عراق

امروز رسانه‌های یک جریان خاص سیاسی - و پیوند آن با رسانه های بیگانه - برای اهداف سیاسی، امنیت و منافع ملی را به بازی گرفته‌اند.

سرویس سیاست مشرق - بیش از یک هفته است که انتشار چند گزارش از سوی چند رسانه متصل به یک جریان سیاسی خاص، جنجال بسیاری را در فضای روابط بین دو ملت ایران و عراق ایجاد کرده است؛ گزارش هایی مشکوک، غیرمستند و با حجمی از عملیات رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و زنجیره‌ای از رسانه های همسو که در نهایت سرخط آن به رسانه‌های بیگانه نیز رسید.

در همین زمینه بخوانید:

چرا داعشی‌های «رسانه‌ای» روابط راهبردی دو ملت ایران و عراق را هدف گرفته‌اند؟ +عکس

۶هزار خانه مسافر خدمات اقامت ارائه می‌دهند نه خدمات جنسی!

پروژه مشترک «شرق» و «الشرق» برای تفرقه میان دو ملت ایران و عراق

هفته گذشته بود که روزنامه شهروند با انتشار گزارشی با عنوان "مردان عراقی و حاشیه‌های تجرد" ، اولین جرقه‌های این تفرقه را ایجاد کرد. این روزنامه در گزارشی مفصل، به افزایش سفر اتباع عراقی (و البته آذربایجانی و افغان) به کشور پرداخته و تنها به استناد به مرجعی مبهم و مخدوش تحت عنوان " گزارش‌های فعالان گردشگری " ، سیاهه‌ای از سخیف‌ترین اتهامات را به زائران و شیعیان عراقی نسبت می‌دهد. این روزنامه همچنین به گفتگویی از محمد قانعی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی نیز استناد می‌کند که پس از انتشار این گزارش، آقای قانعی نیز چنین اظهاراتی در تایید گزاره مورد نظر روزنامه شهروند - رواج توریسم جنسی در مشهد - را به شدت رد و طرح این مسائل تفرقه‌آمیز را نیز تقبیح می‌کند (اینجا).

این شروع ماجرایی است که پس از آن خبرگزاری‌ها و زنجیره‌ای از رسانه‌های همفکر با شهروند آن را قدم به قدم پیش می‌برند. روزنامه شرق و حساب توییتری اش جرقه دوم بر این اختلاف را می‌زند و گزارش را بازنشر می‌دهد؛ هرچند اعتراض گسترده کاربران در نهایت شرق را مجبور به حذف آن خبر و دبیر سرویس سیاسی آن را نیز به قطع همکاری - یا دستکم ژست آن - واداشت، اما دیگر کار از کار گذشته بود. خبرگزاری ایسنا، خبرآنلاین، بی بی سی فارسی، وبسایت ضدانقلاب ایران وایر، روزنامه گاردین و کانال‌های ضدانقلاب ادامه یافته است.

واضح است که سطح روابط ایران و عراق در وجوه متنوع آن، به قدریست که در هیچ سطحی با آنچه اکنون میان جمهوری اسلامی با عربستان سعودی و امارات می‌گذرد، قابل قیاس نیست. اگر روزی شورای عالی امنیت ملی یک روزنامه را به دلیل زدن تیتری درباره "خبر مرگ" ملک عبدالله و دادن وجه امنیت ملی به تبعات آن بازخواست می‌کند، یا روز دیگر روزنامه ای را به دلیل طرح احتمال حمله موشکی انصارالله به ابوظبی (که به فاصله یک روز محقق می‌شود) مستوجب تذکر و تعطیلی می‌داند، این بار پای روابط دو ملت در میان است؛ روابطی که تنها یک اربعین آن و پذیرایی ملت عراق از میلیون ها زائر ایرانی، برای نمایان ساختن اهمیت آن کافیست. حجم بالای صادرات ایران به عراق در شرایط تحریم، سفر میلیون ها زائر عراقی به کشور، حضور در جبهه مشترک مقاومت و مبارزه با تروریسم و سایر پیوندهای فرهنگی-دینی و ... همگی مؤید این است که روابط دو ملت و دو کشور باید همواره در بالاترین سطح حفظ شود.

امروز رسانه‌های یک جریان خاص سیاسی - و پیوند آن با رسانه های بیگانه - برای اهداف سیاسی، امنیت و منافع ملی را به بازی گرفته‌اند که در صورت چشم پوشی و مماشات بیش از این، تبعات ناگواری در هفته‌ها و ماههای آتی برای امنیت و منافع ملی رقم خواهد زد؛ قطعا این پروژه زوایای پنهانی دارد که پیگیری نهادهای مسؤول می‌تواند ابعاد پنهان آن را برای افکار عمومی، روشن کند.

***

در ادامه بریده‌هایی از این هجوم رسانه‌ای با مشارکت رسانه‌های داخلی و خارجی را مشاهده می‌کنید. آیا تبعات حرکت خلاف امنیت ملی این رسانه‌ها کمتر از تیتر مرگ ملک عبدالله و اصابت موشک انصارالله به ابوظبی است؟

این نقطه شروع یک هجمه رسانه ای علیه امنیت و روابط دو ملت است
روزنامه شرق چند ماه پیش از این نیز گزارشی را درباره مشهد منتشر کرده و در آن مردان را همدستی با زنانشان برای روسپی‌گری متهم کرده است
بازنشر گزارش شهروند در خبرگزاری  ایسنا
در حالیکه رئیس اتحادیه میادین اصفهان، از عراق، افغانستان و پاکستان نام می‌برد، خبرگزاری ایسنا برای زنده نگه داشتن احساسات ضدعراقی، تیتر خود را اینگونه انتخاب می‌کند.

در حالی که خبر مربوط به اعتراض عراقی ها به فساد و اوضاع داخلی این کشور است، ایسنا بازهم به هر نحو ممکن، "ایران" و "عراق" را در تقابل با هم در تیتر خود گنجانده است!
بازتاب گزارش رسانه‌های اصلاح طلب ایرانی در رسانه‌های عراقی
در خبر این رسانه عراقی (و البته همفکر با اصلاح طلبان ایرانی) نام خبرآنلاین، شرق و شهروند و سایت ضدانقلاب ایران وایر به عنوان منبع این گزارش ذکر شده است
این آتش تهیه از رسانه های داخلی کافیست تا گاردین انگلیسی نیز دست به کار شود!
بی بی سی فارسی نیز هیچگاه چنین سوژه هایی را از دست نمی‌دهد؛ حتی اگر هیچ منبع موثقی برای تایید آن وجود نداشته باشد
وبسایت ضدانقلاب ایران وایر نیز از این سوژه رسانه های اصلاح طلب استقبال کرده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    2 21
    خواهشا" اولین رسیدگی رو هم برای مشرق انجام بدید، چون با خبر های فرا جناحی باعٍث تشدید دودسته گی در جامعه میشه!!ممنون
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 1
    با سلام اگه یک مقدار نقدینگی یک بانک داشته باشد با ضربی خلق پول 7.2 بانک می تواند وام دهد یعنی همان پول را 7.2 بار قانونی و شاید 12 بار بطور غیر قانونی وام می دهد پس اگر بانک ها به سپرده های مردم سود20 درصد بدهد و در مقابل وام با سود 5 درصد بدهد باز هم کلی سود می کند و در حال حاضر بدون بز خری کارخانه ها و کودتاهای ارزی و طلایی و غیره فقط با وام آن هم بطور قانونی بانک ها 130 درصد سود می برند . پس فهمیدی بالا بردن سود بانکی از 14 تا 28 و 32 درصد در 5 سال پیش همان روش پست انگلیسی برای نابودی یک اقتصاد بوده است ؟؟؟حالا فهمیدی بیخود حرف زدی از طرف دیگر مشرق شرف نداری اگه پخش نکنی نکنه توهم مواجب بگیر این بانک ها هستی اینها هماهنگ با بی بی سی اولا سعی دارند چهره شهرمقدس مشهد را آلوده کنند دوما اینکه بصورت موذیانه فحشا را ترویج دهند سوما ایجاد نفرت و نفاق با همسایه استراتژیکمان را توسعه دهند چهارانتقام خود را از مردم مشهد بخاطر رای ندادن به حزبشان در انتخابات آخر را بگیرند وگرنه هر بچه ای میداند که این موجودات حقیر و مزدور بیگانه نه دلسوز پاکدامنی بانوان کشورند و نه اصولا اعتقادی به هویت ملی ما دارند مردم مشهد باید حسابشان را با این بی ادبان و هتاکان به نوامیسشان را بصورت جدی تسویه نمایند تا درس عبرتی باشد تا این جلبکهای بی مقداردیگر از این خوش رقصی های وقیحانه و شرم آور به اربابان غربیشان را نکنند
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    7 4
    خدا لعنت کنداونهایی که تفرقه ایجادمی کننداونهایی که از اتحاد ملت ها می ترسندبرای منافع خودشان همه اورپا وآمریکا باهم خوب اما عراق ایران افغان ....به جون هم بیاندازند
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      0 1
      خدا لعنت کند بی غیرتان را
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    10 1
    ادامه فعّالیت چنین روزنامه هایی همانند آزاد گذاشتن مجرم در سطح جامعه است تا هر چه دلش می خواهد انجام دهد.
  • محمد US ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    5 1
    اگرعراقیهارودوست ندارند درعوض کشته مرده ال سعودند دشمنی عراقیها را بادوستی سعودی ها بهم در نوکری سعودی ودلار سعودی هم استفاده معامله
  • محمد US ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    2 1
    اگرعراقیهارودوست ندارند درعوض کشته مرده ال سعودند دشمنی عراقیها را بادوستی سعودی ها بهم در نوکری سعودی ودلار سعودی هم استفاده معامله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس