اصلاح طلبان

ارگان حزب کارگزاران در حالی خبر از آغاز به‌کار مجدد شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داده که احتمال حضور چهره‌های اصلی جریان اصلاحات در این شورا ضعیف است.

به گزارش مشرق، روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزارن در شماره امروز(شنبه 10شهریور) از آغاز به‌کار دوباره شورای عالی سیاست‌گذاری به ریاست محمدرضا عارف خبر داده است. شورایی به گفته سازندگی چهره‌های جدیدی در آن حضور خواهند داشت.

«شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» در آستانه انتخابات مجلس دهم برای بستن لیست نهایی اصلاح‌طلبان در تهران و شهرستان‌ها با ریاست محمدرضا عارف و چراغ سبز رئیس دولت اصلاحات تشکیل شد و لیست امید خروجی جلسات این شورا بود.

بیشتر بخوانید:

چه کسانی به شورای عالی اصلاح طلبان دعوت شدند؟

تابستان 95 بود که جلسه‌ای در بنیاد باران در حضور رئیس دولت اصلاحات با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب و دبیران کل احزاب این جریان تشکیل شد تا شورای عالی سیاست‌گذاری دوباره برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر استارت بزند. در همان زمان برخی احزاب در جلسه حضور نداشتند و کم کم زمزمه عدم حضور آنها و انتقادشان به سازوکار شورای سیاست‌گذاری به گوش می‌رسید.

** خروج احزاب منتقد از شورای عارف و ارائه دو لیست در انتخابات

«مجمع نیروهای خط امام» به دبیرکلی هادی خامنه‌ای، «اراده ملت» به دبیرکلی احمد حکیمی‌پور، «مردم‌سالاری» به دبیرکلی مصطفی کواکبیان، «اعتماد ملی» به قائم مقامی منتجب‌نیا از جمله این احزاب بودند که تا پایان ماراتن ریاست‌جمهوری و شورای شهر پنجم در جلسات حضور پیدا نکردند.

علت مخالفت آنها با شورای سیاست‌گذاری کم‌رنگ شدن نقش احزاب و پررنگ شدن چهره‌های حقیقی شورا همچون محمود میرلوحی، حسن رسولی، محمدجواد حق‌شناس، صادق بناب، مرتضی حاجی، مرتضی مبلغ و امثال اینها بود که چهره حقیقی بودند.

علت مخالفت برخی با شورای سیاست‌گذاری کم‌رنگ شدن نقش احزاب و پررنگ شدن چهره‌های حقیقی شورا همچون محمود میرلوحی، حسن رسولی، محمدجواد حق‌شناس، صادق بناب، مرتضی حاجی، مرتضی مبلغ و امثال اینها بود که چهره حقیقی بودند

احزاب منتقد خواستار آن بودند تا دوباره زمام امور اصلاح‌طلبان برای انتخابات به «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» سپرده شود. شورای هماهنگی متشکل از نمایندگان احزاب مختلف اصلاح‌طلب(بدون حضور چهره غیرحزبی) بود که در گذشته فعالیت‌های انتخاباتی را به دوش می‌کشید.

علاوه بر عدم حضور این احزاب، شخصیت‌های اصلاح‌طلب دیگری همچون محسن رهامی و محمدرضا راه‌چمنی(دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی)، مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی و دیگران هم به سازوکار شورای عارف نقد داشتند. نتیجه اختلاف سلیقه بر سر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان منجر به ارائه دو لیست مجزا برای شورای شهر در تهران شد که البته لیستی که شورای سیاست‌گذاری در آن حضور داشت پیروز عرصه شد.

** پارلمان اصلاحات و افزایش منتقدان شورای سیاست‌گذاری 

تابستان سال گذشته با پایان کار شورای سیاست‌گذاری، برخی اصلاح‌طلبان به‌دنبال تشکیل سازوکار جدیدی تحت عنوان "پارلمان  اصلاحات" بودند. این نهاد که به گفته موسوی لاری نهاد بالادستی اصلاح‌طلبان خواهد شد و قرار است متشکل از اصلاح‌طلبان شهرهای مختلف، نمایندگان ادوار و احزاب باشد و سیاست‌های کلان و مانیفست‌های انتخاباتی این جریان را رهبری کند. 

به گفته حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار "تاکنون نیمی از اساسنامه پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی به تصویب رسیده و کار تصویب آن احتمالا این هفته به پایان می‌رسد...این مجموعه یک نهاد فرادستی است و برای بقیه بخش‌های اصلاحات تولید مانیفست کرده و تصمیم‌گیری می‌کند. سیاست‌های کلی و وظایف ملی اصلاح‌طلبان را مشخص می‌کند و قابل مقابسه با سیاست‌گذاری‌های محلی نیست. "

در حالی که چهره‌های اثرگذار اصلاح‌طلب همچون کوابیان و حسین کمالی به‌دنبال راه اندازی پارلمان اصلاحات هستند، روزنامه سازندگی خبر از آغاز به کار مجدد شورای سیاست‌گذاری داده است. 

روزنامه سازندگی اعلام کرده که قرار است عبدالله نوری، مصطفی معین، عماد بهاور و محمد سلامتی و... به ترکیب این شورا اضافه شوند. عبدالله نوری صبح امروز اعلام کرد حضورش در شورا را نپذیرفته، همچنین مصطفی معین و محمدسلامتی سال 95 با دستور رئیس دولت اصلاحات به ترکیب این شورا اضافه شده بودند.

عبدالله نوری صبح امروز اعلام کرد حضورش در شورای سیاست‌گذاری را نپذیرفته، همچنین مصطفی معین و محمدسلامتی سال 95 با دستور رئیس دولت اصلاحات به ترکیب این شورا اضافه شده بودند

 ورود عماد بهاور عضو تشکیلات نهضت آزادی به معنای مشروعیت بخشیدن اصلاح طلبان به نهضت آزادی خواهد شد و باید دید این خبر سازندگی از سمت مسئولان شورای سیاست‌گذاری تایید می‌شود یا خیر.

به گفته سازندگی، محسن رهامی چهره حقیقی شورای سیاست‌گذاری و دبیرکل سابق انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در ترکیب جدید شورا حضور نخواهد داشت و نام محسن آرمین(محکوم امنیتی فتنه 88 و عضو تشکیلات منحله سازمان مجاهدین انقلاب) هم به دستور عارف خط خورده است.

«شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان» مانند سنوات سابق روز دوشنبه در حالی به ریاست محمدرضا عارف در بنیاد امید تشکیل جلسه می‌دهد که احتمال حضور احمد حکیمی‌پور، مصطفی کواکبیان، حسین کمالی، رسول منتجب‌نیا در این شورا بسیار پایین است. «پارلمان اصلاحات» در حال تصویب اساسنامه است و برخی هنوز به‌دنبال نقش آفرینی تشکیلات قدیمی «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» هستند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس