کد خبر 889024
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
نابغه ریاضی

مسابقه محاسبه ذهنی ریاضی با چرتکه به زبان فارسی با حضور حدود ۲۰۰ نفر از فراگیران سراسر کشور در سالن همایش‌های امام علی(ع) آموزش و پرورش منطقه ۱۰ برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، مرکز پرورش ذهن نخبگان هوشمند در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و نیل به بومی‌سازی آموزش‌های تخصصی و تأثیرگذار و حس جایگاه زبان فاخر فارسی در آموزشهای نوین، اقدام به تهیه و تدوین بسته و شیوه آموزشی محاسبه ذهنی ریاضی با چرتکه به زبان فارسی کرده است. 

این شیوه آموزشی در اغلب کشورهای جهان به عنوان روشی برای توسعه ذهن و ارتقای ضریب هوشی و عملکرد خوب دو نیمکره مغز در فراگیران ۵ تا ۱۳ سال به کار می‌رود و بیش از ۶ سال است در کشور ما نیز توسط مراکزی با الگوی از کشورهایی چون مالزی و ترکیه اجرا می‌شود و با توجه به سن جامعه هدف این طرح و بهترین زمان آموزش‌پذیری در سنین پایه، کاربرد زبان انگلیسی در یادگیری سرعتی اعداد و علائم ریاضی در محاسبه ذهنی و عدم تطابق آن با آموزش ریاضی در مدارس و مراکز آموزشی تناقض نوشتاری و گفتاری اعداد را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند که در جای خود بسیار قابل تأمل است.

از این رو، مسابقات محاسبات ذهنی ریاضی با چرتکه به زبان فارسی با حضور حدود ۲۰۰ نفر از فراگیران سراسر کشور امروز در سالن همایش‌های امام علی(ع) آموزش و پرورش منطقه ۵ برگزار شد. 

در این زمینه علیرضا جهانی‌نسب مدیرعامل مرکز پرورش ذهن نخبگان هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: امروز جشنواره ملی نخبگان هوشمند و مسابقات محاسبات ذهنی ریاضی با چرتکه به زبان فارسی برگزار می‌شود.

وی افزود: در آموزش محاسبات ذهنی ریاضی با چرتکه در بیشتر کشورهای جهان، به زبان ملی خودشان برگزار می‌شود تا به توسعه ذهن و کارکرد هم‌زمان دو نیمکره مغز و خلاقیت دانش‌آموزان بپردازد.

جهانی‌نسب با بیان اینکه در برخی کشورها این موضوع به صورت برنامه درسی مقطع پایه ارائه می‌شود، اظهار داشت: الگویی از کشورهای مالزی، ترکیه، چین و ژاپن داریم که با توجه به الگوهای وارداتی، تعدادی از فراگیران کشور را گرد هم آوردیم تا با زبان فارسی به این دانش‌آموزان دروس را ارائه دهیم، چرا که به این نتیجه رسیدیم میزان ضریب هوشی در این زمینه در بین کودکان ایرانی بسیار پایین‌تر از کودکان دیگر کشورهاست و دلیل آن هم این است که ما الگوی وارداتی با زبان انگلیسی آوردیم و این کودکان اعداد را به صورت انگلیسی یاد گرفتند و در زمان درس ریاضی در مدارس دچار تناقض شوند که این موضوع فقط به کاهش راندمان این طرح در ذهن‌ها بچه‌ها می‌شود.

وی گفت: به همین دلیل ما ۱۳ جلد کتاب در این منظور نوشتیم، این طرح در ۱۶۲ شهرستان کشور اجرا می‌شود و با حدود ۲۲۰ نفر از ۳۲ استان کشور برگزار می‌شود که فراگیران باید در ۱۰ دقیقه به صد سؤال ریاضی به صورت ذهنی و چرتکه‌ای پاسخ دهند که این سرعت خارق‌العاده برای افراد عادی قابل تصور نیست و سبب می‌شود دو نیمکره بچه‌ها فعال و به صورت ذهنی اعمال ریاضی را حساب کنند.

به گفته وی، تعداد ۱۰ نفر از شرکت‌کنندگان در مسابقه امروز به عنوان فراگیران برتر برای مسابقات خارج از کشور اعزام می‌شوند، البته سعی بر این داریم که کشورهای فارسی‌زبان دنیا را در ایران گرد هم آوریم تا خودمان میزبان مسابقات جهانی به زبان فارسی باشیم. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس