کد خبر 888452
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
چاووش اوغلو نمایه

وزیر خارجه ترکیه با اشاره با تحریم‌های آمریکا اعلام کرده است که کشورش مجبور به تبعیت از سیاست‌ کشورهای دیگر نیست.

به گزارش مشرق به نقل از آناتولی، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک خود با «لیناس لینکه ویچیوس»، وزیر خارجه لیتوانی گفته است که کشورش مجبور به تبعیت از تصمیمات ناعادلانه کشوری علیه یک کشور دیگر نیست.

«چاووش اوغلو» با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا پس از خروج از توافق نامه هسته ای علیه ایران به اجرا گذاشته است، خاطر نشان کرد ترکیه این تحریم‌ها را رعایت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دعوای ترکیه و ترامپ به رسانه‌های آمریکا کشیده شد

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: ترکیه یکی از ایالات آمریکا نیست، بنابراین مجبور به تبعیت از سیاست‌های امریکا نیز نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ترکیه مجبور نیست تصمیم نادرستی را که یک کشور بر ضد یک کشور دیگر اتخاذ کرده است، تایید کند و اگر آمریکایی‌ها مثل گاوچران‌ها با ترکیه رفتار کنند، آنکارا نیز پاسخی متقابل به آنها خواهد داد.

 وزیر امور خارجه ترکیه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به روابط آنکار و مسکو اشاره کرد و گفت: روابط ما با روسیه به منظور جایگزین کردن روابط‌مان با اتحادیه اروپا و آمریکا نیست، بلکه سیاست خارجی ترکیه مبتنی بر توازن است.

چاووش اوغلو به این موضوع نیز تاکید کرد: ترکیه به عنوان عضو ناتو در روابط خود با روسیه هیچکدام از اصول و تصمیمات پیمان ناتو را نقض نکرده است. امروز تعداد زیادی از اعضای ناتو قضیه اوکراین و شبه جزیره کریمه را فراموش کرده اند، اما ترکیه فراموش نکرده و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را برسمیت نشناخته است، هرچند ترکیه درباره بحران سوریه با روسیه همکاری می کند.

وزیرخارجه ترکیه در این نشست گریزی نیز به خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه زد و گفت: کشورش برای تقویت توان دفاعی خود به این سامانه نیاز دارد و درخواست‌های قبلی آنکارا برای تهیه سامانه مشابه از کشورهای عضو ناتو و آمریکا بی پاسخ و حتی با مخالفت برخی اعضا روبرو شد.

چاووش اوغلو در پایان سخنان خود با انتقاد از مواضع ترامپ از جمله در خصوص مواضع متناقض  در مذاکره با پوتین در هلسینکی و تغییر این مواضع در آمریکا گفت: آیا ترکیه قرار است هر روز بسته به احساسات و گرایش های متغیر آمریکا تغییر موضع دهد؟ ترکیه در تحریم‌های یک جانبه آمریکا ایران شرکت نمی‌کند و البته که ما مخالف اعمال سیاست تحریمی هستیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس