جلسه نقد کتاب ر - مریم برادران

کتاب "ر" زندگی شهید رسول حیدری را روایت می‌کند. از نظر چارچوب کلی، کتاب "ر" باکیفیت و خوب است که نشان می دهد شهید یک انسان است که پای انتخاب خود ایستاده تا به نتیجه دلخواه برسد.

به گزارش مشرق، یکی دیگر از جلسات سه‌شنبه‌های کتاب، با هدف نقد و بررسی کتاب "ر" اثر مریم برادران در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که مریم برادران بعنوان نویسنده اثر، محمدعلی آقامیرزایی و مهدی کاموس نیز بعنوان منتقد حضور داشتند، شرحی از کتاب برای مهمانان ارائه شد. مریم برادران درباره کتاب "ر" گفت: این کتاب با پیشنهاد فرزند شهید به مرحله اجرا رسید و علاقه من به فعالیت در این حیطه باعث شد تا این موضوع برای من اهمیت بیشتری داشته باشد.

 وی ادامه داد: در ابتدا قرار شد جهت آشنایی با شهید، جلسه ای با فرزند وی داشته باشیم تا شخصیت شهید حیدری برای من بیشتر نمایان شود. من همیشه سعی کردم از آدم هایی که با جنگ مواجه بودند و بطور مستقیم در جنگ شرکت نداشتند در آثارم استفاده کنم و به همین دلیل بیشتر کتاب های من در ارتباط با زنان است. اولین قرار در روایت فتح شکل گرفت و در آنجا تعدادی عکس، دست‌نوشته و نامه از شهید به من داده شد و زمانی که اطلاعات را بررسی کردم، به شخصیت شهید علاقه‌مند شدم. ما تصمیم گرفتیم، یکسری از خط قرمزها در این کتاب آورده شوند و در نتیجه "ر" آماده چاپ شد.

مهدی کاموس، منتقد کتاب و متون ادبی در این نشست، گقت: وقتی ما درباره آثار زندگینامه صبحت می ‌کنیم باید برداشت کاملا مشخص باشد. در این سبک کتاب و مستندنگاری، در کنار توانایی نوشتن، باید کارهای پژوهشی نیز انجام شود و ما کمتر کتاب موفقی داریم که بتواند سبک زیستی شهید را بطور کامل بیان کند اما در کتاب "ر"، این کار بخوبی انجام شده است. ویژگی شاخص کتاب این است که به تجربه های زیستی پرداخته شده و ما یک زندگینامه کلیشه ای را نمی بینیم.

وی ضمن بررسی علمی ساختار کتاب، افزود: این کتاب جزء معدود آثار موفقی است که توانسته مکان را به‌خوبی نمایش دهد و روح شهید را کاوش کرده و اطلاعات از آن استخراج شده است. در بحث کیفیت زندگی، بنظر می‌رسد این شهید کیفیت زندگی بالایی دارد و تا حدی این در کتاب به خوبی نشان داده شده. در بعضی از قسمت‌های کتاب، حس می‌شود خواننده دوست دارد اطلاعات بیشتری بگیرد که سریع از آن مطلب عبور شده است. شرح تالیف یک نکته مثبت دیگر در کتاب "ر" است که در بسیاری از کتب به آن پرداخته نمی‌شود.

آقامیرزایی یکی دیگر از منتقدان حاضر به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: من به نویسنده اثر خسته‌نباشید و تبریک می‌گویم، که این کار سخت را به نتیجه رسانده است. ایشان با عشق این کار را انجام داده‌اند و کاملا در کتاب مشهود است. در این عرصه مخاطب گریزی در حوزه آثار دفاع مقدس وجود دارد، زیرا کارها تکراری بسیار وجود دارند. از نظر چارچوب کلی، کتاب "ر" باکیفیت و خوب است که نشان می دهد شهید یک انسان است که پای انتخاب خود ایستاده تا به نتیجه دلخواه برسد. برخورد انسانی نویسنده با سوژه، بسیار جالب است.

وی ادامه داد: کتاب‌های مستند ممکن است بعدها مورد رجوع قرار گیرند بنابراین باید بطور کامل و دقیق به زندگی شخص پرداخته شود. در این کتاب برخی از افراد نام برده شده، گنگ هستند و نسبت آنها مشخص نیست. حروف اضافه و فعل‌ها همسان در متن دیده می‌شوند که این یک ضعف دیگر برای کتاب "ر" است.

در پایان این نشست، مریم برادران ضمن بیان نظر خود در ارتباط با نقدهای صورت گرفته، به سوالات حاضرین پاسخ داد و سعی کرد جنبه‌های پنهان کتاب را بیشتر نمایان کند. این کتاب پر مخاطب یکی از برگزیدگان جایزه ادبی جلال آل احمر است و توانسته به صورت هنرمندانه زندگی شهید رسول حیدری را به تصویر بکشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس