غدیر

ضرورت دوستی و حبّ نسبت به اهلبیت و نزدیکان پیامبر(ص) چیزی نبوده است که از مردم آن روزگار مخفی باشد و یا از جانب پیامبر بر آن تأکید نشده باشد.

سرویس سیاست مشرق - نشریه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران به تازگی و در شماره ۱۵۶ (چهارشنبه) خود گفت‌وگویی را با تیتر «روز تثبیت مرجعیت علوی»! منتشر کرده است.

فردی به نام «سیدمحمدعلی ایازی» که بعنوان مصاحبه‌شونده در این گفت‌وگو حضور دارد پیرامون واقعه غدیر اظهار کرده است: این داستان و واقعه برای گروه‌های مختلف مسلمانان مطرح بوده است، اما آنقدر پررنگ نبود و شکل کلامی‌اش نیز صورتی منازعه‌آمیز پیدا نکرده بود.

در واقع واقعه غدیر و خوانش خاص سیاسی آن از ابتدا به این شکل مطرح نبوده است و ما می‌توانیم به این موضوع اذعان کنیم و بگوییم چیزی که الآن هست با آن چیزی که در آغاز مطرح می‌شده و در روایات و اشعار تاریخی، آمده متفاوت است. اما یک مسئله تقریبا مشترک میان همه مسلمانان و مورخان و محدثان از آغاز تا به امروز است و آن هم تأکید روی مرجعیت دینی امام علی(ع) به صورت انحصاری در عقیده شیعه و یا همراه با دیگران است.

او همچنین می‌گوید: در بعضی از منابع تفسیری از این جایگاه (مرجعیت دینی امیرالمؤمنین!) به عنوان صدرالمفسرین یاد شده است، یعنی ایشان در رأس مفسران صحابه بوده است. برای این موضوع مثالی می‌آورم؛ راغب اصفهانی در المفردات می‌گوید که این روایت را از پیامبر(ص) می‌آورد که ایشان فرموده است: «علی مع الحق و الحق مع علی» این نشان می‌دهد که دانش دینی در نزد ایشان امری تردیدناپذیر بوده است. اما امروز در کنار این تصور و باور، باورهای دیگری هم شکل گرفته و همین باورهاست که تبدیل به یک دسته منازعات مذهبی و سیاسی شده است که امروز این منازعات سیاسی می‌توانند گاهی خیلی شکننده باشد.

در ادامه صحبت‌های عجیب این فرد می‌خوانیم:

تعبیری که من از این سخن پیامبر که می‌گویند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» دارم این است که این ولایت ولایتی است که بعد ایجابی‌اش بر دوستی و محبت و یک نوع پذیرش قلبی است. ولایت علی ولایت بر قلب‌هاست... اولویت حکومت کردن نیست، محبت و پذیرش است. پذیرفتن مرجعیت و امامت این خاندان است.

ایازی همچنین تصریح کرده است: تشیع در این چهارده قرن وقتی رونق پیدا کرده و شکوفا شده که از طریق کانون‌های معرفت‌زا و از طریق محبت و دوستی در میان مسلمان‌ها توانسته موفق باشد. تشیعی که بخواهد از طریق زور مانند صفویه و امثال آن پیش برود، هیچوقت نتوانسته آن محبت و عشق را در میان پیروان خود به ارمغان بیاورد.

***

ایازی فردیست که چندی قبل طی اظهاراتی در شهر قم پیرامون امر به معروف و نهی از منکر نیز گفته بود: «اگر موضوع و مسئله‌ای وجود داشت که عرف جامعه یا حداقل بخشی از افراد جامعه آن موضوع را به عنوان امر منکر نمی شناختند، شما نمی‌توانید اسم آن عمل را منکر گذاشته و مثلا نهی از منکر و یا امر به معروف کنید «.

او در اشاره به مسئله حجاب و امر به آن هم تأکید کرده بود: اگر عرف یک جامعه‌ای موضوعی را منکر تشخیص نداد و در قانون هم تصریحی بر این مطلب نبود، نمی‌توان با او تحت عنوان نهی از منکر برخورد کرد و برخورد قانونی داشت؛ و این همانند آن است که شخصی که حمام نرفته را شلاق نمی زنند و نمی‌توانند به جرم حمام نرفتن، زندانی اش کنند.[۱]

در کنار او، حزب کارگزاران نیز تاکنون بارها اعلام کرده است که به لیبرالیسم بعنوان یک راهبرد اعتقاد دارد و حتی حسین مرعشی، زمانی رسماً اعلام کرد که ما کارگزارانی‌ها «لیبرال‌های مسلمان» هستیم. [۲]

فلذا اکنون شاهدیم که این فرد، این روزنامه و این سابقه، صحبت‌هایی را درباره غدیر مطرح کرده‌اند که به شدت محل سؤال است!

درباره اظهارات ایازی گفتنی‌هایی هست...

یکم: یکی از عجیب‌ترین فرضیه‌هایی که مخالفان شیعه، از بعد از واقعه غدیر خم تا به امروز مطرح کرده‌اند این است که پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر، امیرالمؤمنین(ع) را بعنوان یک دوست و یا به قول ایازی بعنوان یک مرجع دینی! به مردم معرفی کرده است.

این در حالیست که این فرض ساده‌ترین اصول عقلانیت را هم در نظر نمی‌گیرد و متوجه نیست که وقتی پیامبر معرفی امیرالمؤمنین(ع) را به حجة‌الوداع وامی‌گذارد، از حاضران می‌خواهد که به غایبان خبر برسانند و دستور می‌دهد که صبر می‌کنم تا رفتگان باز آیند و عقب‌ماندگان برسند؛ یعنی امری مهمتر از دوستی و مرجعیت دینی در کار بوده است.

خاصه اینکه ضرورت دوستی و حبّ نسبت به اهلبیت و نزدیکان پیامبر(ص) چیزی نبوده است که از مردم آن روزگار مخفی باشد و یا از جانب پیامبر بر آن تأکید نشده باشد.

فلذا تنها یک فرض باقی می‌ماند و آن اینکه امری مهمتر از دوستی و مرجعیت دینی در کار بوده است.

دوم: مرجعیت دینی که ایازی درباره امیرالمؤمنین(ع) به آن اشاره کرده است اولاً اظهر من الشمس بود و همه می‌دانستند، اولی‌ترین فرد نسبت به تفسیر قرآن و تبیین شریعت کسی جز علی(ع) نیست.

ثانیا و در فرض صحیح در نظر گرفتن اظهارات ایازی اما این را هم باید دانست که مرجعیت تام و تمام دینی در آن روزگار، نه به معنای امروزی که به معنای حکومت مستقیم بر مردم و پیشبرد امور آنان بوده است.

چه اینکه نه تنها تمام خلفای دولت‌های به ظاهر اسلامی به خود صفت امیرالمؤمنین را می‌دادند بلکه حتی در حکومت امروزین تشیّع نیز مرجعیت دینی، بعنوان حاکم شرع مطرح است و در سر جمع امور مختلفه، نایب امام زمان(عج) محسوب می‌شود.

جالب آنکه حتی در عهد صفویه نیز شاهان صفویه صراحتاً ابراز می‌داشتند که نایبان مراجع دینی هستند و از طرف آنان حکومت می‌کنند.

سوم: ابراز اینکه معنی کلمه مولا در عبارت «من کنت مولاه...» چیزی مثل دوست و این قبیل است، گزاره‌ای مربوط به تفکر اهل سنت محسوب می‌شود اما شیعیان معتقدند همانطور که عقل نیز ایجاب می‌کند؛ منظور صریح پیامبر از این عبارت، پس از آنهمه ایجاد مقدمه و بالا بردن دست امیرالمؤمنین(ع) در مقابل دیدگان همه، قاعدتا نمی‌تواند دوستی صرف باشد.

زیرا در حجة‌الوداع مسئله اصحاب، کیستی جانشین پیامبر(ص) بود نه اینکه چه کسی را باید دوست داشته باشند!؟

زیرا آنها از قبل، اظهار محبت پیامبر به حضرت زهرا(س)، امیرالمؤمنین(س) و حسنین(ع) را دیده بودند و یا حدیث مشهور ثقلین را شنیده بودند و می‌دانستند.

از طرفی اگر مسئله فقط دوستی بود، می‌بایست پیامبر بر بلندای منبر درست شده در غدیر خم و در مقابل اصحاب، تمام اهلبیت را بالا بیاورند و یا از آنها بعنوان دوست و موالی مردم یاد کنند اما چرا فقط امیرالمؤمنین(ع) را آوردند و چرا با این همه تأکید، از عبارت مولایی استفاده کردند که در آن روزگار در میان عرب، عبارت شناخته شده‌ای بود و معنی صاحب اختیار در همه چیز را می‌داد!؟

و چهارم: بحث عدم نیاز شیعه به حکومت و دنبال حکومت نبودن ائمه اطهار(س) نیز از جمله شبهاتی است که معاندین شیعه طی ۱۴ قرن گذشته به تبلیغ آن پرداخته‌اند.

و گرنه کیست که نداند نه تنها شیعه که هر تفکری که داعیه جهانداری و یا خیرخواهی برای مردم را دارد، راهی جز اخذ حکومت ندارد و جز در حکومت عادل نیست که می‌توان حلال و حرام الهی را به رسمیت شناخت و برای ترویج امر ولایت و اسلام، قانون وضع کرد.

«نظام جمهوری اسلامی ایران» که به گواه تمام اندیشمندان، در بلند کردن پرچم شیعه و اهلبیت، هیچ نظیری ندارد گواهی بر همین مدعاست.

جالب آنکه به گواه کارشناسان تاریخ اسلام، مردم در حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) هم متأسفانه نگاهی خلافتی به حضرتش داشتند و عده قلیلی بودند که معتقد به جایگاه ولایت حکومتی حضرتش بودند.

اما نظام جمهوری اسلامی به مدد نگاه بلند امام راحل، توانست تعالیم غدیر را در بنیانگذاری نظام جمهوری اسلامی و در حول محور «ولایت فقیه» بعنوان جانشین امام عصر(عج) منجلی کند.

و گرنه حب مردم به مرجعیت دینی در پیش از انقلاب و در همه اعصار نیز وجود داشته است. حبّی که بدون وجود حکومت، روز به روز شرایط سخت‌تری را حادث می‌کرد و به جایی رسید که حتی کسانی از علمای غیر شیعه از این گفتند که «شیعه دیگر تمام شد»!

***

اقدام روزنامه سازندگی در نشر این گفت‌وگو در آستانه عید غدیر، اولین اقدام جریان سیاسی خاص در معارضه علیه مبانی دینی و اعتقادات شیعیان نیست...

پیش از این، سعید حجاریان بود که طی اظهاراتی از این گفت که عملکرد ائمه اطهار(س) پس از عاشورا عقلانی‌تر شده است! [۳]

و یا همینطور یکی از نشریات اصلاح‌طلب بود که چند سال قبل تأکید کرد نسل‌های جدید به هوای غذای نذری است که تجمعات محرم را شکل می‌دهند.[۴]

عمادالدین باقی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز شخصی است که زمانی گفته بود فقه شیعه نشانی از سیره امام علی(ع) و امام حسین(ع) ندارد. [۵]

محمد سروش‌محلاتی هم اصلاح‌طلب دیگری است که گفته است: ما شاد نیستیم چون فقط امام حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم! [۶]

مصطفی ملکیان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب نیز گفتاری دارد مبنی بر اینکه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با یکدیگر اختلاف داشته‌اند [۷] و...

این مقولات نشان می‌دهد که یک خط مشکوک به اسم سیاست در اردوگاه چپ، در حال پیگیریست که رویکردهای آن موجب تضعیف مبانی اعتقادی نظام اسلامی می‌شود و یقیناً «ناامنی» را به ارمغان خواهد آورد.

***

۱_ mshrgh.ir/۸۳۶۲۸۰

۲_http://tn.ai/۵۶۶۱۸۹

۳_https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۳۰۸۰۷۰۰۱۲۶۳

۴_ mshrgh.ir/۷۷۷۵۳۳

۵_ mshrgh.ir/۷۳۹۰۷۶

۶_ https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۴۱۱۰۶۰۰۱۴۱۶

۷_ http://fna.ir/XZMT۸۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    شجره ملعونه ....اسراییل و امریکا به عنوان شیاطین جنایتکار عصر حاضر هستند که از هیچ جنایتی علیه بشریت دریغ نکردند ، حالا ببینید چه کسانی با اونها در یک جبهه هستند، انگلیس ، آل سعود ، منافقین جنایتکار و همینطور لیبرال های خیانتکار ایران و ....... میبینید همه در یک جبهه و در مقابل اسلام ناب محمدی و انقلاب 1357 ایران قرار دارند ، برای دیدن این درخت پلید و شاخه هاش نیازی نیست اینشتین باشید ،فقط چند قدم عقب برید تا تصویر بزرگ رو واضح ببینید.
    • AE ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      اسلام ناب محمدی رو خوب اومدی ، قطعا شوخی میکنی؟
    • NL ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      بعد ازغدی به درستی میگه سکولاریسم در حوزه نفوذ کرده و خروجی حوزه اونی نیست که باید باشه، این جماعت فحشش میدن یا مسخره اش میکنن
    • روزبه IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      امیر المونین علی (ع) می فرمایند: اگر شخصی منکر را منکر نداند و معروف را نیز معروف نداند،ماهیت قلب او دگرگون شده است، این اقایون کارگزارانی هم چه خوب مصداق این حدیث شدن،نداشتن حجاب و نمایش اندام زنان و تحریک جنسیتی را منکر نمی دونن،عرفی شدنی‌ که اصلاح طلبها دارن مطرح میکنن هم مصداق همین قضیه هست،کاش این اقایان حداقل از تشیع بودنشون اعلام براىت میکردن تا تکلیفمون رو بهتر‌میدونستیم،کاش
    • محمد IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
      درروایت داریم که اگر جاهل سخن نگوید فتنه ای درست نمیشه وایشون مصداق همون جاهل اند.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
      4 703
      سال 84 با شکست معین و بعد رفسنجانی اصلاح طلبا رسما گفتن باید قدرت شیعه در ایران کم بشه تا بتونن از این اختلاف بعنوان فرصت برای خودشون استفاده کنن و هنوز هم دارن اون برنامه رو برای قدرت طلبی خودشون به پیش می برن. این ها نه به فکر شیعه و نه سنی هستن فقط قدرت طلبن و برای رسیدن به هدفشون ابایی از پا گذاشتن روی حق ندارن
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      2 232
      بندگان آمریکا دو برابرند!!!
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    کسانیکه پول انتخاباتشون رو از وهابی های عربستان می گیرند(خاتمی) چه انتضاری دارید
    • دکتر سید IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      احسنت برادر
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      فکر کنم همین منفی هایی که گرفتید نشون میده که عقیده شما و امثال شما به شدت در کشور تقبیح می شود
    • حسن IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      شما پولتون تبلیغاتتون رو از کجا میارید ؟؟؟!!!! نه اینکه از جیب مردم مایه میگذارید!!! در دوران کنونی که تنها راه برون رفت از این مشکلات، همدلی عنوان می شود من نمیدانم اخبار این چنین چرا پخش می شود. به نظرم نتیجه اش جز بدتر کردن فضای ملتهب جامعه چیز دیگری نخواهد بود . اگر نمی توانید مرهمی بر زخم های مردم بگذارید حداقل زبان نگه دارید و نمک به زخم مردم نپاشید
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      2 760
      از سوادت معلومه توهماتت از کجا سرچشمه میگیره
    • رضا IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      0 7
      سلام اول دیکته درست یاد بگیر بعد نظر بده عزیزم
    • محمد IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      ۱۰:۰۳ مثبتارو میبینی حالا ببند خخخخخ
    • محمد IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      9 195
      خطاب به اون مزدوری که منفی فیک میزنه زیاد به خودت فشار نیار هر منفی فیک که بزنی ده برابرش مثبت میخوره بچرخ تا بچرخیم
    • محمد IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      4 502
      ۱۰:۰۳ خوب برا خودت مثبت الکی میزنی حالت جا میاریم
    • قیم نیستی جناب مسئول IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
      1 1
      پول بیت المال بود زیاد نیازی به دلارای عربستان و امارات احساس نمیشد نفر ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتومان چقدر مگه میشد ، یک سال و نیم پول نفت و گازی که به چین فروختیم رو حتی بعد امضای برجام برنگشت . آره داداش تلخه بگی خوششون نمیاد .
  • ابوعلی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    8 436
    ان شاالله که خدا شفا بدهد!
  • !!!!! IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    3 148
    فقط دوستی رو پیشرونده،زیاد به خودتون فشار نیارید
  • علی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    سلام باید از اینها پرسید که چرا خلفا بعداز فوت پیامبر (ص) در سقیفه برای حکومت جلسه گذاشتند وحضرت علی (ع) را بعلت کم سن و سال بودن نسبت به دیگران بعنوان خلیفه انتخاب نکردند ؟ این خود نشان دهنده جانشینی امام بوده تازه مگر در ابتدای تبلیغ پیامبر نفرموده بودند اولین کسی که به ایشان ایمان بیاورد وصی و جانشین ایشان است مگر امام اولین ایمان آورنده ایشان نبود ؟ باید گفت این افراد در دین مشکل دارند و با التقاط برداشت خودشان را میگویند
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    اصلاح طلبی=لیبرالیسم دینی=اسلام التقاطی=وهابیسم
  • سید IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    وقتی مردم می گویند اصلاح طلبان تهوع آور به همین دلایل است!
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    افسادطلبان= مخالفان شیعه
  • بنده خدا IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    اگه واقعا قصدشون شیطنت و تضعیف شیعه و امامت و ولایت ائمه اطهار هست ان شاءالله با اهل سقیفه محشور بشن تا اون وقت معنای امامت امیرالمومنین رو تو اون دنیا بفهمن و با حسرت به جهنم برن
  • همایون IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    تمتم این منفی های کاملاً برنامه ریزی شده است ! برنامه ریزی عده قلیلی از طرفداران جریان منحوس اصلاحات و کارگزاران ! شواهد و قران گویای این موضوع است این جریانات ضد دین و وطن با سازماندهی تعدادی از مزدوران خود که به 500 الی 600 نفر هم نمی رسند سایت های انقلابی را رصد و به مطالبی که منجر به رسوایی آنان می شود منفی داده و در خلاء کم کاری اکثریت جبهه انقلاب مذبوحانه تلاش می کنند جو را به نفع خود نشان دهند . !
    • محمد IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      نگران نباش روزگار کسی که منفی فیک میزنه سیاه میکنیم
  • علی اکبر AE ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    هرکی گفت پیامبر منظورش حکومت علی نبوده و فقط خواسته دوست خودش رو ابراز کنه خیلی خیلی ...خورده ! بابا دیگه پیامبر با چه زبانی بگه هرکس که من ولی و سرپرست و مولای اویم علی نیز ولی و سرپرست و مولای اوست ؟ نه یکبار هزار بار ! بعضی ها فکر می کنتد فقط توی غدیر خم بوده نه ! پیامبر توی مزرعه توی مسجد توی بازار توی مغازه توی جلسات و مهمانی ها و در هرجایی بر این موضوع تاکید میکرد ،! اما کو گوش شنوا ؟ اما امان از قدرت طلبی ! در ثانی پیامبر چرا نیومد دست اصحاب دیگه ای رو بلند کنه فقط باید دست علی رو بلند میکرد و علی مع الحق و حق مع العلی ؟ در طول این بیست و پنج سال خانه نشینی چه خون دلهایی که از دست خلفا و سردمداران نخورد امام علی ، و به فرموده ی احمد بن حنبل از زعمای اهل سنت که در کتاب خودش نقل کرده علی )ع( تقسیم کننده ی بهشت و دوزخ است ، پس کسانیکه حق علی رو خوردند و به روح و قلبش خنجر زدند همگی ماوایشان دوزخ است ! حالا میخواد استاندار دورافتاده ای در گوشه ای باشه یا خلیفه ی مسلمین باشه همگی جایگاهشون دوزخه چون حق جانشین پیامبر رو خوردند .
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    این اباطیل ها مال امروز نیست که از زبان افراد سبک عقل و سطحی نگر بیان میشود اگراینان یک مقدار وقت بگذارند و به کتاب الغدیر علامه امینی مراجه کنند پی خواهند برد که این قبیل شبهات در رایطه با واقعه غدیر از دیر باز مطرح بوده و تا کنون ره به جایی نبرده اند
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    محضر آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله تعالی آیا حضرتعالی نظری درباره این سخنان دارید یانه؟
    • سیدعلی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
      1 0
      سلام برادران مبادا بحثی علمی بین دو عالم مومن و انقلابی (آیت الله مکارم و استاد ازغدی) را به تفرقه بین این دو عزیز تعبیر کنید. اگر دلسوز اسلام هستیم نباید اجازه دهیم این مسائل بین دوستداران این دو عزیز تفرقه ایجاد کند.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    جونورای اسلاحتلب گرگ هایی هستن در پوشش بره
  • DE ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    208 5
    مشرق جلوشو بازکن بیاد.سد درست کردیا.خخخخخخ
  • علما کجایند؟؟؟ IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    خیلی خوبه که ازادانه این شبهات مطرح میشود اما بدبختانه کسی نیست که پاسخ دهد. واقعا به اقای رحیم پور حق میدهم که اکثر آخوندها و مراجع رو بی سواد خطاب میکند و قم را پارکینگ العلما مینامد! مراجع به جای پاسخ به این شبهات روز ، غرق در فقه خودشان هستند. شاید هم به قول رحیم پور که خودش آسیب های حوزه را میداند، سواد پاسخگویی رو ندارند!!!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    ی تفسیر وارونه از حقیقت و تاریخ غدیر... به تعبیر استاد مطهری امامت در فرهنگ شیعه حداقل سه شأن دارد: رهبری سیاسی، مرجعیت دینی و ارشاد و هدایت معنوی...
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    10 2
    بسم الله الرحمن الرحیم  وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ‌
  • حسین PL ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    خودشون خودشون را لو دادند لیبرالها دقیقا همون حرفی را میزنند که وهابی ها و داعشی ها میگن به هر حال صاحب و پشتیبان هر دو گروه صهیونیسم و انگلیس و آمریکا هستند و باید اشتراکاتی داشته باشند. در فرمهای استخدام باید بعد از عدم عضویت گروههای سیاسی معاندو بعد از عدم اعتقاد به فرق ضاله باید لیبرالیسم هم بیاد که در حد اینها منحرف و مضر هست.
  • احمد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    سی سال از چهل سال بعد از انقلاب مملکت دست این جماعت مثلا کارگزار بوده. چی کار کردید؟ الان مملکت دست شماست. چی کار دارید می کنید؟ چی کار می خواهید بکنید؟ چی کار می تونید بکنید؟ کلا اصلا کی هستید و از کجا اومدید؟
  • افوس IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    مردم سلام، مشرق کافیست تمام خطبه رو منتشر کنی تا این ابلهان از جمله ی"من کنت مولا و......" مانند اسلافشان قرائت های مختلف نداشته باشن. خطبه 1ساعته که بارها و بارها از حکومت و سرپرستی امام علی سخن میفرماید.
  • محمود توتونچی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    6 544
    شعار دولت امام زمان البیعت لله است یعنی حکومت فقط از آن خداست و فرد منصوص از جانب او نه مردم و نه هیچ کس دیگر و هر کس دیگری که شعاری غیر از این دارد حکومتش حکومت گمراهی است وضلالت و شیطان است آن وقت ببین این بدبختها از اصل دین چقدر فاصله دارند حکومت کارگزاران و اصلاح طلبها با حکومت شاه ،فقط یک انتخابات طراحی شده توسط ارباب مکنت و احزاب تفاوت داره والا هر دو در یک خط اند به لحاظ مشی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    کلمه مولا بیش از سی معنی دارد باید دید در آن شرایط و گرمای سخت کدام صحیح تر است // اگر مولا به معنای دوست باشد و پیامبر مردم را زیر آب آفتاب نگه دارد و بگوید علی را دوست دارم بی معنیست ///// ثانیا اگر به مفهوم مرجعیت اعلم باشد چون در آن زمان حاکم حکم جهاد و قضاوت و ... را بر عهده داشته بازهم امام علی علیه السلام شایسته حکومت بودند
    • یوسف اکبری از همدان IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
      518 5
      عجب زبانیست این عربی که یک کلمه (مولا) سی معنا دارد آیا بهتر نبود بجای کلمه مولی که با توجه به 30معنای آن که امت را سی تکه می کند پیامبر از کلمه ای استفاده می کرد که یک معنی داشته باشد اینجوری دعوایی نبود
    • به یوسف اکبری از همدان IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
      1 414
      شما کلمه "بفرمایید" را که هزار معنی دارد از فارسی حذف کنید. همه می دانیم که معنی کلمات در موقعیت و جمله مشخص می شود. علاوه بر این و جهت اطلاع شما پیامبر در همان خطبه غدیر فرمود أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی. واضح تر از این هم لازم است؟
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) بخوانید تا بفهمید شیعه از روز اول به دنبال حکومت و تاسیس و اقامه فقه در جامعه بوده و این سبک سر های نفوضی که میگویند شیعه بدنبال حکومت نبوده دروغی بیش نیست
  • علی IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    7 365
    کسانی که سرمایه رژیم جنایتکار صهیونیستها است نمی تواند ولایت امیرالمومنین علی ع را بپذیرد همانطوری که ولایت فقیه را قبول ندارند خدایا شکر که مولیم علی شد
  • ناشناس IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    به ذره گر نظر لطف بوتراب کند به آسمان رود و کار آفتاب کند
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    8 452
    از کسی که رهبر ان خانواده و ان ملعون اصلاحاتی نامه تحریم ایران را به امریکا می نویسند چه توقعی دارین هاشمی حامی بهاییت بود خاتمی هم قران و اهل بیت را قبول نداشت می توانید در فیلم های یوتویوب ببینید
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    زحمت کشیده این که حرف جدیدی نیست از بعداز رحلت پیامبر همه ی اونایی که تو سقیفه بودن تا بنی امیه وبنی عباس نظرشون همین بوده این اقا نظرات اونارو نشخوار کرده
  • نادر IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    7 603
    خاک بر سرش با این کارشناس شدنش . علامه امینی یک عمر زحمت کشید چهل جلد کتاب الغدیر را گرد آوری کرد تا امسال این خودفروخته آدم شوند ولی ظاهرا" این کارشناسان یک شبه ، حتی بخودشان زحمت مطالعه نمی دهند و هر چه به عقل ناقشان میرسد بعنوان واقعیت بخورد مردم می دهند . مرگ بر ناحق و ناحقین .
  • نادر IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    9 651
    خاک بر سرش با این کارشناس شدنش . علامه امینی یک عمر زحمت کشید چهل جلد کتاب الغدیر را گرد آوری کرد تا امسال این خودفروخته آدم شوند ولی ظاهرا" این کارشناسان یک شبه ، حتی بخودشان زحمت مطالعه نمی دهند و هر چه به عقل ناقشان میرسد بعنوان واقعیت بخورد مردم می دهند . مرگ بر ناحق و ناحقین .
  • GR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    ٱفرین. دیدگاهش درسته
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    سلام این جریان خطرناک و ریشه دار است و منتظر فرصت تا ضربه خود را به اسلام و تشیع وارد کند.تحلیل جریانهای خط نفاق خصوصا لیبرالیست ها وظیفه علما و همه روشنفکران دینییست. سکوت دربرابر خزعبلات آقایون خیانت به دین است.
  • AE ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    حضرت آیت الله مکارم کجا تشریف دارند آیا این فاجعه هست که ولایت ائمه ع که فاطمه زهرا س پهلو و محسن خود را تقدیم آن کرد توسط افساد طلبان این گونه مورد هجمه قرار میگیرد یا نقد کردن مراجع تقلید ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    اگر فرض کنیم العیاذ بالله پیامبر آنهمه جمعیت را جمع کرده که بگوید مردم علی را دوست داشته باشید! آیا نمی فهمیده مگر می شود به زور کسی را دوست داشت؟ می توانسته بگوید از او اطاعت کنید ولو دوستش ندارید اما دوستی صرفا یک خواست قلبی است و با دستور ممکن نیست.
  • mohamad IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    این چه دشمنی است که با غرب دارید وقتی از همه دستاوردهایشون تو زمینه پزشکی و مهندسی و اینترنت و موبایل و هر چیزی که زندگی ما رو راحت کرده دارید استفاده می کنید.
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
      7 877
      اگر با این نگاه شما پیش بریم باید ببینیم علمی که الان بشر داره استفاده میکنه سرچشمه او از انبیا گرفته شده پس این چه دشمنی که الان دارند از علم انها استفاده می کنند و اینو هم بگم 400سال پیش ایران و دانشمندان آن صادر کننده بسیاری از علوم به اروپا توسط مستشرقین بودند علومی مانند جبر . ریاضیات . نجوم . فلسفه . پزشکی . نقشه برداری . هندسه و... خواهشن اینقدر سطحی جو زده نشوید
    • حجت IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
      1 640
      گلم همین کامپیوتر که پشتش نشستی و جفنگ می گی با الگوریتمی کار می کنه که خود کلمه اش از الخوارزمی دانشمند مسلمان ایرانی گرفته شده پس ببند
    • سیدعلی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
      1 399
      سلام چه ربطی دارد؟ مسلمان علم را حتی از کافر هم شده می آموزد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز پس از پیروزی در جنگ بدر امر فرمودند که هر یک از اسیران با سواد در صورت سواد آموختن به ده بچه مسلمان آزاد شوند. آیا غربی ها از فرآورده های غذایی ما استفاده نمی کنند؛ بماند که ایران به برخی از این کشورها صادرات صنعتی هم دارد.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    یعنی پیامبر چند هزار نفر رو جمع کرد یکجا و بهشون گفت علی دوست منه.. باهاش قلبا دوست باشین... همین.. شما باور میکنی؟
  • خادمی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    اولوالامر محل مناقشه بود پیامبر ولی امررامعین کردند
  • عباس IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    9 382
    مواظب باشید لیبرالها حواستان را به جای دیگر مشغول نکنند الان مثل ..... تو گل گیر کردند ما منتظر سیب و گلابیهای روحانی هستیم
  • داود IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    لعنت به این جماعت به مرده و زنده اشون
  • سید IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    اصلاح طلبان تهوع آور!
  • FR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    5 452
    شما فهمیدید چرا فقط اون کامنتی که نام خاتمی مکار را آورده یک دفعه اینهمه منفی خورده ؟!
  • من یمنی ام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    4 710
    لیبرال مسلمان ، خخخخخخخ کی به کیه ، اوباما مسلمونه خخخخخ ترامپم مسلمونه ، بوش ها و موشها هم مسلمونن .
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    2 567
    تعداد نظرات منفی در اکانتها نشان از سازماندهی عده ای خاص برای اینکه نشان دهند با نظرات اقایان لیبرال موافقند وجود دارد یا اینکه وهابیون وارد عمل شدند
  • حجت IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    8 414
    یعنی خدا و پیغمبرش ملتو تو آفتاب داغ نگهداشتن که بگن علی (ع) رو دوست داشته باشین؟ تازه گفتن کسانی که رفتن برگردن و اوناییم که عقب موندن زود بیان؟ این توهین به عقل و شعور نیست؟ حضرات رو که بعید می دونم اما ملت عقل دارن تا این چرندیاتو باور نکنن.
  • سیدعلی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    سلام * پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه غدیر بارها صراحتاً کلمه «خلیفه» یا جانشین را به زبان مبارک آورده اند. و این موضوع چنان اهمیتی داشته که خداوند در قرآن خود به مناسبت همین واقعه فرمود: «امروز آیین شما را به کمال، و نعمت خود را بر شما به اتمام رساندم، و اسلام را به عنوان دین شما پسندیدم». امامان ما هیچگاه نخواستند با زور به حکومت برسند و هیچگاه نخواستند با زور بر مردم حکومت کنند. به حکم خطبه غدیر که فرمایش مستقیم حق تعالی است، امام علی علیه السلام پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برترین مردم است. آیا انسان خردمند برترین مردم را به حکومت بر خود انتخاب نمیکند؟ خلافت حقی است که مسلمانان سست عنصر مانع رسیدن آن به آل الله شدند. با ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف این حق به این خاندان برگزیده و الهی بازخواهدگشت ان شاء الله.
  • DE ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    2 265
    نگران نباش روزگار کسی که منفی فیک میزنه سیاه میکنیم.
  • DE ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    195 0
    محمد: درروایت داریم که اگر جاهل سخن نگوید فتنه ای درست نمیشه وایشون مصداق همون جاهل اند. 1701 منفی خوردی
  • حبیب IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
    اظهارات سخیف این فرد رو خواندم .که خالی از هر دلیل و منطق بود . در روز عید غدیر آیه یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ....آمد که پروردگار به پیامبر تاکید میکنه آنچه بر تو نازل گشت را به مردم ابلاغ کن که اگر نکنی رسالت را بجا نیاوردی و ما تو را از شرو فتنه مردم حفظ میکنیم .و بعد از خطبه غدیر آیه الیوم اکملت لکم دینکم نازل شد که با ولایت امیرالمومنین دین کامل شد .ولی این یارو این مطلب مهم رو نادیده میگیره .ایشون یا سنی هستن یا نفوذی . احمق جان وصی و جانشین پیامبر در اولین روز اعلام عمومی پیامبر به عنوان پیامبر اخرالزمان اعلام شد حتی حدیث انی تارک فیکم خلیفتین کتاب الله و عترتی اهل بیتی در کتب وهابیت مثل صحیح جامع الصغیر البانی تصیحح شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس