پوشک بچه

در شرایطی که بازار با کمبود پوشک مواجه است دولت باید بدون فوت وقت و طی بوروکراسی اداری ۱.۵ میلیون بسته از این محصول را که در انبارهای احتکار شده بود را در بازار عرضه کند.

به گزارش مشرق، موضوع قیمت پوشک در بازار این روزها میان مردم و رسانه‌ها به‌کرات مطرح می‌شود و حتی در مواردی نیز در فضای مجازی درباره افزایش قیمت و کمبود این محصول در بازار اغراق می‌شود، به طوری که روز گذشته در فضای مجازی عکسی منتشر شد که نشان می‌داد قیمت پوشک به بیش از ۱۳۰ هزار تومان رسیده اما در آن عکس مشخص نبود که این قیمت مربوط به چه تعدادی از این محصول است.

بیشتر بخوانید:

وقتی با گوجه یاد احمدی‌نژاد می‌کنیم و با پوشک یاد روحانی می‌افتیم!

وزارت بهداشت: جهش قیمت پوشک به ما ربط ندارد

بر اساس گزارش میدانی قیمت پوشک ۳۴ عددی که در هفته های پیش ۵۰ هزار تومان قیمت داشت نرخ امروز آن در یک سایت خرده فروشی اینترنتی به ۸۳ هزار تومان رسیده است.

 قیمت یک نوع از پوشک بچه ۴۸ عددی مارک پرفروش که قبل از این ۳۲ هزارتومان بود امروز به مرز ۶۰ هزار تومان رسیده است. قیمت یک نوع پوشک یک مارک پرفروش ۱۲ عددی نیز که قیمتش ۱۲ هزار تومان بود اکنون به ۱۷ هزار تومان تا ۲۲ هزار تومان رسیده است.

یکی از خرده فروشان در این ارتباط می‌گوید که برخی از برندها محصولاتشان به بازار نیامده  است و آنهایی نیز که  در بازار عرضه می شود با افزایش قیمت مواجه است.

پوشک ارزان می‌شود؟

عباس فصیح خوشگرد با اشاره به اینکه مواد اولیه واحدهای تولیدی محصولات سلولزی با افزایش قیمت دلار رشد قابل توجهی پیدا کرده است، اظهار داشت: به این صنعت ارز دولتی تخصیص پیدا نکرده و همین موضوع عاملی شده تا واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه از محل واردات با کمبود نقدینگی روبه‌رو شوند، به‌نحوی که آنها به‌زحمت با ارز آزاد مواد مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

وی با اعلام اینکه قیمت کل محصولات سلولزی رشد پیدا کرده است، افزود: بنگاه‌ها توان مالی محدودی دارند و تأمین مواد اولیه با دلار ۱۰هزار تومانی برای آنها مشکل است، بر همین اساس مجبور به افزایش قیمت‌ها هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران تصریح کرد: با تمهیدات به‌عمل‌آمده فعالیت کارخانجات، ساماندهی و بازاریابی شده به‌نحوی که امروز در بازار شاهد کمبود کالا نیستید ولی در مورد افزایش قیمت‌ها ما ناچار به فروش محصولات با قیمت‌های جدید هستیم تا گردش کار برای واحدهای تولیدی به‌صرفه باشد.

فصیح خوشگرد در خصوص افزایش قیمت پوشک بچه که این روزها مشکلات متعددی را برای مردم به‌وجود آورده است، گفت: در این محصول ۸۰ درصد مواد اولیه وارداتی است و تولیدکننده مجبور است آنها را با ارز آزاد خریداری کند.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت محصولات سلولزی از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: درصددیم با جلسات مختلف و رایزنی‌ها با وزارت صنعت نسبت به دریافت ارز دولتی اقدام کرده و با موافقت مسئولین بتوانیم مانع افزایش قیمت‌ها شویم، بر همین اساس اگر جلسات نتیجه‌بخش باشد قیمت کالاها به حالت قبل برگشت پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت: اختیار  تامین پوشک را  به ما دهند شاید کاری کنیم 

بنابراین گزارش، هاشمی وزیر بهداشت نیز در این ارتباط گفت: تامین پوشک بچه نیز وظیفه ما نیست اما اگر اختیار آن به ما سپرده شد، شاید بتوانیم کاری کنیم اما مسئولیت این بخش، با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

احتکار پوشک مورد نیاز چند روز کشور در یک انبار

بنابراین گزارش، دستگاه‌های نظارتی استان البرز  نیز روز گذشته اعلام کردند که ۱.۵ میلیون بسته پوشک بچه از ۳ انبار در استان البرز کشف شد، از این مقدار حدود یک میلیون و ۲۲۰ هزار بسته از ۲ انبار در شهرک بهارستان و ۲۸۰ هزار بسته در ساوجبلاغ بوده است.

صاحب این پوشک‌ها از سال گذشته این پوشک‌ها را با ارز ۳۸۰۰تومانی به کشور وارد و تاکنون احتکار کرده بود.

بنابراین گزارش، سالانه حدود یک میلیون دانش آموز کلاس اولی به مدارس کشور وارد می‌شوند که با در نظر گرفتن این رقم می‌توان برآورد داشت حدود سه میلیون نفر خردسال در کشور وجود دارد و کشف  ۱.۵ میلیون بسته پوشک در استان البرز یعنی نیاز چند روز بازار کشور با عرضه زود هنگام این محصولات در بازار قابل تامین است.

دولت برای رفع نیاز به هنگام بازار باید بدون طی تشریفات اداری این محصولات را در بازار عرضه کند تا مشکلاتی مقطعی که برای تامین این محصولات وجود دارد، مرتفع شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس