کد خبر 888258
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
ترامپ نمایه

سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که استیضاح ترامپ چقدر جدی بوده و چه تأثیراتی در فضای سیاست در آمریکا خواهد داشت؟

به گزارش مشرق، با اعتراف مایکل کوهن (وکیل سابق ترامپ) به تخلف در تأمین هزینه‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور و پرداخت حق‌السکوت به برخی مدل‌ها و بازیگران فیلم‌های مستهجن، مسئله‌ی استیضاح وی به‌صورت جدی‌تری مطرح شده و از سوی برخی نمایندگان کنگره دنبال می‌شود.

سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که استیضاح ترامپ چقدر جدی بوده و چه تأثیراتی در فضای سیاست در آمریکا خواهد داشت؟


تحلیل و ارزیابی


1. این اولین بار نیست که استیضاح ترامپ مطرح شده است؛ بااین‌حال، از زمان آغاز ریاست جمهوری وی، استیضاح تا این حد جدی نبوده است. پیش‌ازاین، فعالیت‌های تجاری، روابط نامشروع و ارتباط نامتعارف اطرافیان با روسیه، عمده‌ی مسائل حاشیه‌ساز برای رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بوده‌اند.

2.  نکته‌ی مهم آن است که زمزمه‌ی استیضاح ترامپ، این بار نه‌تنها در میان دموکرات‌ها، که در میان جمهوری خواهان نیز شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بی‌خبری آمریکا از جاسوسانش در کرملین

چگونه سیاست «نخست آمریکا» به نفع ایران خواهد شد

3. مطابق بند 4 اصل 2 قانون اساسی ایالات‌متحده، رئیس‌جمهور می‌تواند به دلیل خیانت، رشوه و یا جرائم و رفتارهای غیرقانونی کلان مورد محکومیت یا استیضاح قرارگرفته و برکنار شود.

4. بااین‌حال، یکی از مهم‌ترین عوامل در برگزاری یا عدم برگزاری استیضاح، وضعیت افکار عمومی است؛ به‌احتمال‌زیاد، نمایندگان کنگره درصورتی‌که افکار عمومی را موافق استیضاح نبینند، دست به این اقدام نخواهند زد. در آخرین آمارها، میزان مواقفان استیضاح، با فاصله‌ی کمی، کمتر از میزان مخالفان آن بوده است.

5. نکته‌ی مهم در این میان، آن است که به‌صورت تاریخی، استیضاح رؤسای جمهور منجر به ایجاد بحران اقتصادی و فقیرتر شدن مردم نشده است؛ گرچه در بحبوحه‌ی استیضاح، شاخص‌های اقتصادی افت می‌کنند، پس از اتمام آن، اقتصاد به ثبات نسبی می‌رسد.

6. با توجه به قطبی‌تر شدن ساختار کنگره از زمان ریاست جمهوری ترامپ، در صورت پیروزی نسبی دموکرات‌ها بر جمهوری خواهان در انتخابات آتی، احتمال استیضاح افزایش می‌یابد. بااین‌حال، بعید به نظر می‌رسد استیضاح تا آن زمان به اجرا دربیاید.


منبع: کانال اندیشکده راهبردی تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس