روحانی

چنانچه دو سوم از نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - طرح سوال از رئیس‌جمهور روز چهارشنبه دهم مرداد در صحن مجلس اعلام وصول شد؛ این چهارمین طرح سوال از رئیس‌جمهور بود که پس از کش‌وقوس فراوان در مجلس درنهایت با ۸۰ امضاء در دستور کار مجلس قرار گرفت.

طراح اصلی سوال از رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم بود و امروز حسن روحانی برای پاسخگویی وارد مجلس شد.

اما سؤالی که در افکار عمومی به وجود آمده این است که اگر نمایندگان از پاسخ رئیس‌جمهور قانع نشوند چه اتفاقی می‌افتد؟

نمایندگان در نشست علنی (سه شنبه ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۱) مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان را با ۱۲۵ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن اصلاح کردند.

یک عضو هیات رییسه مجلس روند بررسی سوال از رییس‌جمهور در مجلس را توضیح داد و گفت که اگر نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهور قانع نشوند سوال جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

احمد امیرآبادی فراهانی دراینباره گفت: طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه، رییس‌جمهور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ دریافت سوال یا سوالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ دهد مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سوال یا سوالات از طرف نمایندگان منتخب سوال‌کنندگان حداکثر ۳۰ دقیقه و مدت پاسخ رییس‌جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می‌توانند بحث خود را به دو بخش تقسیم کنند. در این صورت همه سوالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دو طرف بیان می شود و در بخش دوم ابهامات سوال‌کنندگان و پاسخ‌های رییس‌جمهور مطرح می شود.

طبق تبصره این ماده، پس از این مرحله درباره پاسخ رییس‌جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود. چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس‌جمهور به سوال قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس