کد خبر 888535
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
دولت

از بی‌ثباتی در بازار ارز و دلار تا قیمت سکه و خودرو و افزایش تصاعدی کالاهای پایه‌ای صدای مردم را درآورده و از طرفی توزیع درآمدها نیز به قدری ناعادلانه شده است که دولت روحانی به سخره گرفته شده است.

به گزارش مشرق، هفته اول شهریورماه هر سال به جهت بزرگداشت خاطره رئیس جمهور و نخست وزیر شهید (مرحوم رجایی و باهنر) به نام هفته دولت نامگذاری شده است. در این هفته بررسی عملکرد و معرفی فعالیت‌های دولت در یکسال گذشته محوری‌ترین موضوعی است که طرح می‌گردد، از آن جهت که معمولاً در این ایام جریان دولت برگزار کننده بزرگداشت‌ها و یادبودها است، فضای نقد عملکردها کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرد و بیشتر به بیان اقدامات و تعریف و تمجید از دست‌اندرکاران مورد توجه می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

بررسی ابعاد جنگ تمام عیار اقتصادی آمریکا علیه ایران

لیکن هفته دولت امسال می‌تواند متفاوت از سال‌های گذشته باشد. درهفته دولت امسال می‌توان نقدی منصفانه بر عملکرد پنج‌ساله دولت اعتدال و روند عملکردش در سال‌های گذشته داشت.

در واقع این هفته می‌تواند مجال خوبی برای طراحی و تعیین تاکتیک‌ها و راههای وصول به وعده‌های انتخاباتی داده شده باشد که این مهم می‌تواند با بهره‌گیری از دانشمندان و صاحبان رأی و نظر و از طریق کشف علل و عوامل ناکامی‌ دولت و یافتن راههای رفع آن‌ها و همچنین تبدیل این نواقص به فرصت‌های طلایی برای آینده باشد.

یکی از امور مهمی که می‌تواند در این فرصت مورد بررسی و اقدام قرار گیرد عملکرد و مطالبات اقتصادی و روزمره مردم است. ما در این نوشتار بنای تبیین همه ابعاد این موضوع را نداریم، لیکن برخود لازم می‌دانیم که هرچند مختصر و گذرا رویکرد به این بخش از اولویت جامعه را تذکر داده و توجه به آن را ضروری‌تر نمائیم.

واقیت آن است که در ماه‌های گذشته روند اقتصاد و شرایط پولی و مالی جامعه، سیر نزولی داشته و نگرانی‌ها و دغدغه‌های اقتصادی در همه لایه‌ها و بخش‌های جامعه نگرانی قابل توجهی ایجاد کرده است.

 امروزه کشور ما درگیر جنگ چندوجهی و ترکیبی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی است، امنیت اقتصادی و اختلال در بازار ارز و سرمایه در جامعه، بیش از هر بخش دیگری مورد تعرض و هجوم دشمنان قرار گرفته شده است.

همچنین امنیت اقتصادی جامعه دچار دگرگونی گشته و تعدادی از مدیران ناکارآمد و دنیاپرست بر برخی مناصب تکیه زده‌اند که انگیزه زراندوزان و طماعان را برای پرکردن جیب‌شان دوچندان کرده‌ است.

از طرف دیگر نیروهای مؤمن و جهادگر و ارادتمند به نظام و انقلاب به قهقهرا ساختار سیاسی رانده شده‌اند و به جای آن‌ها برخی تازه به دوران رسیده‌ها، متکبرانه خود را میراث‌دار همه چیز می‌دانند.

طی هفته‌های گذشته در روند اقتصاد جامعه اتفاقاتی افتاده است که نگرانی‌های جدی را برای مردم کشور به وجود آورده است. از بی‌ثباتی در بازار ارز و دلار تا قیمت سکه و خودرو و افزایش تصاعدی کالاهای پایه‌ای صدای مردم را درآورده است و از طرفی توزیع درآمدها نیز به قدری ناعادلانه شده که واقعا شعارهای مبنایی دولت روحانی یعنی عدالت اجتماعی همه‌جانبه به سخره گرفته شده است.

حوزه اقتصاد به جهت امتزاجی که با زندگی مردم دارد آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری اصلاحات واقعی را رفع فقر، تبعیض و فساد اعلام نمودند. در بخش اجتماعی، خصوصا در زیر بخش‌های آن مانند: بهداشت، قومیت‌ها، ورزش، هنجارهای اجتماعی و... نیز وضعیت اگر وخیم‌تر نباشد بهتر نیست و یقینا اگر رهبری‌های حکیمانه و بی نظیر حضرت ایشان در هدایت بحران‌های اجتماعی و سیاسی نبود یقینا جامعه هم اکنون در وضع دیگری قرار داشت.

بیان این نواقص و اشکالات هرگز به معنای نفی زحمات و خدمات لایه‌های زیرین و پائینی دستگاه‌های دولتی که در نهایت اخلاص و متانت به تلاش بی‌امان مشغول بوده و همچون اصحاب بی‌نام امام زمان (عج) و نائب بزرگوارش بدنبال تحقق آرمان‌های انقلاب و فرامین حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده‌اند، نیست.

لیکن از آن جا که بخش قابل توجهی از زحمات این عزیزان توسط همان عوامل ناکارآمد که در مسند قدرت‌های مختلفی تکیه زده‌اند، خنثی می‌گردد کام مردم را تلخ‌ می‌نماید.

به هرحال امید است دولت با بکارگیری برنامه‌های بلند و کوتاه‌مدت و کاربردی، ضمن رفع این خلأ‌ها، گامی بلند را در تحقق چشم‌انداز نظام بردارد و آثار زشت باقی مانده از ضعف عوامل مدیریتی و بی‌تحرکی را از عرصه اقتصاد زدوده و چهره‌ئی درخشان‌تر و مشعشع‌تر را از مدیران خدمت‌گذار به مردم ارائه نماید. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس