کد خبر 888266
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
محمد ایمانی

اگر یک سوم نمایندگان مجلس، رییس جمهور رادر مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی استیضاح کنند، باید ظرف مدت یک ماه در مجلس حاضر و توضیح دهد.

به گزارش مشرق، «محمد ایمانی» کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه مجلس، چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس‌جمهور به سوال قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

اصل ۸۹ قانون اساسی: اگر یک سوم نمایندگان مجلس، رییس جمهور رادر مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی استیضاح کنند، باید ظرف مدت یک ماه در مجلس حاضر و توضیح دهد. در صورتی که دو سوم نمایندگان به عدم کفایت رییس جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل 110 به اطلاع مقام رهبری می‌رسد

اصل 110 قانون اساسی:
وظایف و اختیارات رهبر: ... 10 - عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل89.

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

نیازی به سؤال نمایندگان نیست

آمریکا را شما معتاد کردید؛ آقای ظریف!

تبعات پنج سال سوء مدیریت دولت آشکار شده. روحانی نتوانست اکثریت مجلس را که همواره حامی اش بوده اند، قانع کند. نمایندگان از پنج سوال، فقط در یک مورد قانع شدند. آنها 2 وزیر را استیضاح کرده و در پی استیضاح 2 وزیر دیگرند. روحانی از هدایت، مشورت و حمایت رهبری برای اصلاح مسیر مدد بگیرد

همان قدر که برکناری رئیس جمهور در شرایط فعلی به صلاح نیست، درجا زدن او و دولتش نیز خسارت است. چاره چیست؟ اقدام کم هزینه و پر عایدی، اصرار و پیگیری و مطالبه عمومی و مجلس و رسانه ها برای کنار گذاشتن راهبرد عقیم #نگاه_به_خارج و بازگشت به نسخه عملیاتی #اقتصاد_مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی یعنی کاهش وابستگی به خام فروشی نفت، ناامید شدن از غرب، مهار سیلاب نقدینگی  1600 هزار میلیارد تومانی و هدایت آن از سوداگری و سفته بازی به سمت تولید  (مسکن، پتروشیمی و ...)، شفافیت معاملات، تاکید بر درآمد مالیاتی دولت، و پرهزینه کردن سوداگری کاذب، رانت خواری و فساد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس