کد خبر 888246
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
براتی

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز پیشگیری بهزیستی در خصوص ابتلای HIV در روستاهای منطقه چابهار گفت: علت این بیماری اعتیاد تزریقی و مصرف آمپول دو ماده روانگردان( تمجیزک و نورچیزک) در سال‌های گذشته است.

به گزارش مشرق، فرید براتی سده با اشاره به انتشار خبری مبنی بر  ابتلای 78 نفر به ایدز در یکی از روستای چابهار به نام روستای درگس اظهار کرد: هفته گذشته بنده بازدید میدانی را به همراه مدیرکل بهزیستی استان و رئیس بهزیستی شهرستان از این روستا و تعدادی از روستاهای همجوار داشتیم.

وی تصریح کرد: در طی مدت حضورم در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار بازدیدی را از  مراکز درمان و کاهش آسیب از جمله یک مرکز کاهش آسیب زنانه دارای مجوز از سازمان بهزیستی و DIS و افرادی که در این مراکز خدمات می‌گیرند، داشتم.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر  شدت فقر و آسیب‌های اجتماعی در چابهار گفت:  یکی از اصلی‌ترین مشکلات چابهار حاشیه‌نشینی است که این مشکل در حال افزایش است.

براتی سده افزود: چابهار یکی از مناطقی است که پاتوق مصر ف کنندگان مواد مخدر شده و در این منطقه مصرف کنندگانی از کشوری مثل پاکستان هم حضور دارند که باید در فرایند درمان معتادان در این منطقه به این موارد هم دقت شود.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی در حوزه درمان اعتیاد و همچنین در بخش ارائه خدمات به مبتلایان به HIV تلاش گسترده‌ای را داشته است و خدمات خوبی را در مراکز و همچنین باشگاه‌های مثبت ارائه کرده است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در ادامه به برگزاری جلسات با مسئولان استانی و شهرستانی چابهار و همچنین اعضای شورای روستای درگس اشاره کرد و گفت: در این جلسات در خصوص تعداد مبتلایان به HIV بحث شد و در واقع به این نتیجه رسیدیم که آمار اشاره شده دقیق نبوده و نمی‌توان آمار دقیقی را اعلام کرد و یا اگر چنین آماری وجود داشته بنده بی اطلاع هستم.

براتی سده بیان کرد: در این جلسه اعضای شورای روستای درگس گلایه داشتند که چرا اسم روستا درگس در خصوص بیماری ایدز مطرح شده است و این در حالی بود که دوستان ما در  دهیاری علی رغم وجود مبتلایان به ایدز از این موضوع ابزار بی اطلاعی می‌کردند.

وی تصریح کرد: باید  به این موضوع توجه داشت که طبق بررسی و تحقیقات انجام شده علت ابتلای تعدادی از روستائیان آن منطقه به ایدز،  ترزیق دو ماده روانگردان  تمجیزک و نورچیزک در سال‌های گذشته بوده است و همچنین مروادت دو سوی مروز ایران پاکستان از علل ابتلای افراد به بیماری اشاره شده است.

براتی در پایان گفت: در پی جلساتی که در محل فرمانداری چابهار برگزار شد مقرر شد به منظور ارائه خدمت در مناطق پرخطر شهرستان چابهار یک واحد موبایل سنتر( ارائه خدمات کاهش آسیب به صورت تخصصی و سیار) در منطقه فعال شود و همچنین یک باشگاه مثبت برای ارائه خدمات اجتماعی - اجتماعی مراقبتی به افراد مبتلا و خانواده‌های آنها ایجاد شود ضمن اینکه تعدادی از خانواده‌های افراد مبتلا به ایدز تحت پوشش خدمات سازمان قرار گرفتند.

وی افزود: اعتبار این فعالیت‌ها تماما از سوی بهزیستی تامین می شود ولی انتظار داریم هم منطقه آزاد چابهار و هم فرمانداری و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منطقه به تعهدات خود عمل کرده و منابع لازم را در اختیار بهزیستی شهرستان قرار دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس