کد خبر 888225
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
مسابقات نظامی

حضور ایران در رقابت های امسال ارتش ها، ترکیبی از موفقیت و شکست بودو هرچند در مجموع نسبت به سال های گذشته، نتایج بهتری کسب شد اما همچنان تا رسیدن به نتیجه مطلوب در بسیاری از رشته ها فاصله داریم.

به گزارش مشرق، در این گزارش کارنامه تیم های اعزامی از نیروی انتظامی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که در 4 رشته در این دور از مسابقات شرکت کردند.

* دوست حقیقی، سگ های تربیت شده از کشف مواد مخدر تا شرکت در مسابقه

سگ های تربیت شده از جمله یاری دهندگان در موارد خاص همچون زنده یابی و امداد، کشف مواد مخدر، کشف و موقعیت یابی مواد منفجره هستند. این سگ ها البته در حوزه های دیگری نیز حضور پیدا کرده اند که ازجمله آنها همین مسابقات صاحبان یا مربیان سگ های آموزش دیده تحت عنوان دوست حقیقی یا True Friend است.

در این رشته که به میزبانی روسیه و در منطقه مسکو برگزار شد، تیمی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده کشورمان همراه با سگ های تربیت شده خود حضور داشتند.

در رقابت های این رشته، تیمی حداکثر 10 نفره از هر کشور امکان حضور دارد که از این تعداد 5 نفر همراه با سگ های تربیت شده در مسابقه شرکت می‌کنند (4 نفر اصلی یک شرکت کننده رزرو)

رشته دوست حقیقی دارای چهار مرحله بود که مرحله نخست آن مسابقه انفرادی سگ ها، مرحله دوم عبور از مسیر 300 متری موانع، مرحله سوم با عنوان وظیفه نگهبانی و مرحله چهارم مسابقه امدادی سگ ها است.

در این مسابقات، تفنگ های ورزشی BI-7-2 در کالیبر 5.6 میلیمتری نیز به عنوان سلاح استاندارد مورد استفاده قرار گرفتند.

در مرحله نخست که مسیری 3200 متری است، سگ و مربی آن علاوه بر طی مسیر در دو نقطه اجرای آتش که در فاصله 800 و 2400 متری از نقطه شروع هستند قرار گرفته و در آن دو نقطه، مربی با استفاده از سلاح خود اهدافی را مورد اصابت قرار می‌دهد.

در صورت تخلف در قوانین مسابقه در این بخش، هر یک از تیم‌ها باید مسیری تنبیهی به طول 100 متر را طی کند.

در مرحله دوم، مسیری 300 متری در پیش روی شرکت کنندگان قرار دارد که شامل 7 مانع مختلف است که می‌بایست توسط سگ و مربی آن طی شوند.

در طی مسیر مذکور هر تیم یک رکورد زمانی به جای می‌گذارد که همین زمان، مبنای برتری است.

مرحله سوم شامل جستجو، یافتن و مقابله با مجرم یا متخلف است که در طی مسیری مشخص صورت می‌گیرد.

مرحله چهارم که رقابت امدادی سگ ها است در مسیری به طول 1600 متر انجام می‌شود که طی آن مربیان نیز اهدافی را مورد اصابت قرار می‌دهند که اهداف شامل 5 سیبل مدور است و این اهداف در فاصله 50 متری از نقطه شلیک قرار گرفته اند.

در مرحله چهارم نیز همچون مرحله نخست، در صورت تخلف از قوانین رقابت، شرکت کننده مسیری 100 متری را به عنوان جریمه باید طی کند.

در رقابت های این رشته، 7 کشور روسیه، بلاروس، چین، ازبکستان، مصر، الجزایر و ایران حضور داشتند که حاصل رقابت این کشورها مقام نخست برای روسیه، مقام دوم برای کشور چین و مقام سوم برای تیم بلاروس بود. تیم ایران نیز با نتیجه ای ضعیف در آخرین رتبه جدول جای گرفت.

در تمامی مراحل مسابقات نتیجه ای که تیم ایران کسب کرد در پایین ترین رتبه قرار داشت و این نتایج ضعیف، ضرورت آمادگی های بیشتر برای مربیان و سگ های آن ها را آشکار می‌سازد به ویژه که امسال اولین دوره حضور ما نبود و تجربه رقابت در این رشته را از گذشته داشتیم.

علاوه بر این، آیتم ها و مراحل رقابت نیز مسئله ای نامشخص و پوشیده نبوده و می‌توان با برگزاری دوره های تمرینی، رقابت در مسابقات را در سطوح مختلف و به تعدد شبیه سازی کرد تا به میزان لازم از آمادگی دست یافت.


مسیر موانع رشته دوست حقیقی

* حافظان نظم، رقابت در چهارچوبی محدود

حافظان نظم، رقابت پلیس نظامی است که در ایران تحت عنوان دژبان شناخته می‌شوند.

در این رشته، تیمی از نیروی انتظامی به نمایندگی از ایران حضور داشت و امسال اولین دوره حضور ایران در رشته حافظان نظم بود و ما پیش از این در رقابت های این رشته تجربه ای نداشتیم.

این رشته از جمله رشته هایی است که کمترین میزان شرکت کننده را دارد و در رقابت های امسال نیز تنها دو کشور ایران و روسیه حضور داشتند. رقابت ها نیز به میزبانی روسیه برگزار شد.

هر تیم در این رشته حداکثر از 16 نفر تشکیل می‌شود که 8 نفر از آن ها در رقابت شرکت کرده و مابقی مسئولیت و نقش های مختلفی از جمله گروه مربیان (دو نفر)، سرپرست تیم (یک نفر)، نفرات رزرو (2 نفر) و... برعهده دارند.

این رقابت شامل چهار مرحله است که مرحله نخست تیراندازی به اهداف، مرحله دوم عبور از موانع، مرحله سوم رقابت گشت و مرحله چهارم مسابقه تیمی بود.

تجهیزات استاندارد این رقابت نیز شامل سلاح های انفرادی برای شرکت در بخش تیراندازی و خودروهای شاسی بلند UAZ-3163،  UAZ-3151و خودروی ویژهUAZ-3163-015 AP  است. البته مواردی از قبیل لباس محافظ و ماسک گاز نیز در اختیار تیم ها قرار می‌گیرد.


تیم ایران در رشته حافظان نظم از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

در مرحله نخست رقابت، تیراندازی به اهداف به صورت ثابت و در حال حرکت انجام می‌شود و اهداف نیز شامل سیبل هایی در ابعاد مختلف و در فواصل 25، 40، 100 و 150 متر هستند که تنها برای مدت 10 ثانیه به صورت ایستاده بوده و قابل رویت هستند.

برای این مرحله بسته به هدف، تعداد 6 الی 8 فشنگ در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد. در مرحله نخست بخشی به عنوان تمرین استاندارد های حفاظت ش.م.ه (یا ش.م.ر) در نظر گرفته شده که در آن نفرات طی رقابت از لباس محافظ و ماسک گاز استفاده می‌کنند.

مرحله دوم شامل عبور از مسیری متشکل از 7 مانع در کنار تیراندازی با تفنگ ایرسافت است.

در مرحله سوم که تحت عنوان رقابت گشت برگزار شد، مسیری مشخص در نظر گرفته شده که این مسیر با استفاده از خودرو طی شده و شرکت کنندگان در دو دور 800 متری از آن عبور می‌کنند.در مرحله سوم نیز در طول مسیر، برخی موانع در نظر گرفته شده است.

مرحله چهارم که سخت ترین بخش رقابت است، شامل مسیری 10 کیلومتری متشکل از بیش از 50 مانع مختلف است که این مسیر با نام «مسابقه قهرمانان» شناخته می‌شود. در این مسیر هر مانعی که تصورش را بکنید وجود دارد.

مرحله چهارم رشته حافظان نظم، دارای گسترده ترین مسیر موانع در میان رشته های موجود در مسابقات ارتش هاست و بیشترین تعداد موانع را دارد. مبنای امتیاز دهی در این بخش عملکرد بهترین تیم است. هر تیم که بهترین نتیجه را در این بخش کسب کند مبنای سنجش برای امتیاز دیگر تیم ها قرار می‌گیرد.


مسیر موسوم به «مسابقه قهرمانان» شامل بیش از 50 مانع

در رشته حافظان نظم، امسال تیم روسیه به مقام نخست دست یافت و تیم ایران نیز در جایگاه دوم قرار گرفت. با توجه به اینکه تنها دو کشور در این رقابت ها حضور داشتند، نتیجه کسب شده مبنایی برای سنجش عملکرد تیم ایران نیست.

در یک کلام می‌توان گفت که جایگاه اول یا دوم در یک رقابت، در شرایطی ارزشمند است که شرکت کنندگان متعددی حضور داشته باشند.به عنوان مثال از بین 5 ، 7 یا 10 کشور به جایگاه دوم یا مقام نخست قهرمانی برسیم. هر چه تعداد شرکت کنندگان کمتر باشد، رتبه ای که کسب می‌شود اعتبار پایین تری دارد چرا که دامنه رقابت محدود می‌شود.

* گشت جاده، از حضور در جاده تا شرکت در مسابقه

در این رشته آیتم هایی به رقابت گذاشته می‌شود که در تخصص پلیس راهور است و بدین جهت تیمی از نیروی انتظامی به عنوان نماینده ایران در آن حضور یافت. تیم ایران برای اولین بار در این رشته به رقابت میپردازد و پیش از آن تجربه ای در حضور در این رشته ندارد. کشورهای روسیه، چین، ازبکستان و ارمنستان به عنوان رقبای ایران در مسابقات امسال این رشته حضور داشتند و میزبانی این رشته نیز امسال بر عهده کشور روسیه بود.

در رشته گشت جاده، تعداد استاندارد اعضای تیم ها حداکثر 9 نفر است که از این تعداد سه نفر به عنوان شرکت کننده در بخش های مختلف رقابت حضور دارند و مابقی نفرات در جایگاه هدایت و سرپرستی تیم، مربیگری و... نقش‌آفرینی می کنند.

در این رشته از رقابت دو مرحله وجود دارد که هر مرحله شامل یکسری از بخش ها یا آیتم ها است. ملزومات این رقابت نیز شامل خودروی سواری لادا وستا (Vesta) و سلاح کمری ماکاروف است که از سوی میزبان تامین می‌شود.

در مرحله نخست، بخشی از مهارت های رانندگی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در بخش مسابقه انفرادی این مرحله مسیری 3.5 کیلومتری آسفالته با استفاده از خودروی طی می‌شود که این مسیر شامل 5 نوع مانع و عوارض است.

در حین عبور از مسیر، آیتم هایی نیز وجود دارد که می‌بایست یکی پس از دیگری انجام شوند از جمله تیراندازی به اهداف با سلاح کمری در فواصل مختلف و در حالت های مختلف از جمله شلیک به صورت ایستا به هدف متحرک.

یکی دیگر از آیتم های مسیر، کمک های اولیه به مجروح تصادف و اطفاء حریق ناشی از حادثه جاده ای است.

مرحله اول، بخش های دیگری نیز دارد که شامل اثبات زمینه اطلاعاتی در حوزه ترافیک از جمله شناخت فرامین و سیگنال های کنترل ترافیک (مانند دستورات اشاره ای که با دست به نمایش در می آیند)، تعویض تایر خودرو و مهارت در پارک خودرو در فضای بسته (که محدوده ای 1 متر بلندتر از طول خودرو و 50 سانتی متر عریض تر از آن است). مرحله دوم نیز شامل عبور از مسیری 3 کیلومتری است که علاوه بر وجود موانع دارای آیتم تیراندازی، کمک های اولیه به مصدوم و... می‌شود.

در نهایت با محاسبه نتایج مراحل و آیتم های مختلف این رقابت، تیم روسیه میزبان به مقام قهرمانی رسید و تیم های چین و ازبکستان نیز به مقام های دوم و سوم رسیدند. تیم ایران هم با مجموع 13 امتیاز به مقام چهارم از میان 5 کشور حاضر دست یافت. روسیه که تیم نخست رقابت بود 27 امتیاز کسب کرد و تیم های دوم و سوم نیز به ترتیب 20 و 19 امتیاز.

* پنج گانه چالش برانگیز، اولین تجربه

یکی از رشته های مسابقات ارتش ها که علاوه بر مردان، بانوان نیز در آن ضور دارند رقابت های پنج گانه است. در این رقابت که امسال به میزبانی ارمنستان برگزار شد کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، بلاروس و یونان در کنار تیمی از میزبان به رقابت پرداختند.

در مسابقات این رشته، تعداد شرکت کنندگان هر تیم شامل 5 نفر است که یکی از نفرات از بانوان انتخاب می‌شود. مسابقات امسال اولین حضور ایران در این رشته بود و تیمی از نیروی انتظامی در آن رقابت کرد. البته هر چند رشته پنج گانه شامل رقابت زنان و مردان است ولی براساس آنچه که در مسابقه دیده شد خبری از حضور عضو زن در تیم ایران وجود نداشت.

در این رشته همانگونه که از نامش پیداست، 5 مرحله وجود دارد که از سنجش توانایی های جسمانی نفرات تا اطلاعات تاریخی و برخی دیگر از توانایی های خاص را شامل می‌شود.

در این رقابت به ادوات یا تجهیزات خاصی نیاز نیست و عمده تجهیزات نیز شامل موارد انفرادی از جمله سلاح هجومی است که توسط میزبان در اختیار تیم ها قرار می‌گیرد.

در مرحله نخست که بخش رقابت های ورزشی است، مواردی از جمله دوی 100 متر، عبور از موانع، پرتاب نارنجک به فاصله دور و... وجود دارد. مسیر موانع به طول 200 متر است که پس از بخش دوی 100 متر توسط نفرات تیم طی می‌شود و پس از طی مسیر موانع، بخش دوی  2 الی 3 کیلومتری در پیش روی شرکت کنندگان قرار دارد.

لازم به ذکر است که مسیر رقابت در مرحله اول برای شرکت کنندگان زن متفاوت بوده و رقابتی آسان تر دارد.

در مرحله دوم که از آن با نام رقابت حرفه ای یا PROFESSIONAL یاد می‌شود، شرکت کنندگان مجددا با مسیری از موانع رو به رو می‌شوند. در این مرحله نیز بخش دوی 100 متر وجود دارد و علاوه بر آن  بخش پرتاب سلاح های سرد از جمله پرتاب چاقو، پرتاب نارنجک، تمرین حفاظت ش.م.ه با پوشیدن لباس های محافظ و در نهایت دوی 150 متر تا خط پایان در نظر گرفته شده است.

مرحله سوم رقابت های تیراندازی تحت عنوان تک تیرانداز یا Sniper است که در طی آن با مقادیر مشخصی از مهمات، هدفی در فاصله 100 متری که 3 مرتبه به مدت 15 ثانیه نمایان می‌شود مورد هدف قرار می‌گیرد.


بخشی از موانعی که در رشته پنج گانه وجود دارد. شماره 1 و 16 مسابقه دو، 12 و 14 بخش هدف قرار دادن سیل با سلاح سرد و... و مابقی شماره ها موانع مسیر هستند

مرحله چهارم شامل بخش رقابت های ادبی و هنری است که در این بخش به ویژه حضور بانوان در تیم از اهمیت برخوردار است.

در مرحله چهارم، اطلاعات تاریخی شرکت کنندگان در معرض سنجش قرار می‌گیرد و در نهایت جمیع امتیازاتی که توسط نفرات در مراحل مختلف کسب شده، جایگاه نهایی تیم ها را مشخص می‌کند.

در این رقابت ها، تیمی از قزاقستان به مقام نخست دست یافت و تیم های بلاروس و ارمنستان میزبان دوم و سوم شدند. تیم های یونان و ایران هم در انتهای جدول و در رتبه های پنجم و ششم قرار گرفتند.

در این رشته حضور بانوان در تیم و برخورداری از آمادگی بدنی دو مولفه مهم و تاثیر گذار است که البته تیم ایران فاقد مولفه اول بود.

در بخش قابل توجهی از این رشته، میزان آمادگی جسمانی نفرات نقش موثری در برتری دارد. مسابقات امسال، اولین حضور ما در این رشته بود و نیازمند کسب تجربه بیشتری در این خصوص هستیم در کنار تجربه مسائلی همچون آماده سازی جسمانی نفرات و تقویت ابعادی همچون مهارت های کار با سلاح های گرم و سرد نیز می‌بایست مد نظر باشد.

** جمع بندی نهایی و سخن آخر

حضور ایران در رقابت های امسال ترکیبی از موفقیت و شکست و ضعف و قوت در عملکرد بود. در مجموع به نسبت سال های گذشته، نتایج بهتری کسب شد اما همچنان تا کسب نتیجه مطلوب در بسیاری از رشته ها فاصله داریم.

تیم های ایرانی با کسب یک مدال طلا، یک مدال نقره و چهار برنز در بین تیم هایی از  32 کشور، پس از کشورهای روسیه، چین، قزاقستان و بلاروس به جایگاه نهایی پنجم دست یافتند.

به عقیده نگارنده گزارش اگر تشویق و حمایتی هست باید از کسانی به عمل آید که در رقابت ها به نمایندگی از ایران با جان و دل تلاش کردند، صرف نظر از اینکه در رقابت چه نتیجه ای کسب شده است و اگر نقدی مطرح می‌شود و انتظاری برای نتیجه بهتر و بهبود شرایط وجود دارد نیز متوجه سلسله مراتب فرماندهی در نیروهای مسلح است که می‌بایست بهترین شرایط و امکانات را جهت حضور تیم های ایران در مسابقات ارتش ها فراهم آورند.

در پایان جا دارد از تلاش های خستگی ناپذیر تمامی تیم های ایران در مسابقات امسال ارتش ها، مراتب سپاسگزاری را داشته و خدمت یکایک عزیزان حاضر در مسابقات خسته نباشید و خدا قوت عرض نماییم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس