامی کشورها به ایران تعلق دارد.

* در اولین دوره جام ملت‌های آسیا در هنگ کنگ تنها ۴ تیم در رقابت‌ها حضور داشتند که این تعداد اکنون با گسترش فوتبال در قاره کهن به ۲۴ تیم رسیده است.

* تاکنون ۸ تیم قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را تجربه کردند. عربستان، رژیم صهیونیستی، کره جنوبی، ایران، ژاپن، استرالیا، کویت و عراق این کشورها بودند.

* علی دایی با ۱۴ گل زده در جام ملت‌های آسیا رکورددار است. او با ۸ گل زده در سال ۱۹۹۶ بهترین عملکرد خود را ثبت کرد و تاکنون بازیکنی نتوانسته به رکورد گلزنی او در جام ملت‌های آسیا برسد.

* ژاپنی‌ها با ۴ قهرمانی رکورددار قهرمانی در جام ملت‌ها هستند. نکته چشمگیر این است که اولین قهرمانی این تیم در سال ۱۹۹۲ و آخرین آن در سال ۲۰۱۱ بوده است.

* دیدار نهایی جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ بین ایران و کویت که با حضور ۱۰۰ هزار نفر برگزار شد، پرتماشاگرترین دیدار تاریخ این رقابت‌ها محسوب می‌شود که در ورزشگاه آزادی برگزار شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس