کد خبر 888724
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
برنج‌کاری در شهر اصفهان با وجود مواجهه استان

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تشریح جزئیات مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی گفت: از این پس کشت برنج تنها در دو استان گیلان و مازندران انجام شده و سایر استانهاطی سه سال متوقف خواهد شد.

به گزارش مشرق، علی مراد اکبری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: دو هفته قبل در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مصوب شده کشت برنج فقط در دو استان گیلان و مازندران انجام شود و در سایر استانها از جمله گلستان کشت این محصول  در طول ٣ سال حذف شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای کشت جایگزین پیشنهادات و الزاماتی از سوی وزارت جهاد ارائه شده که اجرای آنها ضروری است.

وی با بیان اینکه ٦٣٠ هزار هکتار شالیزار در کشور داریم، تصریح کرد: ١٧٠ هزار هکتار از این شالیزارها خارج از دو استان شمالی است؛ این در حالی است که اگر در دو استان شمالی زیر ساخت های لازم برای کشت فراهم نشود ممکن است امنیت تولید برنج به خطر بیفتد بنابراین فراهم کردن زیرساخت ها الزامی است.

بیشتر بخوانید:

اصلاح الگوی کشت؛کلید حل چالش‌های کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این مسئله حدود دو هفته قبل در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصویب شده است، گفت: بعد از اینکه مصوبه مذکور به هیات دولت رفت و آنجا مورد تصویب قرار گرفت، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

اکبری با بیان اینکه طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی نیز در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در دست بررسی است، افزود: این طرح نیز به زودی به تصویب خواهد رسید.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره آخرین وضعیت لایحه حفاظت از خاک گفت: این لایحه در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته و تمام مواد آن مصوب شد. چند ایراد جزئی به آن وارد است که بعد از اصلاح این موارد، لایحه مذکور از یک تله ۱۰ ساله خارج می شود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال جاری سال بسیار سختی برای کشاورزی کشور بوده است، اظهارداشت: متوسط بارندگی در سال جاری ۱۶۸ میلیمتر بوده که در ۵۰ سال اخیر بدترین وضعیت محسوب می شود.

اکبری با اشاره به اینکه میزان بارندگی در سال جاری نسبت به درازمدت ۳۱ درصد کاهش داشته است، گفت: در زمینه بارندگی با چند چالش جدی مواجه هستیم، اول اینکه رژیم بارش در کشور دچار تغییر شده و از برف به باران تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه باران های زیر ۱۰ میلیمتر غیرموثر هستند، افزود: در کشور میزان باران های موثر بسیار کم شده و بیشتر بارندگی ها زیر ۱۰ میلیمتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل وضعیت بارندگی درسال جاری مطلوب بوده است، گفت: به عنوان مثال در آذربایجان غربی میزان بارندگی ۲۵ درصد افزایش داشته اما میزان رواناب هایی که وارد دریاچه ارومیه شده از سال قبل کمتر بوده که این نشان می دهد بارندگی ها موثر نبوده است.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۳۷ میلیون هکتار از خاک های کشور استعداد کشاورزی دارند، گفت: به دلیل محدودیت آب ۱۸.۵ میلیون هکتار از این خاک ها در چرخه تولید قرار دارند، البته این میزان ثابت نیست و به عنوان مثال در سال جاری به شدت کاهش می یابد و احتمالا به ۸ میلیون هکتار می رسد که دلیل آن نیز محدود شدن منابع آب است.

وی تصریح کرد: تنها ۱.۳ میلیون هکتار از خاک های کشور دارای کیفیت لازم و فاقد محدودیت هایی مانند شوری، قلیایی بودن و مواردی از این قبیل است.

به گفته اکبری، در ۶۰ درصد خاک های کشور میزان مواد و کربن آلی زیر یک درصد و نیم درصد است در حالی که کربن آلی خاک یکی از پارامترهای اصلی نگهداری آب و افزایش بهره وری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه روی این مسئله کار می کنیم، افزود: در بودجه ۹۸ توقع داریم سازمان برنامه و بودجه منابع مناسبی را در اختیار بخش خاک قرار دهد تا بتوانیم نقشه های کربن آلی خاک را تهیه کنیم.

افتتاح ۳ هزار و ۶۵۰ پروژه کشاورزی در هفته دولت

وی با بیان اینکه در هفته دولت ۳ هزار و ۶۵۰ پروژه کشاورزی افتتاح می شود، تصریح کرد: هزار و ۸۰۰ مورد از این پروژه ها (۵۰ درصد) مربوط به بخش آب و خاک است و این نشان می دهد که علیرغم همه محدودیت ها، دولت توجه ویژه ای به این بخش دارد.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت چهار پروژه مهم بخش آب و خاک اشاره کرد و افزود: فاز اول پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام به طور صددرصد به پایان رسیده و برای اجرای فاز در حال انعقاد تفاهم نامه ای با وزارت نیرو هستیم.

به گفته وی، فاز اول این پروژه ۲۹۵ هزار هکتار بوده است. ضمن اینکه برای فاز اول یک و نیم میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده شده که ۱.۴ میلیارد دلار آن در اختیار وزارت جهاد و ۱۰۰ میلیون دلار در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است.

اکبری با اشاره به پروژه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور گفت: این پروژه در ۱۰ استان از جمله ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گلستان و خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی اجرایی می شود که ۸۵ درصد آن در ۶ استان ابتدایی است.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه این پروژه ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، گفت: پیشرفت ما در این زمینه بسیار مطلوب بوده و اگر با کمبود پلی اتیلن مواجه نمی شدیم، در مهر و آبان این پروژه به اتمام می رسید.

اکبری با بیان اینکه ۱۳۵ هزار هکتار از این پروژه آماده بهره برداری و تنها ۳۷ هزار هکتار آن زیر بار رفته است، گفت: برای باقی مساحت، وزارت نیرو نتوانسته آبرسانی انجام دهد.

وی با بیان اینکه اعتبار این پروژه ۵ هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: تا دو الی سه ماه آینده این پروژه نهایی می شود. برای فاز دوم نیز فعلا آب تخصیص داده نشده یا اینکه وزارت نیرو ئاین موضوع را اعلام نکرده است.

معاون وزیر جهاد درباره طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان نیز اضافه کرد: این پروژه ۶۶.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در فاز اول ۵۰۰ میلیون دلار منابع به آن تخصیص یافته که ۴۰۰ میلیون آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و ۱۰۰ میلیون در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی با اشاره به اعتبارات ۳۵۰ میلیون دلاری برای فاز دوم پروژه افزود: با این اعتبار امسال پروژه به پایان می رسد.

اکبری درباره پروژه های آبیاری تحت فشار نیز گفت: سال گذشته ۱۸۰ هزار هکتار پروژه آبیاری تحت فشار را در اراضی سنتی اجرا کردیم و به بهره برداران تحویل دادیم. همچنین ۱۰۰ هزار هکتار نیز اجرای پروژه در آبخور اراضی مدرن انجام شد، بنابراین سال گذشته ۲۸۰ هزار هکتار از این پروژه را اجرایی کردیم.

معاون وزیرجهاد کشاورزی تصریح کرد: از دو میلیون و ۳۶ هزار هکتار آبیاری تحت فشار که در کشور اجرایی شده ۷۴۵ هزار هکتار آن از سال ۹۲ به بعد بوده، همچنین ۱۳۳ هزار هکتار نیز در دست انجام است.

اکبری گفت: امسال نیز تاکنون حدود ۵۷ هزار هکتار از این طرح اجرایی شده که نسبت به سال گذشته رشد داشته اما نگرانیم با افزایش قیمت پلی اتیلن دچار چالش هایی در این زمینه شویم.

وی با اشاره به تولید مناسب گندم در سال جاری گفت: خرید گندم امسال از ۹.۵ میلیون تن عبور کرده که از سال گذشته بیشتر بوده است، در حالی که امسال با کاهش بارندگی و رواناب ها مواجه بودیم و این مسئله نشان می دهد اقدامات به‌زراعی، به‌نژادی و مواردی از این قبیل بسیار افزایش داشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس